Projekta ID
23-TA-1605Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
06.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aviācijas nozarē iesaistītiem uzņēmumiem kā infrastruktūras kritiskajam objektam, darbības nodrošināšanai būtisks ir pastāvīgs personāla nodrošinājums. Tādu amatu kā stjuartu un citu aviācijas speciālistu (mehāniķu) apmācību uzņēmumi nodrošina paši no saviem resursiem. Bet nozares viens no lielākajiem riskiem un izaicinājumiem tās tālākpastāvēšanā un attīstībā ir šā brīža valsts demogrāfiskā situācija, kombinācijā ar augstajiem aviācijas standartiem un vispārējām prasībām šīs nozares darbiniekiem. Līdz ar to, vajadzīgā apjoma darbaspēka nodrošināšanai ir nepieciešama darbinieku piesaiste no trešajām valstīm.
Salīdzinājumā ar citām nozarēm aviācijā ir daudz augstāks vidējais atalgojums (virs 3000 euro pirms nodokļu nomaksas), nozarē nav nelegālas nodarbinātības vai aplokšņu algas, un, ņemot vērā augstos drošības standartus un regulējumus, visi darbinieki ir nodrošināti ar visām sociālajām garantijām.
Papildus vēršam uzmanību, ka ietvertie grozījumi šādā redakcijā potenciāli palielina citu nozaru konkurētspēju trešo valstu darbaspēka tirgū, bet aviācijas nozares konkurētspēju tas salīdzinoši ierobežo.
Šādu grozījumu pieņemšana nozīmētu arī to, ka vienlīdzīga līmeņa kvalifikācijas darbinieka, piemēram, mehāniķa amatam, citās nozarēs varētu piesaistīt un nodarbināt kandidātus ar zemāku atalgojumu, kas atbilst konkrētās nozares amata līmenim tirgū un kvalifikācijai, bet aviācijas nozarē tāda situācija nav iespējama, jo vidējais atalgojums nozarē ir ievērojami augstāks, ņemot vērā šādu speciālistu lielo proporciju augsti atalgoto amatu grupās.
Attiecīgi, lai mazinātu šādu nevienlīdzību un lai neierobežotu aviācijas nozares turpmāko konkurētspēju, lūdzam noteikumu projekta iekļaut izņēmumus, kas attiektos uz specifiski definētiem aviācijas nozares amatiem, kuri ir vitāli nepieciešami nozares ilgtspējīgai un attīstībai, papildinot noteikumus ar 11.8. un 11.9. apakšpunktu šādā redakcijā.
Salīdzinājumā ar citām nozarēm aviācijā ir daudz augstāks vidējais atalgojums (virs 3000 euro pirms nodokļu nomaksas), nozarē nav nelegālas nodarbinātības vai aplokšņu algas, un, ņemot vērā augstos drošības standartus un regulējumus, visi darbinieki ir nodrošināti ar visām sociālajām garantijām.
Papildus vēršam uzmanību, ka ietvertie grozījumi šādā redakcijā potenciāli palielina citu nozaru konkurētspēju trešo valstu darbaspēka tirgū, bet aviācijas nozares konkurētspēju tas salīdzinoši ierobežo.
Šādu grozījumu pieņemšana nozīmētu arī to, ka vienlīdzīga līmeņa kvalifikācijas darbinieka, piemēram, mehāniķa amatam, citās nozarēs varētu piesaistīt un nodarbināt kandidātus ar zemāku atalgojumu, kas atbilst konkrētās nozares amata līmenim tirgū un kvalifikācijai, bet aviācijas nozarē tāda situācija nav iespējama, jo vidējais atalgojums nozarē ir ievērojami augstāks, ņemot vērā šādu speciālistu lielo proporciju augsti atalgoto amatu grupās.
Attiecīgi, lai mazinātu šādu nevienlīdzību un lai neierobežotu aviācijas nozares turpmāko konkurētspēju, lūdzam noteikumu projekta iekļaut izņēmumus, kas attiektos uz specifiski definētiem aviācijas nozares amatiem, kuri ir vitāli nepieciešami nozares ilgtspējīgai un attīstībai, papildinot noteikumus ar 11.8. un 11.9. apakšpunktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
11.8. Ārzemniekam, kas saņem vīzu un tiesības uz nodarbinātību, lai laika periodā no 2023. gada 1. decembra līdz 2026. gada 1. janvārim tiktu nodarbināts gaisa pārvadājumu nozarē, kas ietilpst Profesiju klasifikatora septītajā pamatgrupā, finanšu līdzekļu apmērs ir virs valsts noteiktās minimālās darba algas, piemērojot tai koeficientu 1,5.
11.9. Ārzemniekam, kas saņem vīzu un tiesības uz nodarbinātību, lai laika periodā no 2023. gada 1. decembra līdz 2026. gada 1. janvārim tiktu nodarbināts gaisa pārvadājumu nozarē, kas ietilpst Profesiju klasifikatora piektās pamatgrupas apakšgrupas "51 Individuālo pakalpojumu jomas darbinieki", finanšu līdzekļu apmērs ir virs valsts noteiktās minimālās darba algas, piemērojot tai koeficientu 1,5.
11.9. Ārzemniekam, kas saņem vīzu un tiesības uz nodarbinātību, lai laika periodā no 2023. gada 1. decembra līdz 2026. gada 1. janvārim tiktu nodarbināts gaisa pārvadājumu nozarē, kas ietilpst Profesiju klasifikatora piektās pamatgrupas apakšgrupas "51 Individuālo pakalpojumu jomas darbinieki", finanšu līdzekļu apmērs ir virs valsts noteiktās minimālās darba algas, piemērojot tai koeficientu 1,5.