Projekta ID
25-TA-1319Atzinuma sniedzējs
IK Juriste DP
Atzinums iesniegts
22.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Vides aizsardzības likumā
Iebildums
Grozījumi vērsti, lai vājinātu vides uzraudzību, jo tie samazina preventīvās kontroles iespējas, mazina iestāžu atbildību un palielina risku, ka būtiski piesārņojošas darbības norisināsies bez pietiekamas uzraudzības un sabiedrības iesaistes. Valsts vides dienests kļūst par vienīgo institūciju, kura pati izsniedz atļaujas, kontrolē to tiesiskumu, objektivitāti un atļauju izpildi, izskata apstrīdēšanas iesniegumus, par pašas izdotiem administratīviem aktiem vai faktisko rīcību.
Lai gan Valsts vides dienests turpinātu īstenot kontroles un atļauju izsniegšanas funkcijas, šīs funkcijas nav pielīdzināmas vides aizsardzības administrēšanas darbībai, kuru veic Enerģētikas un vides aģentūra. Valsts vides dienests neveido un neaizstāv vides politiku, bet tikai īsteno likumos noteikto kontroles funkciju. Līdz ar Enerģētikas un vides aģentūras likvidāciju Latvijā zudīs institucionāls mehānisms, kas nodrošinātu vides interešu stratēģisku ieviešanu un pārstāvību valsts pārvaldē. Tas samazina vides aizsardzības līmeni, apdraud sabiedrības tiesības uz labvēlīgu vidi un neatbilst Satversmes 115. pantam.
Enerģētikas un vides aģentūras likvidācija nav pieļaujam, jo tādējādi būtiski samazinātos objektivitāte un profesionalitāte vides risku izvērtējumos. Plānotie grozījumi rada interešu konfliktu starp enerģētikas attīstību, kuras ietvaros valdība aktīvi lobē ekonomisko grupējumu interses, nevērtējot lietderību VES ieviešanā, un vides aizsardzību, tādejādi radot priekšstatu par valsts pārvaldes patvaļu un neobjektivitāti.
Lai gan Valsts vides dienests turpinātu īstenot kontroles un atļauju izsniegšanas funkcijas, šīs funkcijas nav pielīdzināmas vides aizsardzības administrēšanas darbībai, kuru veic Enerģētikas un vides aģentūra. Valsts vides dienests neveido un neaizstāv vides politiku, bet tikai īsteno likumos noteikto kontroles funkciju. Līdz ar Enerģētikas un vides aģentūras likvidāciju Latvijā zudīs institucionāls mehānisms, kas nodrošinātu vides interešu stratēģisku ieviešanu un pārstāvību valsts pārvaldē. Tas samazina vides aizsardzības līmeni, apdraud sabiedrības tiesības uz labvēlīgu vidi un neatbilst Satversmes 115. pantam.
Enerģētikas un vides aģentūras likvidācija nav pieļaujam, jo tādējādi būtiski samazinātos objektivitāte un profesionalitāte vides risku izvērtējumos. Plānotie grozījumi rada interešu konfliktu starp enerģētikas attīstību, kuras ietvaros valdība aktīvi lobē ekonomisko grupējumu interses, nevērtējot lietderību VES ieviešanā, un vides aizsardzību, tādejādi radot priekšstatu par valsts pārvaldes patvaļu un neobjektivitāti.
Piedāvātā redakcija
-
