Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
21-TA-1339
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi likumā "Par aviāciju"
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta spēkā stāšanās noteikumu ar likumprojekta spēkā stāšanās datumu attiecīgā locījumā vai citu spēkā stāšanās nosacījumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 30. punktā noteiktajam vai izslēgt noteikumu par likuma spēkā stāšanās laiku, attiecīgi precizējot likumprojekta anotācijas 1.2. punkta sadaļu "Spēkā stāšanās termiņš".
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.2 pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārā lidlauka darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami lai nodrošinātu netraucētu militārā lidlauka drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Iebildums
Likumprojekta 1. pants noteic, ka zaudējumi, kas nodarīti, būvējot, ierīkojot un izvietojot militārā lidlauka darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus, tiek atlīdzināti Aizsardzības ministrijai. Vēršam uzmanību, ka kompensāciju būtu jāsaņem iestādei, kura ir militārā lidlauka valdītājs, tādējādi nodrošinot iespēju veikt nepieciešamos pasākumus militārā lidlauka drošas darbības atjaunošanai.

Ievērojot minēto, rosinām precizēt likumprojekta 1. pantu, nosakot, ka izdevumi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu netraucētu militārā lidlauka drošu darbību, tiek atlīdzināti attiecīgā valsts aizsardzības objekta valdītājam, vai papildināt likumprojekta anotāciju ar pamatojumu par Aizsardzības ministrijas tiesībām uz likumprojekta 1. pantā minēto kompensāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.2 pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārā lidlauka darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami lai nodrošinātu netraucētu militārā lidlauka drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Iebildums
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras  var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 1. pantā ietvertā vārdkopa "atsevišķos gadījumos" ir pārāk abstrakta. Norādām, ka no likumprojekta 1. panta pirmā teikuma redakcijas nav viennozīmīgi secināms, kādos gadījumos likumprojekta 1. pantā minētā Aizsardzības ministrijas un fiziskās vai juridiskās personas savstarpējā vienošanās ir pieļaujama. Norādām, ka normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Veidojot normatīvā akta tekstu, ne tikai jācenšas skaidri un precīzi identificēt subjektu un darbību, bet arī jāizvērtē, vai tiesību normu adresāts, lasot un interpretējot normatīvā akta tekstu, sapratīs tā mērķi (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 1. pantu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tajā ietvertās tiesību normas saturu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.3  pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārās aviācijas poligona darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami  lai nodrošinātu netraucētu militārās aviācijas poligona drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Iebildums
Likumprojekta 2. pants noteic, ka zaudējumi, kas nodarīti, būvējot, ierīkojot un izvietojot militārās aviācijas poligona darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus, tiek atlīdzināti Aizsardzības ministrijai. Vēršam uzmanību, ka kompensāciju būtu jāsaņem iestādei, kura ir militārā lidlauka valdītājs, tādējādi nodrošinot iespēju veikt nepieciešamos pasākumus militārā lidlauka drošas darbības atjaunošanai.

Ievērojot minēto, rosinām precizēt likumprojekta 2. pantu, nosakot, ka izdevumi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu netraucētu militārā lidlauka drošu darbību, tiek atlīdzināti attiecīgā valsts aizsardzības objekta valdītājam, vai papildināt likumprojekta anotāciju ar pamatojumu par Aizsardzības ministrijas tiesībām uz likumprojekta 2. pantā minēto kompensāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.3  pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārās aviācijas poligona darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami  lai nodrošinātu netraucētu militārās aviācijas poligona drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Iebildums
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras  var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 2. pantā ietvertā vārdkopa "atsevišķos gadījumos" ir pārāk abstrakta. Norādām, ka no likumprojekta 2. panta pirmā teikuma redakcijas nav viennozīmīgi secināms, kādos gadījumos likumprojekta 2. pantā minētā Aizsardzības ministrijas un fiziskās vai juridiskās personas savstarpējā vienošanās ir pieļaujama. Norādām, ka normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Veidojot normatīvā akta tekstu, ne tikai jācenšas skaidri un precīzi identificēt subjektu un darbību, bet arī jāizvērtē, vai tiesību normu adresāts, lasot un interpretējot normatīvā akta tekstu, sapratīs tā mērķi (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 2. pantu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tajā ietvertās tiesību normas saturu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Latvijas Republikas Satversmes 69. panta otrais teikums noteic, ka likums stājas spēkā četrpadsmit dienas pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits termiņš. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 30. punkts noteic, ka, ja nepieciešams, likumprojekta beigās aiz pārejas noteikumiem, bet, ja likumprojekts satur informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām, aiz minētās atsauces raksta noteikumus par likuma spēkā stāšanās laiku. Noteikumos par likuma spēkā stāšanās laiku secīgi raksta vārdus "likums stājas spēkā" un likuma spēkā stāšanās datumu attiecīgā locījumā vai citu spēkā stāšanās nosacījumu. Vēršam uzmanību, ka likumprojektā nav norādīts likumprojekta stāšanās datums vai cits spēkā stāšanās nosacījums.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas 1.2. punkta sadaļā "Spēkā stāšanās termiņš" norādīto atbilstoši likumprojektā noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekts precizē kārtību, kādā īstenojama militārā lidlauka un militārās aviācijas poligona darbības drošībai potenciāli bīstamu objektu būvēšana, ierīkošana un izvietošana. Ministru kabineta 2006. gada 27. jūnija noteikumu Nr. 508 "Noteikumi par aizsargjoslām ap valsts aizsardzības objektiem un šo aizsargjoslu platumu" 2. punktā norādīti kopumā 49 valsts aizsardzības objekti, taču likumprojekts attiecas vienīgi uz dažiem no tiem.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas 2.1. apakšpunktā norādīto likumprojekta ietekmi uz fiziskām un juridiskām personām, kā arī 2.2. apakšpunktā norādīto  likumprojekta ietekmi uz nozaru konkurētspēju un uzņēmējdarbības vidi atbilstoši likumprojekta saturam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Izdarīt likumā “Par aviāciju” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22. nr.; 1997, 13., 23. nr.; 1998, 15., 23. nr.; 1999, 23. nr.; 2002, 12. nr.; 2003, 15. nr.; 2004, 7., 10., 20. nr.; 2005, 10., 15. nr.; 2006, 1., 12., 24. nr.; 2007, 10., 14. nr.; 2008, 9. nr.; 2009, 6., 17. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 196. nr.; 2010, 166. nr.; 2011, 99. nr.; 2013, 69. nr.; 2014, 70., 204. nr.; 2016, 123. nr.; 2017, 242. nr.; 2018, 210. nr.; 2019, 132., 235. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt norādi uz likuma "Par aviāciju" un tā grozījumu publikācijām laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" ("Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs"), norādot visas likuma "Par aviāciju" grozījumu publikācijas atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 68.3. apakšpunktā noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.2 pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārā lidlauka darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami lai nodrošinātu netraucētu militārā lidlauka drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Priekšlikums
Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. apakšpunktam normatīvā akta projektu raksta, ievērojot valsts valodas literārās un gramatiskās normas, juridisko terminoloģiju un pareizrakstības prasības.

Ievērojot minēto, lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 1. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt 113.3  pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Atsevišķos gadījumos, pēc savstarpējās vienošanās starp Aizsardzības ministriju un fizisko vai juridisko personu, militārās aviācijas poligona darbības drošībai potenciāli bīstamus objektus būvēšana, ierīkošana un izvietošana var tikt atļauta pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami  lai nodrošinātu netraucētu militārās aviācijas poligona drošu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību.”
 
Priekšlikums
Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. apakšpunktam normatīvā akta projektu raksta, ievērojot valsts valodas literārās un gramatiskās normas, juridisko terminoloģiju un pareizrakstības prasības.

Ievērojot minēto, lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 2. pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-