Atzinums

Projekta ID
25-TA-583
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka: "uz zemes vienības Skanstes ielā 43, Rīgā atrodas būve (būves kadastra apzīmējums 0100 025 2026 001) Skanstes ielā 43, Rīgā, kas ietilpst IZM valdījumā esošā valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 525 0062) Skanstes ielā 43, Rīgā, sastāvā". 
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši paskaidrojošiem dokumentiem pievienotajai zemesgrāmatas izdrukai,  uz zemes vienības atrodas daļa no ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 025 0002 010), kuras īpašuma tiesības nav noskaidrotas, un daļa no skolas ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 025 2026 001), kura ietilpst valstij piekrītošā būvju nekustamā īpašuma (būvju nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 525 0062) sastāvā.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot, kādas vēl būves atrodas uz rīkojuma projektā minētās zemes vienības Skanstes ielā 43, Rīgā un kā tas ( būvju atrašanās uz valstij piederošas zemes vienības) ietekmē nekustamā īpašuma atsavināšanu t.i., valstij nekustamo īpašumu, nododot bez atlīdzības īpašumā Latvijas Universitātei. 

Vienlaikus, no paskaidrojošiem dokumentiem pievienotās zemesgrāmatas izdruku izriet, ka rīkojuma projektā minētās būves Skanstes ielā 43, Rīgā, ir saistītas arī ar zemes vienībām: kadastra apzīmējums 01000250017, Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000491694; kadastra apzīmējums 01000250020, Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.9641; kadastra apzīmējums 01000252026, Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000501463. 
Saskaņā ar kadastra informācijas sistēmas datiem, minēto zemes vienību īpašnieki ir fiziskas personas.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot par tiesiskajām attiecībām ar fiziskajām personām par rīkojumā minēto būvju daļu atrašanos uz fizisko personu īpašumā esošajām zemes vienībām un ar attiecīgu skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā ietvert informāciju par papildinošās saimnieciskās darbības uzraudzības mehānismu, saskaņā ar kuru IZM infrastruktūras amortizācijas periodā uzraudzīs MK rīkojuma 7.punktā minēto nekustamo īpašumu izmantošanas atbilstību MK rīkojuma 7.punkta ievaddaļā minētajiem mērķiem un uzdevumiem un papildinošās saimnieciskās darbības ikgadējo proporciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3.sadaļā iekļautais skaidrojums, ka “[..] valsts atbalsta noteikumi uz attiecīgo finansējumu var vispār neattiekties ar nosacījumu, ka saimnieciskā darbība ir vienīgi papildinoša, t.i., šī darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama, vai cieši saistīta ar tās galveno saimniecisko izmantojumu.[..]” nav korekts, jo atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktam valsts atbalsta noteikumi uz attiecīgo finansējumu var vispār neattiekties ar nosacījumu, ka saimnieciskā darbība ir vienīgi papildinoša, tas ir, šī darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu, turklāt šis nosacījums būtu uzskatāms par izpildītu, ja saimnieciskajai darbībai patērē tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašus materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu. Lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 1.3.sadaļā ietverto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
MK rīkojuma anotācijā ir minēts, ka ar MK rīkojuma projekta 7.punktā minētos nekustamos īpašumus Latvijas Universitāte (turpmāk – LU) varēs izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai. Tomēr no anotācijā sniegtās informācijas nav skaidrs, pirmkārt, kā tiks veikta papildinošās saimnieciskās darbības uzskaite pret infrastruktūru atbilstoši EK sniegtajiem skaidrojumiem (skat., piemēram, Eiropas Komisijas 12.01.2022 sniegto skaidrojumu e-State Aid WIKI platformā (https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/wikis/pages/viewpage.action?pageId=881230569)), ka 20 procentus rēķina pret konkrēto infrastruktūru, un, otrkārt, ja nekustamo īpašumu amortizācijas periodā tiek konstatēts, ka ir pārsniegts papildinošās saimnieciskās darbības 20 procentu apjoms no nekustamā īpašuma kopējās gada jaudas laika, platības vai finanšu izteiksmē, nav noteikts LU pienākums proporcionāli šai nekustamā īpašuma daļai atmaksāt valstij (valsts budžetā) saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu, kurā pārsniegts noteiktais 20 procentu apjoms, kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļu. Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam papildināt MK rīkojuma anotāciju ar attiecīgu informāciju, kā arī lūdzam MK rīkojuma projektā iekļaut attiecīgas prasības (skat. piemēram, Ministru kabineta 2022.gada 22.februārī rīkojuma Nr.119 “Par valsts nekustamā īpašuma Akadēmijas laukumā 1, Rīgā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas Zinātņu akadēmijas īpašumā” 5. – 7.punktu).
Piedāvātā redakcija
-