Atzinums

Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
AS "Sadales tīkls"
Atzinums iesniegts
28.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.2. plānotās elektrostacijas izvietojuma plānu nekustamajā īpašumā, ja paredzētā elektroenerģijas ražošanas iekārtu kopējā jauda ir viens megavats vai vairāk;
Iebildums
Noteikumu projekta 2.punkta apakšpunktos, kā arī 2.pielikumā tiek diferencētas prasības elektrostacijām ar jaudu līdz 1 MW un elektrostacijām ar jaudu virs 1 MW. AS "Sadales tīkls" uzskatā šādu pieeju par nepamatotu un var radīt motivāciju mākslīgi dalīt pieteikumus sīkākās vienībās. Būtu lietderīgi noteikt vienotus pieteikuma noformēšanas prasībās visām stacijām jau sākot no 500 kW (atļauju saņemšanas slieksnis) tādejādi nodrošinot kvalitatīvāku, pārdomātāku pieteikumu sagatavošanu, kas sniegtu iespēju kvalitatīvāk izvērtēt pieteikuma informāciju, piemēram, izvērtējot uzstādāmās SES jaudas un pieejamās zemes platības kritērijus vai pārliecinoties ka dažādu pieteikumu ietvaros plānotais elektrostaciju izvietojums savstarpēji nepārklājas.
Ierosinām attiecīgajos apakšpunktos svītrot vārdus "ja paredzētā elektroenerģijas ražošanas iekārtu kopējā jauda ir viens megavats vai vairāk".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
8.2. saules vai vēja elektrostacijas ieviešana nav tehniski iespējama, pamatojoties uz iesniegumā atļaujas saņemšanai norādītās elektroenerģijas ražošanas jaudas attiecību pret nekustamā īpašuma platību (1MW jaudas ieviešanai nepieciešama vismaz 1ha  platība). Minētais nosacījums neattiecas, ja tiek ieviesta elektrostacija kopā ar akumulācijas iekārtām,
Iebildums
AS "Sadales tīkls" kopumā atbalsta papildu kritēriju ieviešanu, uz kā pamata varētu tikt pieņemts lēmums atteikumu izsniegt atļauju  "tehniski neiespējamu" elektrostaciju izveidei, piemēram, 10 MW saules elektrostacijas izbūvi 2 ha lielā īpašumā, lai gan  problemātiku iespējams palīdzēs risināt jaudu rezervācijas maksas ieviešana. Ja šāds kritērijs paliek, tas noteikti attiecināms tikai uz saules elektrostacijām. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, kritērijs 1MW/ha varētu tikt pārskatīts, piemēram uz 2 MW/ha. Vienlaikus piebilde par akumulācijas iekārtām šajā punktā nav lietderīga, tas tika dos piemēru kā šo kritēriju apiet. Akumulācijas iekārtas ministrijas atļaujās būtu uzrādāmas kā atsevišķs ražošanas iekārtu tips.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
9. Ja šo noteikumu 5. punktā minētajā lēmumā noteiktā elektroenerģijas ražošanas iekārtu kopējā jauda ir viens megavats vai vairāk, iesniedzējs desmit mēnešu laikā pēc minētā lēmuma spēkā stāšanās dienas uzsāk lēmumā norādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanu vai esošās elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanu un par to rakstveidā informē ministriju, iesniedzot apliecinājumu (4. pielikums). Ministrija pārbauda iesniegtos dokumentus norādītās informācijas patiesumu, kā arī ir tiesīga pārbaudīt, vai attiecīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešana vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšana ir uzsākta.
Iebildums
Noteikumu projektā nav pamatoti izdalīt nosacījumus jaudām līdz 1 MW un virs 1 MW. Visām elektrostacijām kas ir virs 500 kW vai pārsniedz šo slieksni jaudas palielinājuma gadījumā, jaudu palielināšana un jaunu jaudu ieviešana ir jāīsteno saskaņā ar ministrijas atļauju un atbilstoši vienotiem nosacījumiem. Tajā skaitā ir jāapliecina jaudas ieviešanas uzsākšana. Aicinām svītrot 9.punkta ievadā vārdus " Ja šo noteikumu 5. punktā minētajā lēmumā noteiktā elektroenerģijas ražošanas iekārtu kopējā jauda ir viens megavats vai vairāk ".

Noteikumu projektā ir jāprecizē, kas ir saprotams ar jaudas ieviešanas uzsākšanu. Sistēmas operatora tehnisko prasību saņemšana vēl nenozīmē, ka jaudas ieviešanas process tiek uzsākts. AS "Sadales tīkls" arī nav izprotams, kas ir domāts ar sistēmas operatora apliecinājumu Noteikumu projekta 4.pielikumā. Sistēmas operators šādus apliecinājumus neizsniedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
18. Iesniedzējs var lūgt pārreģistrēt atļauju uz citu personu, ja jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešana vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanas process uzsākts, proti, pēc tam, kad iesniedzējs, uz kura vārda ir tikusi izsniegta atļauja, saņēmis sistēmas operatora tehniskos noteikumus.
Atļaujas pārreģistrēšanai iesniedzējs un persona, uz kuru iecerēts veikt pārreģistrēšanu, ministrijai iesniedz divpusēji parakstītu iesniegumu par lēmuma pārreģistrēšanu (6. pielikumu) kopā ar šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētā dokumenta kopiju. Atļauja var tikt pārreģistrēta vienu reizi. 
Iebildums
AS "Sadales tīkls" neuzskata par pamatotu nosacījumu, ka atļauja var tikt pārreģistrēta tika tādā gadījumā, ja iesniedzējs ir saņēmis sistēmas operatora tehniskos noteikumus. Ja atļauju pārreģistrācija citai personai tiek atļauta, tai jābūt iespējamai jebkurā procesa solī (APL 33.panta (2) daļa) saglabājot visus agrāk noteiktos ministrijas atļaujas termiņus un nosacījumus, kā arī saglabājot visus sistēmas operatora izsniegto tehnisko prasību nosacījumus un termiņus. AS "Sadales tīkls" ieskatā Noteikumu projektā ir nepieciešams nodefinēt precīzākus kritērijus, pie kādiem atļaujas pārreģistrēšana ir iespējama un arī kārtība kādā tā veicama. Nebūtu atbalstāma tādu atļauju pārreģistrācija, kuras nosacījumu īstenošana faktiski nav notikusi un atļauja saņemta citu motīvu dēļ.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Apliecinājums par jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanas uzsākšanu
Iebildums
Noteikumu projekta 4.pielikumā lūdzam izslēgt nosacījumus par sistēmas operatora apliecinājumu saņemšanu. Sistēmas operatora kompetencē nav sniegt informāciju par to, vai jaudas ieviešanas process ir vai nav uzsākts. Sistēmas operatora tehnisko prasību saņemšana nav uzskatāma par jaudas ieviešanas procesa uzsākšanu. Sadales sistēmas gadījumā daudzos gadījumos jaudas ieviešana notiek jau esošos sistēmas pieslēgumos, pieslēguma izbūve vai pārveide nav nepieciešama. Jāņem vērā, ka pēc tehnisko prasību saņemšanas, ne visi ražotāji nolemj turpināt pieslēguma procesa īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Noteikumi par atļaujām jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai
Priekšlikums
Noteikumus nepieciešams papildināt ar pārejas nosacījumiem, precizējot to, kā šie noteikumi ietekmē jau izsniegto atļauju turpmāko īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka prasības, kas jāizpilda, lai saņemtu atļauju jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai ražošanas jaudas palielināšanai (turpmāk – atļauja), kā arī atļaujas izsniegšanas, pārreģistrēšanas, atcelšanas un darbības termiņa pagarināšanas kārtību, ja elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmai paredzēts pievienot elektroenerģijas ražošanas iekārtu ar jaudu, kas vienāda vai ir virs 500 kilovatiem. Noteikumus nepiemēro, ja tiek veikta jau ieviestu elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņa, nemainot elektroenerģijas ražošanas veidu un nepalielinot kopējo atļauto elektroenerģijas ražošanas jaudu elektrostacijā.
Priekšlikums
Noteikumu projekts šobrīd paredz noteikt kārtību atļaujas izsniegšanas, pārreģistrēšanas, atcelšanas un darbības termiņa  pagarināšanai. Attiecīgi trūkst regulējuma praksē sastopamām situācijām, kad atļaujas saņēmējs vēlas mainīt atļaujas nosacījumus piemēram, attiecībā uz ražošanas tehnoloģiju (saule, vējš, akumulācijas iekārtas u.tml.) vai nekustamo īpašumu (piemēram, inženierizpētes rezultātā secināms, ka sākotnēji plānotajā īpašumā to īstenot nav iespējams, bet var īstenot blakus esošā īpašumā, iesniedzējs vēlas mainīt vai papildināt atļaujā minētos īpašumus). AS "Sadales tīkls" lūdz šajā noteikumu projektā paredzēt arī atļaujas grozīšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
2.1. valdījuma tiesības apliecinoša dokumenta kopiju par nekustamo īpašumu, kurā plānots ieviest jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu vai palielināt esošo elektroenerģijas ražošanas jaudu, ja attiecīgais nekustamais īpašums nav iesniedzēja īpašumā vai viņa valdījuma tiesības nav ierakstītas zemesgrāmatā. Valdījuma tiesības apliecinoša dokumenta termiņš nevar būt mazāks par izsniedzamās atļaujas derīguma termiņu;
Priekšlikums
Noteikumu projektā nepieciešams savstarpēji saskaņot terminu atļaujas "darbības termiņš" un "derīguma termiņš". Noteikumu tekstā (1.punktā, 2.1. punktā) lietots dažāds formulējums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
5. Ministrija izskata iesniegtos dokumentus, pārbauda tajos norādītās informācijas patiesumu, pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu un informē par to sistēmas operatoru, kura sistēmai elektrostaciju plānots pieslēgt.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 5.punktā paredzēts, ka ministrija pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu, tomēr izvērtējot pieteikuma dokumentāciju un faktiskos apstākļus, ministrija varētu lemt arī par atteikumu atļaujas izsniegšanai, par atļaujas pārreģistrēšanu, grozīšanu, pagarināšanu.

Vienlaikus AS "Sadales tīkls" norāda, ka procesa izsekojamības pilnveidošanai ir būtiski veidot vienotu reģistru vai organizēt izsniegto atļauju publicēšanu ministrijas tīmekļvietnē. Izsekošana izsniegtajām, atceltajām, pagarinātajām atļaujām lietvedības vēstuļu sarakstes formātā ir ārkārtīgi sarežģīta, nepārskatāma, pastāv augsts kļūdīšanās risks savstarpējā komunikācijā. Saņemot ministrijas lēmumu par atļauju atcelšanu, sistēmas operators nevar tūlītēji veikt darbības uzsāktā pieslēguma procesa ietekmēšanai un jaudu atbrīvošanai sistēmā, jo ministrijas lēmumi var tikt apstrīdēti un atļaujas darbība atjaunota (kā tas praksē jau ir noticis). Sistēmas operatoram būtu lietderīgi saņemt informāciju tajā brīdī, kad ministrijas lēmumi kļuvuši neapstrīdami.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6. Iesniedzējs uz vienu nekustamo īpašumu, kam sakrīt adrese, kadastra numurs vai kadastra apzīmējums vienlaikus var iesniegt tikai vienu iesniegumu atļaujas saņemšanai, ja neatšķiras elektroenerģijas ražošanas veids.
Priekšlikums
Noteikumu projektā būtu nepieciešamas precizēt, kāda pieeja būtu jāīsteno sistēmas operatoram gadījumā, ja uz vienu nekustamo īpašumu viena persona ir saņēmusi vairākas atļaujas, kurās nav informācijas par iepriekš izsniegto atļauju statusu. Kā arī rīcību situācijā, ja persona saņēmusi vairākas atļaujas uz dažādiem blakus esošiem īpašumiem. Vai šādos gadījumos atļauju nosacījumi uzskatāmi par kumulatīviem un var tikt īstenots vienots sistēmas pieslēgums (organizēts vienots pieslēguma process), kas nodrošina visās atļaujās paredzētai jaudu summai, vai tomēr katra atļauja būtu izvērtējama neatkarīgi no citām un organizējams atsevišķs pieslēguma process? Atbildēm uz šiem jautājumiem būtu jābūt Noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
8. Ministrija lemj par atteikumu izsniegt atļauju, ja:
Priekšlikums
Noteikumu projekts būtu papildināms ar nosacījumiem, pie kādiem ministrija var lemt par atteikumu izdot jaunas atļaujas. Elektroenerģijas ražošanas jaudu attīstībai jānotiek koordinētā un plānotā procesā, izvērtējot un regulējot kāda apmēra un kāda veida ražošanas tehnoloģijas sistēmai ir pieslēdzamas. Visa sistēmas darbība nevar tikt balstīta tikai un vienīgi uz saules elektrostaciju bāzes. Tāpat ir jābūt samērīgam sadales sistēmā pieslēdzamās jaudas apmēram ar to sistēmas jaudu, kas ir nepieciešama patēriņam. Ģeogrāfiskās teritorijās, elektroenerģijas sistēmas daļās (piemēram, noteiktās sadales sistēmas daļās), vai noteiktas tehnoloģijas jaudu attīstība būtu kontrolējama, un lai taupītu iesaistīto pušu resursus (jaudu ieviesējs, ministrija, sistēmas operators, regulators, vides dienesti u.c. atzinumu sniedzēji un tehnisko noteikumu izdevēji), jaudas ieviešanas process būtu apturams jau sākumposmā, ja ir skaidrs ka šādu jaudu ieviest ir neiespējami vai nepamatoti. Elektroenerģijas tirgus regulējumā 15.pantā jau ir paredzēts regulējums, uz kā pamata īstenojams ikgadējs sistēmas novērtējums. Atbilstoši novērtējuma rezultātiem, ministrijai būtu pamats lemt par noteiktu ražošanas tehnoloģiju un jaudu atbalstīšanu, vai gluži pretēji, ierobežošanu. Aicinām papildināt noteikumu projekta 8.punktu ar jaunu apakšpunktu, kas paredzētu ministrijai tiesības lemt par atteikumu izsniegt atļauju pamatojoties ikgadējā novērtējuma ziņojuma rezultātiem un faktisko situāciju sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
10. Ja iesniedzējs neizpilda šo noteikumu 9. punktā minēto pienākumu vai ministrija konstatē, ka elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešana vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšana nav uzsākta vai neatbilst atļaujas nosacījumiem, ministrija 30 dienu laikā pēc šo noteikumu 9. punktā minētā termiņa pieņem lēmumu par atļaujas atcelšanu un informē par to sistēmas operatoru, kura sistēmai elektrostaciju tika plānots pieslēgt.
Priekšlikums
AS "Sadales tīkls" norāda, ka operatoram ir lietderīgi saņemt šo lēmumu par atļaujas atcelšanu tajā brīdī, kad tas ir kļuvis neapstrīdams. Operators nevar veikt darbības, piemēram, apturēt pieslēguma procesu un izdot jaunas tehniskās prasības citai personai (atdot rezervēto jaudu citai personai), ja pastāv iespēja, ka ministrijas lēmums atkal var tikt mainīts.

Gadījumā, jaudas ieviešana nebūs uzsākta arī no iesniedzēja neatkarīgu iemeslu dēļ, piemēram, sistēmas brīvo jaudu deficīta dēļ, ministrija lēmumu pieņems tikai pēc 10 mēnešiem, tādējādi ražotājam arī zudīs tiesības ieviest šo jaudu vēlākā laikā, ja tas ir bijis gatavs gaidīt jaudas iespējamo atbrīvošanos. Iespējams šajā punktā būtu paredzama iespēja, ka ministrijas lēmums netiek atcelts, ja ir pamatoti un no ražotāja neatkarīgi apstākļi, kādēļ jaudu ieviešana nevarēja tikt uzsākta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
14. Ja iesniedzējs attiecīgajos termiņos nav izpildījis šo noteikumu 9. un 11. punktā minētos pienākumus, drošības naudu neatmaksā un ieskaita valsts budžetā, izņemot gadījumu, ja šo noteikumu 9. un 11. punktā minētos pienākumus nav bijis iespējams izpildīt no valsts vai pašvaldību iestādes atkarīgu iemeslu dēļ vai arī sistēmas operators ir atteicis pieslēgumu attiecīgajai sistēmai, ja tā tīklu jauda nav bijusi pietiekama. Šādā gadījumā iesniedzējs mēneša laikā pēc tā termiņa beigām, līdz kuram bija jāizpilda šo noteikumu 9. un 11. punktā minētie pienākumi, iesniedz ministrijā iesniegumu par drošības naudas atmaksu. Iesniegumam pievieno samaksātās drošības naudas maksājuma uzdevuma kopiju un dokumentus, kas apliecina, ka šo noteikumu 9. vai 11. punktā minētie pienākumi nav izpildīti no iesniedzēja neatkarīgu iemeslu dēļ, un norāda personas kontu kredītiestādē, uz kuru veicama drošības naudas atmaksa. Ministrija pieņem lēmumu par drošības naudas atmaksāšanu vai ieskaitīšanu valsts budžetā. Ja ministrija pieņem lēmumu par drošības naudas atmaksāšanu, drošības naudu ministrija atmaksā mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.
Priekšlikums
Gadījumā, jaudas ieviešanu nebūs iespējams veikt piemēram sistēmas jaudas deficīta dēļ, iesniedzējs iemaksāto drošības naudu varēs atgūt tikai pēc 10 mēnešiem. Iespējams būtu nepieciešams paredzēt iespēju drošības naudu atgūt ātrākā termiņā un vienlaikus ātrākā termiņā  atcelt izsniegto atļauju,  ja ražotājs nav gatavs gaidīt jaudas atbrīvošanos sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iesniegums atļaujas saņemšanai jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai 
Priekšlikums
Pirmā pielikumā būtu nepieciešams kā atsevišķu ražošanas veidu nodalīt elektroenerģijas akumulācijas iekārtas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Drošības naudas apmērs, ja plānotās elektroenerģijas ražošanas iekārtas paredzētā jauda ir 1 MW vai vairāk
Priekšlikums
AS "Sadales tīkls" ieskatā jābūt vienotiem drošības naudas maksas principiem gan elektrostacijām līdz 1 MW, gan elektrostacijām virs 1 MW.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Plānotie jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas tehniskie rādītāji vai esošās elektroenerģijas ražošanas iekārtas tehniskie rādītāji pēc jaudas palielināšanas
Priekšlikums
Pielikumā tiek prasīta salīdzinoši detalizēta informācija par plānoto elektrostaciju. Procesa sākotnējā solī šī informācija iespējams ir pārāk detalizēta, jo nav saņemti institūciju atzinumi un tehniskās prasības, kas var būtiski ietekmēt tehniskos risinājumus. Vienlaikus, ja šāda informācija tiek pieprasīta, un uz tās pamata tiek pieņemts lēmums par atļaujas izsniegšanu, būtu nepieciešams noteikt cik lielas atkāpes no iesniegtajiem parametriem ir pieļaujamas stacijas tālākā ierīkošanas prasībām un kādas atkāpes būtu uzskatāmas par tādām, kā rezultātā būtu jāsaņem jauna ministrijas atļauja.
Piedāvātā redakcija
-