Atzinums

Projekta ID
22-TA-2792
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēts regulēt arī 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" uzraudzības kārtību, lūdzam izvērtēt un papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas pamatu ar atsauci uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.4. finansējuma saņēmējus un to sadarbības partnerus;
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā tiek paredzētas arī prasības finansējuma saņēmējam, kā arī sadarbības partnera piesaistes nosacījumi, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu un nepieciešamības gadījumā izdalīt atsevišķos apakšpunktos šajā apakšpunktā ietverto saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
1.7. investīcijas otrās kārtas īstenošanā iesaistīto institūciju kompetenci.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.7. apakšpunktu kā 1.5. apakšpunkta satura dublējošu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
2.2. akadēmiskais personāls – attiecīgās augstākās izglītības institūcijā akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam svītrot noteikumu projektā ietvertos terminu skaidrojumus, kuri skaidroti vai lietoti augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos, piemēram, terminu "akadēmiskais personāls", "doktoranti" u.c., kuri lietoti Augstskolu likumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
2.5. efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai;
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā neskaidrot terminus, kuri noteikumu projekta pamattekstā netiek lietoti vai tiek lietoti tikai vienu reizi (piemēram, terminu "efektīva sadarbība", "exit" grants u.c.). Nepieciešamības gadījumā attiecīgā terminu skaidrojumu lūdzam ietvert noteikumu projekta pamattekstā, kur konkrētais termins tiek lietots.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
2.13. pētniecības organizācija – organizācija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 83. punktā skaidrots termins pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, kā arī atbilstoši attiecīgās regulas vienībai, kas turklāt ir subjekts neatkarīgi no tā juridiskā statusa. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 2.13. apakšpunktu, kā arī sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2.15. zināšanu pārnese – jebkurš process, kura mērķis ir iegūt, apkopot un izplatīt skaidras un vārdos neizteiktas zināšanas, tostarp prasmes un kompetenci gan saimnieciskās darbībās, gan ar tām nesaistītās darbībās, piemēram, pētniecības sadarbībā, konsultācijās, licencēšanā, jaunu uzņēmumu veidošanā, publikācijās un pētnieku un citu darbinieku mobilitātē, kuri iesaistīti šajās darbībās. Papildus zinātnes un tehnikas atziņām tā ietver cita veida zināšanas, piemēram, zināšanas par to, kā lietot standartus un noteikumus, kuros tie iekļauti, un par reālās dzīves darbības vides apstākļiem, organizatoriskās inovācijas metodēm, kā arī to zināšanu pārvaldību, kas saistītas ar nemateriālo aktīvu noteikšanu, iegūšanu, aizsardzību, aizstāvību un izmantošanu.
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
8. Papildus šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā noteiktajiem rādītājiem finansējuma saņēmējam ir sasniedzami konsolidācijas plānā noteiktie nacionālie rādītāji. 
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 8. punktu, skaidri norādot, vai attiecīgie rādītāji ir jāsasniedz, jo nav skaidri saprotama norāde uz to sasniedzamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
13. Valsts budžeta līdzfinansējums paredzēts pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksu segšanai, kas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. PVN finansēšanas nosacījumi ir noteikti šo noteikumu 42. punktā.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 13. punkta otro teikumu kā deklaratīvu. Kā arī lūdzam precizēt 13. punkta pirmo teikumu, izsakot attiecīgo norādi atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām un paredzot regulējumu, no kura tieši izriet, ka pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma, un tas, vai pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir iekļaujamas projekta iesniegumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
19.1.1. strukturālo pārmaiņu īstenošana (ārējai vai iekšējai konsolidācijai);
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 19.1.1. apakšpunktā nelietot pieturzīmi iekavas, jo tās nav nepieciešamas.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
19.1.4. „exit” granti darba tiesisko attiecību izbeigšanai ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 19.1.4. apakšpunktā (u.c. līdzīgos gadījumos) noteikumu projekta pamattekstā nepārrakstīt noteikumu projekta 2. punktā skaidroto terminu būtiskās pazīmes.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
20.6. materiālo aktīvu iegāde, izveide, savietošana vai uzstādīšana;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 20.6. apakšpunktā un tā anotācijā skaidrot, kas ir saprotams ar "materiālajiem aktīviem", nepieciešamības gadījumā minot piemērus,kā arī norādīt uz šo aktīvu iegādes, izveides, savietošanas vai uzstādīšanas mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
20.11. citas atbalstāmās darbības, kas saskaņotas apstiprinot konsolidācijas plānu.
Iebildums
Pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrajā daļā ietverto pilnvarojumu un noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta 20.11. apakšpunktā izsmeļoši uzskaitīt atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
21.2. nemateriālo aktīvu iegāde vai izveide;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 21.2. apakšpunktā un tā anotācijā skaidrot, kas ir saprotams ar "nemateriālajiem aktīviem", nepieciešamības gadījumā minot piemērus,kā arī norādīt uz šo aktīvu iegādes vai izveides mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
21.3. iekārtu, aparatūras, transportlīdzekļu kā uzskates un tehnisko līdzekļu, datortehnikas, tehnoloģiju, materiālu, inventāra un instrumentu iegāde;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 21.3. un 21.1. un 21.11. apakšpunktā ietverto regulējumu, nodrošinot, ka tas savstarpēji nedublējas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
23. Šo noteikumu 19.1.4. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver darba tiesisko attiecību izbeigšanu un kompensācijas izmaksas par darba tiesisko attiecību izbeigšanu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecināmās izmaksas nav atbalstāmās darbības, lūdzam noteikumu projekta 23. punktā svītrot norādi uz kompensācijas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
25.2. tādu tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu) iegūšana, apstiprināšana un aizstāvēšana, kuras izriet no šo noteikumu 25.1. apakšpunktā veiktās darbības (turpmāk – tehnoloģiju tiesību aizsardzība), ja attiecināms;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 25.2. apakšpunktā izvairīties no norādes uz nemateriāliem aktīviem vai paredzēt terminu "tehnoloģiju tiesības" un "nemateriālie aktīvi" apvienojoša termina lietojumu. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā. Tāpat atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, termins ir jālieto vienā nozīmē, un tas nav aizstājams ar sinonīmiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
28. Šo noteikumu 19.4. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver investīcijas otrās kārtas projekta vadību un īstenošanu.
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 28. punktā nedublēt noteikumu projekta 19.4. apakšpunktā ietverto regulējumu, nepieciešamības gadījumā 28. punktā konkretizējot, kā izpaužas projekta vadība un īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
30. Šo noteikumu 19.6. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver šādas darbības:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 30. punkta ievaddaļas nav skaidri saprotams, vai 30. punkta tālākajos apakšpunktos veicamās darbības ir obligātas, ņemot vērā, ka 30.2. apakšpunktā norādīts uz ieteicamiem komunikācijas pasākumiem. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 30. punktu vai sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
31.1. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31. punkta ievaddaļu un šī punkta tālākos apakšpunktus, nodrošinot, ka nedublējas regulējums par izmaksu saistību ar šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu (arī citos gadījumos lūdzam nodrošinot, ka noteikumu projektā netiek dublēts ievaddaļās un apakšvienībās ietvertais regulējums).
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
31.4. materiālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas:
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 31.4. apakšpunktu ar noteikumu projekta 20.6. apakšpunktu saistībā ar materiālo aktīvu savietošanu vai uzstādīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
33.12. šo noteikumu 22.6. apakšpunktā minēto augstākās izglītības institūciju pasniedzēju mācību izmaksas ārvalstīs pedagoģiskās kompetences, zināšanu un prasmju ekselencei.
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam skaidrot noteikumu projekta 33.12., 35.2. apakšpunktā (arī citos līdzīgos gadījumos), kas ir saprotams ar mācību izmaksām, tai skaitā, vai tā ir vienīgi mācību maksa u.tml. Tāpat līdzīgi lūdzam 35.2. apakšpunktā skaidrot, kas ir saprotams ar tīklošanas pasākumu un ārpakalpojumu izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
35.2. pētniecības izmaksas doktorantam šo noteikumu 24. punktā minētās darbības īstenošanai, tai skaitā pētniecībai nepieciešamo materiālu iegādes, tehnoloģiju tiesību aizsardzības un ārpakalpojumu izmaksas, mācību izmaksas un tīklošanas pasākumu izmaksas, tai skaitā komandējumi, konferenču dalības maksa un iesaistes izmaksas informatīvajos pasākumos, atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai.
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 131. punktam lūdzam noteikumu projektā svītrot atsauces uz vairākām metodikām un standartlikmēm (sk. 35.2., 36.2. apakšpunktu, 41. punktu u.c.) u.c. dokumentiem, par kuriem nav gūstama pārliecība par to pieejamību un saistošo spēku attiecībā uz finansējuma saņēmējam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam paredzēt, ka attiecīgi dokumenti tiek izstrādāti, vai pārņemt šo dokumentu saturu noteikumu projekta pamattekstā vai ietvert vienošanās par investīciju otrās kārtas projektu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
37.1.3. amortizācijas izmaksas (attiecināms uz finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru projekta ietvaros iegādātajiem un rīcībā esošajiem pamatlīdzekļiem, kurus izmanto pētniecībai, un no ārējiem avotiem iegādātu tehnisko zināšanu, patentu vai citu intelektuālā īpašuma tiesību licenču iegādes izmaksas (turpmāk – nemateriāli aktīvi)), ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu. Ja pamatlīdzekļu vai nemateriālo aktīvu izmantošanas laiks projekta ietvaros neaptver visu to lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmām izmaksām uzskatāmas tikai tās nolietojuma izmaksas, kas atbilst projekta īstenošanas termiņam. Minētās izmaksas aprēķina proporcionāli pamatlīdzekļu vai nemateriālo aktīvu izmantošanas laikam un intensitātei saskaņā ar grāmatvedības uzskaites kārtību un labu grāmatvedības praksi;
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 131. punktu lūdzam noteikumu projekta 37.1.3., 38.1.3. apakšpunktā u.c. līdzīgos gadījumos izdarīt atsauces uz konkrētiem normatīvajiem aktiem vai to jomu, jo nav skaidrs, kādos dokumentos ietverta grāmatvedības uzskaites kārtība, kā arī - konkretizēta laba grāmatvedības prakse.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
38.3. netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no zinātniskās grupas locekļu atlīdzības izmaksām. Finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem jābūt izstrādātai un apstiprinātai iekšējai kārtībai par projekta netiešo izmaksu izlietojumu un kontroli. Ja finansējuma saņēmējs piesaista sadarbības partnerus, tad projekta netiešās attiecināmās izmaksas starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem dala proporcionāli projekta tiešo attiecināmo izmaksu dalījumam starp finansējuma saņēmēju un projekta sadarbības partneriem.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 38.3. apakšpunktu izteikt atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, skaidri norādot attiecīgo tiesību subjektu un tā tiesības un pienākumus, kā arī izvairoties no norādēm, kam jābūt izdarītam u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
42.2. tādas atvasinātas publiskās personas un kapitālsabiedrības kā valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas), plānošanas reģioni, augstākās izglītības institūcijas un zinātniskie institūti, ja PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
Iebildums
Noteikumu projekta 42.2., 42.4. un 42.5. apakšpunktu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Norādām, ka vairākos gadījumos pārklājas norādes uz saimnieciskās darbības veicējiem un kapitalsabiedrībām, kā arī uz atvasinātām publiskām personām un pašvaldībām, kā arī nav saprotama konstrukcija atvasināta publiskā persona (tātad tā nav valsts un nav skaidrs, kura publiska persona ir ārstniecības iestāde) - valsts un pašvaldību ārstniecības iestāde (slimnīca).
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
42.3. ja biedrības un nodibinājumi veic valsts deleģētu funkciju un PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 42.3. apakšpunktu, norādot uz deleģētu valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī skaidrojot (nepieciešamības gadījumā - noteikumu projekta anotācijā), vai PVN izmaksām jārodas, īstenojot attiecīgo uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
44. Investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu var iesniegt valsts augstākās izglītības institūcija vai valsts zinātniskais institūts, kam ir ar nozares ministriju saskaņots valsts augstākās izglītības institūcijas vai valsts zinātniskā institūta konsolidācijas plāns.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 44. punktu kā noteikumu projekta 17. punktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
50. Nozares ministrija, izvērtējot investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 47. punktā noteiktajiem kvalitātes kritērijiem, sniedz atzinumu vadības informācijas sistēmā atbalsta sniedzējam un finansējuma saņēmējam par investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu, kā arī nosūta atzinumu elektroniska dokumenta veidā, atbilstoši elektronisko dokumentu aprites kārtību regulējošiem normatīvajiem aktiem, izmantojot atbalsta sniedzēja oficiālo elektronisko adresi un finansējuma saņēmēja oficiālo elektronisko adresi, un pozitīva atzinuma gadījumā apstiprina investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā. Investīcijas otrās kārtas projekta iesniedzējs investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma precizējums vai papildinājumus sniedz ne vairāk kā divas reizes.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, vai atbilstoši noteikumu projekta 50. un 56. punktam iesniedzami ir vienīgi precizējumi vai arī papildinājumi, uz kuriem norādīts citās noteikumu projekta vienībās. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
68.2.1. tiesības uz rezultātiem, tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesības un saistītās piekļuves tiesības, kas izriet no investīcijas otrās kārtas projekta ietvaros veiktās darbības, dažādām investīcijas otrās kārtas projekta pusēm piešķir tieši proporcionāli ieguldījumam investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanā, tai skaitā materiālo un nemateriālo aktīvu, finansējuma un cilvēkresursos veiktajam ieguldījumam, kā arī atbilstoši risku un atbildības sadalījumam;
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 68. punktā un tā anotācijā skaidrot, kuri tiesību subjekti ir uzskatāmi par investīcijas otrās kārtas projekta pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
68.2.1. tiesības uz rezultātiem, tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesības un saistītās piekļuves tiesības, kas izriet no investīcijas otrās kārtas projekta ietvaros veiktās darbības, dažādām investīcijas otrās kārtas projekta pusēm piešķir tieši proporcionāli ieguldījumam investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanā, tai skaitā materiālo un nemateriālo aktīvu, finansējuma un cilvēkresursos veiktajam ieguldījumam, kā arī atbilstoši risku un atbildības sadalījumam;
Iebildums
Paužam bažas, ka noteikumu projekta 68.2.1. apakšpunktā ietvertais regulējums varētu būt Zinātniskās darbības likuma 39.1 pantā u.c. ietvertā regulējuma dublējošs. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt minēto apakšpunktu u.c. vienības, nedublējot attiecīgā likuma regulējumu, bet, piemēram, tā vietā izdarot atbilstošas atsauces uz to.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
68.2.2.2. pētniecības organizācija saņem no sadarbības partnera – saimnieciskās darbības veicēja – tādu atlīdzību (kompensāciju), kas ir līdzvērtīga tirgus cenai par intelektuālā īpašuma tiesībām, kuras izriet no pētniecības organizācijas veiktajām darbībām investīcijas otrās kārtas projektā un kuras nodotas sadarbības partnerim vai uz kurām sadarbības partnerim tiek piešķirtas piekļuves tiesības. No minētās kompensācijas var atskaitīt jebkuru ieguldījumu – gan finanšu, gan nefinanšu – vērtības absolūto summu, ko sadarbības partneris devis pētniecības organizācijas darbību izmaksās, kuru rezultātā radās attiecīgās intelektuālā īpašuma tiesības;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un izvērsti skaidrot noteikumu projekta 68.2.2.2. apakšpunktā ietvertā regulējuma atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam. Norādām, ka noteikumu projekts ir izdots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu, kas cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanas un nacionālā ekonomikas atveseļošanas un noturības plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību. Iepretim minētajam noteikumu projekta 68.2.2.2. apakšpunktā regulēta intelektuālā īpašuma atsavināšanas kārtība, t.i., atlīdzības noteikšanas mehānismu par atsavināmo intelektuālo īpašumu. Skaidrojam, ka Ministru kabinetam vai citai institūcijai var uzdot likuma ieviešanai dzīvē nepieciešamā regulējuma izstrādāšanu, lai tiktu detalizēta likumā ietvertā politiskā griba vai noteikta likuma īstenošanas kārtība. Šādos normatīvajos aktos nedrīkst ietvert tiesību normas, kas nav uzskatāmas par palīglīdzekļiem likuma normas īstenošanai. Proti, uz pilnvarojuma pamata izdoto normu saturu veido galvenokārt procesuālās normas, kas darbojas kā iepriekš likumā noteikto tiesību iedzīvināšanas instruments. Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz likumdevēja pilnvarojumu. Piemēram, pilnvarojumā minētais vārds "kārtība" pamatā piešķir Ministru kabinetam tiesības noteikumos regulēt attiecīgā jautājuma procesuālo raksturu, proti, izstrādāt noteiktu procedūru. Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Tomēr Ministru kabineta noteikumos nevar būt iekļautas tādas materiālās tiesību normas, kas veidotu no pilnvarojošā likuma būtiski atšķirīgas tiesiskās attiecības.
Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 68.2.2.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
68.2.3. investīcijas otrās kārtas projekta noteikumus attiecībā uz ieguldījumu, risku un rezultātu sadali, rezultātu izplatīšanu, piekļuvi intelektuālā īpašuma tiesībām un noteikumiem par šo tiesību piešķiršanu, atsavināšanu vai pirmpirkuma tiesību piešķiršanu atbilstoši normatīvajam regulējumam nosaka sadarbības partneru sadarbības līgumā, kuru noslēdz, pirms uzsākta investīcijas otrās kārtas projekta īstenošana.
Iebildums
Atbilstoši noteikumu Nr. 108 137. punktam lūdzam noteikumu projekta 68.2.3. apakšpunktā norādīt normatīvo aktu jomu, kā arī noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādā normatīvajā aktā (vai normatīvajos aktos) attiecīgais regulējums ir ietverts.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
69.4. lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, ar saimniecisku darbību nesaistīta investīcijas otrās kārtas projekta ietvaros iegādātā pētniecības infrastruktūrā, kuru izmanto finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri pētniecības un attīstības aktivitāšu īstenošanai, ir pieļaujamas papildinošas saimnieciskas darbības ne vairāk kā 20 procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.
Iebildums
Ņemot vērā, ka tas, vai kvalificējams komercdarbības atbalsts, secināms pēc izvērtējuma atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles normatīvajiem aktiem, lūdzam noteikumu projekta 69.4. apakšpunktā kā deklaratīvus svītrot vārdus " lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
70. Finansējumu tehnoloģiju tiesību aizsardzībai un mācībām var saņemt investīciju otrās kārtas projekta iesniedzējs, kas atbilst šo noteikumu 2.13. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai, ja īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt konsekventu un vienveidīgu terminoloģijas lietojumu attiecībā uz terminiem "projekta iesniedzējs" un "finansējuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
74.3. atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 34. pantam un Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina informācijas un publicitātes prasību ievērošanu;
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 131. punktu lūdzam noteikumu projektā svītrot atsauces uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
74.4. sadarbības partneri ievēro šajos noteikumos noteiktos finansējuma saņēmēja pienākumus un starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem noslēgtajos sadarbības līgumos paredzētos noteikumus;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, kādēļ sadarbības partneriem jāievēro finansējuma saņēmēja pienākumi un kādi sadarbības līgumi vēl bez attiecīgā sadarbības līguma ir jānoslēdz. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 74.4. apakšpunktā ietverto regulējumu un lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
74.6. sadarbības partneriem nodotās ar investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu saistītās tiesības un pienākumi netiek nodoti citai personai, izņemot gadījumus, kad finansējuma saņēmējs pārņem sadarbības partnera pienākumus.
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 74.6. apakšpunktu, ņemot vērā, ka finansējuma saņemējs nepārņem sadarbības partnera pienākumus, bet gan pats finansējuma saņēmējs turpina veikt finansējuma saņēmēja pienākumus un īsteno projekta darbības savā vārdā.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
75. Finansējuma saņēmējs uzņemas pilnu atbildību par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu kopīgi ar sadarbības partneriem un paredzēto saistību izpildi saskaņā ar vienošanos par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā izvairīties no neskaidras norādes uz "pilnu" atbildību vai skaidrot noteikumu projektā un tā anotācijā, kuros gadījumos atbildība būs pilna.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot pamatojumu tam, ka investīcijas otro kārtu paredzēts īstenot ierobežotas projektu atlases veidā, norādot attiecīgā noteikumu projekta (11. punkta) regulējuma nepieciešamību un mērķi, kā arī atbilstību tiesiskās vienlīdzības principa prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir pārņemtas arī Eiropas Komisijs 2014. gada 27. jūnija paziņojuma Nr. C 198/1 "Nostādnes par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai" 19. panta "b" apakšpunkta prasības, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu. Kā arī aicinām informāciju par minēto nostādņu pārņemšanu noteikumu projektā ietvert anotācijas 5. sadaļas ailītē "Cita informācija".
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai ar noteikumu projektu paredzēts ieviest Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētās regulas (ES) Nr. 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasības. Attiecīgā gadījumā, atbilstoši noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktam lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par minētās regulas vienībām, kurās ietvertās prasības tiek ieviestas ar noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
43. Finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina, ka iepirkumi, kas nepieciešami šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas Republikas iepirkumus regulējošos normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Priekšlikums
Atbilstoši noteikumu Nr. 108 137. punktam lūdzam noteikumu projekta 43. punktā norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
49. Ja nozares ministrija, izvērtējot finansējuma saņēmēja investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 47. punktā noteiktajiem kvalitātes kritērijiem, secina, ka nepieciešami precizējumi investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumā, nozares ministrija informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem un atkārtotas investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma iesniegšanas kārtību un termiņiem. Finansējuma saņēmējs veic precizējumus investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumā un atkārtoti iesniedz to apstiprināšanai nozares ministrijai vadības informācijas sistēmā.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar kārtību saprotami arī termiņi, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 49. punktu, nenorādot uz termiņiem līdztekus kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-