Atzinums

Projekta ID
23-TA-2201
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 90.punktā noteiktajam, ka Ministru kabineta noteikumu (turpmāk – noteikumi) projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam.
Izglītības likuma 14. panta 8. punktā un 12.1 punktā paredzētais likuma pilnvarojums attiecināms uz izglītības iestāžu akreditāciju un izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālās darbības novērtēšanu. Noteikumu projektā paredzēts regulējums daļā par vispārējās izglītības iestāžu (izņemot pirmsskolas izglītības iestādes) un profesionālās izglītības iestāžu akreditāciju  un izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālās darbības novērtēšanu. Noteikumi nenoteiks visu izglītības iestāžu akreditācijas un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ne anotācijas 1., ne 5.sadaļā nav pamatots vienotas Eiropas kvalitātes nodrošināšanas ietvarstruktūras profesionālajā izglītībā un profesionālajā tālākizglītībā (EQAVET) saistošais raksturs, lūdzam svītrot noteikumos atsauci uz to. Tāpat anotācijā nav norādīts, kur ar to var publiski iepazīties.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 6. punkts, cita starpā, noteic, ka, ievērojot izglītības iestādes vadītāja vai dibinātāja iesniegumā norādīto, Izglītības kvalitātes valsts dienests (turpmāk – dienests) izraksta rēķinu par akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanu. Vienlaikus projekta 47. punkts noteic, ka izglītības iestādes akreditācijas, tajā skaitā izglītības iestādes ārkārtas akreditācijas, un izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas, tajā skaitā izglītības iestādes vadītāja ārkārtas novērtēšanas, izmaksas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto dienesta maksas pakalpojumu cenrādi sedz no izglītības iestādes dibinātāja līdzekļiem.
Informējam, ka atbilstoši  Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 8. punktā un 40.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 8.3. apakšpunkts noteic, ka dienests, izvērtējot izglītības iestādes vadītāja iesniegto informāciju, uzsāk akreditāciju izglītības iestādē vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanu vai lemj par akreditācijas vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas atteikumu. Vienlaikus projekta 9. punkts noteic, ka, ja, izvērtējot projekta 7. punktā minētos dokumentus un informāciju, dienests nekonstatē būtiskus trūkumus izglītības iestādes darbībā, vai, ievērojot projekta 8.3. apakšpunktā minēto informāciju, konstatētie būtiskie trūkumi ir novērsti, dienests uzsāk akreditāciju izglītības iestādē vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanu, informējot izglītības iestādes vadītāju un dibinātāju par akreditācijas ekspertu komisijas sastāvu un tās darba sākumu izglītības iestādē.

Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka projekta 30. punkts jau paredz, ka izglītības iestādi akreditē uz sešiem gadiem, kā arī to, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 11.1. apakšpunktā vārdus "reizi sešos gados" un projekta 43. punktā vārdus "uz sešiem gadiem".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. No projekta izriet, ka, saņemot izglītības iestādes vadītāja vai dibinātāja iesniegumu, dienests sākotnēji izvērtē projekta 7. punktā minētos dokumentus un informāciju un pēc tam uzsāk izglītības iestādes akreditācijas procesu vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanu. Papildus projekta 20. punkts noteic, ka ekspertu komisija mēneša laikā pēc izglītības iestādes darbības vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas sagatavo izglītības iestādes akreditācijas vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas ziņojuma (turpmāk – ziņojums) projektu. Atbilstoši projekta 21. un 22. punktam ziņojuma projekts pēc tā sagatavošanas var tikt precizēts vēl kopumā astoņas darbdienas. Ņemot vērā, ka atbilstoši projekta V nodaļai dienests pieņem lēmumu pēc tam, kad ekspertu komisija ir iesniegusi ziņojumu dienestā, lēmuma par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību pieņemšanas laiks ievērojami pārsniedz Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto administratīvā akta izdošanas termiņu.

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar norādi uz likumu, kurā minēto lēmumu pieņemšanai paredzēts ilgāks termiņš vai precizēt projektu, nodrošinot, ka lēmums par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību tiek pieņemts Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā pamatot glabāšanas termiņa noteikšanu, kā arī skaidrot, vai tas ir atbilstošs arhīvu jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Izglītības likuma 1.panta 7.punktam izglītības iestāde ir valsts, pašvaldību, valsts augstskolu vai citu juridisko vai fizisko personu dibināta iestāde, kuras uzdevums ir izglītības programmu īstenošana, vai komercsabiedrība, kuram izglītības programmu īstenošana ir viens no darbības veidiem. Izglītības jomu regulējošie normatīvie akti paredz vairāku veidu izglītības iestādes-vispārējās izglītības iestādes (pirmsskolas izglītības iestādes, pamatizglītības iestādes, vispārējās vidējās izglītības iestādes), profesionālās izglītības iestādes (tehnikumi, mākslu izglītības kompetences centri, profesionālās vidusskolas, profesionālās tālākizglītības centri, koledžas), augstskolas, interešu izglītības iestādes, profesionālās ievirzes izglītības iestādes, pieaugušo neformālās izglītības iestādes.
Saskaņā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 4.panta pirmo daļu Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk-Pārvalde) personālu veido amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk-amatpersona), vispārējā valsts civildienesta ierēdņi un darbinieki. Amatpersona ir persona ar atbilstošu profesionālo izglītību, kvalifikāciju un speciālo dienesta pakāpi, kura devusi zvērestu un dienē Pārvaldē.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma (turpmāk-Dienesta gaitas likums) 2.panta pirmā daļa noteic, ka dienests iestādē ir valsts dienesta veids, kuru pilda iestādes amatpersona, kam ir speciālā dienesta pakāpe. Dienesta gaita likuma 4.pants nosaka obligātās prasības dienestam, proti, dienestā var atrasties persona, kura ir Latvijas pilsonis, kuras fiziskā sagatavotība atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām un kuras veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām, savukārt Dienesta gaitas likuma 7.panta pirmā daļa noteic prasības pieņemšanai dienestā, proti, dienestā var pieņemt un Pārvaldes Mācību centrā (profesionālās tālākizglītības centrā) var uzņemt tikai pilngadīgas personas (vecumā no 18 līdz 40 gadiem), kuru fiziskā sagatavotība un veselības stāvoklis atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām.
Pārvaldes Mācību centrs ir Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēts profesionālās tālākizglītības centrs, kurš īsteno licencētu un akreditētu profesionālās tālākizglītības programmu "Ieslodzījuma vietu apsardze" (30T861071).
Ņemot vērā, ka pilngadīgie izglītojamie ir patstāvīgi atbildīgi par savu rīcību, uzvedību un tās radītām sekām administratīvā, civiltiesiskā, administratīvā un krimināltiesiskā kārtībā, un Pārvalde Mācību centrā apmācību nodrošina tikai pilngadīgām Pārvaldes amatpersonām, vispārējā valsts civildienesta ierēdņiem un darbiniekiem, attiecībā uz šo izglītības iestādi nebūtu attiecināmi projekta 27.1.3. un 27.3.apakšpunktā norādītie vērtēšanas elementi tāpat kā attiecībā uz citām izglītības iestādēm, kuras īsteno izglītības programmu policijas darba un apsardzes darbības jomā, ugunsdrošības, ugunsdzēsības un civilās aizsardzības jomā, valsts robežas drošības jomā vai militārās aizsardzības jomā.
 
Piedāvātā redakcija
Projekta 28.punktu papildināt aiz vārdiem "militārās aizsardzības jomā" ar vārdiem "vai penitenciārā darba jomā".
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot projekta anotācijas 1.3. sadaļā nepieciešamību projekta 28. punktā noteikt, ka, vērtējot izglītības iestādes, kura īsteno izglītības programmu policijas darba un apsardzes darbības jomā, ugunsdrošības, ugunsdzēsības un civilās aizsardzības jomā, valsts robežas drošības jomā vai militārās aizsardzības jomā, darbības kvalitāti, nevērtē izglītības iestādes kvalitāti vienlīdzības, iekļaušanas un iekļaujošas vides jomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Administratīvā procesa likumā lietoto terminoloģiju, lūdzam aizstāt projekta 33. punktā vārdu "saņemšanas" ar vārdiem "stāšanās spēkā".
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar norādi uz likumu, no kura izriet projekta 39. punktā minētais divu gadu termiņš.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt projekta 40. punktā vārdus "ir tiesības pieņemt" ar vārdu "pieņem", ievērojot, ka no projekta un tā anotācijas neizriet, ka dienests projekta 40. punktā minētajos gadījumos varētu nepieņemt lēmumu par izglītības iestādes akreditācijas vai izglītības iestādes vadītāja novērtēšanas anulēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Tādējādi nav saprotama nepieciešamība projekta 41. punktā noteikt dienesta lēmumus, kuri tiek "izsniegti" izglītības iestādes vadītājam. Paskaidrojam, ka, ja izglītības iestādes vadītājam dienesta lēmums netiek paziņots, lēmums nemaz nevar stāties spēkā.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 41. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precīzāk, pilnīgāk un strukturētāk aizpildīt anotācijas 1.3.sadaļu. Nepieciešams precīzāk identificēt ar projekta regulējumu risinātās konkrētās problēmas, norādīt būtiskāko informāciju par problēmu analīzi un problēmu risinājumiem (ja tās ir vairākas, katru problēmu un risinājumu atsevišķi, lai varētu vieglāk uztvert informāciju), kas ietverti projektā (t.sk. norāda izvērtētos alternatīvos risinājumus) anotācijas 1.3.sadaļas attiecīgajos laukos "Problēmas apraksts", "Risinājuma apraksts" un "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?", kā arī norādīt būtiskāko informāciju par šī brīža situāciju, kas norādāma "Pašreizējā situācija" kontekstā ar identificētajām risināmajām konkrētajām problēmām. Papildus lūdzam norādīt, vai konkrētais risinājums pilnībā vai daļēji novērsīs problēmu, kā arī, vai tiks sasniegts anotācijas 1.2.sadaļā noteiktais tiesību akta sasniedzamais mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā projekta 21.punkts paredz, ka izglītības iestādes vadītājs triju darbdienu laikā pēc ziņojuma projekta saņemšanas var precizēt un papildināt ziņojuma projektu un elektroniski iesniegt to ekspertu komisijas vadītājam, tad ierosinām aizstāt projekta 20. punktā vārdus "elektroniski iepazīstina ar to izglītības iestādes vadītāju" ar vārdiem "nosūta to izglītības iestādes vadītājam".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt atsauces šādā redakcijā:
"(Latvijas Vēstnesis, 2020, 195. nr.; 2022, 14., 155. nr.)".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām pilnīgāk aizpildīt anotācijas 2.sadaļu (un ja attiecas uz publiskām personām, tad arī 7.sadaļu), ņemot vērā to, ka projekts paredz jaunas tiesības, pienākumus un veicamās darbības, t.sk. izglītības iestādēm paredz - regulārus informācijas sniegšanas pienākumus (administratīvais slogs) un obligātus regulārus maksas pakalpojumus (atbilstības izmaksas).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Aicinām šeit norādīt projekta izpildē iesaistītos izglītības iestāžu dibinātājus vai izglītības iestādes, kas ir publiskas personas un veikt nepieciešamo ietekmes izvērtējumu visām projekta izpildē iesaistītajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-