Atzinums

Projekta ID
24-TA-1548
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Rosinām svītrot ziņojumā 30.lapas otro rindkopu vai arī to precizēt, jo 2023.gadā saņemtā informācija par iespējamiem pārkāpumiem Rīgas domes Satiksmes departamentā  nav bijusi atzīta par trauksmes cēlēja ziņojumu Trauksmes celšanas likuma izpratnē, jo neatbilda Trauksmes celšanas likuma 6.pantā noteiktajām prasībām.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Trauksmes celšanas likumam anonīmi saņemta informācija nav atzīstama par trauksmes cēlēja ziņojumu, jo tas neļauj nodrošināt trauksmes cēlēja aizsardzību, kas ir  viens no galvenajiem Trauksmes celšanas likuma mērķiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā norādīts, ka Lietuvā un Portugālē par trauksmes celšanu atbildīgā institūcija ir prokuratūra, kas ir neatkarīga iestāde ar tiesībaizsardzības iestādes priekšrocībām. Lietuvā sistēma ir centralizēta – visi trauksmes cēlēju ziņojumi nonāk Ģenerālprokuratūrā, kura skata arī iesniegumus par kompensācijām un naudas balvām, kā arī nodrošina apmācības.
Rosinām vērtēt un iespējams  Latvijā būtu pārņemama Lietuvas trauksmes celšanas sistēma, nosakot par trauksmes celšanas atbildīgo institūciju prokuratūru, kam likums paredz daudz plašākas pilnvaras nekā tās ir Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam. Proti, Prokuratūras likums paredz ne tikai prokuratūras tiesības, konstatējot noziedzīga nodarījuma pazīmes, uzsākt kriminālprocesu, bet arī cita veida likumpārkāpumu gadījumos dažādus prokurora tiesiskās reaģēšanas līdzekļus – prokurora brīdinājumu (18.pants), prokurora protestu (19.pants) un prokurora iesniegumu (20.pants), kuru iesniedz, ja nepieciešams pārtraukt nelikumīgu darbību, novērst šādas darbības sekas vai nepieļaut pārkāpumu, prokurors iesniedz rakstveida iesniegumu attiecīgajam uzņēmumam, iestādei, organizācijai, amatpersonai vai personai. Tostarp Prokuratūras likuma 21.pants paredz, ja prokurors ir konstatējis likuma pārkāpumu, kuram nav noziedzīga nodarījuma pazīmju, bet ar brīdinājuma, protesta vai iesnieguma palīdzību nav izdevies vai nav iespējams atjaunot likumību, viņš vēršas tiesā. 
Ņemot vērā minēto prokuratūras plašo kompetenci un tās uzdevumu reaģēt uz likuma pārkāpumu un nodrošināt ar to saistītās lietas izlemšanu likumā noteiktajā kārtībā, par trauksmes celšanas kontaktpunktu varētu noteikt Ģenerālprokuratūru.



           
           

 
Piedāvātā redakcija
-