Atzinums

Projekta ID
22-TA-159
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam VARAM papildināt finansēšanas modeļus ar papildu izvērtējumiem, lai konceptuāli varētu novērtēt sniegtā pakalpojuma pārejas perioda izmaksas, kā arī skaidri noteikt finansēšanas avotu, kas valsts budžeta finansētām iestādēm segs izmaksas, proti, VARAM veikt padziļinātu pakalpojuma saņēmēja un pakalpojuma sniedzēja aktivitāšu izmaksu analīzi:
- lai novērtētu, vai pārejas periodā pie pakalpojumu sniedzēja neveidojas dubultas izmaksas. Piemēram, infrastruktūras paralēla uzturēšana migrācijas laikā uz pakalpojuma sniedzēja infrastruktūru var nozīmēt, ka pakalpojuma saņēmēja pusē veidojas dubultas izmaksas, kas nepieciešamas, lai tehniskā infrastruktūra nepārtraukti turpinātu darboties saņēmēja pusē. Ja tiek identificēts atsevišķu aktivitāšu pārejas perioda izmaksu (sadārdzinājuma) risks, jāparedz pārejas posms un finansējuma avots riska mazināšanai.
- lai izvērtētu, vai pakalpojuma saņēmēja ikgadējās IKT uzturēšanas izmaksas segs pakalpojuma sniedzēja izmaksas par koplietošanas pakalpojuma nodrošināšanu, sabalansējot un nepazeminot pakalpojuma saņēmējam nepieciešamo informācijas sistēmu pieejamības līmeni (Service Level Agreement - SLA), drošības līmeni un izmaksas, kuras pakalpojumu saņēmējs novirza pakalpojuma uzturēšanai, būtiski ir ne tikai runāt par finansēšanas modeļiem un avotiem, bet arī skatīt no ieguldījumu un ieguvumu perspektīvas, saņemot pakalpojumu pie pakalpojumus sniedzēja. Minētais ir būtisks aspekts, lai ilgtermiņā varētu novērtēt kopējās valsts budžeta izmaksas, kā arī katra konkrētā pakalpojumu sniedzēja esošās izmaksas un spējas šo pakalpojumu piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros finansēt.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā sniegto iebildumu pie protokollēmuma projekta 3.2.apakšpunkta par precizējumiem attiecībā uz papildus finansējumu, lūdzam arī attiecīgus precizējumus veikt informatīvā ziņojuma projekta sadaļā "Kopsavilkums un turpmākie soļi".
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā sniegto iebildumu pie protokollēmuma projekta 3.punkta par vārda "saskaņošana" svītrošanu, lūdzam arī attiecīgus precizējumus veikt informatīvā ziņojuma projekta sadaļās "Ievads" un "Kopsavilkums un turpmākie soļi".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punkta ievadu, svītrojot no tā vārdu "saskaņošanai", ņemot vērā, ka Ministru kabinets jautājumus izskata un pieņem lēmumus saistībā ar tiem.

 
Piedāvātā redakcija
3. Noteikt, ka ministrijas, virzot izskatīšanai MK koplietošanas pakalpojumu attīstības plānus, piedāvāto lēmumu par pakalpojumu sniegšanas finansēšanas nosacījumiem balsta uz šādiem apsvērumiem:
 
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka jautājumā par amata vietām, kas minēts protokollēmuma projekta 3.2.apakšpunktā, būtisks ir Valsts Kancelejas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma projekta 3.2.apakšpunktā attiecībā uz papildus finansējumu precizēt, ka nepieciešamības gadījumā tiek atbalstīta iespēju pieprasīt papildu finansējumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
 
Piedāvātā redakcija
3.2. gadījumos, kad tiek attīstītas jaunas valsts pārvaldei nepieciešamas centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi, kuru obligātu izmantošanu paredz tiesību aktu prasības, tiek piedāvāts lemt par finansēšanu no pakalpojuma sniedzēja valsts budžeta izmaksu programmas, nepieciešamības gadījumā atbalstot iespēju pieprasīt papildus finansējumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un amata vietas saskaņā ar pakalpojuma attīstības plānā noteikto.
 
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai pieņemtu lēmumus par koplietošanas risinājumiem, ir nepieciešama detalizēta izmaksu ieguvumu analīze, kas parāda pietiekami viennozīmīgu situāciju, ar ko jārēķinās valsts budžetā turpmākajos gados. Tāpēc iesakām uzsvērt, ka ziņojumā, kas tiek sniegts uz MK, tiek viennozīmīgi atspoguļots:
1) Ar ko jārēķinās Valsts budžetam investīciju periodā:
- Pašas investīcijas;
- Pārejas izmaksas (kurš sedz, no kādiem līdzekļiem, cik tas valstij kopā izmaksā)
2) Ar ko jārēķinās Valsts budžetam uzturēšanas laikā, t.sk.:
- Kāds ietaupījums/papildinājums uz slodzēm un atlīdzības fondu;
- Kāds ietaupījums/papildinājums uz IT izmaksām – lai redzētu kopainu, t.sk., kas tad paliks dārgāks un ar ko jārēķinās pieņemot lēmumu gan VB, gan katrai no iestādēm (klientiem).
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka VARAM ir atbildīgā ministrija attiecībā uz IKT jautājumiem, ierosinām rediģēt saskaņotāju secību, VARAM nosakot kā pirmo saskaņotāju.
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka neatkarīgi no izvēlētās finansēšanas pieejas, koplietošanas pakalpojuma attīstības plānam vai ar to saistītiem MK saskaņojamiem dokumentiem ir jāsatur informāciju par ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu un valsts budžeta izmaksām un to virzīšanai saskaņošanai MK ir nepieciešami VARAM, Valsts kancelejas, Finanšu ministrijas un tieši ietekmēto ministriju saskaņojumi attiecībā uz to kompetencē esošajiem valsts pārvaldes reformu un cilvēkresursu, finanšu pārvaldības un IKT pārvaldības jautājumiem.