Projekta ID
25-TA-1797Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz samazināt atbalsta programmai pieejamo Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) finansējumu 6 811 812 euro apmērā, lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”, tabulā atspoguļojot samazinājumu, 6.punktā sniedzot tam pamatojošo informāciju un punktā “Cita informācija” norādot investīciju, kuras īstenošanai tiek pārdalīts minētais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
54.9.2. aprīkojuma uzstādīšana atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu objektā saražotās enerģijas akumulēšanai. Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 % no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši šo Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumu Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 594) 54.punktam ir paredzēts, ka atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula 2023/2831), lūdzam noteikumu Nr. 594 54.9.2.apakšpunkta plānotajā redakcijā svītrot vārdus un skaitļus: "Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014[..]", jo šajā punktā atbalsts tiek sniegts ar Komisijas regulu 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
61.4 Atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3.punktu, izmanto šādām papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, un ko nosaka, salīdzinot ieguldījuma izmaksas ar izmaksām hipotētiskajā scenārijā, kas rastos, ja atbalsts netiktu sniegts:
Iebildums
Ievērojot to, ka Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014) 38. panta 3.punktā ir noteikti četri iespējamie hipotētiskie scenāriji, lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3.punkta piemērošanu, lūdzam noteikumu Nr. 594 61.4punkta ievaddaļā precizēt, nosakot starp kādām izmaksām salīdzinājums ir jāveic hipotētiskā scenārija gadījumā, kā arī kurš no hipotētiskā scenārija veidiem (a, b, c vai d) tiks piemērots.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
61.63. jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar Komisijas regulas Nr.651/2014 38.pantu nav iespējams segt transportlīdzekļu iegādes izmaksas, līdz ar to lūdzam saglabāt pašreizējo noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunktu, svītrojot tajā tikai vārdus “transportlīdzekļa iegādēs izmaksas”, nevis svītrot visu normu. Vienlaikus lūdzam precizēt norādīto informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļas “Pamatojums” apakšsadaļu “Apraksts”, iekļaujot atsauci uz rosinātajiem priekšlikumiem ANM plāna trešajiem grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Pašreizējā situācija” skaidrots, ka programmas ietvaros akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk - sabiedrība “Altum”) jau ir organizējusi 10 projektu atlases. Tāpat ir noteikts, ka papildus projektu atlases kārtas ANM ietvaros netiek plānotas.
Savukārt noteikumu Nr. 594 93. punkta plānotajā redakcijā precizēti termiņi, kādos cits finansētājs komersanta vārdā (ja atbalsts tiek sniegts elektroauto iegādei) no lēmuma saņemšanas dienas piesakās aizdevumam vai garantijai sabiedrībā “Altum”, nosakot, ka pieteikties aizdevumam vai garantijai var ne vēlāk kā astoņu mēnešu laikā (ja atbalsts sniegts pirmās līdz desmitās atlases kārtas ietvaros) vai ne vēlāk kā divu mēnešu laikā (ja atbalsts sniegts vienpadsmitās un turpmāko atlašu kārtu ietvaros) no lēmuma saņemšanas dienas.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju, kas šobrīd nosaka, ka papildu atlases netiek plānotas.
Savukārt noteikumu Nr. 594 93. punkta plānotajā redakcijā precizēti termiņi, kādos cits finansētājs komersanta vārdā (ja atbalsts tiek sniegts elektroauto iegādei) no lēmuma saņemšanas dienas piesakās aizdevumam vai garantijai sabiedrībā “Altum”, nosakot, ka pieteikties aizdevumam vai garantijai var ne vēlāk kā astoņu mēnešu laikā (ja atbalsts sniegts pirmās līdz desmitās atlases kārtas ietvaros) vai ne vēlāk kā divu mēnešu laikā (ja atbalsts sniegts vienpadsmitās un turpmāko atlašu kārtu ietvaros) no lēmuma saņemšanas dienas.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju, kas šobrīd nosaka, ka papildu atlases netiek plānotas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc atbalsta programmas grozījumu spēkā stāšanās dienas, izmantojot SANI2 sistēmu, Eiropas Komisijai (turpmāk – EK) iesniegs kopsavilkuma informāciju par grozījumiem attiecīgajā atbalsta programmā, ņemot vērā to, ka ar grozījumiem tiek pagarināts atbalsta piešķiršanas termiņš saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi""
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pašlaik paralēli norit konsultācijas ar EK par iespēju veikt papildu finansējuma pārdales (attiecīgi vēl samazinot investīcijas finansējumu un rādītāju), aicinām Ekonomikas ministriju virzīt noteikumu Nr. 594 grozījumus pēc tam, kad būs panākta vienošanās ar EK par 1.2.1.2.i investīcijas gala summu. Vienlaikus, ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 594 grozījumi tiek virzīti pirms ANM plāna grozījumu apstiprināšanas, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, kas paredz atbalstīt noteikumu Nr. 594 grozījumus pirms attiecīga EK lēmuma par Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu grozījumiem, kā arī Ekonomikas ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja EK neapstiprina minētos grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
10. Atbalsta programmai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 73 774 188 euro, tai skaitā:
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu Nr. 594 10.punkta plānoto redakciju, ņemot vērā, ka sasummējot norādīto finansējumu pa tā apakšpunktiem, tas ir par 182 euro mazāks nekā samazinātais investīcijas finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
11.3.1. līdz 2026. gada 30. jūnijam sabiedrība "Altum" apstiprinājusi projektus, kuru kopsumma ir vismaz 65 870 000 euro;
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu Nr. 594 11.3.1.apakšpunkta plānotajā redakcijā norādīto mērķa redakciju ar ierosinātajiem grozījumiem ANM plānā, ņemot vērā, ka ierosinātie grozījumi paredz, ka 11.3.1.apakšpunktā izteiktais mērķis ir noslēgtie līgumi nevis apstiprinātie projekti.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
II. Vispārīgi atbalsta nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumus Nr. 594 ar nosacījumu, ka, īstenojot pasākumu, Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s" un "c" apakšpunktā noteiktā atbalsta pasākuma paziņošanas robežvērtība (vērtējot atbalsta saņēmēju grupas līmenī) netiks pārsniegta.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
32.5. lai saņemtu atbalstu, komersants sabiedrībā "Altum" iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Komersants informē par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu Nr. 594 32.5.apakšpunktu, aizstājot vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”, ņemot vērā to, ka no de minimis regulējuma piemērošanas viedokļa būtisks ir juridiski piešķirtais de minimis atbalsta apmērs, nevis faktiski saņemtais, kas var atšķirties.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
104.1. var apvienot ar citu valsts atbalstu, kura attiecināmās izmaksas nav nosakāmas, nepārsniedzot šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti un apmēru un nepārsniedzot maksimālā publiskā finansējuma apmēru vai maksimālo robežvērtību, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā, individuālā atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (turpmāk - KAKL) noteikto, atbalstu var piešķirt kā ad-hoc atbalstu projekta ietvaros vai atbalstu atbalsta programmas (jeb shēmas) ietvaros, lūdzam precizēt noteikumu Nr. 594 104.1 apakšpunktu, aizstājot jēdziena “individuālā atbalsta” lietojumu ar KAKL 1. panta otrās daļas 1. punktā noteikto jēdzienu “ad-hoc atbalsts”attiecīgā locījumā. Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu Nr. 594 104.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
107.3. informāciju par Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. panta ietvaros izsniegto atbalstu publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto valsts atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar 2025. gada 22. jūlija grozījumiem tika mainīts Ministru kabineta 2016. gada 21.jūnija noteikumu Nr.386 nosaukums, proti, “Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu”, lūdzam noteikumu Nr. 594 107.3.apakšpunktā svītrot vārdus: “un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības”.
Piedāvātā redakcija
-
