Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav iekļauta pietiekama un pamatota analīze no potenciālo projektu iesniedzēju puses par interesi, gatavību un pieprasījumu 4.3.1.specifiskā atbalsta mēķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" (turpmāk - 4.3.1.SAM) jaunas atlases īstenošanai.  Ņemot vērā projektam paredzēto Kohēzijas fonda izmaksu ierobežojumu, atlasē iespējami vismaz trīs projekti, taču no šobrīd pieejamās informācijas nav skaidrs, vai projektu iesniedzējiem ir interese, kapacitāte un gatavība īstenot projektus 4.3.1.SAM  ietvaros.  

Papildus, ņemot vērā, ka gatavības pakāpe gan no finansiālā aspekta, gan no tehniskā, gan arī no administratīvā ir būtisks priekšnosacījums efektīvai un kvalitatīvai projektu atlasei un vēlāk jo īpaši ieviešanai, t.sk. ņemot vērā arī minimālo termiņu 4.3.1.SAM 3.atlases kārtas īstenošanai, lūdzam sniegt detalizētāku informāciju un izvērstu analīzi par interesentu skaitu un gatavības pakāpi, pamatojot, ka tā ir “augsta”, tādējādi paskaidrojot 4.3.1.SAM 3.atlases kārtas aktualitāti un nepieciešamību tirgum, nevis, piemēram, kādam konkrētam tirgus spēlētājam. Vēršam uzmanību, ka šobrīd plānotais  4.3.1.SAM 3.atlases kārtas formāts – atklāta projektu iesniegumu atlase –  paredz caurspīdīguma un vienlīdzības principu ievērošanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” (turpmāk – 4.3.1.SAM) 3.kārtas nacionālo līdzfinansējumu, ņemot vērā, ka 3.kārtas un 2.kārtas finansējuma kopsumma nav atbilstoša kopējam 4.3.1.SAM finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 11.punktu, palielinot rādītājus atbilstoši finansējuma palielinājuma, kā arī  izdalīt atsevišķi darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē 3.atlases kārtas sasniedzamos rādītājus. 



 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju “Kā arī Ekonomikas ministrija uzskata, ņemot vērā, ka visas iepriekš minētās atlases kārtas ir noslēgušās un jaunas atlases kārtas šajās programmās netiek plānotas, nav lietderīgi veikt rādītāju un finansējumu grozījumus visos Ministra kabineta noteikumos.”. Ņemot vērā plānotās finansējuma pārdales, vēršam uzmanību, ka ir nepieciešams veikt grozījumus saistītajos MK noteikumos par 4.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt efektīvu energoresursu izmantošanu, enerģijas patēriņa samazināšanu un pāreju uz AER apstrādes rūpniecības nozarē" un 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē”  īstenošanu, attiecīgi samazinot pieejamo finansējumu, vai, lai mazinātu administratīvo slogu, pievienot noteikumu projektam protokollēmumu, kurā skaidri nofiksētas attiecīgās finansējuma pārdales un rādītāju izmaiņas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par finansējuma sadalījumu starp intervenču kodiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar analīzi par risku izvērtējumu īstenot projektus līdz 2023.gada 31.decembrim, ņemot vērā projektu specifiku, sezonalitāti, kā arī vidējo 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” (turpmāk - 4.3.1.SAM)  projektu īstenošanas termiņu. Vēršam uzmanību, ka ierobežots projekta maksimālā Kohēzijas fonda atbalsts negarantē, ka projekti tiks īstenoti līdz 2023.gada 31.decembrim. Papildus vēršam Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM)  uzmanību uz Finanšu ministrijas 2022.gada 13.janvāra vēstulē Nr.5.1-16/16/127 jau norādītajiem riskiem jaunas 4.3.1.SAM atlases īstenošanai, attiecīgi nepieciešams būtiski papildināt anotāciju pēc būtības, atbildot uz FM uzdotiem jautājumiem.
Vienlaikus lūdzam anotācijā sniegt EM analīzi un vērtējumu par ātrāku projektu īstenošanas iespēju ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā "Problēmas un risinājumi. Risinājuma apraksts" lūdzam dzēst sekojošu teikumu, jo tā dublējas ar “Problēmas aprakstā” norādīto: "Kā arī Ekonomikas ministrija uzskata, ņemot vērā, ka visas iepriekš minētās atlases kārtas ir noslēgušās un jaunas atlases kārtas šajās programmās netiek plānotas, nav lietderīgi veikt rādītāju un finansējumu grozījumus visos Ministra kabineta noteikumos."
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā "Problēmas un risinājumi. Problēmas apraksts" lūdzam precizēt norādīto 4.1.1. un 4.3.1. SAM neapgūto finansējumu, vai arī sniegt skaidrojumu, ņemot vērā, ka atbilstoši KPVIS datiem uz 07.02.2022., 4.1.1. SAM KF atlikums ir 3 427 597.91  EUR, savukārt, 4.3.1.SAM KF atlikums ir 1 572 876.94 EUR, t.sk. virssaistību kompensēšanai novirzāmais finansējums. Lūdzam veikt attiecīgus precizējumus arī noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka kopējais finansējums darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" īstenošanai tiek palielināts par 29 589 033 euro (Kohēzijas fonda finansējums  11 835 613 euro un privātais finansējums 17 753 420 euro), nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, norādot 2022.gadam un turpmākajiem gadiem paredzēto Kohēzijas fonda finansējumu, kā arī palielinātā finansējuma apmēru konkrētajos gados, vienlaikus pie citas informācijas norādot kā tiks nodrošināts finansējuma palielinājums.  
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka atbalsta programma (attiecībā uz atbalstu saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulu (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu) paziņota Eiropas Komisijai ir līdz 2020.gada 31.decembrim, attiecīgi, pēc šī datuma komercdarbības atbalstu ar minēto regulu piešķirt nedrīkst, pretējā gadījumā atbalsts kvalificējams kā nelikumīgs. Vienlaikus, ar grozījumiem plānots būtiski palielināt programmas finansējumu.
Līdz ar to, ja plānots pagarināt atbalsta programmu, lai pieņemtu jaunus lēmumus par atbalsta piešķiršanu, kā arī palielināt arī programmas finansējumu, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka 20 darba dienu laikā pēc grozījumu stāšanās spēkā Eiropas Komisijā tiks iesniegta kopsavilkuma informācija, izmantojot SANI2 sistēmu, kā arī iekļaut anotācijā skaidrojumu, ka/vai no 2021.gada 1.janvāra līdz grozījumu spēkā stāšanās brīdim nav pieņemti lēmumi par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts MK noteikumu ietvaros tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, un, ņemot vērā Komercdarbības atbalsta likuma IV un V daļā noteikto, ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasības nelikumīgs komercdarbības atbalsta ir atgūstams no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, lūdzam papildināt MK noteikumus ar punktu, kas paredz nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
18.1 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasību pārkāpums, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts MKN ietvaros tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, un, ņemot vērā Komercdarbības atbalsta likuma IV un V daļā noteikto, ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības nelikumīgs komercdarbības atbalsta ir atgūstams no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, lūdzam papildināt MKN ar punktu, kas paredz nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
18.2 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpums, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts MK noteikumu ietvaros tiek sniegts saskaņā ar Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES, un, ņemot vērā Komercdarbības atbalsta likuma IV un V daļā noteikto, ja tiek pārkāptas Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES prasības nelikumīgs komercdarbības atbalsta ir atgūstams no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, lūdzam papildināt MK noteikumus ar punktu, kas paredz nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
18.3 Ja tiek konstatēts Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES prasību pārkāpums šo noteikumu ietvaros īstenotā projektā, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
14.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums

Lūdzam precizēt 24.4.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
"tās nepārsniedz 24 426 euro gadā, pieskaitot 0,64 % no attiecināmajām izmaksām, neieskaitot projekta vadības personāla izmaksas, ja attiecināmās izmaksas ir līdz pieciem miljoniem euro ;".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums

Lūdzam precizēt 24.4.1.apakšpunktu šādā redakcijā:
"tās nepārsniedz 56 580 euro gadā, ja attiecināmās izmaksas ir virs pieciem miljoniem euro".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pirmajā rindkopā norādīto informāciju, ņemot vērā, ka finansējums netiek pārdalīts no 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” 2.kārtas.

 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” pirmā projektu iesniegumu atlases kārta ir noslēgusies un pēc apkopotās informācijas ir neapgūts finansējums 8 301 348 euro apmērā.
 
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Problēmas un risinājumi. Problēmas apraksts" pēdējā rindkopā lūdzam precizēt terminu no “nepieciešamais” uz “pieejamais”. Ņemot vērā, ka atlases formāts ir APIA, tad projektu iesniedzēju loks ir indikatīvs.

Ja tiek labots termins šeit, aicinājums labot arī zemāk sadaļā “Risinājuma apraksts”
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projektu, nosakot projekta iesniedzējam pienākumu iesniegt izmaksu ieguvumu analīzi (turpmāk – IIA), aizstājot līdzšinējo tehniski ekonomisko pamatojumu, kas neparedz tik izvērstu un detalizētu analīzi. Pienākumu nodrošināt šī dokumenta iesniegšanu lūdzam paredzēt piemēram, pie noteikumu projekta II sadaļas “Projekta iesniedzējam un projekta iesniegumam noteiktās prasības” t.sk. precizējot 15.punktu, kas nosaka prasības attiecībā uz finanšu aprēķiniem “15. Finanšu aprēķinus projekta iesniegumā veic, pamatojoties uz šādiem pieņēmumiem:
15.1. projekta īstenošanas pēdējā gada beigās projekta ietvaros izveidoto objektu nodod ekspluatācijā;
15.2. projekta ietvaros izdevumus un ienākumus norāda pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
15.3. finanšu aprēķinos piemēro reālo finansiālo diskonta likmi;
15.4. norādītā informācija atbilst plānotajam siltumenerģijas tarifam atbilstoši normatīvajiem aktiem enerģētikas jomā.”.
 Skaidrojam, ka IIA nodrošinās un sniegs pierādījumus ES fondu investīciju nepieciešamībai caur detalizētāku un pārskatāmāku pierādījumu apjomu (naudas plūsmu aprēķiniem, pamatojumiem), kā arī precīzāk un strukturētāk būs novērtējams vai un cik nepieciešams līdzfinansējums, kas līdz šim bija salīdzinoši komplicētāks process. Vienlaikus vēršam uzmanību un skaidrojam, ka šis nav uzskatāms par būtisku izmaiņu salīdzinoši ar iepriekšējām kārtām, bet gan ir vērtējams kā skaidrāks, koncentrētāks un pamatotāks risinājums kā pierādīt investīciju lietderību un efektivitāti.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
SAM MK noteikumos vai anotācijā būtu nepieciešamas precizēt, ka būvlaukuma teritorijas sakārtošanas izmaksas pēc būvdarbu pabeigšanas ir attiecināmas, ja tās ir tieši saistītas ar centralizētās siltumapgādes ražošanas avota, siltumenerģijas akumulācijas iekārtas un pārvades un sadales sistēmas rekonstrukciju un būvniecību un ja bez šo darbu veikšanas nav iespējams uzsākt objekta darbību un nodot objektu ekspluatācijā, ko arī apliecina neatkarīga, sertificēta eksperta atzinums.
Minētais precizējums nepieciešams, lai izvairītos no situācijām, centieniem projekta ietvaros attiecināt citas tieši neattiecināmas izmaksas, piem., pievadceļu, administrācijai paredzēto stāvlaukumu izbūvi.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā līdzšinējo praksi kontekstā ar Revīzijas iestādes norādēm attiecībā uz interešu konflikta jautājumu kontroles pastiprināšanas nepieciešamību, lūdzam papildināt 33.punktu ar palīgteikumu, ka: “Specifiskā atbalsta un atlases kārtu ietvaros tiek atbalstīti tādi pasākumi, kuri ir tieši saistīti ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir samērīgi un pamatoti, kā arī to īstenošana nodrošināta ievērojot Finanšu regulas 61.pantā definēto attiecībā uz interešu konfliktu.".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.punktā norādīto, ka 4.3.1.pecifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” 2.kārtas īstenošanas termiņa uzskaite sākas atbilstoši MK 2017. gada 22.augusta noteikumos Nr.495 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 4.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.495) 29., 30., un 31.puntkā noteiktajam, ņemot vērā, ka pēc būtības jau šī brīža MK noteikumu Nr.495 redakcija paredz opciju aktivitātes uzsākt pēc projekta iesnieguma iesniegšanas brīža/dienas vai pat ātrāk. Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-