Projekta ID
25-TA-1258Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
13.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Informācijas sistēma ir savstarpēji saistītu informācijas apstrādes resursu kopums, kas nodrošina informācijas ievākšanu, apstrādi, uzglabāšanu un izmantošanu noteiktam mērķim. Izvērtējot tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv ieviestā digitālā risinājuma funkcionalitāti, secināms, ka:
- Sistēma nodrošina personas datu un darījumu datu ievākšanu no lietotājiem makšķerēšanas karšu iegādes procesā.
- Tiek veikta datu automātiska apstrāde (maksājumu validācija, licences ģenerēšana, lietotāja identificēšana u.c.).
- Sistēmā tiek uzglabāti dati datubāzēs par lietotājiem, izsniegtajām licencēm un maksājumiem.
- Tiek nodrošināta informācijas izmantošana un izplatīšana, t.sk. digitālo makšķerēšanas karšu izsniegšana lietotājiem un datu nodošana institucionālajai pārraudzībai (t.sk. inspektoriem).
Ņemot vērā minēto un to, ka tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkciju veikšana, makskeresanaskarte.lv ir klasificējama kā valsts informācijas sistēma atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) prasībām.
Lai nodrošinātu valsts informācijas sistēmas regulējuma atbilstību VISL prasībām, lūdzam veikt šādas darbības:
1) norādīt projekta anotācijā, kurā likuma līmeņa regulējumā ir noteikta informācijas sistēmā iekļaujamā informācija un tādejādi vaicamās funkcijas, uzdevumi un mērķi (skat. VISL 5.panta pirmās prim daļas 1. un 2. punktu);
2) noteikumu projektu papildināt ar VISL 5.panta pirmās prim daļas 3. līdz 6. punktā noteikto regulējumu.
Gadījumā ja normatīvajos aktos un deleģēšanas līgumos valsts informācijas sistēmas turētāja termins lietots neatbilstoši spēkā esošajam VISL, būtu veicami grozījumi šo terminu aizstājot terminu "IKT pakalpojumu sniedzēju". Piemēram, šajā gadījumā LLKC varētu tikt noteikts par valsts informācijas sistēmas pārzini, savukārt Zemkopības ministrija deleģējuma līgumā būtu IKT pakalpojuma sniedzēja lomā. (Nepieciešamie grozījumi būtu veicami kopā ar citiem (būtiskajiem) grozījumiem šajos normatīvajos aktos un deleģēšanas līgumos.)
- Sistēma nodrošina personas datu un darījumu datu ievākšanu no lietotājiem makšķerēšanas karšu iegādes procesā.
- Tiek veikta datu automātiska apstrāde (maksājumu validācija, licences ģenerēšana, lietotāja identificēšana u.c.).
- Sistēmā tiek uzglabāti dati datubāzēs par lietotājiem, izsniegtajām licencēm un maksājumiem.
- Tiek nodrošināta informācijas izmantošana un izplatīšana, t.sk. digitālo makšķerēšanas karšu izsniegšana lietotājiem un datu nodošana institucionālajai pārraudzībai (t.sk. inspektoriem).
Ņemot vērā minēto un to, ka tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkciju veikšana, makskeresanaskarte.lv ir klasificējama kā valsts informācijas sistēma atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) prasībām.
Lai nodrošinātu valsts informācijas sistēmas regulējuma atbilstību VISL prasībām, lūdzam veikt šādas darbības:
1) norādīt projekta anotācijā, kurā likuma līmeņa regulējumā ir noteikta informācijas sistēmā iekļaujamā informācija un tādejādi vaicamās funkcijas, uzdevumi un mērķi (skat. VISL 5.panta pirmās prim daļas 1. un 2. punktu);
2) noteikumu projektu papildināt ar VISL 5.panta pirmās prim daļas 3. līdz 6. punktā noteikto regulējumu.
Gadījumā ja normatīvajos aktos un deleģēšanas līgumos valsts informācijas sistēmas turētāja termins lietots neatbilstoši spēkā esošajam VISL, būtu veicami grozījumi šo terminu aizstājot terminu "IKT pakalpojumu sniedzēju". Piemēram, šajā gadījumā LLKC varētu tikt noteikts par valsts informācijas sistēmas pārzini, savukārt Zemkopības ministrija deleģējuma līgumā būtu IKT pakalpojuma sniedzēja lomā. (Nepieciešamie grozījumi būtu veicami kopā ar citiem (būtiskajiem) grozījumiem šajos normatīvajos aktos un deleģēšanas līgumos.)
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 11.5. apakšpunktu fiziskām personām būs pienākums reģistrēt un ziņot tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv datus par Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos iegūtiem atsevišķu zivju sugu lomiem atbilstoši Regulas Nr.1224/2009 55.panta trešā punkta prasībām. Tas nozīmē, ka arī personām, kurām saskaņā ar noteikumu Nr.800 3. punktu ir paredzēts atbrīvojums no kartes iegādes (piemēram, personām, kas jaunākas par 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem, kā arī personām ar invaliditāti), iegūstot lomā noteiktās zivju sugas, tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv dati par tām būs jāziņo, norādot savu identitāti, kas apliecina makšķerēšanas tiesības bez kartes iegādes.
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka minētais tiesiskais regulējums attiecas uz personām, kuru digitālās prasmes var būt nepietiekamas šāda pienākuma veikšanai. Noteikumu projektā nav paredzēta alternatīva iespēja saņemt bezmaksas makšķerēšanas karti makšķerēšanai Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos, kā arī reģistrēt un ziņot datus par iegūto lomu, neizmantojot tiešsaistes pakalpojumu. Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar šādu iespēju.
Jūsu minētajā piemērā par Kuldīgas novada domes 2022. gada 24. februāra saistošajos noteikumos Nr. KNP/2022/7 “Nolikums par licencēto makšķerēšanu Ventas upē Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā 2022.–2026. gadā” 23. punktā norādīto, kas nosaka, ka visiem licenču īpašniekiem (neatkarīgi no vecuma vai statusa) ir obligāts pienākums iesniegt datus par lomu, vienlaikus tiek norādīti arī alternatīvi informācijas iesniegšanas kanāli, piemēram, klātienē pašvaldības policijā vai pagasta pārvaldēs, ne tikai tiešsaistes pakalpojums. Skat.: https://likumi.lv/ta/id/331347-nolikums-par-licenceto-makskeresanu-ventas-upe-kuldigas-novada-administrativaja-teritorija-2022-2026-gada
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka minētais tiesiskais regulējums attiecas uz personām, kuru digitālās prasmes var būt nepietiekamas šāda pienākuma veikšanai. Noteikumu projektā nav paredzēta alternatīva iespēja saņemt bezmaksas makšķerēšanas karti makšķerēšanai Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos, kā arī reģistrēt un ziņot datus par iegūto lomu, neizmantojot tiešsaistes pakalpojumu. Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar šādu iespēju.
Jūsu minētajā piemērā par Kuldīgas novada domes 2022. gada 24. februāra saistošajos noteikumos Nr. KNP/2022/7 “Nolikums par licencēto makšķerēšanu Ventas upē Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā 2022.–2026. gadā” 23. punktā norādīto, kas nosaka, ka visiem licenču īpašniekiem (neatkarīgi no vecuma vai statusa) ir obligāts pienākums iesniegt datus par lomu, vienlaikus tiek norādīti arī alternatīvi informācijas iesniegšanas kanāli, piemēram, klātienē pašvaldības policijā vai pagasta pārvaldēs, ne tikai tiešsaistes pakalpojums. Skat.: https://likumi.lv/ta/id/331347-nolikums-par-licenceto-makskeresanu-ventas-upe-kuldigas-novada-administrativaja-teritorija-2022-2026-gada
Piedāvātā redakcija
-
