Atzinums

Projekta ID
2021-TA-688
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā faktu, ka šobrīd iedzīvotājiem Bāriņtiesās ir jāmaksā šādas maksas par funkcijām, kuras Tieslietu ministrija rosina izslēgt no Bāriņtiesu kompetences:
"9.pants. Valsts nodevas
(1) Valsts nodevas par bāriņtiesas pakalpojumiem ieskaita pašvaldības budžetā. Bāriņtiesa iekasē šādas valsts nodevas:
2) par darījuma apliecināšanu — 7,11 euro;
8) par apliecinājumu un citu darbību reģistra izraksta sastādīšanu un izsniegšanu — 1,42 euro (par katru lappusi);
13) par nostiprinājuma lūguma sastādīšanu — 7,11 euro;
14) par paraksta apliecināšanu uz nostiprinājuma lūguma — 4,27 euro;"

Lai nepasliktinātu iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus šos Bāriņtiesu sniegtos pakalpojumus var izslēgt no to funkcijām tikai tad, ja vispirms ir pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 3.septembrī noteikumos Nr.737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", nosakot tādu pat maksu, kāda šobrīd iedzīvotājiem noteikta Bāriņtiesās. Kā arī pieņemti grozījumi  Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par zvērinātu notāru amata vietām", obligāti nosakot, ka notāra darba vieta ir obligāti jānodrošina tajās vietās, kur šobrīd šos pakalpojumus sniedz Bāriņtiesas, vienlaikus nosakot pienākumu šos pakalpojumus sniegt arī tādā pat darba laikā, kā tos šobrīd var saņemt Bāriņtiesās.
Piedāvātā redakcija
Papildināt likuma Pārejas noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:
"Ministru kabinets ne vēlāk kā mēneša laikā no grozījumu šā likuma 61.panta pirmās daļas 1.; 7.un 8.punktā pieņemšanas:
1) veic grozījumus Noteikumos par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību" nosakot šādu maksu par šādiem pakalpojumiem:
-par darījuma līdz 8537 euro apliecināšanu — 7,11 euro;
-par apliecinājumu un citu darbību reģistra izraksta sastādīšanu un izsniegšanu — 1,42 euro (par katru lappusi);
-par nostiprinājuma lūguma sastādīšanu — 7,11 euro;
-par paraksta apliecināšanu uz nostiprinājuma lūguma — 4,27 euro;
2) veic grozījumus Noteikumos par zvērinātu notāru amata vietām, nosakot, kā obligātas notāra darba vietas tās vietas, kurās līdz šo grozījumu pieņemšanai tika sniegti šā likuma 61.panta pirmās daļas 1.; 7.un 8.punktā noteiktie Bāriņtiesu pakalpojumi, kā arī noskaot, ka minētajās vietās notāra pakalpojumu ir sniedzami tādā pat darba laikā, kādā līdz šim tos varēja saņemt Bāriņtiesās.
 
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējos iebildumus, iebilstam pret likumprojekta 13. pantā paredzēto- izslēgt no 79. panta  pirmās daļas 2. punktu un 11.-14. punktu.

 
Piedāvātā redakcija
Izteikt 13.pantu šādā redakcijā: 
79. pantā:
izslēgt pirmās daļas 1.,3.,4. punktu un 15.,16. punktu;
izslēgt trešo daļu.

 
3.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējos iebildumus, iebilstam pret likumprojekta 10. pantu, kas paredz "Izslēgt 73. pantu." 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt likumprojekta 10.pantu.
4.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējos iebildumus, iebilstam pret likumprojekta 9. pantu, kas paredz "Izslēgt 71. panta pirmās daļas otro teikumu." 
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt likumprojekta 9.pantu.
5.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējos iebildumus iebilstam pret likumprojekta 7.pantā paredzēto likuma šo pantu izslēgšanu: 62.; 64.,
Piedāvātā redakcija
7. pantu izteikt šādā redakcijā:
Izslēgt 63. pantu; 65.- 69.1 pantu.
 
6.
Likumprojekts
Iebildums
Iebilstam pret likumprojekta 6.pantu ar kuru paredzēts no likuma  61. panta pirmās daļas izslēgt 1., 2., 3., 7., 8. un 9. punktu.
Spēkā esošā likuma 61.panta pirmā daļa nosaka: 
(1) Bāriņtiesa savā darbības teritorijā šā likuma 2.panta otrajā daļā minētajos gadījumos veic šādus uzdevumus:
1) apliecina darījumu, ja to slēdz attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā savu dzīvesvietu deklarējušie iedzīvotāji savstarpēji un ar citām personām un darījuma summa nepārsniedz 8537 euro;
2) apliecina līdzmantinieku un kopīpašnieku vienošanos par mantojuma vai kopīpašuma sadali (neatkarīgi no īpašuma vērtības), ja sadalāmā manta vai tās daļa atrodas attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā;
3) ieraksta testamentu grāmatā to iedzīvotāju testamentus, kuru deklarētā dzīvesvieta ir attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā, pieņem glabāšanā šo iedzīvotāju privātos testamentus (neatkarīgi no novēlētās mantas vērtības), kā arī pieņem bāriņtiesai glabāšanā nodoto testamentu atsaukumus (neatkarīgi no testatora dzīvesvietas);
4) apliecina to iedzīvotāju pilnvaras (izņemot universālpilnvaras), kuru deklarētā dzīvesvieta ir attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā, un pieņem šo iedzīvotāju pilnvaru atsaukumus;
5) apliecina uz dokumentiem to iedzīvotāju paraksta īstumu, kuru deklarētā dzīvesvieta ir attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā;
6) apliecina tāda dokumenta noraksta, kopijas vai izraksta pareizību, kurš attiecas uz konkrēto personu;
7) pēc līdzēju iesnieguma saņemšanas izsniedz paziņojumu par līguma grozīšanu vai uzteikšanu līdzēju pretējām pusēm, ja to deklarētā dzīvesvieta ir attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā;
8) apliecina parakstus uz nostiprinājuma lūguma zemesgrāmatai (Zemesgrāmatu likuma 60.pants), ja viens no lūdzējiem ir deklarējis savu dzīvesvietu attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā;
9) sagatavo dokumentu projektus.

LPS ieskatā ir nepieņemami gādāt tikai par notāriem, pasliktinot iedzīvotājiem iespējas apliecināt darījumus līdz 8537 euro, saņemt paziņojumus par līgumu grozīšanu vai uzteikšanu un jo īpaši nepieņemama ir iecere, ka Bāriņtiesās iedzīvotāji vairs nevarēs apliecināt parakstus uz nostiprinājuma lūguma zemesgrāmatai. Tā kā Tieslietu ministrija piedāvā saglabāt 5.punktu, ka Bāriņtiesā arī turpmāk varēs apliecināt uz dokumentiem iedzīvotāju paraksta īstumu, tad nav nekāda pamata izslēgt iespēju apliecināt parakstus arī uz nostiprinājuma lūguma Zemesgrāmatai.
Piedāvātā redakcija
Izteikt likumprojekta 6.pantu šādā redakcijā:
61. panta pirmajā daļā:
izslēgt  2., 3. un 9. punktu.
 
7.
Likumprojekts
Iebildums
Iebilstam pret likumprojekta 4.pantu, kas paredz "Izslēgt 34. panta otrās daļas otrajā teikumā vārdus "vai bāriņtiesā"." Tādejādi citi adopcijas dalībnieki piekrišanu bērna adopcijai vairs nevarēs iesniegt kā publiski bāriņtiesā apliecinātu, bet gan tikai varēs izteikt personiski savas dzīvesvietas bāriņtiesā, kas var nesakrist ar bāriņtiesu, kurā norit adopcijas process, vai arī tikai iesniegt publiski pie notāra apliecinātu piekrišanu, kas salīdzinājumā ar bāriņtiesas apliecināto ir dārgāka. LPS ieskatā ir nepieņemami rūpējoties tikai par notāriem apgrūtināt vai paredzēt lielākus izdevumus cilvēkiem, kas piedalās adopcijas procesā.
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt likumprojekta 4.pantu.
8.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
1.Anotācijas 4.-5.lapa. Nenoliedzot, ka “atbilstoši Bāriņtiesu likumam bāriņtiesas apliecinājums juridiskā spēka ziņā pielīdzināms notariālam apliecinājumam”, vienlaikus  aicinām būt korektiem un tieši pie šī izklāsta norādīt, ka bāriņtiesas ir ierobežotas šo funkciju izpildē, jo “apliecina darījumu, ja to slēdz attiecīgās bāriņtiesas darbības teritorijā savu dzīvesvietu deklarējušie iedzīvotāji savstarpēji un ar citām personām un darījuma summa nepārsniedz 8537 euro.”
Līdz ar ko arī tālākais prasību salīdzinājums anotācijā (sākot no 5.-13.lapai) pēc būtības nav korekts, jo  neskatoties uz bāriņtiesas apliecinājumu pielīdzināšanu, ir nesalīdzināmas darījumu summas, par kādu darījumus var apliecināt bāriņtiesa un par kādu zvērināts notārs.
2.Anotācijā izdarīti virkne pieņēmumu, kas nav pamatoti un līdz ar ko ir svītrojami. Pie tam virkne anotācijas sadaļu ir tendenciozi veidota tādējādi, lai pasvītrotu notāru nevainojamo darbu un nomelnotu bāriņtiesas  bez jebkāda objektīva pamata. Piemēram, anotācijas 7.lapa-“Vienlaikus norādāms, ka šādas normas esamība pati par sevi vēl nerada pamatu izdarīt pieņēmumu, ka apliecinājuma izdarīšana bāriņtiesā tiek veikta tādā pat kvalitātē, kā pie zvērināta notāra.” Tātad ar šo tiek prezumēts, ka darbība pie zvērināta notāra noteikti tiek veikta labākā kvalitātē.
Rosinām svītrot šo teikumu 7.lapā.
3.Tāpat rosinām  svītrot anotācijas 7.lapā teikumu “Tādējādi uzskatāms, ka bāriņtiesās noteiktais izglītības un zināšanu cenzs ir neatbilstošs, lai pilnvērtīgi veiktu apliecinājumus un personas saņemtu kvalitātes ziņā līdzvērtīgu pakalpojumu kā gadījumā, ja tas pakalpojuma saņemšanā vēršas pie  zvērināta notāra.” Teikums tiek pamatots ar pieņēmumu, tas netiek pamatots ar konkrētiem tiesvedību faktiem un tml.
4.Anotācijas 8.lapa par zaudējumu segšanu, ja bāriņtiesa kļūdās, izdarot apliecinājumus.  Aicinām svītrot “Norādāms, ka iespējamais kļūdas risks ir liels, jo bāriņtiesas priekšsēdētāja kandidātam nav izvirzīti zināšanu un izglītības cenzi, kādi ir zvērināta notāra amata pretendentam”  jeb norādīt tiesvedību skaitu un rezultātu. Pretējā gadījumā atkal tiek izteikti pieņēmumi, kas netiek pamatoti ar faktiem.




Anotācijā (sākot no 18.lapas) pie izklāsta par noteikumiem Nr. 737 papildināt anotāciju ar izklāstu, kā ir izpildīts šis Ministru kabineta uzdevums.

Ar Ministru kabineta 2018.gada 23.janvāra sēdes protokola Nr.5 28.§  "Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" TA-2549" 4.punktu tika uzdots sekojošais:
        " 4. Tieslietu ministrijai, sagatavojot un tieslietu ministram iesniedzot izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumos Nr.737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", notāru atlīdzības taksi par tiesību un šo tiesību nodrošinājumu nostiprināšanu zemesgrāmatās, ja nostiprinājumu pamato privāts līgums, noteikt fiksētas takses veidā, kas nav saistīta ar procentiem no darījuma summas, taksē iekļaujot arī elektroniska privāta darījuma atvasinājuma un darījuma dalībnieka piekrišanu īpašuma tiesību nostiprināšanai apliecināšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-