Atzinums

Projekta ID
24-TA-271
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izteikt 3. punktu ziņojuma 4. lp. šādā redakcijā: "3. Sociālo pakalpojumu pieejamības koordinēšana reģionā – koordinēt sociālo pakalpojumu sniedzēju darbu un sociālo pakalpojumu attīstību, veidot vienotu sistēmu par sociālajiem pakalpojumiem reģionā.". 

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 9.punktu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.pantu pašvaldībai, kuru teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir jānodrošina personas vajadzībām atbilstoši sociālie pakalpojumi, t.sk. jānodrošina sociālo pakalpojumu koordinēšana. Vienlaikus valsts finansēto sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu koordinēšanu nodrošina Sociālās integrācijas valsts aģentūra. Papildus informējam, ka Labklājības ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus grozījumiem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (22-TA-1080), lai noteiktu pašvaldību nodrošināmo minimālo sociālo pakalpojumu grozu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izteikt 4. punktu ziņojuma 4. lp. šādā redakcijā: "4. Bērnu tiesību aizsardzība – starpinstitūciju sadarbības grupu bērnu tiesību aizsardzības un ģimenes tiesību jomā darba koordinācija.".

Norādām, ka pasākumus "saistībā ar vardarbībā cietušo bērnu rehabilitāciju" šobrīd veiksmīgi koordinē Latvijas Bērnu Fonds. Tāpat nesaskatām iespēju nodot plānošanas reģioniem ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu saņemšanas koordināciju, jo nav skaidrs, kā reģionālie centri saņemtu informāciju par bērnu un viņa radiniekiem, kas varētu uzņemties aizbildņa pienākumus (tā ir sensitīva informācija), kā viņi šos radiniekus vai audžuģimenes uzrunātu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā apstiprināto informatīvo ziņojumu "Par iespējamiem pasākumiem, kas vērsti uz mediācijas izmantošanas veicināšanu ar bērnu interesēm saistītu strīdu risināšanā" (22-TA-3039, apstiprināts 29.08.2023. Ministru kabineta sēdē) un plānotus grozījumus Civilprocesa likumā, Bāriņtiesu likumā un Mediācijas likumā, nosakot, ka procesus administrēs Sertificētu mediatoru padome, lūdzam svītrot tekstu "mediācijas konsultāciju nodrošināšanai nepieciešamo telpu nodrošināšana primāri vecāku, kā arī bērnu un vecāku, vai citu likumisko pārstāvju domstarpību risināšanai pirmstiesas stadijā" tabulas 6. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam svītrot pēdējo teikumu piezīmēs par Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju ("2020. gadā 63% no sniegtajiem pakalpojumiem izpildīti neklātienē.").
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pirmo rindkopu ziņojuma 8. lp., izsakot to šādā redakcijā: "Labklājības ministrijai ir 10 tiešās pārvaldes iestādes (BAC, NVA, SIVA, VDI, VSAA, VSAC "Kurzeme", VSAC "Latgale", VSAC "Rīga", VSAC "Zemgale", VDEĀVK) un viena kapitālsabiedrība (VSIA “Šampētera nams”), no kurām deviņām tiešās valsts pārvaldes iestādēm (VDEĀVK, BAC, VDI, VSAA, NVA, VSAC “Kurzeme”, VSAC “Latgale”, VSAC “Rīga”, VSAC “Zemgale”) ir teritoriālās struktūrvienības,  bet SIVA , kā arī VSIA “Šampētera nams” nav teritoriālās struktūrvienības. Visu minēto iestāžu un to struktūrvienību piesaistei konkrētam plānošanas reģionam nav būtiskas nozīmes, un izmaiņas struktūrvienību darba organizācijā netiek plānotas. Pārsvarā iestāžu un to struktūrvienību pakalpojumu nodrošināšana nav piesaistīta klienta dzīves vietas vai juridiskajai adresei. Klients var vērsties pēc pakalpojuma jebkurā teritoriālajā struktūrvienībā, ja tā sniedz pakalpojumu attiecīgajai mērķa grupai. Struktūrvienību darbs organizēts tā, ka lielākā daļa pakalpojumu tiek nodrošināti neklātienē – pieteikumus pakalpojumam var iesniegt e-pakalpojumu vidē, pa pastu, iespējamas arī konsultācija pa tālruni vai e-pastā. Savukārt attiecībā uz valsts finansēta ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu VSAC “Kurzeme”, VSAC “Latgale”, VSAC “Rīga”, VSAC “Zemgale” personai ir jāvēršas tās pašvaldības sociālajā dienestā, kuras teritorijā deklarēta personas dzīvesvieta. Visu iestāžu, izņemot BAC un VSAC “Kurzeme”, VSAC “Latgale”, VSAC “Rīga” un VSAC “Zemgale”, pakalpojumu nodrošināšanai tiek izmantoti arī VPVKAC pakalpojumi atbilstoši noslēgtajiem sadarbības līgumiem.".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izteikt otrās rindkopas pēdējo teikumu ziņojuma 3. lp. šādā redakcijā: "Plānošanas reģioni tajā skaitā veica uzdevumus saistībā ar Labklājības ministrijas un Satiksmes ministrijas kompetences jomām.".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izteikt trešo rindkopu ziņojuma 3. lp. šādā redakcijā: "Labklājības ministrija, ņemot vērā nepieciešamību koordinēt sadarbību starp plānošanas reģioniem un pašvaldībām, kā arī ņemot vērā līdzšinējo pozitīvo sadarbības pieredzi, iesaistīja plānošanas reģionus deinstitucionalizācijas procesā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 313 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem” 9.2.2.1. pasākuma “Deinstitucionalizācija” īstenošanas noteikumi” plānošanas reģioni bija finansējuma saņēmēji sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstības plānošanai un atbalsta sniegšanai pašvaldībām minēto pakalpojumu veidošanā un sniegšanā.".
 
Piedāvātā redakcija
-