Atzinums

Projekta ID
22-TA-35
Atzinuma sniedzējs
"Alternatīvo skolu asociācija"
Atzinums iesniegts
20.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Lūdzam papildināt atbalstāmās sociālās mērķa grupas ar daudzbērnu ģimenēm, jo balstoties uz noteikumu par sociāli mazaisargāto personu grupām noteikumu 2.1. apakšpunktu, daudzbērnu ģimenes ir mazaizsargāto personu grupa un bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts un pašvaldība atbalsta ģimeni, it īpaši daudzbērnu ģimeni un ģimeni, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, un sniedz tai palīdzību.
Sociālo uzņēmumu un sabiedriskā labuma skolās ļoti bieži izglītojas tieši daudzbērnu ģimenes un šāda situācija būtu atbilstoša skolu realitātei un dotu lielu atbalstu ģimenēm.

2. Ierosinājums jauno Ministru kabineta noteikumu projektā "Noteikumi par privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistīto izglītojamo sociālajām mērķa grupām un līguma slēgšanu par pašvaldības piedalīšanos iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanā" (turpmāk - jauni MK noteikumi) iekļaut papildus punktu, kurā būtu izskaidrota izglītības programmu atšķirību noteikšana saistībā ar jauno MK noteikumu 2.3.punkta "privātā izglītības iestāde īsteno tādu vispārējās pamatizglītības programmu, kas netiek piedāvāta attiecīgās pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs" prasībām.
Jauno MK noteikumu anotācijā jau ir aprakstīts šāds papildus izskaidrojums par izglītības programmu atšķirību noteikšanu:
Par apliecinājumu attiecībā uz izglītības programmu īstenošanu uzskatāms, piemēram, izraksts no Valsts izglītības informācijas sistēmas par attiecīgo īstenoto izglītības programmu un salīdzinājums ar pašvaldības izglītības iestādēs īstenotajām izglītības programmām. Gadījumā, ja gan privātā izglītības iestāde, gan pašvaldības izglītības iestāde īsteno pamatizglītības programmu, kuras kādā no mācību jomām vai daļā no jomas noteikti augstāki izglītības satura apguves plānotie rezultāti par valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajiem vispārējās izglītības obligātā satura apguves plānotajiem rezultātiem (t.s. pamatizglītības programma ar augstākiem plānotajiem rezultātiem), un šo izglītības programmu kodi ir vienādi, tad ir nepieciešams pārliecināties par šo izglītības programmu atšķirību to mācību plānos. Nepieciešamības gadījumā pašvaldība Valsts izglītības informācijas sistēmā pārliecinās par to, vai privātās izglītības iestādes īstenotā attiecīgā vispārējās pamatizglītības programma netiek piedāvāta pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs. Līdz ar to, pamatizglītības programmas var uzskatīt par savstarpēji atšķirīgām, ņemot vērā izglītības programmu kodus (tostarp, piemēram, arī mazākumtautību izglītības programma; speciālās izglītības programma ar konkrētu traucējumu veidu). Taču gadījumā, ja izglītības iestādes īsteno pamatizglītības programmas ar augstākiem plānotajiem rezultātiem (trešais, ceturtais un piektais koda cipars „017”, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumos Nr.322 “Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju” 2.pielikumu ir izglītības iestādes izstrādātas izglītības programma), atšķirības konstatējamas izglītības programmu mācību plānos.
Ja šis skaidojums tiks ietverts jau pašos noteikumos, atkritīs daudz neskaidrības pašvaldību un skolu sadarbībā nākotnē, jo ne vienmēr speciālisti izlasa anotāciju un šis ir ļoti būtisks aspekts, lai noteikumi tiktu realizēti pēc būtības.

3. Jauno Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistīto izglītojamo sociālajām mērķa grupām un līguma slēgšanu par pašvaldības piedalīšanos iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanā" (turpmāk - jauni MK noteikumi) 12.punktā ir noteikts "Atbalstu nepiešķir par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla neapmeklē privāto izglītības iestādi. Šādā gadījumā atbalstu aprēķina proporcionāli privātās izglītības iestādes apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa pasliktināšanās dēļ, ko apliecina ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji izglītības iestādi rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 kalendāra dienām mācību gada laikā".
Bet ņemot vērā esošo epidemioloģisko situāciju valstī, Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 127.punktā ir noteikts, ka pašvaldību atbalstam, ko sniedz atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumiem Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei", nepiemēro minēto noteikumu 9. punktā noteikto ierobežojumu bērna prombūtnei veselības stāvokļa vai citu attaisnojošu iemeslu dēļ. 

Līdz ar to, sekojot līdzīgai pieejai arī šajā ziņā, būs nepieciešams attiecināt un piemērot epidemioloģiskos drošības pasākumus arī uz jaunajiem MK noteikumiem, papildinot Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumus Nr.662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" ar papildus punktu, ka pašvaldību atbalstam, ko sniedz atbilstoši jaunajam Ministru kabineta noteikumu projektam "Noteikumi par privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistīto izglītojamo sociālajām mērķa grupām un līguma slēgšanu par pašvaldības piedalīšanos iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanā", nepiemēro minēto noteikumu 12. punktā noteikto ierobežojumu bērna prombūtnei veselības stāvokļa vai citu attaisnojošu iemeslu dēļ.


 
Piedāvātā redakcija
-