Atzinums

Projekta ID
22-TA-2947
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
17.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 249. nr.; 2020, 136., 181. nr.; 2021, 60., 189. nr.; 2022, 96., 175. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Lai gan Projektam ir konkrēts mērķis, kas neskar grozījumus mācību saturā un sasniedzamajos rezultātos, Veselības ministrija vērš uzmanību uz mācību satura pilnveidošanas nepieciešamību.
Latvijas iedzīvotāju, tostarp skolēnu, veselības paradumu pētījumu dati liecina, ka sabiedrībā ir plaši izplatīti dažādi veselību ietekmējoši riska faktori. Uz neapmierinošo situāciju jauniešu paradumu jomā Izglītības un zinātnes ministrijai un Veselības ministrijai š.g.martā ir norādījusi arī biedrība “Latvijas Jauno ārstu asociācija”. Tāpat š.g. septembrī Latvijas ārstu kongress ir pieņēmis rezolūciju, kurā ir norādīts, ka nepieciešams atgriezt veselības mācību skolu programmās, kā arī būtiski uzlabot veselības pratību Latvijas sabiedrībā, tādejādi vairojot pacientu apmierinātību un līdzestību ārstniecības procesā.
Veselības ministrija š.g. 27.aprīlī tikās ar Valsts izglītības satura centra projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030) pārstāvjiem un nozares ekspertiem, pārrunājot situāciju skolēnu veselībpratības jomā un iespējamos risinājumus tās uzlabošanai. Lai gan veselības izglītības jautājumi ir iekļauti mācību saturā integrētā veidā, skolēnu dzīvesveida paradumi liecina par nepieciešamību stiprināt skolēnu veselībpratību. Līdz ar to, lai efektīvi un mērķtiecīgi plānotu veselībpratības veicināšanas aktivitātes, tika diskutēts, ka vispirms būtiski ir izvērtēt skolēnu zināšanas, kompetences un prasmes veselības izglītības jautājumos. Izglītības un zinātnes ministrija š.g. 2022.gada 15.jūnijā rosināja veidot starpresoru darba grupu, kurā pirms diagnostikas instrumentu (diagnostikas darbu) plānošanas tiktu panākta viedokļu tuvināšanās par to, kādas prasmes raksturo veselībpratību un kādus veselībpratības aspektus būtu nepieciešams pētīt. Ņemot vērā, ka Izglītības un zinātnes minsitrija šādu starpresoru darba grupu vēl joprojām nav izveidojusi, kā arī ņemot vērā jautājuma aktualitāti, lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju neatliekami risināt šo jautājumu.

 
Piedāvātā redakcija
-