Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
29.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
LDTA iebilst pret likumprojekta "Transporta enerģijas likums" 5.pantu konceptuāli. Pantam ir jāatbilst EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULAI (ES) 2023/1804 (2023. gada 13. septembris) par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu un ar ko atceļ Direktīvu 2014/94/ES (turpmāk - Regula), kuras visa izpilde nav uzliekama degvielas piegādātājiem. 
Pienākums uzlikt komersantiem būvēt elektrouzlādes punktus jāvadās no Nacionālā Klimata un enerģētikas plāna. Nepiekrītam, ka degvielas piegādātāji tiek noteikti par vienīgajiem atbildīgajiem Regulas izpildē un vienīgajiem tiek noteikts pienākums nodrošināt elektrouzlādes punktus, pie tam visās degvielas uzpildes stacijās bez jebkāda izvērtējuma un ekonomiskā pamatojuma. Nav pieņemams degvielas piegādātājiem uzlikt pienākumu subsidēt eletrouzlādes punktu ierīkošanu un uzturēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
LDTA iebilst pret 8.panta pirmajā daļā noteikto SEG emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma īpatsvaru pa gadiem līdz 2030.gadam, kā arī pret noteiktajiem 15% 2030.gadā. Vēršam uzmanību, ka EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2023/2413 (2023. gada 18. oktobris), ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk -  Direktīvas), kura tiek transponēta likumprojektā, noteic konkrētu mērķrādītāju SEG emisiju samazināšanai tikai 2030.gadā un tie ir 14,5%. 
Norādām, ka jebkura pakāpeniskā ieviešana ārpus Direktīvas prasībām ievērojami palielinās izdevumus tautsaimniecībā un samazinās konkurētspēju. 
Vienlaikus lūdzam likumprojektā noteikt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību tā sauktās statistikas apmaiņai un kontrolei, lai izvairītos no Igaunijas pieredzes, kur viens no lielākajiem tirgus dalībniekiem, iespējams, ir krāpies un kuram draud krimināllieta. Ir nepieciešama pārskatāma un uzticama datu izsekošanas un mērķu sasniegšanas sistēma. Jebkuras šaubas par to, kā tirgus dalībnieks sasniegs mērķus, sagraus SEG samazināšanas saistību pamatprincipus. Kontroles mehānisms ir būtisks instruments valsts rokās, lai nodrošinātu tirgus dalībniekiem, ka visi darījumi ir skaidri un noformēti atbilstoši noteikumiem. Šīs daļas likumprojektā pietrūkst. Balstoties uz kaimiņvalstu pieredzi – šādas sistēmas (IT) izveidei ir nepieciešami vismaz 6 mēneši pirmajai izmantošanai un vairāk nekā 12 mēneši, lai tā darbotos. Turpmākā attīstība un pielāgošana nepieciešama pēc 2-3 gadu darba sistēmas (Igaunijas piemērs).
Piedāvātā redakcija
-