Atzinums

Projekta ID
24-TA-2781
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu grozījumi paredz paplašināt atbalstāmo uzņēmumu loku, paredzot atbalstu arī alkoholisko dzērienu tirdzniecības komersantiem, vēršam uzmanību, ka 2025. gada 9. janvārī Saeimā trešajā lasījumā atbalstīja grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas paredz ievērojamas izmaiņas alkoholisko dzērienu tirdzniecībā, izplatīšanā un reklāmā, kuru mērķis ir sasniegt politikas plānošanas dokumentos (Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam, Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2020.– 2022.gadam) uzstādītos mērķus un rezultatīvos rādītājus, kas paredz samazināt reģistrētā absolūtā alkohola patēriņu litros uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju un samazināt pēdējā gada laikā riskanto un pārmērīgo alkohola lietošanu, lūdzam minētos grozījumus saskaņot arī ar Veselības ministriju. Turklāt informējam, ka alkohola ražošanas vai tirdzniecības uzņēmumu atbalstīšanu no ES fondiem nevar uzskatīt par labo praksi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
60.1. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā un 13. panta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus;
Iebildums
Vēršam uzmanību, uz to, ka saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta “d” apakšpunktā noteikto, reģionālo atbalstu nevar piešķirt uzņēmumiem, kuru galvenā darbības joma ietilpst NACE 2. red. K iedaļā “Finanšu un apdrošināšanas darbības”. Attiecīgi, ja finanšu tehnoloģiju uzņēmumu galvenā darbība ietilpst Finanšu un apdrošināšanas darbības jomā, atbalstu tam ar Komisijas regulu Nr. 651/2014  14. pantu nevar piešķirt. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām izvērtēt iespēju, ka šādos gadījumos atbalsts tiek piešķirts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam vai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu, attiecīgi precizējot noteikumu projekta 60.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par ierosināto grozījumu ietekmi uz projekta iesniedzējiem vai finansējuma saņēmējiem, vienlaikus skaidrojot, vai vienošanās par investīciju projekta īstenošanu ir nepieciešams veikt grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulas Nr. 2024/3118 , ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē preambulas 4. apsvērumā noteikto - “Lai nodrošinātu saskaņotību ar Komisijas Regulu (ES) 2023/2831, laikposms, kas jāņem vērā, novērtējot atbilstību Regulā (ES) Nr. 1408/2013 noteiktajiem maksimālajiem apjomiem, būtu jāmaina no trīs fiskālajiem gadiem uz trim gadiem. Šis laikposms būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.” -, lai noteikumu projektā iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs trīs gadu periods, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024. gada 17. jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 17. jūlijam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar konkrētajiem minēto uzņēmumu piemēriem, detalizētāk aprakstot to darbības sfēru.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
81.1. vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
Priekšlikums
Lai noteikumu projektā iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr.1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013), lūdzam papildināt noteikumu projekta 81.1. apakšpunktu ar nosacījumu, kas izriet no precizētās Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3. punkta.
Papildus, ņemot vērā veiktos grozījumus Komisijas regulā Nr. 1408/2013 un ievērojot to, ka noteikumu projektā ir iekļauti precizējumi, kas izriet no grozījumiem Komisijas regulā Nr. 1408/2013 saskaņā ar Komisijas Regulu (ES) 2024/3118 (2024. gada 10. decembris), ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē, lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar Zemkopības ministriju Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajā daļā noteiktās kompetences ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-