Atzinums

Projekta ID
21-TA-375
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
21.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši MK noteikumu nr. 737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 42.1. punktam, īstermiņa politikas dokumentam izvērtējumu atsevišķi nesagatavo, ja tas izstrādāts pamatnostādņu īstenošanai, tāpēc lūdzam izslēgt “un labklājības ministram līdz 2025. gada 1. novembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā plāna ieviešanas izvērtējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
2.RV 1.1. pasākums   Lūdzu noteikt LM kā atbildīgo, atbilstoši ministrijas kompetencei
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
6.4.1 Vai sadarbībā ar IZM ir veikta analīze, lai palielinātu studiju vietu skaitu? Vai ir veikta analīze par vislabākiem stimuliem vakanču mazināšanai. Cik šobrīd ir budžeta vietas, cik vietas pa samaksu, cik cilvēki beidz sociālā darba studiju programmas. No tiem, kāds īpatsvars strādā sociālā darba jomā, kāds īpatsvars aiziet no sociālā darba x gadu laikā (kadru mainības dati), no tiem, kas atkrīt, kāds īpatsvars ir no budžeta vietām? Vai 20 studiju vietas ir efektīvākais instruments jautājuma risināšanai?
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
5.3.1. Lūgums precizēt īstenošanas termiņu, līdz kuram pusgadam pasākums tiks īstenots
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
4.9.1 Rādītājs varētu būt – pēc pasākuma īstenošanas anketēto personu īpatsvars, kas saka, ka izmanto saskaņotos termiņus.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
4.8.2 Lūgums norādīt personu skaita pieaugumu gadā, kas saņem pakalpojumu, vai par cik ilgu laiku saīsināta rinda, vai tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
4.7. Skat vispārīgo iebildumu (pašā sākumā)par papildus pakalpojumu finansēšanas sabalansēšanu, t.sk. ar citiem pakalpojumiem, kuriem paredzēts palielināt pieejamību un pašvaldību obligāto sociālo pakalpojumu grozu. Visur kvantificēt rādītājus.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
4.6.2 Ņemot vērā, ka tiek pieprasīti ievērojami papildus līdzekļi, kā arī to, ka iepriekšējā periodā palielināti ieguldījumi, lūgums pamatot to, kādā veidā tiek veikti budžeta aprēķini.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
4.5.5 Lūgums formulēt tādu rezultatīvo rādītāju, kas norāda uz elektroniskā pakalpojuma ietekmi uz pakalpojuma efektivitāti
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
4.5.3 Ņemot vērā to, ka šis pasākums ir priekšnosacījums individualizētajai pieejai, kas arī sniedz ieguldījumu efektīvāku pakalpojumu nodrošināšanā un individuālai budžeta pieejai pakalpojumu finansēšanā atbilstoši vajadzībām, aicinām pagarināt pasākuma īstenošanas termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
4.5.1 - Lūdzam darbības rezultātu rādītājā norādīt apmācīto skaitu gadā vai kādu citu kvantificējamu parametru. Tāpat lūdzam norādīt vienu atbildīgo institūciju par pasākuma īstenošanu
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot 4.4.4.pasākuma mērķi
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Iebildums
4.4.3 Lūdzam salāgot pasākuma aprakstu ar rezultatīvo rādītāju, precizējot, vai pasākuma ietvaros tiks veiks finanšu audits un tā rezultātā pārskatīta finanšu līdzekļu izlietojuma lietderība aprūpes institūcijās, vai arī izstrādātā vienota pieeja bērnu personīgo naudas līdzekļu izmaksai institūcijās
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
4.2.3 Lūgums iekļaut  Valsts kanceleju kā līdzatbildīgo  par “Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu”, kā arī saskaņot šo sadaļu ar VK.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Iebildums
4.2.2. Lūgums kvantificēt rezultatīvo rādītāju
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Iebildums
4.2.1 Lūgums iekļaut Valsts kanceleju kā līdzatbildīgo  par “Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu”, kā arī saskaņot šo sadaļu ar VK.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Iebildums
4.1.7 Lūdzam precizēt, kā uzlabosies sociālās rehabilitācijas pakalpojuma pieejamība teritoriāli, finansiāli. Par cik personām pieaugs pakalpojuma saņēmēju skaits?
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Iebildums
4.1.6 Lūdzam precizēt pasākumu (darbību) un rezultatīvo rādītāju, kā uzlabosies sociālās rehabilitācijas pakalpojuma pieejamība teritoriāli, finansiāli. Par cik personām pieaugs pakalpojuma saņēmēju skaits?
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Iebildums
4.1.4 Lūgums precizēt visu 4.1.4. pasākumu, jo nav saprotama tā būtība.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Iebildums
4.1.3 Lūdzam precizēt rezultatīvo rādītāju norādot, cik personas provizoriski tiks nodrošinātas ar krīzes dzīvokli
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Plāna projekts
Iebildums
4.1. Ņemot vērā, ka pakalpojumi bērniem un pieaugušām personām tiek nodrošināti atsevišķi un atšķirīga ir arī problemātika saistībā ar minēto pakalpojumu sniegšanu, lūdzam 4.1.1.pasākumu pārveidot kā divus atsevišķus pasākumus – vienu, kas vērsts uz pakalpojumu pilnveidi bērniem ar vielu vai procesu atkarībām, bet otru kā pasākumu pieaugušām personām.
Tāpat lūdzam precizēt, tieši kuru sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības palielināšana ir plānota 4.1.1.pasākuma ietvaros. Lūdzam skaidrot, kāpēc c) darbības rezultāta nodrošināšanai ir nepieciešami papildus finanšu līdzekļi 2023.gadā, ja izpildes termiņš ir 2022.gada 2.pusgads. Lūdzam skaidrot 4.1.1.pasākuma sinerģiju ar 1.4.uzdevumu. Lūdzam pie rezultatīvā rādītāja norādīt skaitu, par cik palielināsies pakalpojumu saņēmēju skaits
Lūdzam arī vienādot pasākuma aprakstu, norādot, vai finansējums paredzēts pakalpojuma pieejamības uzlabošanai un papildus vietu skaitam, vai arī pasākuma īstenošanas gaitā tiks izstrādāts jauns pakalpojums. Šobrīd no informācijas, kas norādīta kolonnā par papildus nepieciešamo finansējumu, izriet, ka tiks izstrādāts jauns pakalpojums, taču darbības rezultāti un rezultatīvie rādītāji to neparedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Plāna projekts
Iebildums
Lūgums 3.1.2. a) un b) apmainīt vietām, jo vispirms jānodrošina īstenošana, t.i., finansēšanas modelis, tikai tad jāinformē sabiedrība.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Plāna projekts
Iebildums
2.3.5 Lūdzam norādīt vienu atbildīgo institūciju par pasākuma īstenošanu
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Plāna projekts
Iebildums
2.3.4 Lūdzam pie rezultatīvā rādītāja norādīt, cik darbinieku tiks apmācīti pasākuma ietvaros
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Plāna projekts
Iebildums
2.3.3. Lūdzam skaidrot, kādā veidā ir iecerēts piesaistīt brīvprātīgos sociālo pakalpojumu jomā, kāds ir plānotais uzticētās atbildības un darbu apjoms.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Plāna projekts
Iebildums
2.2.2. Lūdzam norādīt vienu atbildīgo institūciju par pasākuma īstenošanu, kā arī pakalpojuma uzsākšanas gadu, indikatīvas izmaksas pakalpojuma īstenošanai un pakalpojumu vietas uzturēšanai gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Plāna projekts
Iebildums
2.2.2.  Pie darbības rezultatīvā rādītāja lūdzam norādīt, cik pakalpojuma sniegšanas vietas tiks izveidotas pasākuma ietvaros un cik senioriem gadā  tiks sniegts atbalsts
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Plāna projekts
Iebildums
1.4.1 b)  Ņemot vērā, ka pakalpojumu sniedzēja neesamības dēļ jau ilgstoši nav atrisināts jautājums par ilgstošā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma nodrošināšanu bērniem ar atkarību veidošanās risku, lūdzam skaidrot, kā paredzēts šo problēmu risināt nākotnē. Lūgums noteikt bērnu skaitu un to vecumu, kas tiks iesaistīti pilotprojektā. Nav arī skaidrs, kurā brīdī tiks aprēķināts nepieciešamais finansējums un pēc kādiem kritērijiem tiks atlasīts pilotējamais sociālās rehabilitācijas pakalpojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Plāna projekts
Iebildums
1.4.1 a)  Lūdzam pie līdzatbildīgajiem pievienot PKC
Piedāvātā redakcija
-
30.
Plāna projekts
Iebildums
1.4.1 Vēlamies informēt, ka patlaban PKC veic pētījumu, lai apzinātu pašvaldībās pieejamos atbalsta pakalpojumus bērniem ar dažāda rakstura attīstības grūtībām, t.sk. bērniem ar uzvedības traucējumiem vai to veidošanās risku. Tāpat ar Valsts kontrole šobrīd apkopo informāciju par pašvaldībās nodrošināto atbalstu bērniem, kuri nonākuši institūciju redzeslokā saistībā ar uzvedības problēmām vai antisociālu uzvedību. Plānojot 1.4.1.pasākumu, lūdzam ņemt vērā minēto un apkopojumu veidot, nedublējot jau uzsāktajās izpētēs secināto.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Plāna projekts
Iebildums
1.4.  Lūdzam skaidrot, kāda ir sinerģija starp šī uzdevuma ietvaros plānotajiem pasākumiem un 1.1.9.pasākumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.9 Lūdzam skaidrot, kādā veidā ir iecerēts piesaistīt brīvprātīgos paliatīvās aprūpes jomā, kāds ir plānotais uzticētās atbildības un darbu apjoms.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.8. Lūdzam precizēt darbības rezultātu, norādot to atbilstošu pasākuma būtībai
 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.6. c) Lūdzam skaidrot, kā veikti aprēķini un kvantificēt rezultātu rādītāju, norādot, piemēram, cik stundas īstenots psihoemocionāls atbalsts un cik personām gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
35.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.5. Lūdzam rezultatīvajā rādītājā norādīt darbinieku skaitu, kas ik gadu saņems atbalstu darbam ar paliatīvās aprūpes klientiem
 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.4 Lūdzam rezultatīvā rādītājā norādīt apmācīto personu skaitu
 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.3. Lūdzam precizēt, vai rezultatīvais rādītājs (200 personas)  attiecas uz gadu vai citu laika periodu? Lūdzam norādīt vienu institūciju kā atbildīgo par pasākuma īstenošanu
 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.2. Lūdzam precizēt, cik personām gadā tiek plānots nodrošināt papildus atbalstu
 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.1. Lūdzam skaidrot, kā plānots nodrošināt hospisa aprūpes mājās pakalpojumu, ka finansējums tā nodrošināšanai netiek aprēķināts un norādīts. Pie pasākuma rezultatīvā rādītāja lūdzam norādīt personu skaitu, kas ik gadu saņems aprūpes mājās pakalpojumu
 
Piedāvātā redakcija
-
40.
Plāna projekts
Iebildums
1.1.9. Lūdzam specificēt pasākuma saturu un aprakstu, norādot, kāda veida pakalpojumus plānots nākotnē attīstīt, ņemot vērā, ka psihisko traucējumu diagnožu grupa ir ārkārtīgi plaša un katram no tiem nepieciešami savi, pielāgotie pakalpojumi. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka pasākuma rezultatīvais rādītājs un paredzētā finansējuma apjoms neliecina par to, ka plāna izstrādātājiem būtu nodoms paplašināt pieejamo pakalpojumu klāstu, tāpēc lūdzam skaidrot, kāds ir pamatojums izveidot sociālo pakalpojumu saņemšanas algoritmu, ja rezultātā netiek paplašināts sociālo pakalpojumu klāsts. Šī iemesla dēļ lūdzam arī salāgot pasākuma aprakstu ar rezultatīvo rādītāju un paredzēto finansējumu.
Lūdzam arī pārskatīt jēdziena ‘starpdisciplināri sociālie pakalpojumi’ lietojumu vai arī skaidrot, kas tiek saprasts ar šo jēdzienu.
 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Plāna projekts
Iebildums
1.1.8 Lūdzam precizēt pasākuma nosaukumu, izsakot to šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
1.1.8. Nodrošināt papildu finansējumu bērnu ar autiskā spektra traucējumu iekļaušanai valsts pakalpojumu atbalsta sistēmā, nodrošinot sociālo rehabilitāciju un  pierādījumos balstītu agrīno intervenci. Vēršam uzmanību, ka rehabilitācija ir vērsta uz zaudētu funkcionēšanas spēju atjaunošanu, nevis spēju un prasmju attīstīšanu tām personām, kurām šīs prasmes nekad nav bijušas.
 
42.
Plāna projekts
Iebildums
1.1.7. Lūdzam precizēt darbības rezultātu, jo tas nav skaidrs.
 
Piedāvātā redakcija
-
43.
Plāna projekts
Iebildums

1.1.6. Lūdzam norādīt vienu atbildīgo institūciju
 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Plāna projekts
Iebildums

1.1.5.pasākums - Sociālās integrācijas valsts aģentūra (SIVA) īsteno 1.līmeņa profesionālo studiju programmu Surdotulks (4. PKL), kurai, saskaņā ar grozījumiem Augstskolu likumā studiju virziena akreditācija pagarināta līdz 31.12.2024. Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka SIVA ir koledža (programmas noslēgumā netiek iegūts bakalaura grāds), aicinām pārskatīt plānā iekļauto informāciju par darbības rezultātu un rezultatīvo rādītāju un attiecīgi tos precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
45.
Plāna projekts
Iebildums
1.1.1.pasākums – Lūgums rezultatīvajā rādītājā vai citur skaidrot, kā plānots aprēķināt mērķdotācijas apmēru, skaidrojot, vai tā tiks aprēķināta proporcionāli atbalstu saņēmušo bērnu skaitam, vai, piemēram, nosakot minimālo summu uz vienu bērnu gadā. Tāpat lūdzam skaidrot, vai mērķdotācijas aprēķinā ņemta vērā pakalpojumu dažādība un apjoms vienam bērnam.
 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Plāna projekts
Iebildums
Attiecībā uz 1.1.uzdevumu. Lūdzam, norādīt, kā plānots paplašināt atbalsta pakalpojumu klāstu pilngadīgām personām ar funkcionāliem traucējumiem, t.sk. garīga rakstura traucējumiem vai multipliem traucējumiem un vecāka gada gājuma cilvēkiem, t.sk. cilvēkiem ar demenci. Lai gan šī kā atbalstāmā mērķa grupa norādīta Pamatnostādnēs, Plānā konkrēti pasākumi, kas vērsti uz šo mērķa grupu personu vai viņu piederīgo un aprūpētāju atbalstu, nav atrodami.
 
Piedāvātā redakcija
-
47.
Plāna projekts
Iebildums
1) Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Nacionālam attīstības plānam 2021.-2027.gadam periodā līdz 2027.gadam no valsts budžeta līdzekļiem Plāna projekta 1. rīcības virziena īstenošanai paredzēti 27 MEUR un no ES fondiem 150 MEUR,  taču Plāna projekts paredz papildus finansējumu 17,5 MEUR apmērā 2023.gadā un 25,34 MEUR 2024.gadā, kā arī 33,8 MEUR turpmāk ik gadu. Šī iemesla dēļ lūdzam salāgot Plāna projektā plānotos pasākumus ar publisko resursu fiskālām iespējām.

2) Lūdzam no Plāna projekta izslēgt visus pasākumus, kas paredz grozījumus likumdošanā jaunu pakalpojumu vai pakalpojumu apjoma palielināšanai, kuriem nav paredzēti papildus VB līdzekļi ne plāna periodā, ne arī ir indikatīvi paredzēti pamatnostādnēs laika periodam no 2025.gada. Ierosinām svītrotos pasākumus aizvietot ar pasākumu 2024.gada 1.pusē, kas paredzētu jauno pakalpojumu finansēšanas koncepcijas izstrādi – sabalansētai nepieciešamo pakalpojumu salāgošanai, kurā piedāvāta izšķiršanās, ņemot vērā pieejamo finansējumu, izsverot arī tādu risinājumu kā līdzmaksājumi, privātā apdrošināšana u.c. ieviešanu.

3) Gadījumos, kad pakalpojumu avots norādīts “esošie VB līdzekļi” vai  “nav paredzēts papildus finansējums”, lūgums norādīt, kā paredzēts īstenot pasākumu bez papildus finanšu līdzekļiem (piem. 1.2.1.pasākums)
Piedāvātā redakcija
-
48.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plānā iekļaut skaitliski mērāmus rādītājus visiem rezultatīvajiem rādītājiem. Lūgums, ja vien nav specifiskas ES Fondu prasības, iekļaut tādus darbības rādītājus, kas parāda darbības ietekmi uz pasākuma mērķa īstenošanu. Tā, piemēram, 1.1.1. pasākuma ietvaros plānoto pakalpojumu rezultatīvo rādītāju “Pašvaldības nodrošinātie sociālie pakalpojumi un atbalsts bērniem ar invaliditāti, kuriem noteikta īpašas kopšanas nepieciešamība” aizvietot ar “x % no bērniem ar īpašas kopšanas nepieciešamību saņem vismaz xxxxx (pakalpojuma apjoms skaitliskā izteiksmē)”. Attiecīgi arī 1.2.1.pasākumā precizējams, cik bērniem paredzēts pakalpojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Plāna projekts
Iebildums
Lai izvairītos no plāna grozīšanas nepieciešamības, lūgums no plāna projekta svītrot tādus pasākumus, kuru līmenis atbilst institūciju darbības stratēģijai, vai gada plānam, kas tiek veikti esošā budžeta ietvaros un ir saistīti ar institūciju pamatfunkcijām, piemēram, informācijas sagatavošanu, sanāksmju noturēšanu, tikšanās organizēšanu, konferences u.tml. Par tādiem uzskatāmi, piemēram, plāna projekta 1.2.10., 1.3.3, 2.1.4., 2.3.1, 2.3.2. pasākumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Plāna projekts
Priekšlikums
3.1.3 Lūgums precizēt rezultātu rādītāju “sanāksmes ar pašvaldībām”. Nav skaidrs, kas pēc to noturēšanas mainīsies.
 
Piedāvātā redakcija
-