Atzinums

Projekta ID
22-TA-813
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai tas pilnībā atbilstu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna redakcijām, t.i. attiecībā uz nevalstisko organizāciju atbalsta programmu pamata virzienu nosaukumiem, atbalstāmām darbībām, utt.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta redakciju, ievērojot to, ka pašreizējā redakcijā daļēji atbilst tiem priekšlikumiem, kurus Valsts kanceleja iesniedza Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - AF) plāna grozījumiem un precizējumiem Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības mehānisma plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk – CID) rādītāju failā, bet daļēji šobrīd spēkā esošajam AF plānam un CID rādītāju failam. Attiecīgi lūdzam izvēlēties, tikai vienu no plānošanas dokumentu redakcijām un ar to arī salāgot noteikumu projektu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka izvēloties noteikumu projektu izstrādāt atbilstoši AF plānā pieteiktajiem grozījumiem, pirms tā tālākas virzības uz Ministru kabinetu nepieciešams sagaidīt Eiropas Komisijas lēmumu par AF plāna grozījumu apstiprināšanu. Otrs variants, šobrīd noteikumu projektu pielāgot spēkā esošajai AF plāna un CID redakcijai, un pēc AF plāna/CID grozījumu apstiprināšanas, attiecīgi grozīt arī noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.punkta redakciju, pilnībā saskaņojot to ar AF plāna redakciju, ņemot vērā, ka nevalstiskās organizācijas (turpmāk - NVO) projektu iesniegumus sagatavos pamatā balstoties uz Ministru kabineta noteikumos noteikto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
Mērķis nevalstisko organizāciju sociālās drošības pārstāvniecības stiprināšanai un sabiedrības interešu uzraudzībai ir sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecību sociālās drošības jomā pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi un lēmumu pieņēmējiem, kā arī nodrošināt sabiedrības interešu uzraudzību un ievērošanu ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumā, sākot no nozīmīgu valstiska mēroga investīciju projektu plānošanas un ieviešanas un beidzot ar lokālu vietējo pašvaldību
attīstības projektu un iniciatīvu realizāciju iedzīvotāju labklājības un tautsaimniecības attīstības nodrošināšanai. Mērķis sekmēs Covid-19 pandēmijas krīzes visvairāk skarto iedzīvotāju grupu sociālās drošības interešu pārstāvību, mazinot riskus viņu turpmākai sociālajai atstumtībai, izolētībai un nonākšanai uz nabadzības sliekšņa. Papildus mērķis sekmēs nevalstiskā sektora organizāciju
izaugsmi sabiedrības interešu uzraudzības jomā, stimulējot tās arvien vairāk pievērsties publisko finanšu līdzekļu efektīvas un
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam virzīt noteikumu projektu izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – AF plāns)  un CID grozījumu priekšlikumu saskaņošanas ar Eiropas Komisiju. Primāri aicinām sagaidīt neformālu Eiropas Komisijas viedokli par uzdotajiem jautājumiem attiecībā uz 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” (turpmāk -6.3.1.4.i. investīcija)  finansējuma saņēmēju maiņu, u.c. aspektiem, jo tas var būtiski ietekmēt 6.3.1.4.i. investīcija ieviešanas shēmu un līdz ar to arī šī noteikumu projekta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut noteikumu projektā skaidras norādes kā 5.1. un 5.2.apakšpunktā minētos investīciju virzienus ir plānots diferencēt un ieviest visos administratīvās pārvaldības līmeņos, t.sk. gan nacionālā līmenī, gan pašvaldību un plānošanas reģionu līmenī - kā to paredz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai tas pilnībā atbilstu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna redakcijai.
Piedāvātā redakcija

Nevalstisko organizāciju pārstāvniecības stiprināšanai sociālās drošības jomā, kur atbalstu grantu veidā saņems organizācijas, kuru pārstāvētā joma un darbības profils atbilst visneaizsargāto iedzīvotāju grupu interešu pārstāvības statusam, kurus vistiešāk ietekmējusi Covid-19 pandēmijas krīze;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai tas pilnībā atbilstu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Sabiedrības interešu uzraudzības nevalstisko organizāciju izaugsmei, izveidei, attīstībai un sadarbības tīklu stimulēšanai nolūkā sekmēt sabiedrības pārstāvju plašāku iesaisti publiskā finansējuma godprātīgas izmantošanas pārraudzībā.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādā veidā tiks nodrošināta noteikumu projekta 5.3.punktā minētās sadaļas ievade Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - vadības informācijas sistēma), lai vadības informācijas sistēmā veidotos 6.3.1.4.i. investīcijai “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma kopsumma, t.i. 2 318 960 euro.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 10.1.punktu un tā apakšpunktus precīzi CID rādītāju failā noteiktajām redakcijām, bez liekām interpretācijas iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 10.3.punktu un tā apakšpunktus, salāgojot tos ar CID redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11.punkta apakšpunktos minētās atbalstāmās darbības tā, lai tās būtu identiskas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna Investīcija 6.3.1.4.i. "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecības stiprināšanai un sabiedrības interešu uzraudzībai" ietvaros noteiktajām.
Piedāvātā redakcija

-  tiks nodrošināta nevalstisko organizāciju pārstāvniecības stiprināšana sociālās drošības jomā - organizāciju kapacitātes stiprināšana caur biedru skaita palielināšanu un biedru un darbinieku veiktspējas stiprināšanu (stratēģijas, metodoloģijas, instrumentu izstrāde un ieviešana), sekmējot sociāli vismazāk aizsargāto iedzīvotāju grupu interešu pārstāvību dialogā ar publisko pārvaldi
lēmumu pieņemšanas, politikas plānošanas un īstenošanas procesos;
-  tiks nodrošināta ekspertu piesaiste, cilvēkresursu kompetenču stiprināšana, mācības, sociālekonomisko datu izstrāde sociālo grupu pārstāvniecībai nacionālā, reģionālā, starptautiskā līmenī un medijos;
-  tiks attīstīta un plašākā mērogā ieviesta sabiedrības interešu uzraudzības (“sargsuņa”) funkcija nevalstisko organizāciju iesaistē publiskā finansējuma un ārvalstu investīciju pārredzamības un tiesiskas izmantošanas nodrošināšanā;
-  tiks sekmēta pilsoniskās līdzdalības un iedzīvotāju interešu pārstāvības organizāciju attīstības un koprades centru (inkubatori) izveide reģionos un nacionālā līmenī;
- tiks stimulēta nevalstisko organizāciju sadarbības attīstīšana un tīklošanās, strādājot pie risināmo problēmu definēšanas un kopīgu risinājumu/priekšlikumu izstrādes jomās, kur pilsoniskais dialogs ir vājš vai neeksistējošs – sociālā drošība un sabiedrības interešu uzraudzības;
- tiks sekmēti sociālā dizaina un inovatīvu pakalpojumu izstrādes pasākumi sociālās drošības jomā;
- izstrādāta nevalstisko organizāciju atbalsta programma un apkopotas metodes, principi, veidi un priekšnosacījumi sabiedrības interešu aizstāvības īstenošanai, kas būtu vienlīdz saistoši gan biedrībām un nodibinājumiem, kuri vēlas savu darbību attīstīt sabiedrības interešu uzraudzības jomā, gan arī publiskās pārvaldes iestādēm veidojot sadarbības praksi ar nevalstisko sektoru finansējuma izlietojuma uzraudzībā. Noteikts atbalsta programmas kvalitatīvais atskaites punkts 2026.gada 1. ceturksnī (pētījuma nodevums 2026.gada 3. ceturksnis), kas atspoguļos programmu ietekmi uz izvirzītajiem investīcijas mērķiem. Tiks novērtēta izvirzīto mērķu sasniegšana - pieaugošs biedrību/nodibinājumu sniegto atzinumu skaits sociālo grupu interešu aizstāvībai; NVO ekspertīze, atzinumi un informācija mājaslapās/plašsaziņas līdzekļos par "sargsuņu" uzraugāmajiem projektiem un sasniegtajiem rezultātiem u.c."


12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 11.2.7.apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka saskaņā ar vadlīniju Nr.1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 22.punktu finansējuma saņēmējam var ieplānot neatkarīga revidenta/ iekšējā auditora iesaisti, lai apliecinātu atskaites punkta un/ vai mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta redakciju attiecībā uz unikālo nevalstisko organizāciju uzskaiti, ievērojot anotācijā minēto, ka:
"Viens no investīcijas mērķiem ir nodrošināt atbalstu daudzveidīgam NVO lokam, sekmējot nevalstiskās sektora vājo posmu izaugsmi un attīstību, kas nozīmē, ka mērķa rādītājā tiks uzskaitītas unikālās NVO, kas saņēmušas atbalstu un tas nozīmē, ka atlases nolikumā tiks paredzēts, ka NVO var iesniegt vairākus pieteikumus gan vienā, gan otrā tematiskajā virzienā, bet atbalstīts tiks tikai viens projekta pieteikums attiecīgi vai nu tematiskajā virzienā "sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecība sociālās drošības jomā" vai arī tematiskajā virzienā "sabiedrības interešu uzraudzība par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu"."


 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot, pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēts sadarbības partneris, kas tiks piesaistīts no jauna, ņemot vērā, ka sadarbības partneris var saņemt atbalstu un ka pašlaik Ministru kabineta noteikuma projekts nosaka, ka sadarbības partnerim jāatbilst tikai šo noteikumu projekta 3.punktam un 21.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu atbilstības kritēriju, ka projekta iesniedzējs un sadarbības partneris pārstāv jomu un darbības profils atbilst visneaizsargāto iedzīvotāju grupu interešu pārstāvībai, proti vismaz tādas sociāli mazaizsargāto personu grupas kā: ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus; nepilnās ģimenes; invalīdi; personas virs darbaspējas vecuma; 15–25 gadus veci jaunieši; personas, kuras atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm; ilgstošie bezdarbnieki; bezpajumtnieki; cilvēktirdzniecības upuri; politiski represētās personas; personas, kurām stihisku nelaimju vai dabas katastrofu dēļ ir nodarīts kaitējums, vai viņu ģimenes; Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieki un viņu ģimenes, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušās personas un viņu ģimenes; personas ar alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vielu, azartspēļu vai datorspēļu atkarības problēmām un viņu ģimenes. 

Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.4.punktu, papildinot to ar reliģiskām organizācijām (pēc līdzības ar anotāciju), un vienlaikus pārdomājot, vai šis punkts nebūtu papildināms ar vēl kādu jomu. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.18.punktu ar atsauci uz atbilstošo noteikumu projekta punktu/ punktiem. Proti, vai ar šo jāsaprot 11.2.5.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, vai vēl kas papildus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai papildināt noteikumu projektu ar punktu, kurā atrunāta kārtība, kādā Valsts kanceleja/ SIF pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu informē līgumslēdzēju par līgumslēgšanas procesa uzsākšanas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību gadījumā, ja Eiropas Komisija neapstiprinās 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā”  īstenošanas shēmas maiņu (atbilstoši AF plāna grozījumiem), tad Sabiedrības integrācijas fonds būs jānorāda kā finansējuma saņēmējs, savukārt nevalstiskās organizācijas (turpmāk - NVO) kā gala labuma guvēji. Šādā gadījumā gala labuma guvējiem - NVO nebūs iespēja Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - vadības informācijas sistēma) iesniegt un ievadīt datus. Visa informācija vadības informācijas sistēmā būs jāievada finansējuma saņēmējam Sabiedrības integrācijas fondam.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu drošu finanšu vadību, atkārtoti lūdzam noteikt, ka avansa un starpposma maksājuma kopsumma nevar pārsniegt 90%.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pēdējo maksājumu, jeb noslēguma maksājumu var izmaksāt tikai tad kad ir gūta pārliecība, ka projekts ir noīstenots un ir sasniegti izvirzītie mērķi, atkārtoti lūdzam noteikt, ka revidents apstiprina, ka projekts ir īstenots un pabeigts atbilstoši mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt un noteikumu projektā atrunāt, ka finansējuma saņēmējam/sadarbības partnerim/ atbalsta sniedzējam ir jānodrošina atsevišķa projekta izmaksu uzskaite un nodalīšana no pārējās finanšu plūsmas.

Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.2. punktu ar projekta dokumentācijas glabāšanas nosacījumus un ilgumu, kuriem jābūt pieejamiem piecu gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas jeb līdz 2031.gada beigām. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.7.punktu, norādot, ka paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu – Publisko iepirkumu likumu, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju likumu, Iepirkumu uzraudzības biroja vadlīnijām “Iepirkumu vadlīnijas sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem” vai Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumus Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”, ievērojot šo noteikumu 34.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzu papildināt anotācijas 1.1.sadaļu “Pamatojums” ar atsauci uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu, ņemot vērā noteikto deleģējumu Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā teikumu "Korektīvās darbības par pārkāpumiem projekta īstenošanā tiks piemērotas atbilstoši Atveseļošanas fonda koordinējošās iestādes – Finanšu ministrijas, bāzes nosacījumiem pārkāpumu konstatēšanai, ziņošanai, atgūšanai, ...". Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz korektīvām darbībām būtu precizējams - atbilstoši Finanšu ministrijas kā AF koordinējošās iestādes izstrādātajam skaidrojumam “Skaidrojumi par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā”. https://www.esfondi.lv/normativie-akti-1 
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju attiecībā uz sinerģiju un dubultā finansējuma risku, norādot, kādā tieši veidā tiks nodalīti AF un ESF+ finansējuma saņēmēji/ sadarbības partneri ("t.i. atbalsta saņēmēji, kuri būs noslēguši līgumu ar SIF par projekta īstenošanu, kā arī viņu sadarbības partneri Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros netiks iesaistīti ESF+ specifiskā atbalsta mērķa Nr. 4.3.4. (4.3.4.5.pasākuma) aktivitātēs un kapacitātes stiprināšanas pasākumos."). Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai izvēlētā pieeja nesašaurinās potenciālo kandidātu loku Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam pasākumu ietvaros un neradīs riskus 4.3.4.5.pasākuma "Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos" īstenošanai.

Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju un iekļaut tajā informāciju par investīcijas sasaisti ar Zaļo dimensiju, t.i. anotācijā investīcijai jānorāda attiecīgs Zaļās dimensijas intervences kods un tam atbilst AF plāna 2.pielikumā norādītajam (skat. izklājlapu “T2 Green Digital & Costs” sadaļā “Zaļie un digitālie mērķi”).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Lūdzam precizēt, ievērojot noteikumu projekta 5.3.punktā un anotācijā minēto, ka, lai atspoguļotu programmu ietekmi uz izvirzītajiem investīcijas mērķiem, tiks veikts ex-post izvērtējums granta programmu ietvaros īstenoto projektu ieguldījumam mērķu sasniegšanā. Ievērojot to, ka nedz no noteikuma projekta redakcijas, nedz anotācijas nav skaidrs, vai ex-post būs/ nebūs kā projekta daļa.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju norādot plašākas sociāli mazaizsargāto personu grupas, ievērojot iepriekš anotācijā minēto: "sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu (iedzīvotāji virs 65 gadu vecuma, personas ar invaliditāti, ģimenes, kurā bērnus audzina viens no vecākiem, bezdarbnieki, bezpajumtnieki, kā arī iedzīvotāji ar zemu izglītības un ienākumu līmeni u.c.)". Vienlaikus lūdzam detalizētāk norādīt kādā veidā šī ietekme tiks nodrošināta.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto formulējumu, ka "Investīcijas izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 30. jūnijam." atbilstoši normatīvajā aktā noteiktajam projektu īstenošanas termiņam. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ir noteikts, ka projektu īstenošanas termiņš nepārsniedz 2026.gada 31.maiju. Savukārt AF investīciju projekti ir jāīsteno un rādītāji ir jāsasniedz, pievienojot to sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju, vēlākais līdz 2026.gada 30.jūnijam, lai līgumslēdzējs vai Valsts kanceleja varētu veikt visas nepieciešamās pārbaudes, noslēguma maksājumus un sagatavot nepieciešamo informāciju pārvaldības deklarācijas un audita kopsavilkuma sagatavošanai saskaņā ar AF MK noteikumos noteikto kārtību.

Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, jo pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN)  izmaksas 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” (turpmāk - 6.3.1.4.i. investīcija)  ietvaros patreiz ir paredzētas tikai ex-post izvērtējumam, kas tiks veikts 6.3.1.4.i. investīcijas ieviešanas noslēguma posmā. Līdz ar to, visdrīzāk, PVN izdevumi radīsies ne ātrāk kā 2025./2026.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, ka lai saņemtu AF maksājumu no Eiropas Komisijas (turpmāk - EK), Latvijai ir jāiesniedz maksājuma pieprasījums un jāizpilda visi paredzētie sasniedzamie AF atskaites punkti/mērķi atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai  2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, tostarp jāievēro 24. pantā noteiktie noteikumi par maksājumiem, apturēšanu un nolīgumu izbeigšanu saistībā ar finanšu iemaksām un aizdevumiem. Rādītājiem termiņi noteikti AF plāna 2.pielikumā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības mehānisma plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk - CID). Vēršam uzmanību, ka neizpildot CID noteiktos atskaites punktus/mērķus (tiek riskēts ar visu attiecīgajā maksājuma pieprasījumā ietverto finansējumu), un nesaņemot no EK paredzēto finansējumu, tas var radīt ievērojamus zaudējumus valsts budžetam. Proti, maksājumu pieprasījums vai nu ir izpildīts, vai nav izpildīts - EK atmaksā 100% paredzēto finansējumu konkrētā gada maksājuma pieprasījumu vai nemaksā neko (0%). Finansējuma samazinājums atbilstoši izpildes % nav paredzēts. Vēršam uzmanību, ka lai 2023. gadā EK iesniegtu maksājuma pieprasījumu un saņemtu valsts budžeta ieņēmumos no EK ES finansējumu par 503 milj. euro – Latvijai AF plāna ietvaros ir jāizpilda visi 49 rādītāji t.sk. arī  Valsts kancelejas atbildībā, par 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” atskaites punktu. Savukārt 2026.gadā EK jāiesniedz maksājuma pieprasījums par izpildītiem visiem 59 rādītājiem , t.sk. arī  Valsts kancelejas atbildībā par 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” mērķi), lai saņemtu no EK ES finansējumu 212 milj. euro. Attiecīgi gadījumā, ja Valsts kancelejas atbildībā esošais kāds no atskaites punktiem vai mērķiem netiek izpildīts un tādējādi Latvija nevar iesniegt attiecīgo maksājuma pieprasījumu EK noteiktā termiņā, tad Latvija riskē zaudēt visu konkrētā maksājuma pieprasījumā iekļauto ES finansējuma summu. Uzskatām, ka Valsts kancelejai rūpīgi jāvērtē esošā situācija un iespējamie pasākumi risku novēršanai, lai nepieļautu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu, t.i. ņemot vērā daudz lielāku ietekmi iepriekš minētā kopējā Latvijas maksājuma pieprasījuma summas apmērā. Tāpat Valsts kancelejai jāvērtē saistību uzņemšanās pamatotība, novērtējot riskus nesasniegt noteiktos atskaites punktus un mērķus.
Papildus lūdzam ņemt vērā arī Ministru kabineta 2022.gada 22.marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 17 34. §) par Informatīvais ziņojums "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)" (22-TA-417) 8.7.punktā noteikto uzdevumu nozaru ministrijām un institūcijām, kas atbildīgas par AF plāna investīciju un reformu ieviešanu, ieviest efektīvu risku pārvaldību un, konstatējot būtiskus riskus ar divu mēnešu kavējumu saistošo atskaites punktu un mērķu sasniegšanā attiecībā pret Darbības kārtībā noteiktajiem termiņiem, steidzamības kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu, tai skaitā rīcības variantus, priekšnosacījumus, pasākumus šķēršļu novēršanai un konkrētu priekšlikumu rīcībai, kas nodrošina AF plānā noteikto saistību izpildi AF finansējuma saņemšanai no EK. 




Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot projekta izstrādē iesaistītās valsts institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, aprakstā paskaidrojot kā/ kādā veidā noteikumu projekts skars iedzīvotāju sociālo situāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, aprakstā paskaidrojot kā/ kādā veidā noteikumu projekts skars, sekmēs personas ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 6.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
"6. Valsts budžeta finansējums tiek plānots atbalsta sniedzējam noteikumu 5.3. apakšpunktā paredzētās Atbalsta programmu ietekmes izvērtējuma (ex-post) izstrādei nepieciešamā pievienotā vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) segšanai ne vairāk kā 8 818  euro apmērā."
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu aizstāt Ministru kabineta noteikumu projekta 19.punkta ievadā vārdus “atbalsta saņēmēju” ar vārdiem “finansējuma saņēmēju”, ņemot vērā šajā projektā noteikto terminoloģiju. Attiecīgu precizējumu veikt visā tekstā, kur attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, vai organizējot atklātu projektu iesniegumu konkursu projekta iesniedzējam būs iespēja projektu precizēt. Gadījumā, ja šāda iespēja pastāvēs, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar definētu kritēriji projektu iesniegumu atlasei,  atrunājot cik reizes būs iespējams iesniegt precizētu projekta iesniegumu un kādā veidā tas tiks nodrošināts (atkārtoti iesniedzot projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā vai kā savādāk). 
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai daļa no noteikumu projekta 22.punktā minētajām prasībām nebūtu attiecināma arī uz sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot kurā vietā šīs prasības, ka projekta iesniedzējam ir nepieciešamā administrēšanas, īstenošanas un finanšu kapacitāte projekta īstenošanai tiks atrunātas, un kā/ pēc kādiem kritērijiem šī kapacitāte tiks izvērtēta pie projekta iesnieguma vērtēšanas.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.10.punktu ar projektu veidlapai papildus iesniedzamo dokumentu sarakstu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā novērtēt plānoto ieguldījumu atbilstību dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principiem darbību paredzēšanas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta noteikumu projekta 35.3.apakšpunktā vārdu “arī”, kas lietots atkārtoti.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta 36.punktā noteikto izdevumu attiecināmības sākuma termiņu - 2021.gada 1.jūnijs.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzu svītrot anotācijas 1.1.sadaļā “Pamatojums” atsauci uz informatīvo ziņojumu, ņemot vērā, ka informatīvais ziņojums attiecas tikai uz administratīvo resursu piešķiršanu vadības kontroles sistēmas nodrošināšanai. Līdz ar to aicinām izvērtēt nepieciešamību atsaukties uz ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, ka ar jēdzienu "vismazāk aizsargātā grupa" vai "visneaizsargāto iedzīvotāju grupu" tiek saprasts 
personu loks, kuras atbilst sociāli mazaizsargāto personu grupas statusam  un tas noteikts atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 11.janvāra noteikumiem Nr.32 "Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām". Proti, atbilstoši šiem noteikumiem tās ir personu grupas:
1. ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus;
2. nepilnās ģimenes;
3. invalīdi;
4. personas virs darbaspējas vecuma;
5. 15–25 gadus veci jaunieši;
6. personas, kuras atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm;
7. ilgstošie bezdarbnieki;
8. bezpajumtnieki;
9. cilvēktirdzniecības upuri;
10. politiski represētās personas;
11. personas, kurām stihisku nelaimju vai dabas katastrofu dēļ ir nodarīts kaitējums, vai viņu ģimenes;
12. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieki un viņu ģimenes, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušās personas un viņu ģimenes;
13. personas ar alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vielu, azartspēļu vai datorspēļu atkarības problēmām un viņu 
ģimenes;
14. ģimenes, kuras audzina bērnu invalīdu;
15. bērni.
16. no vardarbības cietušās personas.



Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā minēto, ka "Investīcijas ietvaros īstenotajos projektos komercdarbības atbalsta sniegšana nav plānota, jo atbalsts netiks sniegts saimnieciskai darbībai – preču un pakalpojumu piedāvāšanai tirgū, bet gan biedrībām un nodibinājumiem, kuri nenodarbojas ar komercdarbību.", norādot vai šis būs kā kritērijs, un kādā veidā tiks veikta pārbaude, lai pārliecinātos, vai NVO nodarbojas vai nenodarbojas ar komercdarbību.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju, papildinot teikuma daļu "nevar atrisināt ar specifiskā atbalsta mērķa Nr. 4.3.4. finansējumu." ar plānoto finansējuma apmēru, tādējādi veidojot skaidrāku kopainu par plānoto.
 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā vārdus "iepriekšminētajā specifiskajā atbalsta mērķī", papildinot tos ar specifiskā atbalsta mērķa vai pasākuma numuru. 
 
Piedāvātā redakcija
-
51.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pārliecināties, ka anotācijā norādītajā teikumā "Specifiskais atbalsta mērķis Nr. 4.3.4.  ir uzskatāms primāri par publiskās pārvaldes instrumentu pilsoniskā dialoga attīstības stimulēšanai visos pārvaldības administratīvajos līmeņos, iesaistot iespējami plašāku NVO dalībnieku skaitu nozaru ministriju, pašvaldību un plānošanas reģionu rīcībpolitikas plānošanā un īstenošanā ..." ir domāts 4.3.4.SAM nevis 4.3.4.5.pasākums, jo pēc būtības 4.3.4.SAM ietver arī Labklājības ministrijas pasākumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
52.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju, konkretizējot, kas tiek saprasts ar vārdiem "abu fondu pasākumu". 
Piedāvātā redakcija
-
53.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt  anotācijā precīzu 4.3.4.SAM 4.3.4.5.pasākuma nosaukumu "Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos".
Piedāvātā redakcija
-
54.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju un norādīt korektu 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa nosaukumu, t.i. “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām”.  Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijā norādīto specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk - SAM)  lietojumu no "... specifisko atbalsta mērķi Nr. 4.3.4. ..." uz  "4.3.4. specifisko atbalsta mērķi “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" (turpmāk - 4.3.4.SAM)".  Visos gadījumos būtu jānorāda SAM vai pasākuma Nr. un nosaukums, kur SAM Nr. sastāv no trīs skaitļiem, bet pasākuma Nr. no četriem skaitļiem.  Papildus norādām, ka korekta specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk - SAM) nosaukuma saīsinājuma secība ir: latviešu valodā - 1.1.1. SAM, savukārt angļu valodā - SO 1.1.1.

Piedāvātā redakcija
-
55.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā vārda "noteikatajiem" pareizrakstību.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam iespēju robežās precizēt anotāciju, norādot kurās pilsoniskā dialoga jomās nav organizāciju, vai tās ir ļoti vājas. 


Piedāvātā redakcija
-
57.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu "Problēmas apraksts", aizstājot vārdus "2021.-2027.gada plānošanas periods" ar vārdiem "Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periods".
Piedāvātā redakcija
-
58.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā novērtēt plānoto ieguldījumu atbilstību dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principiem darbību paredzēšanas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju, un aprakstā izvērstāk paskaidrot kā/ kādā veidā noteikumu projekts sniegs ietekmi uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Anotācija (ex-ante)
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, kas ietilpst anotācijā minētajā sabiedrības vismazāk aizsargātajā grupā un, nepieciešamības gadījumā, lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.16.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
61.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt Ministru kabineta protokollēmuma 2.punktu, norādot investīcijas pilno nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-