Projekta ID
25-TA-145Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā iekļaut izvērstāku skaidrojumu pamatojumam transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensāciju pedagogam maksāt neatkarīgi no pedagoga darba slodzes, piemēram, gadījumos, kad pedagogs attiecīgajā izglītības iestādē strādā 1-3 stundas nedēļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, pēc kāda principa izglītības iestādes vadītājs varēs izvērtēt sabiedriskā transporta izmantošanas kompensācijas pieprasījuma pamatojumu, ja pedagoga faktiskā dzīvesvieta atšķirsies no deklarētās dzīvesvietas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šajā punktā iekļauto atsauci uz noteikumu projekta 4.punktu, jo tajā nav iekļauta kompensācijas izmaksāšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar skaidriem nosacījumiem par personīgā transportlīdzekļa izdevumu kompensāciju, jo no šā brīža redakcijas nav skaidrs, vai kompensēti tiek arī degvielas patēriņa izdevumi, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 12.punkts to neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā un kādos gadījumos varētu tikt piemērota norma, kas paredzēta 15.punkta otrajā teikumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai uz noteikumu projekta 16.punktā paredzēto ir attiecināms 14. un 15.punktā noteiktais kompensācijas limits.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu anotācijas 1.3. sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts: "Domājot par ilgtspējīgas, kvalitatīvas un iekļaujošas izglītības nodrošināšanu, tika identificēta vajadzība veikt Likuma grozījumus, kas dotu izglītības iestāžu dibinātājiem tiesības noteikt pedagogiem papildu atlīdzību - kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres maksas izdevumus.". Tāpat minētajā sadaļā norādīts: "Pedagogu trūkums apdraud izglītības kvalitāti, kā arī izglītības nozares ilgtspēju, tāpēc ir jārod risinājumi, lai spētu nodrošināt pedagogiem labvēlīgus darba apstākļus, samērīgu darba slodzi, līdzsvaru starp dažādiem darba pienākumiem, atbalstošu darba vidi un infrastruktūru, tostarp adekvātu atalgojumu un papildu kompensācijas.".
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" regulējumu pie ienākumiem, par kuriem ir jāmaksā algas nodoklis (iedzīvotāju ienākuma nodoklis), tiek pieskaitīta darba alga, prēmijas, vienreizēja un sistemātiska atlīdzība un citi ienākumi, ko darbinieks saņem uz pašreizējo vai iepriekšējo darba attiecību pamata, kā arī atlīdzība par valsts dienesta pienākumu izpildi un ienākumi no cita darba līguma izpildes. Tādējādi algas nodoklis ir jāmaksā par jebkuriem uz pašreizējo vai iepriekšējo darba vai dienesta attiecību pamata darbiniekam vai personai, kura ir dienestā (turpmāk – darbinieks), izdarītajiem maksājumiem vai labumu, ko darbinieks tieši vai netieši gūst naudā vai citās lietās no darba devēja, ja vien nav noteikts atbrīvojums no nodokļa. Vienlaikus atzīmējam, ka algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) objekts vienlaikus ir arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekts.
Savukārt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punkts nosaka, ka gada apliekamajā ienākumā netiek ietvertas un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas kompensācijas izmaksas likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros, izņemot kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu. Līdz ar to, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliek kompensācijas, kas ir izmaksātas saskaņā ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem, kuros ir noteikts konkrētās kompensācijas apmērs un piemērošanas kārtība.
No Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā minētā noprotams, ka kompensācijas pedagogu transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai būs uz darba attiecību pamata izmaksāts papildu labums, kas tiks izmaksāts papildus darba algai. Norādām, ka vispārējā gadījumā transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus iedzīvotāji parasti apmaksā no algas vai citiem ienākumiem pēc nodokļu nomaksas un kuri tiem parasti netiek atlīdzināti. Finanšu ministrijas ieskatā, šīs izdevumu kompensācijas būtu jāiestrādā darba algā, nevis jānosaka kā papildu labums, kas netiek aplikts ar darbaspēka nodokļiem. Attiecīgi šobrīd Ministru kabineta anotācijā iekļautā informācija var radīt maldinošu priekšstatu, ka minēto kompensāciju mērķis ir papildu atlīdzība pedagogiem, nevis konkrētu pedagoga izdevumu (transporta un dzīvojamās telpas īres) segšana Ministru kabineta noteikumos aprakstītajās situācijas.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija lūdz precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā iekļauto informāciju par kompensācijas pedagogiem par transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanu mērķi, svītrojot neatbilstošo informāciju (piemēram, papildu labums, kas tiek izmaksāts papildus darba algai).
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" regulējumu pie ienākumiem, par kuriem ir jāmaksā algas nodoklis (iedzīvotāju ienākuma nodoklis), tiek pieskaitīta darba alga, prēmijas, vienreizēja un sistemātiska atlīdzība un citi ienākumi, ko darbinieks saņem uz pašreizējo vai iepriekšējo darba attiecību pamata, kā arī atlīdzība par valsts dienesta pienākumu izpildi un ienākumi no cita darba līguma izpildes. Tādējādi algas nodoklis ir jāmaksā par jebkuriem uz pašreizējo vai iepriekšējo darba vai dienesta attiecību pamata darbiniekam vai personai, kura ir dienestā (turpmāk – darbinieks), izdarītajiem maksājumiem vai labumu, ko darbinieks tieši vai netieši gūst naudā vai citās lietās no darba devēja, ja vien nav noteikts atbrīvojums no nodokļa. Vienlaikus atzīmējam, ka algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) objekts vienlaikus ir arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekts.
Savukārt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punkts nosaka, ka gada apliekamajā ienākumā netiek ietvertas un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas kompensācijas izmaksas likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros, izņemot kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu. Līdz ar to, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliek kompensācijas, kas ir izmaksātas saskaņā ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem, kuros ir noteikts konkrētās kompensācijas apmērs un piemērošanas kārtība.
No Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā minētā noprotams, ka kompensācijas pedagogu transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai būs uz darba attiecību pamata izmaksāts papildu labums, kas tiks izmaksāts papildus darba algai. Norādām, ka vispārējā gadījumā transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus iedzīvotāji parasti apmaksā no algas vai citiem ienākumiem pēc nodokļu nomaksas un kuri tiem parasti netiek atlīdzināti. Finanšu ministrijas ieskatā, šīs izdevumu kompensācijas būtu jāiestrādā darba algā, nevis jānosaka kā papildu labums, kas netiek aplikts ar darbaspēka nodokļiem. Attiecīgi šobrīd Ministru kabineta anotācijā iekļautā informācija var radīt maldinošu priekšstatu, ka minēto kompensāciju mērķis ir papildu atlīdzība pedagogiem, nevis konkrētu pedagoga izdevumu (transporta un dzīvojamās telpas īres) segšana Ministru kabineta noteikumos aprakstītajās situācijas.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija lūdz precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā iekļauto informāciju par kompensācijas pedagogiem par transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanu mērķi, svītrojot neatbilstošo informāciju (piemēram, papildu labums, kas tiek izmaksāts papildus darba algai).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka valsts profesionālās izglītības iestādes tiek finansētas atbilstoši 2007.gada 2.oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr.655 "Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo" noteiktajiem finansēšanas normatīviem. Šajos noteikumos paredzēta precīza pedagogu darba samaksai nepieciešamā finansējuma aprēķinu formula, kurā nav iekļauti izdevumi noteikumu projektā minēto izdevumu kompensēšanai. Līdz ar to lūdzam skaidrot, kāpēc no profesionālās izglītības finansēšanas normatīvā iekļautajām izdevumu komponentēm, kompensācijai tiek norādīts tikai viens izdevumu veids - pedagogu darba samaksa.
Piedāvātā redakcija
-
