Atzinums

Projekta ID
25-TA-321
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam" (turpmāk – Grozījumu projekts) un sniedz atzinumu.

Grozījumu projekts šobrīd paredz, ka atbalstu 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” (RSO 1.2.) ietvaros varēs saņemt biedrības un nodibinājumi, kuri veic saimniecisko darbību un apvieno vismaz trīs komersantus, tai skaitā, sociālos uzņēmumus, kas īsteno sabiedrībai nozīmīgus un sociālās nevienlīdzības mazināšanas pakalpojumus. Aicinām nepiemērot ierobežojušos nosacījumus attiecībā uz biedrību un nodibinājumu biedru juridisko formu un 1.2.2.specifiskā atbalsta mērķa ietvaros nodrošināt atbalstu visām biedrībām un nodibinājumiem, kas veic saimniecisko darbību.

LPA norāda, ka Eiropas Savienības tiesību aktu, tostarp Eiropas Komisijas rekomendācijās par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju, tvērumā uzņēmums (angļu valodā - enterprise) tiek definēts kā jebkurš saimnieciskās darbības veicējs, neatkarīgi no tā juridiskās formas [1].

Tāpat vēršam uzmanību, ka prasība biedrībai un nodibinājumam apvienot vismaz trīs komersantus, lai pretendētu uz 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem pēc būtības ir ierobežojoša, jo tā nepamatoti izslēdz no iespējām pretendēt uz atbalstu tās biedrības un nodibinājumus, kas apvieno fiziskas personas un citu juridisko formu pārstāvjus.

Tādēļ aicinām Grozījumu projekta 91. punktu izteikt šādā redakcijā: “(91) Atbalsts procesu digitalizācijai būs pieejams arī bezpeļņas sektoram - biedrībām un nodibinājumiem, kuri veic saimniecisko darbību, kā arī sociālajiem uzņēmumiem, kas īsteno sabiedrībai nozīmīgus un sociālās nevienlīdzības mazināšanas pakalpojumus.”

Jebkura biedrība un nodibinājums ir nozīmīga Latvijas tautsaimniecības daļa - iekļaujošas izaugsmes virzītājspēks, kas vienlaikus palielina sociālo kapitālu un rada ievērojamu saimniecisku vērtību, spēlē nozīmīgu lomu sociālās, ekonomiskās un politiskās jomās. Tādēļ būtiski, veidojot atbalsta programmas Latvijas attīstības un labklājības izrāvienam, paredzēt partnerību ar visām biedrībām un nodibinājumiem, un arī uz tām attiecināt digitalizācijas procesu pieejamību, tai skaitā iespēju digitalizēt to sniegtos pakalpojumus.

2023. gadā biedrību un nodibinājumu kopējie ieņēmumi bija 680 miljoni eiro, no kuriem 162,84 miljonus eiro veidoja ieņēmumi no saimnieciskās darbības [2]. Līdz ar to 1.2.2. specifiskais atbalsta mērķis tiešā veidā attiecas uz visām biedrībām un nodibinājumiem – gan kā pašiem tautsaimniecības dalībniekiem, kuriem jāpielāgojas mainīgajiem apstākļiem, tai skaitā digitalizējot to sniegtos pakalpojumus, veicinot produktivitāti, konkurētspēju un radot inovatīvus risinājumus, gan arī, kā uz darba tirgus dalībniekiem.


[1] Eiropas Komisijas 2003. gada 6. maija rekomendācija par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju (izziņots ar dokumenta numuru K(2003) 1422) EUR-Lex - 32003H0361 - EN - EUR-Lex

[2] Datu avots: Valsts ieņēmumu dienests, LPA aprēķini
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām Grozījumu projekta 91. punktu izteikt šādā redakcijā: “(91) Atbalsts procesu digitalizācijai būs pieejams arī bezpeļņas sektoram - biedrībām un nodibinājumiem, kuri veic saimniecisko darbību, kā arī sociālajiem uzņēmumiem, kas īsteno sabiedrībai nozīmīgus un sociālās nevienlīdzības mazināšanas pakalpojumus.”