Atzinums

Projekta ID
22-TA-2520
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Joprojām aicinām vienkāršot MK noteikumu nosaukumu, piemēram, "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" vai "Noteikumi par iespējkapitāla ieguldījumiem", ES fondu pasākuma iekļaušanu norādot MK noteikumu tekstā un anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka analogs princips tiek izmantots pārējo 2021. - 2027.gada plānošanas perioda finanšu instrumentu ieviešanas MK noteikumu nosaukumos, piemēram, Noteikumi par mikroaizdevumiem, starta un izaugsmes aizdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc no mērķa grupas izņemti mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrības. Vēršam uzmanīobu, ka saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 107.§ 1.2.3. SAM “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” ietvaros ir atbalstāmas mazas vidējās kapitalizācijas sabiedrības un vidējās kapitalizācijas sabiedrības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šis ir divu līmeņu atbalsta projekts akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk ”Altum”) ir jānodrošina iekšējās kontroles sistēmas izveide korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes  2018. gada 18.jūlija Regulas Nr. 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61.panta prasības.
Lai tiktu nodrošinātā caurspīdīga, tai skaitā atbilstoša Regula Nr. 2018/1046) 61. panta prasībām ES kohēzijas politikas programmas līdzekļu pārvaldība un Altum gūtu pārliecību par atbilstošu iekšējās kontroles sistēmu šo līdzekļu pārvaldībā, rosinām papildināt anotāciju ar pienākumu Altum līgumā ar Finanšu starpnieku iekļaut prasības par iekšējās kontroles sistēmas izveidi korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, kura sevī ietver:
- preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus; 
- pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
- krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
- dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
- iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
- ētikas kodeksa un procedūru disciplināratbildības piemērošanai ieviešanu;
- ziņošanas mehānisma kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu vai kriminālatbildību izveidošanu;
trauksmes celšanas sistēmas  izveidošanu.
Piedāvātā redakcija
4. Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum) īsteno programmu, ievērojot šo noteikumu prasības un Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasības, uzrauga publiskā finansējuma izlietojumu atbilstoši noteiktajiem mērķiem un šo noteikumu nosacījumiem un finansēšanas nolīgumā noteiktajos termiņos ievada informāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Joprojām lūdzam izskatīt iespēju 1.2.3.2.pasākumam “Iespējkapitāla ieguldījumi” kā nacionālo līdzfinansējumu plānotajam ES fondu finansējumam valsts budžeta vietā noteikt piesaistīto privāto finansējumu, attiecīgi to atspoguļojot MK noteikumu projekta 5.punktā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
IUB pievienojas FM izteiktajam priekšlikumam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot 2023.gada 3.jūlija sanāksmē starp Finanšu ministriju un akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) pārrunāto, Finanšu ministrija neturpina uzturēt noteikumu projekta saskaņošanas laikā izteiktos iebildumus un priekšlikumus attiecībā uz noteikumu projekta 10.punktā paredzēto regulējumu par Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) nepiemērošanu finanšu starpnieku atlases veikšanai. Vienlaikus ņemot vērā izziņas 223.punktā minēto, ka Altum un Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi jautājumu Eiropas Komisijai par pārvaldenieku atlasi un piemērojamo PIL izņēmumu un ja Eiropas Komisija atbildēs noraidoši, Ekonomikas ministrija un sabiedrība Altum nodrošinās pārvaldnieku atlasi PIL noteiktajā kārtā, noteikumu projekts apstiprināšanai Ministru kabientā būtu virzāms pēc minētā Eiropas Komisijas viedokļa saņemšanas, tādējādi potenciāli novēršot lieku administratīvo slogu, kas rastos, ja atbilstoši Eiropas Komisijas sniegtajam viedoklim noteikumu projektā paredzēto regulējumu būtu jāgroza.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2023.gada 30.jūnijā Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 2023.gada 9.marta grozījumi tika publicēti Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī, aicinām dzēst MK noteikumu projekta 48.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas teikumu: "ar atlasītajiem finanšu starpniekiem tiek slēgti komandītsabiedrības līgumi par fondu pārvaldību, kas tiks slēgti kā konstitutīvi līgumi, ar ko tiks dibinātas personu apvienības, kas pārvaldīs šo noteikumu ietvaros izveidotos Iespējkapitāla fondus;" un izteikt šādā redakcijā: " - ar atlasītajiem finanšu starpniekiem tiek slēgti komandītsabiedrības līgumi par fondu pārvaldību, kas tiks slēgti kā konstitutīvi līgumi, ar ko tiks dibinātas personu apvienības, kas pārvaldīs šo noteikumu ietvaros izveidotos Iespējkapitāla fondus, tai skaitā līgumos iekļaujot nosacījumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula Nr. 2018/1046) 61. panta prasību nodrošināšanu, kas ietver:
- preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus; 
- pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
- krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
- dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
- iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
- ētikas kodeksa un procedūru disciplināratbildības piemērošanai ieviešanu;
- ziņošanas mehānisma kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu vai kriminālatbildību izveidošanu;
- trauksmes celšanas sistēmas izveidošanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka esam konsultējušies ar Revīzijas iestādi par Publiskā iepirkumu likuma 3.panta pirmās daļas 7.punkta piemērošanu Iespējkapitāla atlases ietvaros un esam secinājusi, ka minētā norma nav piemērojama Iespējkapitāla ietvaros. Vēršam uzmanību, ka Publiskā iepirkumu likuma 3.panta pirmās daļas 7.punkts ir interpretējams, savukārt, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas Nr.2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK 10.panta pirmās daļas e) apakšpunktā ir sniegta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 21. aprīļa Direktīvu Nr.2004/39/EK, kas attiecas uz finanšu instrumentu tirgiem un ar ko groza Padomes Direktīvas 85/611/EEK un 93/6/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/12/EK un atceļ Padomes Direktīvu 93/22/EEK, no kā izriet skaidrs secinājums, ka termins “finanšu instrumenti”, kas ir lietots Publiskā iepirkumu likuma 3.panta pirmās daļas 7.punktā ir attiecināms uz finanšu instrumentu tirgiem (biržu), nevis uz Eiropas Savienības fondu finanšu instrumentiem. Attiecīgi lūdzam svītrot anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju par Publiskā iepirkumu likuma 3. panta pirmās daļas 7.punkta izņēmuma piemērošanu.
Vēršam uzmanību šobrīd norisinās konsultācijas ar Eiropas Komisijas dienestiem par Ekonomikas ministrijas izvēlēto iepirkumu metodi, gadījumā, ja Eiropas Komisijas viedoklis būs negatīvs, būs nepieciešami šo noteikumu grozījumi, lai novērstu valsts budžeta zaudējuma risku.
Papildus vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja Ekonomikas ministrijas interpretācija ir kļūdaina, tad Iespējkapitāla revīzijas gadījumā var tikt piemērota finanšu korekcija 100% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2023.gada 30.jūnijā Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 2023.gada 9.marta grozījumi tika publicēti Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī, aicinām no anotācijas izdzēst šo teikumu: "Šo noteikumu 6., 10., 14., 15., 24., 25., 30., 31., 32., 38., 39., 40., 47. punkts un 2.1.1., 2.1.2., 2.2.​​​, 2.4., 2.6., 22.1., 22.2., 40.1. un 44.2. apakšpunkts stājas spēkā nākamajā dienā pēc 2023. gada 9. marta Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu grozījumu publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī.".
Piedāvātā redakcija
-