Projekta ID
25-TA-1468Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
12.2. tās ir veiktas, piemērojot normatīvos aktus publiskiem iepirkumiem, īstenotas pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā veidā;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 12.2. apakšpunktu, saskaņojot pēc līdzības ar 15.3.apakšpunktu, paredzot, ka programmas vadības aktivitāšu ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir veiktas, piemērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
12.2. tās ir veiktas, piemērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
2.
Noteikumu projekts
19. Iepriekš noteiktā projekta Latvijas sadarbības partneri ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus nozares komersantus, kā arī profesionālās izglītības iestādes, kuru darbības joma atbilst iepriekš noteiktā projekta ietvaros atbalstāmajām nozarēm un ir noslēgušas partnerības līgumu ar iepriekš noteiktā projekta īstenotāju.
Priekšlikums
No noteikumu projekta 20. punktā norādītā, ka "iepriekš noteiktā projekta Latvijas sadarbības partneri ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus nozares komersantus," un anotācijā sniegto informāciju, nav skaidrs, vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanai kā sadarbības partneri tiks piesaistīti tikai Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (turpmāk - LOSP) un Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) vai arī tiks piesaistītas citas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus nozares komersantus. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu 20. punktu un anotāciju. Gadījumā, ja sadarbības partneru statusā tiek plānots piesaistīt arī citas biedrības vai nodibinājumus, lūdzam anotācijā sniegt izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā attiecībā uz šiem sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
25. Atklāta projektu konkursa mērķis ir izvēlēties augstākās izglītības iestādi nozarē balstītas profesionālās tālākizglītības programmas izstrādei un īstenošanai profesionālās izglītības skolotāja kvalifikācijas iegūšanai un profesionālās izglītības pedagogu kompetenču attīstībai šo noteikumu pielikumā minēto mērķu sasniegšanai.
Priekšlikums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt izvērtējumu par atbalsta saņēmēju komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā un piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējumu ietvert noteikumu projektā. Skaidrojam, ka profesionālās tālākizglītības programmas izstrāde kā pakalpojums potenciāli ir tāds, kuru var izstrādāt ikviens subjekts tirgū, kas atbilst konkrētiem kvalitātes kritērijiem, un tā var arī potenciāli nebūt augstākās izglītības iestāde, bet cits saimnieciskās darbības veicējs. Tādējādi potenciālais atbalsta saņēmējs atklātā projektu konkursā nebūtu viennozīmīgi skatāms un analizējams valsts atbalsta kontekstā kā subjekts, kurš darbojas valsts izglītības sistēmas ietvaros. Turklāt, augstskolām kā nesaimnieciska darbība var būt valsts izglītības sistēmas ietvaros sniegtais izglītības pakalpojums vai nesaimnieciskā pētniecība; taču, ja plānots atbalsts konkrētas augstskolas profesionālās tālākizglītības programmas izstrādei, tad pieļaujams, ka konkrētā augstskola tiek analizēta valsts izglītības sistēmas kontekstā. Taču no pasākuma dizaina noprotams, ka tālākizglītības programmas plānots izmantot visā izglītības sistēmā.
Lūdzam anotācijā precizēt izvērtējumu par atbalsta saņēmēju komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā un piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējumu ietvert noteikumu projektā. Skaidrojam, ka profesionālās tālākizglītības programmas izstrāde kā pakalpojums potenciāli ir tāds, kuru var izstrādāt ikviens subjekts tirgū, kas atbilst konkrētiem kvalitātes kritērijiem, un tā var arī potenciāli nebūt augstākās izglītības iestāde, bet cits saimnieciskās darbības veicējs. Tādējādi potenciālais atbalsta saņēmējs atklātā projektu konkursā nebūtu viennozīmīgi skatāms un analizējams valsts atbalsta kontekstā kā subjekts, kurš darbojas valsts izglītības sistēmas ietvaros. Turklāt, augstskolām kā nesaimnieciska darbība var būt valsts izglītības sistēmas ietvaros sniegtais izglītības pakalpojums vai nesaimnieciskā pētniecība; taču, ja plānots atbalsts konkrētas augstskolas profesionālās tālākizglītības programmas izstrādei, tad pieļaujams, ka konkrētā augstskola tiek analizēta valsts izglītības sistēmas kontekstā. Taču no pasākuma dizaina noprotams, ka tālākizglītības programmas plānots izmantot visā izglītības sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
32.9. netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar konkursa projekta administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 15 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
Priekšlikums
Lūdzam līdz noteikumu projekta iesniegšanai Valsts kancelejā saskaņot ar donorvalsti noteikumu projekta 32.9. apakšpunkta redakciju attiecībā par netiešo attiecināmo izmaksu piemērošanu konkursā izvēlētā projekta īstenošanai. Tas nepieciešams, lai gūtu pārliecību, ka netiešās attiecināmās izmaksas līdz 15% apmērā no personāla atlīdzības izmaksām ir attiecināmās izmaksas atklātā konkursā izvēlētā projekta īstenošanai (atbilstoši donorvalsts Noteikumu 6.7.punktam). Ja no donorvalsts tiek saņemts saskaņojums, lūdzam pievienot attiecīgu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Gadījumā, ja donorvalsts saskaņojums nav saņemts noteikumu izstrādes laikā - lūdzam pievienot noteikumu projektā pārejas noteikumu šādā redakcijā: “Šo noteikumu 32.9. apakšpunktu piemēro, ja programmas apsaimniekotājs ir saņēmis saskaņojumu no Šveices institūcijām”.
Lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta 32.9. apakšpunkts netiek piemērots līdz donorvalsts saskaņojuma saņemšanai, lai neradītu riskus neatbilstošu izdevumu veikšanai un jo īpaši nepieļaut negatīvu ietekmi uz valsts budžetu.
Lūdzam attiecīgi informēt vadošo iestādi par donorvalsts atbildi/viedokli/saskaņojumu.
Gadījumā, ja donorvalsts saskaņojums nav saņemts noteikumu izstrādes laikā - lūdzam pievienot noteikumu projektā pārejas noteikumu šādā redakcijā: “Šo noteikumu 32.9. apakšpunktu piemēro, ja programmas apsaimniekotājs ir saņēmis saskaņojumu no Šveices institūcijām”.
Lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta 32.9. apakšpunkts netiek piemērots līdz donorvalsts saskaņojuma saņemšanai, lai neradītu riskus neatbilstošu izdevumu veikšanai un jo īpaši nepieļaut negatīvu ietekmi uz valsts budžetu.
Lūdzam attiecīgi informēt vadošo iestādi par donorvalsts atbildi/viedokli/saskaņojumu.
Piedāvātā redakcija
“Pārejas noteikums
1. Šo noteikumu 32.9. apakšpunktu piemēro, ja programmas apsaimniekotājs ir saņēmis donorvalsts saskaņojumu”.
1. Šo noteikumu 32.9. apakšpunktu piemēro, ja programmas apsaimniekotājs ir saņēmis donorvalsts saskaņojumu”.
5.
Noteikumu projekts
35. Konkursā izvēlētā projekta īstenotājs projekta īstenošanai var piesaistīt projekta sadarbības partneri, ja tas ir nepieciešams konkursā izvēlētā projekta mērķu un rezultātu sasniegšanai, projekta sadarbības partnera iesaistes nepieciešamību pamatojot konkursā izvēlētā projekta iesniegumā.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35. punktu, konkrēti nosakot, kas būs tie sadarbības partneri (vai tās būs nevalstiskās organizācijas (biedrības, nodibinājumi), izglītības iestādes?), sniedzot izvērtējumu anotācijā no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa. Papildus lūdzam precizēt, kādām atbalstāmām darbībām un attiecināmām izmaksām tiks paredzēts atbalsts sadarbības partneriem. Lūdzam sniegt skaidrojumu arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
39. Šo noteikumu ietvaros programmas apsaimniekotāja, iepriekš noteikta projekta īstenotāja un iepriekš noteikta projekta sadarbības partneru aktivitātēm, konkursā izvēlētā projekta īstenošanai konkursa projekta īstenotājam un konkursa projekta sadarbības partnerim netiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 39. punktu tā, lai ir skaidrs, ka atbalsts šo noteikumu ietvaros var tikt tiek sniegts gan ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem (kuri tālāk komercdarbības atbalsta pazīmju kontekstā nav jāanalizē), gan arī tādiem, kuriem sniegtais atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piemēram, kad tiek sniegts atbalsts valsts funkciju īstenošanai vai citiem ar saimniecisko darbību nesaistītiem projektiem (piemēram, izglītības iestādēm, kuru ieņēmumi nepārsniedz pusi no izdevumiem), atbalsts nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskai darbībai.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piemēram, kad tiek sniegts atbalsts valsts funkciju īstenošanai vai citiem ar saimniecisko darbību nesaistītiem projektiem (piemēram, izglītības iestādēm, kuru ieņēmumi nepārsniedz pusi no izdevumiem), atbalsts nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskai darbībai.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
39. Šo noteikumu ietvaros programmas apsaimniekotāja, iepriekš noteikta projekta īstenotāja un iepriekš noteikta projekta sadarbības partneru aktivitātēm, konkursā izvēlētā projekta īstenošanai konkursa projekta īstenotājam un konkursa projekta sadarbības partnerim tiek sniegts atbalsts ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem vai arī sniegtais atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
7.
Noteikumu projekts
40.1. tiek īstenoti izglītības pasākumi, lai panāktu personāla skaita un kvalifikācijas paaugstināšanos, ievērojot to, ka publiskā izglītība, kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un kas galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta, nav saistīta ar saimniecisku darbību;
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par to, ka 40. punktā noteiktais attiecas uz gadījumiem, kad atbalstu sniedz valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestādēm, kuras valsts izglītības sistēmas ietvaros īsteno profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās tālākizglītības programmas, proti, sadarbības partneris īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu valsts izglītības sistēmas ietvaros, aicinām precizēt noteikumu projekta 40.1. apakšpunktu. Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Papildus, lūdzam izvērtēt, vai 40. punktā noteiktais attiecas arī uz iepriekš noteiktā projekta īstenotāju (VIAA) un iepriekš noteiktā projekta sadarbības partneriem, piemēram, LOSP un LDDK, jo tie īstenos ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu valsts pārvaldes deleģētās funkcijas ietvaros. Vienlaikus nav skaidrs, vai šajā punktā noteiktie kritēriji varētu attiekties arī uz atklāta konkursa projekta sadarbības partneriem, jo no noteikuma projekta nav nosakāms, kas būs tie sadarbības partneri. Lūdzam skatīt arī komentāru pie noteikumu projekta 35. punkta.
Papildus, lūdzam izvērtēt, vai 40. punktā noteiktais attiecas arī uz iepriekš noteiktā projekta īstenotāju (VIAA) un iepriekš noteiktā projekta sadarbības partneriem, piemēram, LOSP un LDDK, jo tie īstenos ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu valsts pārvaldes deleģētās funkcijas ietvaros. Vienlaikus nav skaidrs, vai šajā punktā noteiktie kritēriji varētu attiekties arī uz atklāta konkursa projekta sadarbības partneriem, jo no noteikuma projekta nav nosakāms, kas būs tie sadarbības partneri. Lūdzam skatīt arī komentāru pie noteikumu projekta 35. punkta.
Piedāvātā redakcija
40.1. tiek īstenoti pasākumi valsts izglītības sistēmas ietvaros, ievērojot to, ka publiskā izglītība, kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un kas galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta, nav saistīta ar saimniecisku darbību (attiecināms uz valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestādēm, kuras valsts izglītības sistēmas ietvaros īsteno profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās tālākizglītības programmas);
8.
Noteikumu projekts
42. Gadījumā ja šo noteikumu 41. punktā minētā novērtējuma ietvaros iepriekš noteiktā projekta īstenotājs vai programmas apsaimniekotājs konstatē, ka izglītības iestāde atbilst saimnieciskās darbības veicēja pazīmēm, līdz līguma noslēgšanai pārliecinās, ka izglītības iestādes iesaistei projektā nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū pēc kāda no šādiem kritērijiem:
Priekšlikums
Arī augstāko izglītības iestāžu gadījumā valsts atbalsta kontekstā ir jāvērtē tās gūtie ieņēmumi no izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas (vai tie pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem) un, ja 50% robeža tiek pārsniegta, tad uzskatāms, ka augstākās izglītības iestāde veic saimniecisko darbību. Ja augstākās izglītības iestādes veic saimniecisku darbību, tad nepieciešams veikt izvērtējumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm. Izglītības iestāžu gadījumā, tad parasti tiek uzmanība pievērsta pazīmei par ietekmi uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū, kritērijus iekļaujot noteikumu projektā. Lūdzam attiecīgi noteikumu projekta 42. punkta apakšpunktos noteiktos kritērijus attiecināt arī uz augstākām izglītības iestādēm; papildināt noteikumu projekta 42. punktu arī ar atsauci uz noteikumu projekta 40.2. apakšpunktu.
Vienlaikus, ievērojot iepriekš minēto, lūdzam labot anotācijas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Komercdarbības atbalsta nosacījumi Programmā" sniegto izvērtējumu attiecībā uz augstākās izglītības iestādēm, jo to gadījumā ir jāvērtē tās ieņēmumu no izglītības pakalpojumu sniegšanas proporcija pret kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem un saimnieciskās darbības veikšanas gadījumā ir jāvērtē ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū -atbilstoši noteikumu projekta 42. punktā noteiktajiem kritērijiem.
Vienlaikus, ievērojot iepriekš minēto, lūdzam labot anotācijas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Komercdarbības atbalsta nosacījumi Programmā" sniegto izvērtējumu attiecībā uz augstākās izglītības iestādēm, jo to gadījumā ir jāvērtē tās ieņēmumu no izglītības pakalpojumu sniegšanas proporcija pret kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem un saimnieciskās darbības veikšanas gadījumā ir jāvērtē ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū -atbilstoši noteikumu projekta 42. punktā noteiktajiem kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt informāciju par to, kā tiek izpildīts 25.06.2024. MK sēdes protokola Nr.26 3.§ “Par Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. – 2029. gada perioda vadības likumprojektu” 4. punkta uzdevums: "Izglītības un zinātnes ministrijai kā programmas apsaimniekotājam, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu, kas nosaka programmas "Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā", kuras ietvaros tiek rīkots atklāts projektu iesniegumu konkurss, īstenošanas nosacījumus, iekļaut tajā projekta iesniedzēja pienākumu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, ja pēc attiecīgā projekta pabeigšanas gūst neto ienākumus, un noteikumu projekta pielikumā pievienot veidlapu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanai, kas aizpildāma, ja pēc attiecīgā projekta pabeigšanas gūst neto ienākumus."
Gadījumā, ja pēc projekta pabeigšanas atklātā projektu atlasē netiks gūti neto ienākumi un tādēļ izmaksu un ieguvumu analīzes veikšana nav nepieciešama, lūdzam iekļaut atbilstošu skaidrojumu un detalizētu pamatojumu noteikumu anotācijā.
Gadījumā, ja pēc projekta pabeigšanas atklātā projektu atlasē netiks gūti neto ienākumi un tādēļ izmaksu un ieguvumu analīzes veikšana nav nepieciešama, lūdzam iekļaut atbilstošu skaidrojumu un detalizētu pamatojumu noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
