Atzinums

Projekta ID
22-TA-2296
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā ir norādīts, ka, ņemot vērā, ka šī gada septembrī ir plānots, ka lietošanai tiks apstiprinātas jaunas, pielāgotas bivalentās vakcīnas pret Covid-19, arī Latvijā ir nepieciešams turpināt aktivitātes, kas veicina otrās balstvakcīnas saņemšanu no šī gada rudens. Īpaši tas ir svarīgi riska grupu personām. 
Ievērojot norādīto, lūdzam projekta anotācijā skaidrot, kā projekta 12.13. punktā paredzētais tiesiskais regulējums veicinās balstsvakcīnas saņemšanu riska grupu personām vai aizsardzību pret smagu slimības gaitu, ja vakcinācijas pret Covid-19 pienākums tiks noteikts citām personām, kuras nemaz nav riska grupu personas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā pamatot projekta 12.13. apakšpunktā noteikto attiecībā uz Covid-19 infekciju. Vēršam uzmanību, ka arī gripas infekcijai ir vērojams izteikti sezonāls raksturs un tās uzliesmojuma gadījumā ir iespējams tāds pats risks radīt apdraudējumu personām, kuras ir riska grupā, vai institūcijas darbības nepārtrauktībai, kā Covid-19 infekcijas uzliesmojuma gadījumā. Tomēr attiecībā uz gripas infekciju ārējos normatīvajos aktos nav nostiprinātas darba devēju tiesības ar pārvaldes lēmumu izvirzīt pret nodarbinātajiem prasību par obligātu vakcinēšanos. Papildus ir norādāms, ka dažādas uz nodarbināto veselības stāvokli attiecināmas obligātās prasības var tikt noteiktais tikai ārējos normatīvajos aktos. Jau šobrīd vairākās jomās nodarbinātajiem attiecīgos ārējos normatīvajos aktos ir noteiktas obligātas prasības gan par pienākumu vakcinēties, gan arī par pienākumu veikt periodisku veselības stāvokļa pārbaudi, tādējādi mazinot apdraudējumu gan trešo personu veselībai, gan arī paša nodarbinātā veselībai un līdz ar to arī institūcijas darbības nepārtrauktībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā skaidrot terminu "vienas sezonālās balstvakcīnas princips" attiecībā uz Covid-19 vakcīnu.
Lai gan projekta anotācijā tiek norādītas līdzības ar sezonālo gripas vakcīnu, tomēr tā pašreiz ir saņemama vienu reizi gadā. Ņemot vērā iepriekšējo Covid-19 mainību, nav saprotams, cik ilgs periods tiks uzskatīts par Covid-19 sezonalitāti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Projekta anotācijā ir norādīts, ka šī gada septembrī ir plānots, ka lietošanai tiks apstiprinātas jaunas, pielāgotas bivalentās vakcīnas pret Covid-19, arī Latvijā ir nepieciešams turpināt aktivitātes, kas veicina otrās balstvakcīnas saņemšanu no šī gada rudens.
Vēlamies vērst uzmanību, ka saskaņā ar Imunizācijas valsts padomes 2022. gada 3. augusta sanāksmes protokolā minēto, neesot zināma precīza informācija par pielāgotās vakcīnas piegādes datumiem un vakcīnu daudzumu.
Līdz ar to, Iekšlietu ministrijas ieskatā, tiem grozījumiem, kas saistīti ar vakcināciju pret Covid-19 ar pielāgotām vakcīnām, ir jāstājās spēkā tikai tad, kad personām bez maksas tās būs brīvi pieejamas.
Ievērojot norādīto, lūdzam attiecīgos grozījumus nevirzīt vai noteikt tiem atbilstošu spēkā stāšanās laiku.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka piedāvātais tiesiskais regulējums ir zināmā mērā pretrunīgs ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma II1 nodaļā "Epidemioloģiskā drošība darba vidē" noteikto. Proti,  minētā likuma 7.3 panta pirmā daļa nosaka, ka darba devējs nosaka darbinieku (amatpersonu) amatus vai kategorijas, uz kurām attiecas normatīvo aktu prasības un nosacījumi par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību, un informē par to darbiniekus (amatpersonas). Darbiniekiem (amatpersonām) ir pienākums informēt darba devēju par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta esību un uzrādīt minēto sertifikātu darba devējam tā noteiktajā kārtībā.
Līdz ar to no minētā izriet, ka darba (dienesta) pienākumu pildīšanai ir derīgs arī pārslimošanas fakts un ka gan vakcinācijas, gan pārslimošanas fakts tiek apliecināts ar sadarbspējīgu sertifikātu.
Vienlaikus norādām, ka projekta 8. punktā ietvertais 101.1 punkts joprojām nosaka, ka izglītības iestādes darba devējs ir noteicis  darbus, kuru veikšanai ir nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.
Ievērojot norādīto, lūdzam precizēt projektu atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma IInodaļā "Epidemioloģiskā drošība darba vidē" noteiktajam vai primāri izdarīt attiecīgus grozījumus minētajā likumā, un tikai pēc tam virzīt attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Veselības ministrijas piedāvātais tiesiskais regulējums paredz darba devējam tiesības noteikt tos darbus, kurus var veikt tikai “pilnībā vakcinēta persona”. Šāds regulējums pēc būtības uzliek ikvienam darba devējam (it īpaši institūcijās ar lielu nodarbināto skaitu) nesamērīgu administratīvo slogu attiecībā uz visu nodarbināto darba (dienesta) pienākumu izvērtēšanu, lai noteiktu, vai konkrētajam nodarbinātajam ir pamatoti ar attiecīgu pārvaldes lēmumu uzlikt par pienākumu nodrošināt atbilstību “pilnībā vakcinētas personas” statusam. Vēršam uzmanību, ka katram šādam pārvaldes lēmumam, kas pēc būtības izvirza prasību par obligātu vakcinēšanos, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma VIII nodaļas regulējumam ir jānodrošina tā lietderības un tiesiskuma pārbaudi. Līdz ar to ir īpaši jābūt izsvērtiem kritērijiem, kas kalpo par pamatu šādas prasības izvirzīšanai.
Šobrīd projekta 12.13. punkta apakšpunktos ir paredzēti tikai divi formāli kritēriji, kas ņemami vērā, nosakot tos darbus, kurus var veikt tikai pilnībā vakcinētas personas.
Proti, pirmais kritērijs balstās uz pieņēmumu par to, ka nevakcinēts darbinieks, kura tiešo darba (dienesta) pienākumu veikšana saistīta ar kontaktēšanos ar trešajām personām, kurām ir paaugstināts risks veselībai, un var radīt risku šo personu veselībai.
Vēlamies vērst uzmanību, ka Covid-19 izplatības laikā veselības jomas eksperti ir pauduši viedokli, ka vakcinācija pret Covid-19 nepasargā no šī vīrusa transmisijas, bet būtiski mazina iespēju smagi saslimt vai nomirt. Tāpat arī projekta anotācijā ir norādīts, ka jaunākie dati liecina, ka vakcinācija mazāk pasargā no vīrusa transmisijas, bet joprojām ir nozīmīga smagas saslimšanas un mirstības novēršanā. Līdz ar to nodarbināto vakcinācija tomēr neizslēdz iespēju, ka notiks Covid-19 transmisija uz pakalpojumu saņēmējiem. It īpaši ir būtiski uzsvērt, ka personām, kuras ir riska grupā, ir pašām jārūpējas par savu veselību un jāveic vakcinācija pret Covid-19. Tātad svarīgi ir tieši šīm personām vakcinēties ar aktuālo Covid-19 vakcīnu.
Vienlaikus norādām, ka nav saprotams, kuras ir tās personas, kuras darba devējam kā pakalpojumu saņēmējus ir jāaizsargā pret Covid-19. Piemēram, Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi” 44.1 punktā ir skaidri noteiktas tās personu riska grupas, kurām ir tiesības par valsts budžeta līdzekļiem saņemt vakcināciju pret sezonālo gripu.
Līdz ar to šāda kritērija noteikšana neizslēdz Covid-19 transmisiju no vakcinētiem nodarbinātajiem uz pakalpojumu saņēmējiem (un otrādi) un šāds kritērijs ir svītrojams.
Savukārt otrs kritērijs balstās uz pieņēmumu, ka nevakcinēts darbinieks, kurš veic kritiski svarīgas iestādes funkcijas (uzdevumus), darbnespējas gadījumā var radīt risku iestādes darbības nepārtrauktībai. Vēlamies atkārtoti norādīt, ka vakcinācija pret Covid-19 nepasargā no pašas saslimšanas un līdz ar to arī vakcinētam nodarbinātajam var iestāties darbnespēja saistībā ar Covid-19.
Līdz ar to arī šāds kritērijs ir svītrojams.
Vienlaikus vēlamies norādīt, ka projekta 12.13. apakšpunkts būtu vērtējams arī kopsakarā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 30. pantā noteikto, proti, ņemot vērā to, ka darba devējam ir tiesības noteikt nodarbinātajam obligātu vakcinācijas pienākumu un minētā likuma 30. panta ceturtajā daļā noteikto, ir nepieciešams skaidri noteikt projektā vai skaidrot projekta anotācijā, vai šāda vakcinācija pret Covid-19 tiks veikta par valsts budžeta līdzekļiem vai par darba devēja vai citas personas finanšu līdzekļiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai tiesiskais regulējums ir attiecināms arī uz amatpersonu vai tikai uz darbinieku.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai tiesiskais regulējums ir attiecināms arī uz amatpersonu vai tikai uz darbinieku.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai tiek korekti lietoti vārdi "ne ātrāk kā mēneša laikā".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Svītrot projekta 25.12. apakšpunktu, jo turpmākās darba devēja darbības, ja nodarbinātais nav veicis vakcinācijas pienākumu, nosaka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma II1 nodaļa "Epidemioloģiskā drošība darba vidē".
Piedāvātā redakcija
-