Atzinums

Projekta ID
23-TA-1090
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
19.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka publiskās vietas, kurās uzstādāmi automatizētie ārējie defibrilatori (turpmāk – defibrilators), šo defibrilatoru uzstādīšanas prasības, ekspluatācijas un uzraudzības kārtību.
Iebildums
Noteikumu projekts ir papildināms ar jaunu punktu, nosakot atbildību par ĀAD lietošanu. Pašreizējā redakcijā netiek noteikts, kura personas/-as var tikt sauktas pie atbildības, ja rodas problēmas ĀAD lietošanā, sarežģījumi personas veselībai lietojot ĀAD vai pēc to pielietošanas u.tml. gadījumos. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Defibrilatoru obligāti uzstāda publiskās vietās atbilstoši šādām kategorijām:
Iebildums
Aicinām pārskatīt kritērijus ĀAD obligātās uzstādīšanas prasībām publiskās vietās - konkrēts cilvēku skaits publiskajā vietā kā vienīgais kritērijs nevar būt par pamatu piedāvātajam regulējumam - būtu nepieciešams izvērtēt arī tādus faktorus kā telpas platība u.tml. Piemēram, vairāk kā 301 apmeklētājs dienā var būt mazos veikalos, kafejnīcās, kioskos u.c., kur uz vietas atrodas (strādā) viens pārdevējs/darbinieks, līdz ar to nav uzskatāms par samērīgu prasību šādā vietā uzstādīt ĀAD. Mazajiem uzņēmējiem šāds pienākums uzliks milzīgu administratīvo slogu, kā arī nav skaidrs, cik pamatota ir ĀAD uzstādīšanas prasība tajos. Norādām, ka arī anotācijā, aprakstot citu valstu pieredzi, regulējumos ir definēti skaidrāki kritēriji, pēc kuriem tiek noteikta obligātā prasība ĀAD uzstādīšanai.  
 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Publiskās vietas īpašnieks vai valdītājs nodrošina defibrilatora iegādi un uzturēšanu.
Iebildums
Nav skaidrs, vai ir veikts izvērtējums, cik ĀAD būtu Latvijā nepieciešami un vai attiecīgais daudzums ir/būs pieejams tirgū. Uzņēmējiem vai publisko vietu īpašniekiem defibrilatora iegāde un uzturēšana radīs papildu finansiālu un administratīvu slogu. Līdz ar to, lai mazinātu slogu uzņēmējiem, aicinām rast iespēju nodrošināt daļēju vai pilnu līdzfinansējumu defibrilatoru iegādei. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izstrādātie noteikumi nosaka ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtību, taču tajos netiek noteiktas ĀAD lietošanas prasības. Ņemot vērā, ka ĀAD var izmantot tikai apmācītas personas, nav pilnīgas izpratnes par to, kā tiks organizēts defibrilatora lietošanas apmācības process. Aicinām papildināt anotāciju ar pilnīgu un detalizētu aprakstu par to, kā tiks organizētas apmācības par defibrilatoru lietošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka tirdzniecības vietas, tostarp, sabiedriskās ēdināšanas iestādes, izklaides un kultūras pasākumu vietas u.c. ir dažādas un to pieejamie aprīkojumi atšķiras, nav zināms, vai visās vietās ir nepieciešamie IT rīki, lai spētu nodrošināt apmeklētāju plūsmas automatizētu monitoringu (uzskaitījumu). Prasību izvirzīšana attiecībā uz vietu apmeklējušo personu skaitu dienā (uzskaiti) visām tirdzniecības, pasākumu u.c. vietām būtu uzskatāma par nesamērīgu ar būtisku negatīvu ietekmi uz  administratīvā sloga palielināšanos.  
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām anotācijā skaidrot, kādā veidā tiek organizēta ĀAD uzstādīšana, piemēram, lielajos tirdzniecības centros vai lielajās tūristu mītnēs (viesnīcās, atpūtas kompleksos) u.c., jo no pašreizējām Noteikumu punktu redakcijām un anotācijas, nav skaidrs, vai ĀAD ir uzstādāms katrā no veikaliem (nomniekiem), kas atrodas tirdzniecības centra telpās (pieņemot, ka dienas laikā to apmeklē vismaz 301 persona), tūristu mītnes vai pasākumu vietas stāvos u.c. vai ĀAD uz visu uzņēmuma/vietas kompleksu ir uzstādāms tikai viens.
Tostarp anotācijā ir nepieciešams skaidrot, kas notiek gadījumos, ja, piemēram, tuvākais ĀAD atrodas kādā blakus komersanta telpā/veikalā - vai šim blakus komersantam ir pienākums nodrošināt ĀAD izmantošanu nepieciešamības gadījumā, vai viņam ir tiesības atteikt nodot lietošanā savu ĀAD citai personai.  
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu kā tiks organizēts ĀAD ieviešanas process, vai uzņēmumi tiks informēti no valsts institūciju puses, ka tie atbilst kategorijām, kur publiskās vietās jāuzstāda ĀAD, vai tā būs pašu uzņēmēju atbildība apzināt atbilstību noteiktai kategorijai un iegadāties ĀAD?
Papildus lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, vai un kā tiks veikta kontrole par ĀAD aparāta nodrošināšanu un atbilstību izvirzītajām prasībām, kā arī vai plānots paredzēt atbildību, ja ĀAD nebūs nodrošināts/uzstādīts.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
7.1. atbildīgo personu par ierīces vizuālās pārbaudes veikšanu, atbilstoši ražotāja instrukcijai;
Priekšlikums
Personas datu aizsardzības nolūkos uz ĀAD būtu norādāma atbildīgās personas kontaktinformācija (tālruņa numurs, bez citiem personas datiem ,kā vārds un uzvārds), lai nepieciešamības gadījumā ar šo personu būtu iespējams sazināties. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
7.3. šo noteikumu 7.1.  un 7.2. apakšpunktā  minēto pārbaužu kontroles dokumentāciju - pārbaudes žurnālu, kurā norādīts apsekošanas veicējs (vārds, uzvārds), apsekošanas vieta un konstatētās nepilnības;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiek apstrādāti personas dati, būtu norādāms termiņš, cik ilgi šī dokumentācija ir saglabājama. Aicinām precizēt anotāciju ar skaidrojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
8.2. nosaukums, adrese un reģistrācijas numurs;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu punktu, pasakot, ka nosakums, adrese un reģistrācijas numurs attiecas uz uzstādīto ĀAD. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
8.3. modelis, tips;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu punktu ar skaidrākiem nosacījumiem attiecībā uz ĀAD modeļiem un tipiem, jo šobrīd nav skaidrs, kas tiek saprasts ar modelis, tips, vai anotācijā skaidrot, kas tiek saprasts ar ĀAD modeļiem, tipiem. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
8.4. šo noteikumu 7.1. apakšpunktā atbildīgās personas vārds, uzvārds, kontaktinformācija;
Priekšlikums
Aicinām aizstāt vārdus "atbildīgā persona" ar vārdiem "defibrilatora īpašnieks", jo atbildīgās personas var mainīties, un šādas maiņas gadījumos bieža Zāļu valsts aģentūras informēšana par izmaiņām radīs lieku slogu un laika patēriņu gan komersantiem, gan Zāļu valsts aģentūrai. 
Piedāvātā redakcija
-