Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-440
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam saglabāt informāciju par pasākuma ietvaros sasniedzamajiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam rādītājiem noteikumu projekta 5.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 16.punktā vārdus “šādiem nacionālajiem rādītājiem”, ņemot vērā, ka tiem netiek noteikta sasniedzamā vērtība. Lūdzam vienlaikus izskatīt iespēju uzkrājamos datus pārcelt uz noteikumu projekta 34.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka sadarbības partneru (zinātnisko institūciju, citu publisko vai privāto organizāciju) plānoto iesaistes tvērumu, t.sk. kādām partneru darbībām tiks piešķirts finansējums. Papildus aicinām anotāciju papildināt ar to, ka atalgojums piesaistītiem cilvēkresursiem (ekspertiem) nepārsniegs Centrālās Statistikas pārvaldes noteikto vidējo darba samaksu attiecīgās kategorijas personālam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai novērstu neskaidrības gatavojot projekta pieteikumus un veicot projektu uzraudzību, kā arī novērstu potenciālos riskus neatbilstībām un dubultā finansējuma risku, lūdzam anotācijā skaidrot, kādas darbības var tikt paredzētas atbalstāmās darbības "institucionālo studiju vadības sistēmu izveide un attīstība" ietvaros, ņemot vērā ka noteikumu projekta 45.1.apakšpunktā paredzēts izstrādāt "studiju vadības sistēmu koplietošanas risinājumu izstrāde un ieviešana, tai skaitā studiju programmu reģistra, diplomu un apliecinājumu reģistra, valsts apliecinātu ierakstu par personas izglītības aktivitātēm (elektroniskas studējošo personas lietas) ieviešana".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
25.1.8.apakšpunktā ietvertā daļa par projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām saturiski dublē 25.1.1. un 25.1.2.apakšpunktus. Lai neradītu pārpratumus, nodrošinātu  koncentrētu un nepārprotamu informāciju par projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu attiecināšanu, aicinām dzēst apakšpunkta daļu par projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 25.1.10. un 47.1.9.apakšpunktu, nosakot, ka IT uzturēšanas izmaksas būtu sedzamas no netiešajām izmaksām balstoties uz vadošās iestādes 1.2. vadlīniju nosacījumu, ka “IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi) ietilpst projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās saskaņā ar Vadlīnijām par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros, kā arī minētās izmaksas ir attiecināmas tikai projekta īstenošanas laikā.”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai mazinātu birokrātisko slogu, aicinām saskaņā ar vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.26.apakšpunktu un Darba likuma 137.pantu, no noteikumu projekta 27. un 48.punktā dzēst vārdus "veiktajām funkcijām" veicot projekta vadības un īstenošanas personālam darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.punktu, ka izmaksas sadarbības partnerim ir attiecināmas pēc sadarbības līguma noslēgšanas, bet ne ne ātrāk kā pirms vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2021. - 2027.gada ES fondu plānošanas periodā Eiropas Komisijas ekspertu piesaisti nodrošina Latvijas Zinātnes Padome (turpmāk - LZP). Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 32.punktu un anotāciju. Vienlaikus informējam, ka Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai nav paredzēts finansējums šādas funkcijas nodrošināšanai. Ja arī LZP finansējums nav paredzēts, lūdzam no noteikumiem un atlases kritērijiem svītrot nosacījumu par Eiropas Komisijas ekspertu piesaisti.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 34.punktu ar pienākumu pirmās kārtas finansējuma saņēmējam īstenojot projektu:
- uzkrāt datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 15. punktā minētajiem uzraudzības rādītājiem. Gadījumā, ja informāciju KPVIS par uzraudzības rādītāju izpildi nodrošinās IZM kā atbildīgā iestāde, tad lūdzam atbilstoši papildināt anotāciju;
- ievērot horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un projekta īstenošanas laikā;
- uzkrāt datus par projekta ietekmi uz tā rādītājiem, tai skaitā … (lūdzam noteikt konkrētu HP rādītāju/-s);
- ievērot šādus horizontālos principus un uzkrāt datus par projekta ietekmi uz tiem (ja attiecināms): klimatdrošināšana; energoefektivitāte pirmajā vietā; nenodarīt būtisku kaitējumu;
- sniegt sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu xx. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem.
Vienlaikus, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 16.punktā minētie dati tiešām ir uzkrājami KPVIS, t.i. vai neradīs papildus administratīvo slogu finansējuma saņēmējam.
Lūdzam atbilstoši papildināt arī noteikumu projekta III nodaļu un precizēt pienākumus arī 2.kārtas finansējuma saņēmējam. Tādejādi lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 67.punkta nepieciešamību, ja katrā kārtā būs detalizēti noteiktas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā ir iekļauts izvērtējums "Latvijas augstākās izglītības sistēmas un augstskolu ietekme uz konkurenci ES iekšējā tirgū", kas ietver informāciju: "Tā kā pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri ir augstskolas, bet otrās kārtas ietvaros sadarbības partneri ir augstskolas, IZM ir izvērtējusi Latvijas augstākās izglītības sistēmas ietekmi uz konkurenci ES iekšējā tirgū. Tā rezultātā IZM ir secinājusi, ka Latvijas augstākās izglītības institūciju sniegtajiem izglītības pakalpojumiem ir vietējs raksturs." Attiecīgi lūdzam vai nu no noteikuma projekta 35.punkta dzēst kritērijus, pēc kā vērtē, vai projekts nav saistīts ar saimniecisko darbību, vai arī precizēt skaidrojumu anotācijā.
Vienlaikus lūdzam noteikumu 36.punktu papildināt tā, lai skaidrs, kas par katru augstskolu veic izvērtējumu pēc noteikumu projekta 36.punktā minētajiem kritērijiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam svītrot noteikumu projekta 43.punktā vārdus "šādiem nacionālajiem rādītājiem", ņemot vērā, ka tiem netiek noteiktas sasniedzamās vērtības un pēc būtības tie ir papildus uzkrājamie dati, kuru uzkrāšanu un pieejamību pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma nodrošina finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, kādas atbalstāmās darbības var tikt veiktas šo noteikumu 22.1.apakšpunktā minētajai atbalstāmajai darbībai un kādas 45.1.apakšpunktā minētajai atbalstāmajai darbībai, vai abas minētās darbības nepārklājas un nepastāv dubultā finansējuma risks.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka finansējuma saņēmējs 2.kārtā uzskatāms kā valsts pārvaldes deleģētās funkcijas īstenotājs, lūdzam noteikumu projektu un anotāciju papildināt ar prasību, ka funkcijas īstenošanai atlīdzības nosakāmas atbilstoši 26.04.2022. Ministru kabineta noteikumiem Nr.262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība", tādējādi nodrošinot horizontālā principa par vienlīdzīgiem nosacījumiem visiem pasākuma īstenotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 51. punkta redakciju, norādot, ka izmaksas nav attiecināmas, ja projekts ir pabeigts pirms iesniegšanas. Saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojumiem regulā Nr. 2021/1060 norādītais "Pabeigta darbība" interpretējams kā pabeigts projekts kopumā nevis atsevišķa darbība tā ietvaros. Attiecīgi projektu savlaicīgas virzības un N+3 mērķu izpildes nolūkos aicinām neierobežot projektu iesniedzēju tiesības savlaicīgi īstenot atsevišķas projektu darbības, iekļaujoties izmaksu attiecināmības periodā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos ietverto regulējumu un lietoto terminoloģiju, tostarp Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 1.panta 6.punktā ietverto projekta iesnieguma definīciju, kā arī tiesību normas skaidrai izpratnei, lūdzam papildināt noteikumu projekta 51.punkta otro teikumu aiz vārda "projekta" ar vārdu "iesnieguma".
Piedāvātā redakcija
51. Finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas. Nav attiecināmas izmaksas par darbībām, kas ir pabeigtas uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi.
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā komercdarbības atbalsta sniegšana pasākumā nav paredzēta, anotācijā norādītais "līdz ar to uz atbalsta piešķiršanas brīdi attiecībā uz katru finansējuma saņēmēju un katru sadarbības partneri tiks veikts izvērtējums komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā", kā arī nenorādot skaidrus izvērtējuma datus (Latvijas iedzīvotāju īpatsvars studējošo skaitā, studiju valoda, universitāšu reitingi) fiksācijas brīdi un metodoloģiju, nenodrošina iespēju iesniedzējam pilnvērtīgi izvērtēt savas iespējas pretendēt uz atbalstu atklātā atlasē un piesaistīt projektam nosacījumiem atbilstošus sadarbības partnerus. Tādējādi rodas risks administratīvo resursu nelietderīgam patēriņam visās iesaistītajās institūcijās, noraidītiem vai būtiski pārveidojamiem projektiem, piemēram, ar prasību nomainīt sadarbības partneri, jau vērtēšanas, nevis sagatavošanas fāzē. Tāpat šāda izvērtējuma veikšana uz atbalsta piešķiršanas brīdi ir novēlota, jo, šajā brīdī jau ir jābūt pārliecībai par projekta iesnieguma atbilstību atlases nosacījumiem un tajā vairs nav iespējams izvirzīt nosacījumus, piemēram, iepriekšminēto partnera nomaiņu.
Lai minētie nosacījumi būtu viennozīmīgi saprotami uz projektu iesniegumu izstrādes un iesniegšanas brīdi, lūdzam anotācijā norādīt, ka vērtējums tiks veikts atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas līdz atlases izsludināšanai izstrādātajai komercdarbības atbalsta kontroles metodikai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu 55.punktu papildināt tā, lai skaidrs, kas veic izvērtējumu par katru augstskolu - sadarbības partneri, un papildus lūdzam precizēt arī informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju piemērot investīcijām nosacījumu, ka Izstrādātājs nodod finansējuma saņēmējam projekta ietvaros izstrādātās vai pielāgotās programmatūras dokumentētu pirmkodu un autora mantiskās tiesības vai licencē šo programmatūru finansējuma saņēmējam, izmantojot kādu no atvērtā pirmkoda licencēm. Kā arī lūdzam izvērtēt, vai būtu piemērojams nosacījums, ka finansējuma saņēmējs projekta ietvaros izstrādātās vai pielāgotās programmatūras dokumentētu pirmkodu publicē publiski pieejamā programmatūras koda repozitorijā, izņemot gadījumus, kas saskaņoti ar valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizāciju.Minētie aspekti ir svarīgi, lai tiktu veikti ilgtspējīgi publiskie ieguldījumi un netiktu kropļota konkurence veicot ieguldījumus privātā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodalu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta pabeigšanas brīdī projekta ietvaros izveidotā vai attīstītā informācijas sistēma vai izveidotais vai pilnveidotais elektroniskais pakalpojums ir ieviests produktīvajā darbībā atbilstoši apstiprinātajam projekta iesniegumam.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt investīciju tvērumu un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta IV nodalu ar nosacījumu, ka par projekta ietvaros izveidojamo vai pilnveidojamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ir saņemts pozitīvs valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas atzinums atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtību, un projekta iesniegums atbilst projekta ietvaros īstenojamā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājuma attīstības aktivitāšu aprakstam.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu regulējuma interpretāciju un būtu skaidri personām noteiktie pienākumi, lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 58. un 59.punktā noteiktos finansējuma saņēmēja pienākumus un svītrot noteikumu projekta 59.punktā palīgteikumu "tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku", jo tas dublē noteikumu projekta 58.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
59. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partnera pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partnera īstenotajām funkcijām projektā.
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 62.punktu papildināt ar atrunu, ka šajā normā noteiktais attiecas arī uz augstskolām - sadarbības partneriem gan pirmajā gan, otrajā kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā informāciju, ka sadarbības iestāde neuzrauga nacionālo rādītāju sasniegšanu, izvērtējot un nodalot informāciju par katru kārtu, ņemot vēra, ka vadošās iestādes vadlīniju "Nr. 1.4. Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 5.punktā noteikts, ka gadījumā, ja pasākumam/kārtai nevar piemērot ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk – Programma) SAM līmenī noteikto rādītāju, tad MK noteikumos nosaka atbilstošu nacionālo rādītāju, kura uzraudzību nodrošina sadarbības iestāde. Šo lūdzam izvērtēt arī kontekstā ar to, no kurienes nāks dati par 1.kārtas Programmas līmeņa uzraudzības rādītājiem - no projekta līmeņa vai no atbildīgās iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā noteikumu un anotācijas redakcija papildināta ar licenču nomas izdevumu attiecināšanu projekta ietvaros, lai būtu viennozīmīgi skaidri nosacījumi visiem 4.2.2.11.pasākuma projektu iesniedzējiem un to sadarbības partneriem, aicinām punktu Nr. 7. "Licenču iegādes un nomas izmaksas" papildināt ar skaidrojumu par licenču iegādes un nomas izvēles pamatojumu, nosakot, ka nomas izmaksas projektā ir attiecināmas tajā gadījumā, ja licenču noma ir saimnieciski izdevīgāka par licenču iegādes izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2014. - 2020.gada ES fondu plānošanas periodā 8.2.3.specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" 1.kārtas ietvaros tika veiktas būtiskas investīcijas gan dažādu sistēmu pilnveidošanā, piemēram, e-koplietošanas, e-mācību un digitalizācijas, personālvadības risinājumu ieviešana, studentu servisa e-risinājumu un studentu pašnovērtējuma e-risinājumu izstrāde vai pilnveide, gan mācību procesu digitalizācijas aktivitātes, kā arī tika organizētas dažādas apmācības augstākās izglītības institūcijas vadības personālam un  8.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās" 1. un 2.kārtas ietvaros, tika īstenotas apmācības augstākās izglītības institūcijas akadēmiskajam personālam, to skaitā arī par digitalizācijas jautājumiem, lūdzam papildināt anotāciju ar minētajiem pasākumiem, vienlaicīgi norādot par īsteno pasākumu pēctecību, nepārklāšanos un dubultā finansējuma novēršanu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā 2028.gadam plānotā ESF Plus finansējuma apmēru, skaitli "105 737" aizstājot ar "7 105 737".
Piedāvātā redakcija
-