Atzinums

Projekta ID
21-TA-178
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā norādīto finansējuma apmēru, ievērojot to, ka maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt 85 procentus noplānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Attiecīgi precizējama arī anotācijā norādītā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, ka noteikumu projekts ir Labklājības ministrijas iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014.gada 3.jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar indikatīvo noteikumu projekta spēkā stāšanos termiņu. Piemēram, noteikumu projekts stāsies spēkā indikatīvi 2021.gada 4.ceturksnī. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā teikumu: "Ņemot vērā  pasākumam papildu piešķirto finansējumu, plānoto atbalstīto sociālo uzņēmumu skaita palielinājumu un... ". Vēršam uzmanību, ka, kamēr noteikumu projekts nav apstiprināts Ministru kabinetā, tas ir tikai "plānotais" papildus finansējums, savukārt attiecībā par plānoto atbalstīto sociālo uzņēmumu skaita palielinājumu šis  - noteikumu projekts šāda veida grozījumus patreiz neparedz. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kuras tieši  9.1.1.3.pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" uzraudzības rādītāju vērtības plānots palielināt un vai, saistībā ar jauno atbalstāmo darbību, netiek plānots jauns uzraudzības rādītājs. Papildus lūdzam anotācijā sniegt izvērtējumu par ierosināto grozījumu ietekmi uz SAM mērķa, noteikto rādītāju sasniegšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā noteikumu grozījumu projektā ietvert attiecīgus pārejas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju attiecībā uz jauno atbalstāmo darbību, papildinot tās ar pasākumiem sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai. Lūdzam anotācijā norādīt sasaisti ar darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" esošajām 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" atbalstāmajām darbībām, kā arī skaidrot, kādu pienesumu šī jaunā atbalstāmā darbība sniegs 9.1.1.3.pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanā. Vienlaikus lūdzam skaidrot: 1) vai ir izstrādāts konkrēts rīcības plāns sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas attīstībai; 2) kas tieši tiek saprasts ar sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanu un attīstību, un kādas konkrēti darbības šī atbalstāmā darbība paredz; 3) konkrēti kādus pakalpojumus sniegs nevalstiskās organizācijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju attiecībā uz rādītājiem. Vēršam uzmanību, ja noteikumu grozījumu projekts paredz palielināt finansējuma apmēru, tad noteikumu grozījumu projektam jāparedz arī rādītāju sasniedzamo vērtību palielināšanu. Ja noteikumu grozījumu projekts šo patreiz neparedz, tad nepieciešams papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar papildus punktiem: 1) kas paredz Labklājības ministrijas rīcību gadījumā, ja sarunās ar Eiropas Komisiju par grozījumiem darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" netiek rasts konceptuāls risinājums piedāvātajām labklājības nozares iekšējām finansējuma pārdalēm attiecībā uz finansējuma un rādītāju palielinājumu; 2) Labklājības ministrijai nodrošināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumu priekšlikumu sagatavošanu un iesniegšanu izvērtēšanai vadošajā iestādē, lai pēcāk tos varētu iesniegt saskaņošanai Eiropas Komisijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju, ka projekta īstenošanā ir piesaistīts sadarbības partneris akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum", un tā mājas lapā1 ir publicēts paziņojums, ka ar līdz šim iesniegtajiem projektiem ir sasniegts grantiem pieejamais finansējuma apjoms, un jauni projektu pieteikumi netiek pieņemti. 
https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/uznemumiem/socialas-uznemejdarbibas-programma/par-programmu/
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam atzīmēt, vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi, kā arī, vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija (prot. Nr. 51 37. §) noteikumiem Nr. 473 “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3.pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"” šim 9.1.1.3.pasākumam jau tika pagarināts projekta īstenošanas termiņš par sešiem mēnešiem un ar šiem plānotajiem grozījumiem īstenošanas termiņu vēlas atkārtoti pagarināt vēl par sešiem mēnešiem, lūdzam anotācijas 1.6. sadaļā “Cita informācija” iekļaut šādu informāciju:

“Saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.4 7.apakšpunktu atļaut Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai pagarināt projekta Nr.9.1.1.3/15/I/001 īstenošanas termiņu vēl par sešiem mēnešiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.2.6. uz nodarbinātību:
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāda un cik nozīmīga ir projekta ietekme uz nodarbinātību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam preizēt anotācijā norādīto informāciju, ka: "MK noteikumu Nr. 467 grozījumu projekts paredz palielināt pasākuma ietvaros projektam pieejamo maksimālo kopējo attiecināmo finansējumu par 3 463 562 euro (2 944 028 euro ESF finansējums, 519 534 euro VB finansējums)...". Vēršam jūsu uzmanību, ka maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā teikumu: "... pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās pasākuma ietvaros projektam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums būs 17 083 768 euro (14 521 203 euro ESF finansējums, 2 043 031 euro VB finansējums).", jo aritmētiski saskaitot kopējais finansējums šobrīd veido 16 564 234 euro.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar Ministru kabineta 2015.gada 11.augusta noteikumiem Nr. 468 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.2. pasākuma "Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi" īstenošanas noteikumi", jo vienlaicīgi, vai vispirms tiek grozīti Ministru kabineta noteikumi, kas paredz finansējuma samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumiem Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis". Vēršam uzmanbību, ka Valsts kancelejas Dokumentu aprites un uzdevumu kontroles sistēmā (DAUKS) esošo dokumentu aprite no 2021.gada 9.septembra tiek nodrošināta tikai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai nebūtu jāprecizē anotācija 6.1.sadaļa "Nevalstiskās organizācijas", ievērojot to, ka Labklājības ministrija plāno sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas nostiprināšanā un attīstībā iesaistīt Latvijas nevalstiskās organizācijas, iepirkuma procedūrā izvēloties tās kā pakalpojuma sniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
Lūdzam precizēt 6.3.sadaļas pēdējo teikumu, jo noteikumu projekts netika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē, bet gan 2021.gada 24.septembrī ievietots TAP portālā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmumu un anotācijā norādīto informāciju saistībā ar projekta Nr.9.1.1.2/15/I/001 “Atbalsts ilgstošajiem bezdarbniekiem” (turpmāk – projekts Nr.9.1.1.2/15/I/001) nepieciešamajiem grozījumiem par kopējā attiecināmā finansējuma samazināšanu, ņemot vērā, ka ar projekta Nr.9.1.1.2/15/I/001 grozījumiem Nr.11 (apstiprināti KPVIS 07.06.2021.) ir samazināts kopējais attiecināmais finansējums, t.sk., par neatbilstoši veikto izdevumu summu 44 256 EUR apmērā.

 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek plānots palielināt 9.1.1.3. pasākuma finansējumu, lūdzam Labklājības ministriju iesniegt precizētu 9.1.1. SAM “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” rādītāju pasi.

 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā sadaļu "Apraksts", norādot, piemēram, ka "Noteikumu projektā ietvertas tiesību normas, kas ...", neminot konkrētus finansējuma apmērus.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam ietvert anotācijā informāciju, vai ir plānota visu granta saņēmēju informēšana par grozījumiem, pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem, kā arī, ka attiecībā uz īstenošanā esošajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā uz kādu informācijas avotu vai aprēķiniem ir balstīts noteiktais indikatīvi nepieciešamais finansējums 200 000 euro apmērā, par kuru ir paredzēts finansēt sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas nostiprināšanas un attīstības pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā pareizrtakstību vārdam "Min\etais".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šī sadaļa nebūtu papildināma ar tādu informāciju kā ar veikto iepirkumu "Pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" starprezultātu novērtēšana un priekšlikumu izstrāde tiesiskā ietvara un atbalsta pilnveidošanai"; u.c., piemēram, "Sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanas veicināšana 2020. - 2021."; "Sabiedrības informēšanas pasākumi par sociālo uzņēmējdarbību".
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Cita informācija" ar informāciju par protokollēmumā minēto Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumu Nr.468 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.2. pasākuma “Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi” īstenošanas noteikumi” grozījumu būtību un virzību, t.sk. iekļaujot informāciju, ka valsts budžets faktiski uzņemas segt 44 256,21 EUR lielus izdevumus divas reizes: 1) jau iedodot priekšfinansējumu 9.1.1.2 pasākuma projekta īstenošanai un attiecīgi sedzot radušos šī projekta neatbilstoši veiktos izdevumus; 2) pārdalot jeb piešķirot šos pašus izdevumus 9.1.1.3 pasākumam. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Juridiskās personas"  ar detalizētāku skaidrojumu, ka termins "sociālais uzņēmums" Sociālā uzņēmuma likuma izpratnē ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kurai šajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic labvēlīgu sociālo ietekmi radošu saimniecisko darbību (piemēram, sociālo pakalpojumu sniegšana, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, izglītības veicināšana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).
Piedāvātā redakcija
-
26.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.467), lai pagarinātu 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas periodu par sešiem mēnešiem, tiek veikti atkārtoti (t.i. secīgi otru reizi pēc kārtas), lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt protokollēmuma projektu ar papildus punktu, kas  paredz atļaut Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.-2020.gada plānošanas periodā” 51.47.apakšpunktu 9.1.1.3.pasākuma ietvaros pagarināt projekta projekta Nr.9.1.1.3/15/I/001 īstenošanas termiņu par laiku, kas pārsniedz sešus mēnešus, ja, izvērtējot attiecīgās vienošanās grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību projekta mērķa sasniegšanai termiņa pagarinājums ir uzskatāms par pamatotu. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi paredz papildu darbību veikšanu projektā, attiecīgi to ietvaros nav attiecināma 2014.gada 16.decembra MK noteikumu Nr. 784  “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” normas par finanšu disciplīnas piemērošanu projekta īstenošanas pagarinājuma gadījumā.
Līdztekus norādām, ka, atbilstoši šobrīd spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr.467, pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz līdz 2023. gada 30. jūnijam, savukārt atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma (turpmāk – KPVIS) datiem projekta Nr. 9.1.1.3/15/I/001 "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk - projekts Nr. 9.1.1.3/15/I/001) ieviešanas beigu datums  ir 31.12.2022. Tādējādi jāsecina, ka joprojām nav apstiprināti projekta Nr. 9.1.1.3/15/I/001 grozījumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā aktuālos grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam MKN Nr.467 48.2 punktu precizēt, dodot atsauci uz attiecīgajām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma nodaļām, piedāvātajā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
48.2 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr.  1407/2013, Komisijas regulas Nr.  717/2014 vai Komisijas regulas Nr.  1408/2013 prasību pārkāpums, pasākuma dalībniekam vai sociālajam uzņēmumam ir pienākums attiecīgajam atbalsta sniedzējam no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atmaksāt visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.