Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-3664
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektu īstenotājs (biedrība) plāno izveidot jaunas darba vietas, lūdzam papildināt  pases projekta 6.sadaļu "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte" ar informāciju, ka projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu, proti, projektu iespējams ieviest ar esošajiem iestāžu darbinieku resursiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot pases 7.punktā minēto, t.i., "pēc investīcijas projekta noslēguma, pakalpojuma uzturēšanas izmaksas paredzēts segt no papildus piešķirtā Zinātniskās darbības bāzes finansējuma un konkrētu uzdevumu īstenošanas ES struktūrfondu". Lūdzam skaidrot kādi uzdevumi plānoti, kura ES fondu plānošanas perioda ietvaros, kā arī vai neiestāsies dubultfinansējuma risks.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā rīkojuma projektā 4.punktā minēto, ka projekta iesniedzējs un atbildīgais par projekta īstenošanu būs biedrība “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs”, secinām, ka arī finansējuma saņēmējs būs minētā biedrība. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, papildinot anotāciju ar skaidrojumu, vai pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksas tiešām būtu nodrošināmas no valsts budžeta līdzekļiem. Vēršam uzmanību, ka gadījumi, kad PVN izmaksu segšana iespējama no valsts budžeta, noteikti Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 34.punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka Rīkojuma pirmais punkts paredz publisko resursu piešķīrumu, lūdzam anotācijā un 2.1.3.1.i projekta “Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī” pasē ietvert izvērtējumu, vai šis publisko resursu piešķīrums ir jāvērtē Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētā komercdarbības atbalsta pazīmju kontekstā. Ja rīkojuma projekta virzītājs uzskata, ka plānotais publiskais finansējums tiks piešķirts tādām darbībām, kurām publisko resursu piešķīrums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tad lūdzam sniegt attiecīgu skaidrojumu un pamatojumu anotācijā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu 1. punktu ar informāciju, ka 3 444 000 euro ir Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju un 2.1.3.1.i projekta “Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī” pasi ar skaidrojumu, kā ir izvēlēts projekta iesniedzējs un īstenotājs rīkojuma projekta 4.punktā minētā biedrība “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs” (turpmāk - biedrība) un kādēļ tā nav uzskatāma par komercdarbības atbalsta saņēmēju, t.sk., uz kāda pamata biedrība projekta īstenošanā tiks iesaistīta kā projekta iesniedzēja. Skaidrojam, ka no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa, ja vien projekta iesniedzējs nav subjekts, kuram ir uzticēta valsts pārvaldes uzdevuma, t.i., deleģēta uzdevuma, veikšana, un ja vien konkrētais subjekts nav izvēlēts, izmantojot Publisko iepirkumu likumā noteiktās procedūras (konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu konkursa procedūrā), ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu. Ja, Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā, biedrībai uzticēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšana, lūdzam iekļaut anotācijā izklāstu par biedrībai noteiktās funkcijas atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likumam, kas pamato, ka minētā funkcija noteikta biedrībai.
Vienlaikus lūdzam anotācijā un 2.1.3.1.i projekta “Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī” pasē skaidrot, vai tikai šis subjekts ir tāds, kas var nodrošināt projektā paredzētās darbības. Gadījumā, ja šādas darbības var īstenot vēl kāds subjekts tirgū, tad biedrība kā projekta iesniedzējs un īstenotājs ir uzskatāma par saimnieciskās darbības veicēju, un tā kā tā nav izvēlēta atbilstošā procedūrā, kas varētu ļaut izslēgt ekonomiskās priekšrocības piešķiršanu, atbalstam tai jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta kontroles regulējums. 
Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk - EK paziņojums) 8.punktā noteiktajam, subjekta tiesiskais statuss saskaņā ar valsts tiesību aktiem nav noteicošs, vienīgais būtiskais kritērijs ir tas, vai subjekts veic saimniecisko darbību (piedāvā tirgū preces un pakalpojumus), lai  tas Līguma 107. panta 1. punkta nozīmē būtu uzskatāms par uzņēmumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā minēts, ka pēc projekta pabeigšanas nepieciešamo finansējumu projekta uzturēšanas izmaksu 1 271 520 euro gadā (t.sk. PVN) apmērā segšanai Izglītības un zinātnes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīs no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve". Vienlaikus rīkojuma projektā 4.punktā minēts, ka projekta iesniedzējs un atbildīgais par projekta īstenošanu būs biedrība “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs”.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka minētais gadījums neatbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 91.panta otrajā daļā noteiktajam nosacījumam, ka finanšu ministram ir tiesības projektu uzturēšanas apropriācijas rezervi pārdalīt ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, lai ministrijas un citas centrālās valsts iestādes varētu nodrošināt pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējo ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanu. Attiecīgi nav atbalstāma līdzekļu piešķiršana no apropriācijas rezerves un ir precizējams MK rīkojuma 5.punkts, informācija anotācijas 3.sadaļā, norādot, kā plānots nodrošināt projekta uzturēšanas izmaksas turpmāk.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam izvērtēt anotācijas 3.sadaļā norādītās projekta uzturēšanas izmaksas 1 271 520 euro gadā apmērā, papildinot minēto sadaļu ar pamatojumu un aprēķiniem, kā tās tika iegūtas. Mūsuprāt, uzrādītās ikgadējās uzturēšanas izmaksas ir nesamērīgi augstas pret projekta kopējām izmaksām 3 444 000 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu, norādot, ka nepieciešamais finansējums investīcijas projekta īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punkta investīcijas projekta īstenošanas izdevumu sadalījuma pa gadiem tabulā novērst matemātiskās neprecizitātes šādās ailēs (atšķirības 1 euro apmērā):
- atlīdzība kopā;
- kopā 2025.gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Anotācijas 7.1.punktā informāciju un institūciju nosaukumus lūdzam salāgot ar anotācijas 6.4.punktā norādīto un projekta pases 1.2.sadaļā norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna 6.punktā saīsinājuma "VPC" atšifrējumu, ņemot vērā, ka iepriekš tekstā tas nav atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, aizstāt Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna 5.punktā vārdu "Dataverse" ar vārdu "DataberseLV", ņemot vērā iepriekš noteikto nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu skaidrot Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna 7.punktā minēto, t.i., "pēc investīcijas projekta noslēguma, pakalpojuma uzturēšanas izmaksas paredzēts segt no papildus piešķirtā Zinātniskās darbības bāzes finansējuma un konkrētu uzdevumu īstenošanas ES struktūrfondu". Lūdzam skaidrot kādi uzdevumi plānoti, kura ES fondu plānošanas perioda ietvaros, kā arī vai neiestāsies dubultfinansējuma risks.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām rīkojuma pielikumā "Projekta pase" pie norādītajām summām, kur nepieciešams, papildināt, ka tās ir "EUR".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta TA nosaukumā un visā dokumentā lūdzam norādīt precīzu investīcijas numuru “2.1.3.1.i”, minēto lūdzam salāgot ar informāciju arī pārējos dokumentos.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt pases 6.punktā saīsinājuma "VPC" atšifrējumu, ņemot vērā, ka iepriekš tekstā tas nav atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, aizstāt pases 5.punktā vārdu "Dataverse" ar vārdu "DataberseLV", ņemot vērā iepriekš noteikto nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot rīkojuma projekta 1.punktā vārdu "euro" pirms vārda "centi", ņemot vērā valūtas pierakstu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.punktu ar vārdiem "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma" pirms vārda "investīcijas".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt rīkojuma projekta 2.punktā vārdus "finansējuma saņēmēju" ar vārdiem "projekta iesniedzēju", ņemot vērā rīkojuma projekta 4.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt rīkojuma projekta 2.punktā vārdu "VARAM" ar vārdiem "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai", ņemot vērā, ka saīsinājums iepriekš nav atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā juridisko tehniku atsaucoties uz normatīviem aktiem, lūdzam anotācijas 1.1.daļā vārdus "Ministru kabineta" izteikt pirms skaitļa un vārda "2022.gada".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā juridisko tehniku atsaucoties uz normatīviem aktiem, lūdzam anotācijas 1.1.daļā vārdus "Ministru kabineta" izteikt pirms skaitļa un vārda "2022.gada".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka projekta īstenošanas veicinās Atveseļošanas un noturības plāna rādītāju sasniegšanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu, norādot ietekmi uz biedrību “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs”, ņemot vērā, ka tā tiek noteikta par projekta iesniedzēju un attiecīgi pēc projekta apstiprināšanas par finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu, norādot ietekmi uz biedrību “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs”, ņemot vērā, ka tā tiek noteikta par projekta iesniedzēju un attiecīgi pēc projekta apstiprināšanas par finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.2.apakšsadaļu, ņemot vērā, ka Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna 3.sadaļā ir noteikts, ka sistēmas uzturētājiem ir pieejamas 7 dienas, kuru laikā ir iespējams veikt IKT infrastruktūras modernizēšanas un uzturēšanas darbus.
Piedāvātā redakcija
-
29.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt Mk protokollēmu.
Piedāvātā redakcija
1. Pieņemt iesniegto rīkojuma projektu.   2. Valsts kancelejai sagatavot rīkojuma projektu parakstīšanai.