Atzinums

Projekta ID
24-TA-305
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No ziņojumā sniegtās informācijas nav saprotams, kāpēc Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteikto funkciju nodošana VARAM ir atliekama uz brīdi, kad saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" 32.12.pasākumu paredzēta vides aizsardzības politikas jomas pārcelšana no VARAM uz KEM. Ja VRAA reorganizācijas mērķis ir Valsts digitālās attīstības aģentūrā saglabāt funkcijas tikai saistībā ar digitālās transformācijas jomu, tad arī minētās funkcijas pārdale uz citām iestādēm ir jānosaka šobrīd. Attiecīgi lūdzam pārskatīt minēto jautājumu un precizēt sniegto informāciju.
Līdzvērtīgi lūdzam pārskatīt ziņojumā norādīto attiecībā uz Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta funkcijas nodošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā svītrot informāciju par augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem, ievērojot, ka augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu īstenošana veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 242 “Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība”, kas izdoti saskaņā ar Covid‑19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.2 pantu, kas paredz, ka piešķirto valsts līdzfinansējumu pašvaldības izlieto līdz 2023. gada 31. decembrim. Turklāt minētais regulējums bija paredzēts kā īpašs risinājums Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kā tas arī norādīts minēto Ministru kabineta noteikumu anotācijā, kā arī minētie noteikumi neparedz projektu pēc ieviešanas uzraudzību, attiecīgi pēc būtības darbībām saistībā ar augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu īstenošanu ir jābūt pabeigtām. Papildus norādām, ka augstas gatavības projektu īstenošana nav noteikta kā atsevišķa funkcija vai uzdevums Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.sadaļā “Par Valsts digitālās attīstības aģentūras misiju, vīziju un  mērķiem” minēts, ka pēc Ministru kabineta lēmuma par VRAA pārveidi par Valsts digitālās attīstības aģentūru, tās pamatdarbības virzienu detalizācija un nodrošinājuma stratēģijas izstrāde būtu veicama jau Valsts digitālās attīstības aģentūras vadībā, padziļināti formulējot organizācijas attīstības ceļakarti, nodrošinājumu un funkciju īstenošanai nepieciešamos resursus, vienlaikus Ministru kabineta protokollēmuma projektā paredzēts, ka Ministru kabinets sniedz konceptuālu atbalstu Valsts digitālās attīstības aģentūras nākotnes indikatīvajām funkcijām. Uzskatām, ka šāds rīcības modelis nav korekts, jo šādā situācijā Ministru kabinetam tiek piedāvāts pieņemt lēmumu, nesniedzot informāciju par iespējamām izmaksām (ietekme uz valsts budžetu), kā arī nepieciešamajiem cilvēkresursiem (ietekme uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu (amata vietas)).
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt ziņojuma 4.sadaļā 1. un 2.rindkopā un 5.sadaļas 2.punktā norādīto, kā arī papildināt ziņojuma 4.sadaļu ar informāciju ar Valsts digitālās attīstības aģentūras jaunveidojamo un attīstāmo funkciju ieviešanai un esošo pamatdarbības funkciju izvēršanai prognozēto ietekmi uz valsts budžetu, kā arī ietekmi uz amata vietu skaitu, norādot gan esošo finansējumu un amata vietas, gan papildu nepieciešamo finansējumu un amata vietas, ja pēc veiktā novērtējuma tas/tādas būs nepieciešamas.
Atgādinām, ka likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas ietvaros VARAM tika piešķirts papildu finansējums 1 500 000 euro apmērā ik gadu prioritārā pasākuma “Valsts IKT profesionalizācija - Valsts digitālā attīstība” īstenošanai, ko lūdzam ņemt vērā, veicot attiecīgo novērtējumu.
Vienlaikus situācijā, ja pēc novērtējuma veikšanas ir nepieciešams papildu finansējums, lūdzam ziņojuma 4.sadālā norādīt, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Valsts digitālās attīstības aģentūras jaunveidojamo un attīstāmo funkciju ieviešanai un esošo pamatdarbības funkciju izvēršanai skatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā  kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Attiecīgu punktu lūdzam arī iekļaut protokollēmuma projektā.
Turklāt arī lūdzam ziņojuma 4.sadaļu papildināt ar novērtējumu par Valsts digitālās attīstības aģentūras attīstību, ja likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā papildu finansējums netiks piešķirts.

Papildus norādām, ka saistībā ar jaunu amata vietu izveidošanu būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojumu projektu ar informāciju attiecībā uz to, kādā veidā topošā Valsts digitālās attīstības aģentūra plāno pārņemt Kohēzijas programmas 2021.-2027. gadam un Atveseļošanas fonda reformu (it sevišķi IKT jomā) projektu īstenošanu. Turklāt lūdzam skaidrot, vai iepriekš minētie ieguldījumi tiks ieviesti pilnā apjomā un tiks sasniegti visi abu fondu apstiprinātie uzraudzības rādītāji.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 1.tabulu “Valsts digitālās attīstības aģentūras pamatdarbības mērķiem netipisko funkciju pārstrukturēšanas indikatīvais plāns” attiecībā uz EIS turpmāko pārstrukturēšanu, īpaši attiecībā uz VARAM (VRAA) kā centralizētās iepirkumu institūcijas lomas stiprināšanu un attīstību.
Tāpat papildināt minēto informāciju attiecībā uz EIS (kā IT sistēmas) nodošanu Iepirkumu uzraudzības birojam ar informāciju par plānoto resursu, tajā skaitā cilvēku un finansējuma, pārdali starp iesaistītajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1.tabulas 5.rindu lūdzam labot, norādot tajā, ka EIS kā sistēmas uzturēšanas funkcija ir nododama IUB, 
EIS kā sistēmas uzturēšana nododama IUB, bet papildus analizējams jautājums par Centralizētu iepirkumu f-jas attīstību uz EIS bāzes.
VARAM un VRAA uzdevums ir vienoties ar FM un IUB par sistēmas nodošanu, ņemot vērā arī zaļā publiskā iepirkuma (ilgtspējīgā iepirkuma) aspektu
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam 2.1.apakšnodaļu papildināt ar šādiem apsvērumiem: EIS ir sistēma, kas sastāv no 4 dažādām apakšsistēmām: e-izziņu, e-pasūtījumu, e-konkursu un e-izsoļu apakšsistēmām, vienlaikus tā nenodrošina visu iepirkuma procedūru posmu norisi digitālā vidē, turklāt pēdējo gadu laikā nav būtiski attīstīta, lietotāju pieredze tajā nav būtiski uzlabota kopš sistēmas izveides. Šobrīd attīstība ir fragmentāra un atrauta no IUB Publikāciju vadības sistēmas attīstības, kā arī apgrūtināta sistēmas attīstības plānošana un īstenošana atbilstoši publisko iepirkumu sistēmas (regulējuma) attīstībai. Par sistēmas nodošanas un pārņemšanas plānu un risinājumiem nepieciešams panākt vienošanos atsevišķi. IT platformas konsolidācija dos iespēju nākotnē vienkāršot un standartizēt publisko iepirkumu norisi un nodrošināt publisko iepirkumu procesus atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas aktuālajām vajadzībām šajā jomā. Lai sekmētu EIS turpmāku attīstību un veidotu labāku digitālo vidi publisko iepirkumu procesu atbalstam nākotnē, EIS kā IT platforma nododama Iepirkumu uzraudzības biroja kā publisko iepirkumu jomā kompetentās iestādes atbildībā. VARAM / VRAA atbildībā būtu saglabājama un turpmāk attīstāma centralizētās iepirkumu institūcijas funkciju izpilde attiecībā uz standartizētu preču un pakalpojumu iepirkumiem (t.sk., bet ne tikai izmantojot EIS e-katalogu platformu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu, paredzot, ka Valsts digitālās attīstības aģentūras jaunveidojamo un attīstāmo funkciju ieviešana un esošo pamatdarbības funkciju izvēršana uzsākama tikai tad, ja tai ir pieejami attiecīgie resursi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma punkta 2.1. "Digitālās transformācijas politikas ieviešanai netipisko VRAA funkciju izvērtējums" apakšpunktā 2. "Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas finansēto projektu administrēšana, kuros noslēgtie līgumi" un 1.tabulas “Valsts digitālās attīstības aģentūras pamatdarbības mērķiem netipisko funkciju pārstrukturēšanas indikatīvais plāns” 7.punktā norādīts, ka līgumu pēcuzraudzība pabeigta 2023.gadā, turpmāku saistību nav. Savukārt 7.apakšpunktā "Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija" norādīts, ka 2023.gada novembrī noslēdzās Kohēzijas fonda projekts, attiecīgi, ir jāveic 5 gadu pēcuzraudzība (tam nav paredzēts personāls). 

Pārskatāmības dēļ ierosinām informāciju par visiem VRAA ES fondu projektiem norādīt vienā punktā, norādot:
1) tieši kādi projekti ir pabeigti un kuriem beidzies pēcuzraudzības periods (lūdzam norādīt, vai nav citu saistību attiecībā uz šiem projektiem - piem., dokumentu uzglabāšanas periods uc);

2) norādīt projektus, kas īstenoti 2014-2020 plānošanas periodā un kam pēcuzraudzības periods turpinās 2025., 2026. gadā, Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, kā atbildībā tiks noteikta minēto projektu pēcuzraudzība un kā tiks nodrošināta minēto projektu rezultātu saglabāšana un ilgtspēja. Vēršam uzmanību, ka realizēti sekojoši VRAA IKT projekti ar šādiem pēcuzraudzības termiņiem:

Projekts 2.2.1.1/17/I/004  “E-Iepirkumu un e-Izsoļu platformas attīstība”, pēcuzraudzības periods līdz 12.11.2025.
Projekts 2.2.1.1/17/I/008  “Teritoriālās attīstības plānošanas procesu un informācijas sistēmas attīstība” ,pēcuzraudzības periods līdz 05.03.2026.
Projekts 2.2.1.1/17/I/009 “Vienotā datu telpa”, pēcuzraudzības periods līdz 19.02.2026.
Projekts 2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”, pēcuzraudzības periods 06.04.2026.

3) norādīt šobrīd vēl īstenošanā esošu projektu 5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru", kas ir  nacionāli nefunkcionējošs projekts, kam jāpabeidz visas projektā plānotās darbības līdz 31.10.2024. un pēc tam tiks noteikts pēcuzraudzības periods uz 5 gadiem. Vēršam uzmanību, ka tas ir sarežģīts projekts ar 8 sadarbības partneriem, ar kuriem VRAA ir noslēgti sadarbības līgumi, kas paredz saistības arī pēcuzraudzības periodā (piem., projekta laikā izveidotās infrastruktūras izmantošana pēcuzraudzības periodā, valsts atbalsta noteikumu ievērošanas  kontrole uc). Aicinām papildināt ziņojumu ar informāciju, kā atbildībā tiks noteikta minētā projekta pabeigšana, dokumentu sagatavošana un iesniegšana Sadarbības iestādē, projekta pēcuzraudzība un projekta rezultātu saglabāšana un ilgtspēja.
(CFLA)
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atsaucoties uz Informatīvā ziņojuma 2. punkta "Valsts digitālās attīstības aģentūras funkciju kartējums" 2.attēlā ietverto attiecībā uz papildus attīstāmajām funkcijām, proti, ka digitālā aģentūra, cita starpā strādās pie vienotas valsts pakalpojumu piedāvājuma veidošanas iedzīvotajiem un tā ietvaros analizē un prioritizē iedzīvotāju un savu klientu- valsts pārvaldes iestāžu vajadzības, nodrošinās valsts stratēģisko IKT projektu pārvaldību un būs IKT KC citiem resoriem un stratēģiskajiem projektiem, vēršam uzmanību, ka Kohēzijas politikas programmas (2021-2027) 1.3.1. SAM “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” ietvaros plānots nodrošināt publisko IS atvēršanu izmantošanai privātajam sektoram (112.paragrāfs) un valsts pārvaldes un pašvaldību IS un platformu attīstīšanu, ņemot vērā privātā sektora pieprasījumu un iedzīvotāju vajadzības, lai veicinātu jaunu, uz lietotājiem orientētu funkcionalitāšu attīstību valsts pārvaldes un komercsektora efektīvas digitalizācijas atbalstam, kas paplašinās gan valsts, gan komerciālo pakalpojumu digitalizācijas iespējas (113.paragrāfs). Tas prasa  ne tikai valsts pārvaldes iestāžu vajadzību izpēti, bet arī privātā sektora prioritāro vajadzību apzināšanu. Lūdzam VARAM izvērtēt nepieciešamību precizēt 2.attēlā ietverto informāciju un skaidrot, kas nodrošinās privātā sektora vajadzību apzināšanu. Mūsuprāt, šeit ir nepieciešama sadarbība ar EM/LIAA.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Lūdzam informatīvā ziņojuma t.sk. 2.1.sadaļas 1.tabulā:
1) Precizēt pēcuzraudzības termiņu, jo atbilstoši EEZ FI 2009.-2014.gada perioda LV02 “Nacionālā klimata politika” programmas (turpmāk – LV02 programma) līguma nosacījumi ir spēkā piecus gadus pēc programmas noslēguma pārskata apstiprināšanas, t.i., līdz 2025.gada 6.jūlijam. Attiecīgi VRAA kā LV02 programmas īstenošanā iesaistītajai aģentūrai ir jānodrošina programmas, t.sk. projektu, dokumentācijas uzglabāšanu un pieejamību iepriekš minētajā laika periodā.
2) Norādīt, kura institūcija (VARAM vai Digitālās attīstības aģentūra) nodrošinās LV02 programmas līguma saistību izpildi līdz 2025.gada 6.jūlijam, kā arī ES fondu un citu finanšu instrumentu finansētajos projektos neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu atbilstoši ziņojuma 2.1. sadaļas 2.apakšsadaļā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-