Projekta ID
24-TA-936Atzinuma sniedzējs
Latvijas Privātā un Riska kapitāla asociācija
Atzinums iesniegts
07.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LVCA ierosina Likumā un Noteikumos ieviest samērīgus motivējošus mehānismus, kas mudinātu pārvaldītājus izskatīt un izmantot ieguldījumu iespējas arī tādos kapitāla tirgus segmentos un instrumentos, kas ietver augstākas izvērtēšanas un uzraudzības izmaksas, bet sniedz būtisku tiešu un netiešu (multiplicējošu) pozitīvu efektu vietējās ekonomikas attīstībai. LVCA ierosina paredzēt tiesības pārvaldītājam palielināt atlīdzības pastāvīgo daļu proporcionāli veiktajiem ieguldījumiem šādos instrumentos, papildinot LB ierosinātās izmaiņas Likuma 11.panta 51 daļas 1.pantu ar punktu (e)
Piedāvātā redakcija
Papildināt 11.panta 5.1 daļas 1.pantu ar punktu (e) šādā redakcijā: “(e) līdzekļu pārvaldītājam ir tiesības palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksu kā tas paredzēts šī panta punktos (a)-(d) proporcionāli ieguldījuma plāna iepriekšējā gada vidējam īpatsvaram tiešos ieguldījumos parāda un kapitāla vērtspapīros, kas ieguldīti MVU, un tādos Alternatīvo Ieguldījumu Fondos (AIF), kuru parakstītais kapitāls nepārsniedz EUR 500 000 000 (AIF ieguldījumu īpatsvars tiek mērīts pēc parakstītā kapitāla). Par katru īpatsvara procentpunktu atbilstošos ieguldījumos, pārvaldītājs ir tiesīgs palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksas aprēķlināto apmēru par vienu procentu no tā, kas noteikts saskaņā ar šī panta punktiem (a)-(d), bet ne vairāk kā par 25% kopā”.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma 11.panta 5.1 daļas 2.punkts
Likumā (precizējot to ar Likumprojektu) ir noteikta fiksētā daļa, bet mainīgā daļa tiek regulēta Noteikumu līmenī. LVCA atbalsta šādu pieeju, tomēr vēlas norādīt, ka, tā kā atskaites indeksu noteikšana deleģēta Noteikumu regulējumam, tad, lai saglabātu konsekventu tiesību normu hierarhiju šajā jautājumā, arī indeksu kombinācijas būtu regulējama tikai Noteikumu līmenī. Tāpat arī Likuma regulējuma līmenī jāsaglabā vispārīga pieeja, jo mainoties tirgus tendencēm var tikt izstrādāti indeksi, kas nav tikai parāda un kapitāla vērtspapīru indeksi, līdz ar to, nosakot, ka indeksi un indeksu kombinācijas tiek regulētas Noteikumu līmenī, tiek saglabāts esošais princips, bet netiek iekļauti ierobežojumi attiecībā uz indeksu kombinācijām un jaunu indeksu veidu ieviešanu.
Likumā (precizējot to ar Likumprojektu) ir noteikta fiksētā daļa, bet mainīgā daļa tiek regulēta Noteikumu līmenī. LVCA atbalsta šādu pieeju, tomēr vēlas norādīt, ka, tā kā atskaites indeksu noteikšana deleģēta Noteikumu regulējumam, tad, lai saglabātu konsekventu tiesību normu hierarhiju šajā jautājumā, arī indeksu kombinācijas būtu regulējama tikai Noteikumu līmenī. Tāpat arī Likuma regulējuma līmenī jāsaglabā vispārīga pieeja, jo mainoties tirgus tendencēm var tikt izstrādāti indeksi, kas nav tikai parāda un kapitāla vērtspapīru indeksi, līdz ar to, nosakot, ka indeksi un indeksu kombinācijas tiek regulētas Noteikumu līmenī, tiek saglabāts esošais princips, bet netiek iekļauti ierobežojumi attiecībā uz indeksu kombinācijām un jaunu indeksu veidu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
Likuma 11.panta 5.1 daļas 2.punktu precizēt (svītrojot punktā ietverto regulējumu attiecībā uz atskaites indeksu noteikšanu - kurš tiek noteikts kā parāda vērtspapīru un kapitāla vērtspapīru indeksu kombinācija, lai to regulētu tikai Noteikumu līmenī – kā tas jau faktiski šobrīd ir aktuālajā Noteikumu redakcijā), un izteikt to sekojošā redakcijā:
2) maksājuma mainīgā daļa, kas ir atlīdzība fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam par ieguldījumu plāna darbības rezultātu, un tās apmērs ir atkarīgs no ieguldījumu plāna ienesīguma pārsnieguma virs atskaites indeksa. Piemērojamos atskaites indeksus nosaka Ministru kabinets.
2) maksājuma mainīgā daļa, kas ir atlīdzība fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam par ieguldījumu plāna darbības rezultātu, un tās apmērs ir atkarīgs no ieguldījumu plāna ienesīguma pārsnieguma virs atskaites indeksa. Piemērojamos atskaites indeksus nosaka Ministru kabinets.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vienlaicīgi ar fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju atlīdzības samazināšanu, kā to paredz Likumprojekts un Noteikumu projekts, būtu nepieciešama arī Likuma 12.3 panta turpmāka, pārdomāta attīstība, lai radītu priekšnoteikumus sekmīgu ieguldījumu veikšanai Latvijā un nodrošinātu Latvijas kapitāla tirgus tālāku attīstību, paturot prātā, ka nav pieļaujama tiešu nesamērīgu ierobežojumu uzlikšana brīvai kapitāla apritei. LVCA uzskata, ka šāds mērķis būtu pakāpeniski sasniedzams izstrādājot vēlamo (nesaistošu)
nacionālo ieguldījumu apjomu un paplašinot informēšanas pienākumu.
Šāda informēšanas pienākuma ieviešana veicinātu pensiju plānu pārvaldniekus izvērtēt iespējas izvietot ieguldījumus nacionālā līmenī, tas būtu efektīvs kritērijs pensiju plānu dalībniekiem ieguldījumu plānu salīdzināšanā, kā arī sniegtu efektīvu informāciju likumdevējam par nepieciešamo rīcību, lai sekmētu Latvijas kapitāla tirgus pievilcību.
nacionālo ieguldījumu apjomu un paplašinot informēšanas pienākumu.
Šāda informēšanas pienākuma ieviešana veicinātu pensiju plānu pārvaldniekus izvērtēt iespējas izvietot ieguldījumus nacionālā līmenī, tas būtu efektīvs kritērijs pensiju plānu dalībniekiem ieguldījumu plānu salīdzināšanā, kā arī sniegtu efektīvu informāciju likumdevējam par nepieciešamo rīcību, lai sekmētu Latvijas kapitāla tirgus pievilcību.
Piedāvātā redakcija
Likuma 12.3 panta 2.punktu sekojošā redakcijā: “2) gada pārskatā tiek norādīti plānotie mērķi un sasniegtie rezultāti par fondēto pensiju
shēmas līdzekļu ieguldīšanu Latvijā, kā arī informācija par to, vai vismaz 20% no ieguldījumu plāna līdzekļiem ir ieguldīti Latvijas Republikā, un, ja ir ieguldīts mazāks apjoms, tad izvērstu skaidrojumu par iemesliem vai šķēršļiem, kas liedzis veikt ieguldījumus vismaz 20% apmērā.”
shēmas līdzekļu ieguldīšanu Latvijā, kā arī informācija par to, vai vismaz 20% no ieguldījumu plāna līdzekļiem ir ieguldīti Latvijas Republikā, un, ja ir ieguldīts mazāks apjoms, tad izvērstu skaidrojumu par iemesliem vai šķēršļiem, kas liedzis veikt ieguldījumus vismaz 20% apmērā.”
