Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-110
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
31.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā nav ņemts vērā aspekts, ka, piemērojot vienotu regulējumu visiem publisko būvdarbu līgumiem, atsevišķos gadījumos, kad tiek realizēti sevišķi liela mēroga būvniecības projekti, var tikt negatīvi ietekmēta to realizācija. Noteikumu projekta regulējums ierobežo pasūtītāja tiesības pastiprināt būvdarbu veicēja atbildību atbilstoši vispārpieņemtajai tirgus praksei šāda mēroga būvniecības projektos, tāpēc pasūtītājam izņēmuma gadījumā, proti, izmantojot FIDIC tipveida līguma formu un speciālos noteikumus, jāsaglabā iespēja paredzēt tādus līguma noteikumus, kas pilnīgāk nosedz būvniecības projekta riskus.

Nosakot vispārējo norēķināšanās kārtību Noteikumu projekta III. sadaļā, nav ņemts vērā, ka liela mēroga būvniecības objektu realizācijai tiek piesaistīts starptautiskais - Eiropas Savienības institūciju, finansējums, kas tiek piešķirts vairākās kārtās. Finansēšanas līgumos jau ir noteikta kārtība, kādā finansējums ir izlietojams. Piemērojot citu norēķināšanās kārtību, pastāv risks ne tikai zaudēt finansējumu, bet arī atmaksāt jau izmantotos finanšu līdzekļus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta I.sadaļu "Vispārīgie jautājumi” ar 6.punktu.
Piedāvātā redakcija
6. Ja pasūtītājs ir izvēlējies slēgt publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas un speciālos noteikumus, pasūtītājs var neievērot  šo noteikumu noteiktos publisko būvdarbu līgumā obligāti ietveramos noteikumus un to saturu. Ja publiskais būvdarbu līgums tiek finansēts starptautisko finansējuma līgumu ietvaros, proti, no pārnacionālo budžetu programmām, un kāds no finansēšanas līguma punktiem ir pretrunā šo noteikumu punktam, attiecīgais šo noteikumu punkts netiek piemērots.
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ievērojot Satiksmes ministrijas izteikto iebildumu un piedāvāto redakciju noteikuma projekta papildināšanai ar 6.punktu, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projektu anotāciju ar šādu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
Lai sevišķi liela mēroga būvdarbiem piesaistītu pieredzējušus, starptautiskus būvuzņēmējus un inženierkonsultantus, nereti liela mēroga būvniecības projektos būvniecības līgumi tiek sagatavoti un balstīti uz Starptautiskās inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) izstrādāto tipveida līgumu formas, kuru speciālie noteikumi, ievērojot vispārējo starptautisko tirgus praksi, tiek pielāgoti attiecīgā būvobjekta vajadzībām un pasūtītāja interešu aizsardzībai. Piemērojot vienotu regulējumu visiem publisko būvdarbu līgumiem, nevērtējot būvdarbu apjomu un sarežģītību, finansēšanas specifiku un pārnacionālo raksturu, atsevišķos gadījumos, kad tiek realizēti liela mēroga būvniecības projekti, var tikt negatīvi ietekmēta to realizācija. Līdz ar to noteikumu projekta 6. punkts noteic, ja pasūtītājs ir izvēlējies slēgt publisko būvdarbu vai apvienoto publisko projektēšanas un būvdarbu līgumu, izmantojot FIDIC tipveida līguma formas un speciālos noteikumus, pasūtītājs var neievērot attiecīgos šo noteikumu noteiktos publisko būvdarbu līgumā obligāti ietveramos noteikumus un to saturu. Ar šādu regulējumu pasūtītājam izņēmuma kārta tiek saglabāta iespēja pastiprināt tā interešu aizsardzību un būvniecības uzņēmuma atbildību salīdzinājuma ar to, kā tas noteikts šajos noteikumos.
Liela mēroga būvniecības projektiem bieži vien tiek piesaistīts starptautisks finansējums, piemēram, tiek noslēgti finansēšanas līgumi ar Eiropas Savienības iestādēm, kas pasūtītājam ļauj realizēt būvniecības projektu, bet vienlaikus noteic kārtību, kādā šis finansējums tiek izlietots, uzliek stingrus pienākumus un atbildību. Pastāv iespēja, ka starptautiskā finansējuma līguma noteikumi var būt pretrunā ar šajos noteikumos noteiktajiem publisko būvdarbu līgumiem piemērojamajiem noteikumiem. Ievērojot, ka panākt vienošanos ar Eiropas Savienības iestādēm par grozījumu veikšanu jau noslēgtajos finansēšanas līgumos un citādāku finansēšanas noteikumu attiecināšanu nākotnē varētu būt sarežģīti, ja ne neiespējami, noteikumu projekta 6. punkts noteic izņēmumu no vispārējā regulējuma. Un proti, ja starptautiskajos finansēšanas līgumos ietvertās prasības ir pretrunā šo noteikumu prasībām, pasūtītājam ir tiesības attiecīgo noteikumu punktu nepiemērot. Šāds regulējums ļaus turpināt realizēt jau iesāktos liela mēroga būvniecības projektus un negatīvi neietekmēs Latvijas iespējas arī nākotnē saņemt starptautisko līdzfinansējumu un iespēju slēgt starptautiskos finansēšanas līgumus, kas ir būtisks pienesums tautsaimniecības attīstībā.