Atzinums

Projekta ID
23-TA-2558
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
22.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu precizēt likumprojekta 3. pantu, ņemot vērā, ka pašvaldības kā atvasinātas publiskas personas (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 2. punkts) arī ir valsts pārvaldes sastāvdaļa (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 3. panta pirmā daļa un 8. panta ceturtā daļa). Tādējādi termins "valsts pārvalde" aptver arī pašvaldības, taču, ja ir vēlēšanās īpaši uzsvērt pašvaldību iesaisti, ir iespējams lietot terminu “valsts un pašvaldību institūcijas''.
Piedāvātā redakcija
4. pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts un pašvaldību institūciju, nevalstisko organizāciju un jaunatnes organizāciju deleģētus pārstāvjus. Jaunatnes organizāciju deleģētie pārstāvji veido vismaz vienu trešdaļu no Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāva.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt likumprojekta normas redakcijā norādīto mērķi "sasniegt visus pašvaldības jauniešus", norādot reāli īstenojamu mērķi, ņemot vērā, ka ne visi jaunieši vēlas iesaistīties pašvaldības rīkotajās aktivitātēs, turklāt arī jauniešu skaits katrā pašvaldībā ir ļoti mainīgs.
Piedāvātā redakcija
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Pašvaldība, pildot savas funkcijas, veic darbu ar jaunatni, aptverot dažādas jauniešu mērķa grupas un ievērojot jaunatnes politikas pamatprincipus un valsts jaunatnes politikas attīstības plānošanas dokumentus, ar mērķi sasniegt pēc iespējas vairāk pašvaldības jauniešu. Pašvaldība plāno darbu ar jaunatni, izstrādājot pašvaldības jaunatnes politikas attīstības plānošanas dokumentus. Pašvaldība nosaka par darbu ar jaunatni atbildīgo pašvaldības institūciju un nodrošina institucionālo sistēmu darbam ar jaunatni.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 4. pantā ietvertā Jaunatnes likuma 5.panta otrās daļas 5.punktā citastarp ir atsauce uz Jaunatnes likuma 2.1 panta trešajā daļā noteiktajiem pamatuzdevumiem. Jaunatnes likuma 2.1 panta trešās daļas 1.punktā kā viens no pamatuzdevumiem ir noteikts: "atbalstīt un veicināt jauniešu iniciatīvas [..]". Lai likumprojekta 4. pantā noteiktais un rezultātā - Jaunatnes likuma 5. panta otrās daļas 5. punkts nedublētos ar Jaunatnes likuma 2.1 panta trešās daļas 1.punktā noteikto, izsakām priekšlikumu precizēt likumprojekta 4.pantu, no paredzētā 5.panta otrās daļas 5.punkta izslēdzot vārdus "iniciatīvas un".
Piedāvātā redakcija
5) izveidot jauniešu centru vai citu institūciju, kuras mērķis ir nodrošināt darba ar jaunatni veikšanu atbilstoši šā likuma 2.1 panta trešajā daļā noteiktajiem pamatuzdevumiem, veicināt pašvaldības jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē (turpmāk – jauniešu centrs);
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu redakcionāli precizēt likumprojekta 4. pantā piedāvāto grozījumu 5.panta sestās daļas 4. punktā, tostarp svītrojot vārdu “procesos”, jo lēmumu pieņemšana pati par sevi ir process, kas sevī var ietvert vairākus iespējamos etapus. Aicinām arī izvērtēt iespēju vārdus "tās organizētajos pasākumos" aizstāt ar vārdiem "pasākumu organizēšanā", ja paredzēta iespēja jauniešiem pasākumos iesaistīties tieši organizatorisku jautājumu risināšanā, ne tikai kā dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
izteikt sestās daļas 4. punktu šādā redakcijā:
“4) līdzdarboties pašvaldības lēmumu pieņemšanā un tās organizētajos pasākumos;”
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt likumprojektā iekļautās normas redakciju. Jaunatnes likuma 5. panta septītās daļas punkti nosaka, kādus uzdevumus nodrošina jauniešu centrs, ja tāds pašvaldībā ir izveidots. Savukārt likumprojektā iekļautā normas redakcija groza spēkā esošās normas būtību, nosakot, ka minēto nodrošina pašvaldība, nevis tās izveidots jauniešu centrs. Jaunatnes likuma 5. panta piektā, sestā un septītā daļa regulē jaunatnes lietu konsultatīvās komisijas, jauniešu domes un jauniešu centra pamatuzdevumus, savukārt pašvaldības iespēju izveidot šīs institūcijas paredz 5. panta otrā daļa. Vēršam uzmanību, ka likumprojektā piedāvātā normas redakcija neiekļaujas kopējā normu sistēmā.
Piedāvātā redakcija
izteikt septītās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
“(7) Ja pašvaldība izveido jauniešu centru, tas nodrošina:”
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu precizēt likumprojekta 4.pantā noteikto 5.panta septītās daļas 6.1 punktu, izslēdzot norādi uz konkrētas institūcijas rīcībā esošām telpām, kuras arī ir pašvaldības telpas. Tādējādi tiks noteikts uzdevums jaunatnes centram nodrošināt jaunatnes organizācijām iespēju izmantot jebkādas pašvaldības rīcībā esošās telpas, tostarp arī jauniešu centra telpas. Vienlaikus aicinām ņemt vērā, ka jauniešu centra kā atsevišķas pašvaldības institūcijas iespējas nodrošināt jebkādu pašvaldības telpu pieejamību jebkurā laikā var būt ierobežotas.
Piedāvātā redakcija
“61) iespēju jaunatnes organizācijām nekomerciālos nolūkos izmantot pašvaldības rīcībā esošās telpas šā likuma 2.1 panta trešajā daļā noteikto pamatuzdevumu veikšanai;”