Atzinums

Projekta ID
24-TA-924
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par tautības ieraksta maiņu, gan pašvaldības dzimtsarakstu nodaļa, gan Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departaments var iegūt no Fizisko personu reģistra.
Informējam, ka starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un Tieslietu ministriju spēkā esošās starpresoru vienošanās datu apstrādes mērķis šobrīd neparedz datu apstrādi, lai pašvaldības dzimtsarakstu nodaļas vai Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departaments iegūtu informāciju no Fizisko personu reģistra, lai pieņemtu lēmumu par atļauju mainīt tautības ierakstu.
Ievērojot norādīto, lūdzam precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot konkrētu datu apjomu, kādu ir nepieciešams saņemt no Fizisko personu reģistra lēmuma pieņemšanai par tautības ieraksta maiņu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 6. pantā ietvertais 8. panta pirmās daļas 1. punkts paredz, ka lēmumu par atteikumu mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu un uzvārdu) pieņem, ja persona izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādē.
Tādējādi paredzot, ja iestājas nosacījums, ka kriminālsods tiek izciests tieši brīvības atņemšanas iestādē, kas ir viena no kriminālsodu izpildes vietām, tad minētais ir tiesiskais pamats lēmuma par atteikumu mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu vai uzvārdu) pieņemšanai.
Saskaņā ar Augstākās tiesas atziņām personas vārds un uzvārds ir viens no cilvēka privātuma kodola elementiem, kas ietilpst Latvijas Republikas Satversmes 96. pantā noteikto tiesību tvērumā (piemēram, skatīt Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2018. gada 16. aprīļa sprieduma lietā Nr. A420282815, SKA-528/2018 10. punktu).
Latvijas Republikas Satversmes 116.pants nosaka, ka Satversmes 96.pantā noteiktās tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību.
Ņemot vērā norādīto, aicinām projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīt projekta 6. pantā ietvertā ierobežojuma leģitīmo mērķi, kā arī veikt šā ierobežojuma samērīguma izvērtējumu.


 
Piedāvātā redakcija
-