Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2446
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
31.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Specifiskā atbalsta mērķa 6.1.5. “Valsts galveno autoceļu segu pārbūve, nestspējas palielināšana” (turpmāk - 6.1.5.SAM) ietvaros VSIA “Latvijas Valsts ceļi ” (turpmāk – LVC) īsteno trīs projektus, kuros līgumi ar būvkomersantiem par būvdarbu veikšanu ir noslēgti līdz 2022.gada 24.februārim, proti, līdz Krievijas militāras agresijas pret Ukrainu un tas rezultātā piemērotajam sankcijām un pretpasākumiem.
Pēdējā pusgada laikā ir notikušas ievērojamas, iepriekš neparedzamas ekonomiskās un ģeopolitiskās izmaiņas pasaulē, kas saistītas ar Krievijas Federācijas uzsākto karadarbību Ukrainā, kā arī Eiropas Savienības dalībvalstu un pasaules demokrātisko valstu noteiktajām ekonomiskajām sankcijām Krievijas Federācijai un Baltkrievijas Republikai.
Šo izmaiņu rezultātā strauji pieauga būvdarbu izejmateriālu izmaksas, kā arī noteikto sankciju dēļ virknei no būvizstrādājumiem un to izgatavošanai nepieciešamajām izejvielām ir apgrūtināta piegāde, tostarp arī nepieciešamā asfalta pamatizejvielai – bitumenam.
No būvniecības nozares sniegtajiem datiem, bitumena sadārdzinājums faktiski ir no 350 euro/t 2021.gada jūnijā uz 544 euro/t 2022.gada martā. Sadārdzinājums izejvielai veido vairāk kā +55%. Arī degvielas cenu dinamika liecina par 40% - 50% sadārdzinājumu, salīdzinot 2022.gada marta cenas ar 2021.gada pēdējā ceturkšņa cenām. Papildus, degvielas cena būtiski ietekmē arī izejmateriālu ieguvi, ražošanu, transportēšanu un materiālu iestrādi, kur šis izšķirošais degvielas faktors ir kritisks.
Ievērojot minēto, būvkomersanti saskaras ar objektīvām problēmām izpildīt iepriekš uzņemtās līgumsaistības un nodrošināt publisko būvdarbu līgumu izpildi līgumu paredzētajā ietvarā. Izejvielu un būvmateriālu sadārdzinājums neļāva iekļauties līgumcenā, radot finanšu zaudējumus, savukārt būvmateriālu nestabilās piegādes apdraudēja būvniecības ieceres īstenošanas termiņu ievērošanu.
2022.gada 15. martā biedrība “Latvijas ceļu būvētājs” ar vēstuli Nr.10/22 informēja gan Satiksmes ministriju, gan LVC par cenu pieaugumu un aicināja veikt līguma grozījumus sakarā ar straujo cenu kāpumu svarīgākajiem būvdarbu veikšanai nepieciešamajiem resursiem – naftas produktiem (bitumens, degviela), metāla izstrādājumiem un citiem energoresursiem.
LVC, piesaistot konsultantu SIA “Deloitte”, izstrādāja būvdarbu līguma vienības cenu pārrēķina metodi, kurā izvērtēja galvenās izejmateriālu pozīcijas. Pārskatot vienības cenas, tika ievērtēts bitumena izmaksu pieaugums asfaltbetona vienības cenās par 38,86%, tērauda cenas pieaugums par 33,67% un pārējo darbu vienības cenu pieaugums par 4,47% (Būvdarbu līguma vienības cenu pārrēķina metodes pieņēmumu un pielietojuma skaidrojums atrodams www.lvceli.lv, kā arī Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļa vietnē kā labas prakses piemērs grozījumu veikšanai noslēgtā iepirkuma līgumā.). Izvērtējot finansiālās iespējas, LVC līguma vienības cenas pārskatīja saskaņā ar izstrādāto metodi, nepārsniedzot kopējā sadārdzinājuma 15% robežu.
Izsludinot jaunos būvdarbu iepirkumus, tiek pārrēķinātas plānotās būvdarbu izmaksas, ņemot vērā konstatētās cenu izmaiņas autoceļu būvniecības nozarē, kas saistītas ar būvizstrādājumu nepieejamību, degvielas cenu kāpumu un darba spēka trūkumu. Vidējais būvizmaksu pieaugums vērtējams ap 30% pret 2021.gada būvdarbu sezonas izmaksām.
Arī trijos no 6.1.5. SAM ietvaros apstiprinātajiem projektiem - Nr.6.1.5.0/21/I/001 “Valsts galvenā autoceļa A8 Rīga -Jelgava - Eleja - Lietuvas robeža (Meitene) labās brauktuves posma km 9,93 – 18,93 segas pārbūve”,  Nr.6.1.5.0/21/I/002 “Valsts galvenā autoceļa A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) posma km 2,90 – 14,08 segas pārbūve” un Nr.6.1.5.0/21/I/003 “Valsts galvenā A10 Rīga - Ventspils posma km 41,16 – 52,73 segas pārbūve”, laika posmā no piedāvājumu iesniegšanas iepirkumā līdz plānotajam būvdarbu uzsākšanas termiņam, ir būtiski sadārdzinājušās cenas. 

Kopējais sadārdzinājums šajos projektos, kas aprēķināts atbilstoši iepriekš aprakstītajai metodikai, ir 3  318 964.45 euro:

1. Projekta Nr.6.1.5.0/21/I/001 “Valsts galvenā autoceļa A8 Rīga -Jelgava - Eleja - Lietuvas robeža (Meitene) labās brauktuves posma km 9,93 – 18,93 segas pārbūve” sadardzinājums ir 787 025.25 euro;
2. Projekta Nr.6.1.5.0/21/I/002 “Valsts galvenā autoceļa A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) posma km 2,90 – 14,08 segas pārbūve” sadardzinājums ir 1 727 668.10 euro;
3. Projekta Nr.6.1.5.0/21/I/003 “Valsts galvenā A10 Rīga - Ventspils posma km 41,16 – 52,73 segas pārbūve” sadardzinājums ir 804 271.10 euro.

Visi minētie 6.1.5. SAM ietvaros apstiprinātie valsts galveno autoceļu projekti, ir Eiropas transporta tīkla (turpmāk – TEN-T) posmi, kuru pamatfunkcija ir nodrošināt Eiropas Savienības reģionu pieejamību un savienojamību. Minēto posmu īstenošana nodrošinās attiecīgo valsts galveno autoceļu maršrutu pabeigšanu, kā arī samazinās valsts galveno autoceļu infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, uzlabos satiksmes drošību un ļaus samazināt pārvietošanās ilgumu, kas secīgi uzlabos iedzīvotāju mobilitāti, dzīves vides kvalitāti, publisko pakalpojumu pieejamību, kā arī palielinās ekonomisko aktivitāti.
Pēc aktuālajiem KP VIS datiem SAM 6.1.5. šobrīd ir finansējuma atlikums – KF finansējumam 6 105 617.02 euro, valsts budžeta finansējumam 1 076 898.66 euro.
Atbilstoši Centrālās finanšu un līguma aģentūras (turpmāk – CFLA) un vadošās iestādes 2022.gada 28.martā organizētās tikšanās ar atbildīgo iestāžu pārstāvjiem par būvniecības sadārdzinājuma riskiem ES fondu finansētos projektos ietvaros sniegtajai informācijai katras nozares ietvaros ministrijas var piedāvāt pārdalīt atbrīvoto finansējumu citu projektu pabeigšanai, kam objektīvi pierādāms un pamatots sadārdzinājums.
Papildus atzīmējams, ka arī CFLA, izvērtējot LVC KP VIS iesniegto vienošanās Nr.6.1.5.0/21/I/002 “Valsts galvenā autoceļa A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) posma km 2,90 – 14,08 segas pārbūve” (turpmāk – projekts) grozījumu pamatojumu, tostarp sadārdzinājuma apjoma pamatotību un būtiskumu, kā arī ņemot vērā lietderības aspektus, noslēdzot iepirkuma līgumu esošā iepirkuma ietvaros, atbalsta projektā piešķirtā finansējuma palielināšanu sadārdzinājuma segšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmumu ar punktu, kas paredz piešķirt Satiksmes ministrijai tiesības specifiskā atbalsta mērķa 6.1.5. “Valsts galveno autoceļu segu pārbūve, nestspējas palielināšana” finansējuma atlikumus 3 318 964.45 euro apmērā (t.sk. Kohēzijas fonda finansējums 2 821 119.78 euro un valsts budžeta finansējums 497 844.67 euro) izmantot sadārdzinājuma segšanai minētajos projektos.
Piedāvātā redakcija
Piešķirt Satiksmes ministrijai tiesības specifiskā atbalsta mērķa 6.1.5. “Valsts galveno autoceļu segu pārbūve, nestspējas palielināšana” finansējuma atlikumus 3 318 964.45 euro apmērā (t.sk. Kohēzijas fonda finansējums 2 821 119.78 euro un valsts budžeta finansējums 497 844.67 euro) izmantot sadārdzinājuma segšanai īstenošanā esošajiem projektiem.
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt informatīvā ziņojuma pielikuma "ES fondu 2021.- 2027.gada plānošanas perioda MK noteikumu par investīciju ieviešanu izstrādes indikatīvais laika grafiks" pasākuma 1.4.1.3. "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" ailes "Saskaņošanas uzsākšanas TAP (gads un ceturksnis)" vārdus un skaitļus "2023.g. II cet" ar vārdiem un skaitļiem "2023.g. III cet", ņemot vērā, ka līdz 1.4.1.3.pasākuma MK noteikumu saskaņošanas uzsākšanai TAP ar Eiropas Komisiju ir nepieciešams saskaņot valsts atbalsta programmu, kā arī ņemot vērā to, ka citiem 1.4.1. SAM pasākumiem, kas paredz valsts atbalsta programmas saskaņošanu ar Eiropas Komisiju, noteiktais laika periods no saskaņošanas uzsākšanas TAP līdz iesniegšanai apstiprināšanai MK ir divi ceturkšņi.
Piedāvātā redakcija
1.4.1.3.pasākums "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās", saskaņošanas uzsākšana TAP: 
"2023.gada III cet"
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Informatīvā ziņojuma 6.sadaļas "Secinājumi un priekšlikumi" 2.punktā vārdus "iespējami ātri" un "kavēto", ņemot vērā, ka šobrīd ir spēkā Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2018.-2022.gadam (Ministru kabineta 2018.gada 6.novembra rīkojums Nr. 588 "Par indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2018.-2022.gadam"). Līdz ar to ieguldījumu priekšnosacījuma kritērijs ir izpildīts līdz 2022.gada beigām, ko apliecina arī 2022.gada 22.augustā saņemtie Eiropas Komisijas oficiālie komentāri par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam, kur norādīts, ka ieguldījumu priekšnosacījumu 3.1. "Visaptveroša transporta plānošana atbilstošajā līmenī" Eiropas Komisija uzskata par izpildītu.
Piedāvātā redakcija
2. LM un SM nodrošināt 2021.–2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildi.
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma attēla Nr.10 kolonnas “Rekonstruēto tramvaju līnijas, km” nosaukumu, izsakot to šādā redakcijā: “Jaunuzbūvētās un uzlabotās tramvaja līnijas, km”.
Norādam, ka 4.5.1.1.pasākuma ietvaros sasniedzamais iznākuma rādītājs “Jaunizbūvēto vai uzlaboto tramvaja un metro līniju kopējais garums” (ID i.4.5.1.ak) ietver arī no jauna izbūvētās tramvaja līnijas.
Papildus lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma attēla Nr.10 kolonnas “Rekonstruēto tramvaju līnijas, km” stabiņa augšējo (dzelteno) daļu, kas attiecas uz līgumos plānoto rādītāju. Šobrīd attēlā redzams, ka kolonnā “Rekonstruēto tramvaju līnijas, km” līgumos plānotais rādītājs ir zem 65% sliekšņa, taču atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas datiem par līgumiem, kas 4.5.1.1.pasākumā noslēgti līdz 2022.gada 1.jūlijam, jaunizbūvēto vai uzlaboto tramvaja līniju kopējais garums ir 18,28 km jeb 91,4% no darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” plānotā iznākuma rādītāja.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK sēdes protokollēmuma 3.punktā svītrot vārdus "iespējami ātri" un "kavēto", ņemot vērā, ka šobrīd ir spēkā Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2018.-2022.gadam (Ministru kabineta 2018.gada 6.novembra rīkojums Nr. 588 "Par indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2018.-2022.gadam"), līdz ar to ieguldījumu priekšnosacījuma kritērijs ir izpildīts līdz 2022.gada beigām, ko apliecina arī 2022.gada 22.augusta saņemtie Eiropas Komisijas oficiālie komentāri par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam, kur norādīts, ka ieguldījumu priekšnosacījumu 3.1. "Visaptveroša transporta plānošana atbilstošajā līmenī" Eiropas Komisija uzskata par izpildītu.
Piedāvātā redakcija
Labklājības ministrijai un Satiksmes ministrijai veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu ieguldījumu priekšnosacījumu izpildi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros.