Projekta ID
24-TA-1640Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam salāgot Informatīvā ziņojuma rīcības virzienu un aktivitāšu tabulas 7. punkta redakciju ar iepriekšējā Informatīvā ziņojuma redakciju attiecībā uz Iepirkumu uzraudzības biroju atbildību uzdevuma izpildē, proti, norādīt kā atbalsta sniedzējus, nevis atbildīgo.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļas “Nepieciešamie resursi” pēdējā rindkopā norādīs, ka Atveseļošanās fonda (turpmāk – AF) plāna līdzekļu izmantošana nebūs iespējama ilgāk par 2026. gada 31. maiju, bet tas nebūtu šķērslis AF projekta turpināšanai par valsts budžeta līdzekļiem, izmantojot AF projekta "Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija" atlikumu, kā arī pēc 2026. gada Inovācijas laboratorijas darbība nodrošināma valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu līdzekļu ietvaros.
Norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Atzīmējam, ka attiecībā uz papildu finansējuma nepieciešamību ir jāņem vērā, ka valdības apstiprinātajā Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumā (MK 2025.gada 15.aprīļa sēdes prot. Nr.15 36.§) vispārējās valdības budžetā jau pie nemainīgas politikas tiek prognozēts deficīts – 2026. gadā 3,0% no IKP, 2027. gadā 3,2% no IKP, 2028. gadā 2,8% no IKP, t.i. divus gadus pārsniedzot atsauces vērtību 3% no IKP un indikatīvā fiskālā telpa 2026.-2028. gada budžeta ietvara sagatavošanai ir negatīva, kas nozīmē, ka balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī informatīvo ziņojumu izstrādē. Papildus izdevumu finansēšana būtu iespējama, piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs) vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai, attiecīgi visas nozaru ministrijas un citas centrālās valsts iestādes tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu, vai piedāvāt jaunus diskrecionārus ieņēmumu avotus. Turklāt vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets 2025.gada 13.maija sēdē ir pieņēmis lēmumu (sēdes prot. Nr.19 50.§ Informatīvais ziņojums “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai” 7.punkts) veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro un uzdevis Finanšu ministrijai līdz 2025. gada 30. jūnijam apkopot institūciju iesniegtos priekšlikumus un sagatavot aprēķinus turpmāk veicamajiem pasākumiem, lai sasniegtu noteikto izdevumu apmēru.
Ņemot vērā minēto, projekta turpināšana pēc 2026. gada 31. maija ir nodrošināma vai nu Valsts kancelejai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, vai piesaistot Eiropas savienības fondu līdzekļus, attiecīgi lūdzam informatīvajā ziņojuma sadaļā “Nepieciešamie resursi” precizēt informāciju par plānotajiem finansējuma avotiem.
Norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Atzīmējam, ka attiecībā uz papildu finansējuma nepieciešamību ir jāņem vērā, ka valdības apstiprinātajā Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumā (MK 2025.gada 15.aprīļa sēdes prot. Nr.15 36.§) vispārējās valdības budžetā jau pie nemainīgas politikas tiek prognozēts deficīts – 2026. gadā 3,0% no IKP, 2027. gadā 3,2% no IKP, 2028. gadā 2,8% no IKP, t.i. divus gadus pārsniedzot atsauces vērtību 3% no IKP un indikatīvā fiskālā telpa 2026.-2028. gada budžeta ietvara sagatavošanai ir negatīva, kas nozīmē, ka balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī informatīvo ziņojumu izstrādē. Papildus izdevumu finansēšana būtu iespējama, piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs) vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai, attiecīgi visas nozaru ministrijas un citas centrālās valsts iestādes tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu, vai piedāvāt jaunus diskrecionārus ieņēmumu avotus. Turklāt vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets 2025.gada 13.maija sēdē ir pieņēmis lēmumu (sēdes prot. Nr.19 50.§ Informatīvais ziņojums “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai” 7.punkts) veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro un uzdevis Finanšu ministrijai līdz 2025. gada 30. jūnijam apkopot institūciju iesniegtos priekšlikumus un sagatavot aprēķinus turpmāk veicamajiem pasākumiem, lai sasniegtu noteikto izdevumu apmēru.
Ņemot vērā minēto, projekta turpināšana pēc 2026. gada 31. maija ir nodrošināma vai nu Valsts kancelejai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, vai piesaistot Eiropas savienības fondu līdzekļus, attiecīgi lūdzam informatīvajā ziņojuma sadaļā “Nepieciešamie resursi” precizēt informāciju par plānotajiem finansējuma avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt ziņojuma projektu un ņemt vērā, ka projekta Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 “Publiskā sektora inovācijas eko-sistēmas attīstība” (turpmāk - projekts Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001) ieviešanas beigu datums ir 2026.gada 31.maijs. Attiecīgi visas darbības, kas tiks veiktas pēc projekta Nr.6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 īstenošanas pabeigšanas, t.i. pēc 2026.gada 31.maija – vairs nav projekts. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12.februāra Regulā (ES) 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu noteiktais termiņš līdz kuram jābūt sasniegtiem investīciju projektu, tā arī reformu starpposma rādītājiem un mērķrādītājiem ir ne vēlāk kā 2026. gada 31. augusts. Attiecīgi pagarināt projekta Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 īstenošanu līdz 2026.gada 31.decembrim nav iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka par citu Atveseļošanas fonda finansējuma atlikumu izmantošanu tiek diskutēts ES fondu tematiskajā komitejā, lai nodrošinātu vienādu attieksmi pret visiem, lūdzam nodrošināt 2.3.2.2.i. investīcijas “Valsts un pašvaldību digitālās transformācijas prasmju un spēju attīstība” (turpmāk - 2.3.2.2.i. investīcija) finansējuma atlikuma apzināšanu un atbrīvošanu projektā Nr. 2.3.2.2.i.0/1/23/I/VARAM/001 un virzīt jautājumu par potenciālā atlikuma tālāku izmantošanu un finansējuma pārdali izskatīšanai ES fondu tematiskās komitejas sēdē. Attiecīgi lūdzam precizēt protokollēmuma 2.punktu, dodot uzdevumu atbildīgajai ministrijai iesniegt priekšlikumu par finansējuma atlikuma pārdali izskatīšanai ES fondu tematiskās komitejas sēdē. Papildus lūdzam ziņojuma projektā, kā arī priekšlikumā ES fondu tematiskajai komitejai ietvert šādu informāciju:
1. sniegt Valsts kancelejas (turpmāk – VK) un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) skaidru apliecinājumu, ka tiks sasniegts Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk - AF plāns) 2.3.2.2.i. investīcijas mērķa rādītājs Nr.76 “Publiskās pārvaldes darbinieku pabeigto mācību skaits digitālo prasmju satvara jomās”.
2. sniegt plašāku skaidrojumu ar prognozēm un aprēķiniem par finansējumu un rādītāju sasniegšanu, kādi pieņēmumi vai fakti liek secināt, ka viss projektam Nr. 2.3.2.2.i.0/1/23/I/VARAM/001 piešķirtais finansējums (AF finansējums 8 250 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 403 355 euro) nebūs nepieciešams;
3. saskaņā ar EK norādījumiem (2025) jebkurš atlikušais AF finansējums prioritāri būtu jāpiešķir AF plānā iekļauto investīciju un reformu īstenošanas pilnīgai nodrošināšanai. Tāpēc tikai pēc AF plānā iekļauto investīciju veiksmīgas pabeigšanas un pilnīgas to finansēšanas būtu jāapsver iespēja pārdalīt atlikušos līdzekļus citām valsts prioritātēm.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam svītrot MK protokollēmuma 3., 4. un 5.punktu.
1. sniegt Valsts kancelejas (turpmāk – VK) un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) skaidru apliecinājumu, ka tiks sasniegts Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk - AF plāns) 2.3.2.2.i. investīcijas mērķa rādītājs Nr.76 “Publiskās pārvaldes darbinieku pabeigto mācību skaits digitālo prasmju satvara jomās”.
2. sniegt plašāku skaidrojumu ar prognozēm un aprēķiniem par finansējumu un rādītāju sasniegšanu, kādi pieņēmumi vai fakti liek secināt, ka viss projektam Nr. 2.3.2.2.i.0/1/23/I/VARAM/001 piešķirtais finansējums (AF finansējums 8 250 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 403 355 euro) nebūs nepieciešams;
3. saskaņā ar EK norādījumiem (2025) jebkurš atlikušais AF finansējums prioritāri būtu jāpiešķir AF plānā iekļauto investīciju un reformu īstenošanas pilnīgai nodrošināšanai. Tāpēc tikai pēc AF plānā iekļauto investīciju veiksmīgas pabeigšanas un pilnīgas to finansēšanas būtu jāapsver iespēja pārdalīt atlikušos līdzekļus citām valsts prioritātēm.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam svītrot MK protokollēmuma 3., 4. un 5.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt ziņojuma projektā iekļauto informāciju (20.lpp), dzēšot tekstu, ka valsts budžetā veidosies pārpalikums. Ja netiks iztērēts viss projektā plānotais finansējums, tas nenozīmē, ka valsts budžetā veidosies pārpalikums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojuma projektā iekļaut informāciju par projekta Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 "Publiskās pārvaldes inovācijas eko-sistēmas attīstība" sasniedzamiem AF atskaites punktiem un to plānoto izpildi (t.sk. kādi atskaites punkti, kādos termiņos ir jāsasniedz, vai ar esošo finansējumu var tos sasniegt).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 4.lp. pēdējā rindkopā ir norādīts, ka valsts budžeta bāzes finansējums veido 66 000 euro gadā. Lūdzam papildināt sniegto informāciju ar resora “Ministru kabinets” budžeta programmu, kurā ir ieplānots minētais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojuma projekta sadaļu "Ievads" ar konkrētu Eiropas savienības fondu un projekta numuru:
1) Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - AF) plāna projekts Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 “Publiskā sektora inovācijas eko-sistēmas attīstība”;
2) Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekts 1.3.1.2/1/23/I/001 "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai".
Tādējādi ziņojuma projektā nodrošinot projektu identificēšanas iespēju.
1) Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - AF) plāna projekts Nr. 6.3.1.3.i.0/1/22/I/VK/001 “Publiskā sektora inovācijas eko-sistēmas attīstība”;
2) Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekts 1.3.1.2/1/23/I/001 "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai".
Tādējādi ziņojuma projektā nodrošinot projektu identificēšanas iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
