Atzinums

Projekta ID
23-TA-3329
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Veselības ministrijas sagatavotais konceptuālais ziņojums “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi” (turpmāk – konceptuālais ziņojums), Ministru kabineta rīkojuma projekts “Konceptuālais ziņojums “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi”(turpmāk – rīkojuma projekts) un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts “Konceptuālais ziņojums “Konceptuālais ziņojums “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi””” (turpmāk – protokollēmuma projekts) un par tiem izsakām šādus iebildumus un priekšlikumus.
Konceptuālajā ziņojuma 16. lapā f. punktu un 28. lapā uzdevumu 12. punktu nepieciešams precizēt, lai tie atbilstu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta trešās daļas 3. punktā noteiktajam, proti, privātpersonai nevar deleģēt Latvijas Republikas pārstāvību ekonomiskajās, militārajās un politiskajās savienībās un to institūcijās, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts likumā. Tieslietu ministrija neiebilst pret dažādu jomas ekspertu dalību darba grupās, bet tā nevar būt valsts pārstāvība.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālajā ziņojuma 27. lapā sadaļas “Mērķi/redzējums” 5. punktā tiek paredzēts – “Uzturēt kritiskās valsts informācijas sistēmas veselības aprūpes jomā.” Izvērstāk šāds mērķis netiek skaidrots. Vēršam uzmanību, ka Valsts informācijas sistēmu likums neparedz “kritiskās valsts informācijas sistēmas” un tādējādi šādi definēts mērķis nav saprotams. Savukārt Informācijas tehnoloģiju drošības likums un uz tā pamata izdotie normatīvie akti paredz definētu apzīmējumu “informācijas tehnoloģiju kritiskā infrastruktūra”, kas ir kritiskās infrastruktūras kopuma sastāvdaļa. Ievērojot minēto, piedāvājam konceptuālajā ziņojumā izmantot korektu terminoloģiju, jo īpaši, dažādu mērķu, pasākumu un uzdevumu definēšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 31. lapā norādīts, ka sākotnēji Centrs veiks valsts deleģēto uzdevumu izpildi un otrajā darbības gadā sāks attīstīt saimnieciskās darbības ieņēmumus ziņojumā minētajos virzienos. Savukārt 3 līdz 5 gadu perspektīvā, uzkrājot kompetenci, Centrs attīstīs maksas komercpakalpojumus visos ziņojumā minētajos virzienos. Lūdzam skaidrot, kādos virzienos sākotnēji tiks attīstīta saimnieciskā darbība un kādos virzienos tā tiks attīstīta 3-5 gados. Vienlaikus lūdzam norādīt provizoriskos ienākumus no  saimnieciskās darbības. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 21. lapā norādīts, ka Veselības ministrijas resora iestāžu pārziņā esošo IKT sistēmu tehniskā uzturēšana un projektu nodošana centralizētai pārvaldībai Centra ietvaros atslogos minēto iestāžu kapacitāti un vienlaikus norādīts, ka Veselības ministrijas padotības iestādes arī pēc Centra izveides paliks informācijas sistēmu pārziņi. Lūdzam skaidrot, kādā veidā tiks atslogota padotības iestāžu kapacitāte, ja padotības iestādes būs informācijas sistēmu pārziņi. Kā arī lūdzam papildināt ar informāciju par to, kādus pienākumus veiks padotības iestādes kā informācijas sistēmu pārziņi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālajā ziņojumā norādīts, ka ar Modeli C ir iespēja realizēt darbinieku skaita samazinājumu tiešajā valsts pārvaldē, taču rīkojuma projekta 6. punkts paredz, ka Veselības ministrijas resorā tiek saglabātas 15 amata vietas bez finansējuma. Lūdzam skaidrot šo pretrunu un pamatot, kādā veidā tiks samazināts darbinieku skaits tiešajā valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālajā ziņojumā kopsavilkumā ir atsauce par informatīvo ziņojumu “Digitālās veselības stratēģija līdz 2029. gadam”, kas pieņemts Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdē (prot.Nr.40  38.§.) un kuram Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktā ir paredzēts uzdevums – pieņemt zināšanai, ka tiks izvērtēta nepieciešamība izveidot atsevišķu struktūrvienību Nacionālajā veselības dienestā, kas nodarbotos ar digitālās veselības infrastruktūras pārvaldību. Papildus nepieciešamo amata vietu finansēšanai būs nepieciešami valsts budžeta līdzekļi, ņemot vērā to, ka Eiropas Savienības fondu finansējums paredzēts uz noteiktu laiku, bet vajadzība pēc informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomas speciālistiem saglabāsies arī pēc noteiktā laika. Tieslietu ministrijas ieskatā konceptuālais ziņojums digitālās veselības infrastruktūras pārvaldībai nosaka atšķirīgu attīstības virzienu, proti, to veiks valsts kapitālsabiedrība. Ievērojot minēto, konceptuālais ziņojums būtu jāpapildina ar atbilstošu informāciju, bet konceptuālajam ziņojumam pievienotajā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā piedāvājam iekļaut punktu par to, kad Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdē (prot.Nr.40  38.§., 3. punkts) dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti.

 
Piedāvātā redakcija
-