Projekta ID
21-TA-1018Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
18.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
1. Iebilstam, ka akadēmiskajam personālam ilgstoši netiek nodrošināts konkurētspējīgs atalgojums, un darbības rezultāti, kas saistās ar plānošanu - konsultācijas, normatīvo aktu grozījumi, atalgojuma veidošanās principu izstrāde, kas formulēti sadaļā 1.2.2.1., vairākuma gadījumos paredzēti tikai 2022. gada 4. ceturksnī, un pat vēl 2023. gadā.
IZM norādījusi, ka jautājums par papildus finansējumu tiks risināts budžeta veidošanas procesā.
Vēršam uzmanību, ka nākamā gada budžeta veidošanas process parasti tiek uzsākts jau vasarā, un līdzšinējā pieredze parāda, ka IZM bieži neizdodas pārliecināt valdību par nepieciešamā finansējuma apjomu augstākajai izglītībai un izglītībai kopumā. Tas nozīmē, ka neraugoties uz to, ka augstākās izglītības iestādēm divus gadus pēc kārtas netika piešķirts valsts finansējums zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanai akadēmiskajiem amatiem, nav garantijas, ka 2022./2023. studiju gadā akadēmiskā personāla atalgojums būs konkurētspējīgs.
2. Iebilstam pret rezultatīvā rādītāja “1. Īstenots pētījums, lai apzinātu pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma prognozēšanas un nodarbinātības plānošanas sistēmas vajadzības:…” (11.lpp., Nr. 1.1.1.1.a)., izpildes termiņu 2023.gada 4.ceturksni un pret darbības rezultāta “2. Izveidota pedagogu darba samaksas darba grupa, kuras ietvaros ir izstrādāti priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023.gada 1.septembra līdz 2027.gada 1.septembrim.” (18.lpp., Nr.1.1.4.1.c.) izpildes termiņu – 2022.gada 4.ceturksni.
Lūdzam rast iespēju vismaz pētījuma daļu par pedagogu nodarbinātības praksi (slodžu modeļiem, mobilitāti, u.c.) (rezultatīvā rādītāja Nr.1.1.1.1.a, 1.4.apakšpunkts) realizēt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnī un tā izpildes termiņu salāgot ar pedagogu darba samaksas darba grupas priekšlikumu izstrādes termiņu, jo darba samaksas darba grupas priekšlikumiem būtu jābūt balstītiem arī uz minētā pētījuma datiem. Vēršam uzmanību, ka pedagogu darba samaksas darba grupa ir izveidota un LIZDA ir aicinājusi IZM organizēt darba grupas par slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveidi darbu tādā noslodzē, lai darbs pie slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveides tiktu pabeigts līdz 2021./2022.mācību gada beigām, lai pedagogi savlaicīgi ir informēti par slodzes sadalījumu un lai var iesniegt finansējuma pieprasījumu 2023.gada budžetā, tāpēc darbības rezultāta 1.1.4.1.c Nr.2 izpildes termiņš būtu nosakāms ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnis.
3. Iebilstam par sadaļā 1.1.4.2. Pilnveidot pedagogu atalgojuma modeli, tostarp izvērtējot pedagogu slodžu līdzsvarošanu starp pirmsskolas izglītības un vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem, rezultatīvā rādītāja “3. Sagatavoti priekšlikumi normatīvā regulējuma izmaiņām, lai pakāpeniski ieviestu atlīdzības finansēšanu no valsts budžeta visiem pirmsskolas pedagogiem” (19.lpp., Nr. 1.1.4.2.a). noteikto termiņu - 2022. g. 4. ceturksni un rosina termiņu noteikt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksni, lai varētu 2023.gada valsts budžetā ieplānot pirmsskolas izglītības pedagogu vienas darba stundas izmaksu izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu darba stundas izmaksām.
IZM norādījusi, ka jautājums par papildus finansējumu tiks risināts budžeta veidošanas procesā.
Vēršam uzmanību, ka nākamā gada budžeta veidošanas process parasti tiek uzsākts jau vasarā, un līdzšinējā pieredze parāda, ka IZM bieži neizdodas pārliecināt valdību par nepieciešamā finansējuma apjomu augstākajai izglītībai un izglītībai kopumā. Tas nozīmē, ka neraugoties uz to, ka augstākās izglītības iestādēm divus gadus pēc kārtas netika piešķirts valsts finansējums zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanai akadēmiskajiem amatiem, nav garantijas, ka 2022./2023. studiju gadā akadēmiskā personāla atalgojums būs konkurētspējīgs.
2. Iebilstam pret rezultatīvā rādītāja “1. Īstenots pētījums, lai apzinātu pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma prognozēšanas un nodarbinātības plānošanas sistēmas vajadzības:…” (11.lpp., Nr. 1.1.1.1.a)., izpildes termiņu 2023.gada 4.ceturksni un pret darbības rezultāta “2. Izveidota pedagogu darba samaksas darba grupa, kuras ietvaros ir izstrādāti priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023.gada 1.septembra līdz 2027.gada 1.septembrim.” (18.lpp., Nr.1.1.4.1.c.) izpildes termiņu – 2022.gada 4.ceturksni.
Lūdzam rast iespēju vismaz pētījuma daļu par pedagogu nodarbinātības praksi (slodžu modeļiem, mobilitāti, u.c.) (rezultatīvā rādītāja Nr.1.1.1.1.a, 1.4.apakšpunkts) realizēt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnī un tā izpildes termiņu salāgot ar pedagogu darba samaksas darba grupas priekšlikumu izstrādes termiņu, jo darba samaksas darba grupas priekšlikumiem būtu jābūt balstītiem arī uz minētā pētījuma datiem. Vēršam uzmanību, ka pedagogu darba samaksas darba grupa ir izveidota un LIZDA ir aicinājusi IZM organizēt darba grupas par slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveidi darbu tādā noslodzē, lai darbs pie slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveides tiktu pabeigts līdz 2021./2022.mācību gada beigām, lai pedagogi savlaicīgi ir informēti par slodzes sadalījumu un lai var iesniegt finansējuma pieprasījumu 2023.gada budžetā, tāpēc darbības rezultāta 1.1.4.1.c Nr.2 izpildes termiņš būtu nosakāms ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnis.
3. Iebilstam par sadaļā 1.1.4.2. Pilnveidot pedagogu atalgojuma modeli, tostarp izvērtējot pedagogu slodžu līdzsvarošanu starp pirmsskolas izglītības un vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem, rezultatīvā rādītāja “3. Sagatavoti priekšlikumi normatīvā regulējuma izmaiņām, lai pakāpeniski ieviestu atlīdzības finansēšanu no valsts budžeta visiem pirmsskolas pedagogiem” (19.lpp., Nr. 1.1.4.2.a). noteikto termiņu - 2022. g. 4. ceturksni un rosina termiņu noteikt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksni, lai varētu 2023.gada valsts budžetā ieplānot pirmsskolas izglītības pedagogu vienas darba stundas izmaksu izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu darba stundas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-