Atzinums

Projekta ID
22-TA-1399
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
 
Lūdzam dzēst uzdevumu Nr. 4.6. - 1.1. “Veikti grozījumi Genoma izpētes likumā”, ņemot vērā, ka Valdības rīcības plāna 289.1. pasākumā paredzēts  Izstrādāt un virzīt pieņemšanai Saeimā likumprojektu "Biobanku likums". Veselības ministrija izstrādā Biobanku likuma projektu (22-TA-2110), kura pārejas noteikumos noteikts, ka Ar šā likuma spēkā stāšanos zaudē spēku Cilvēka genoma izpētes likums un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi un rīkojumi. Līdz ar to nav pamata izstrādāt izmaiņas likumā, kurš zaudēs spēku.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Uzdevumā 1.5. - 1.1. "Veidot valsts pasūtījumu sociālā darba speciālistu izglītības programmu saturam, pilnveidojot sociālā darba speciālistu izglītības programmas (pirmā un otrā līmeņa augstākās izglītības, tālākizglītības programmas)." aicinām izvērtēt, vai ir pamatoti VM norādīt kā līdzatbildīgo institūciju. Ja ir pamatoti, lūdzam to skaidrot izziņā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Pasākumā 4.5.1. - 1.1. "E-lietas platformas izveide (Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likums)." C kolonnā lūdzam  VM aizstāt ar VARAM, ņemot vērā to, ka šī uzdevuma 4) rīcības rezultāts "Attīstīta Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma, pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju" mērķis atbilst VARAM atbildībā esošajam ERAF SAM 1.3.1. "Izmantot digitalizācijas priekšrocības  iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm".

Kā jau iepriekš norādīts VM 18.01.2023. iebildumā (kas izziņā atzīmēts kā ņemts vērā), "Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas attīstība, pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju, ir uz starpnozaru sadarbību un IKT koplietošanas infrastruktūras attīstību vērsts pasākums, kas iziet ārpus veselības nozares. Tiesu medicīnas ekspertīze ir neatņemama tiesībsargājošo iestāžu ierosināto procesu sastāvdaļa, ja procesa virzītājs lemj par šādas ekspertīzes nozīmēšanu. Tas nozīmē rīcības pieprasīšanu un vienlaicīgi datu apmaiņu. E-lietas ietvarā ir jānodrošina eksperta atzinuma digitāla pieejamība visām iesaistītajām pusēm (atbilstoši to tiesībām iepazīties ar to). Līdz ar to tiesu medicīniskās ekspertīzes procesu digitalizācijas mērķis ir tehnoloģiski iekļauties e-lietas platformā un vienlaicīgi arī digitalizēt datus, kas būtu izmantojami veselības nozarē, tajā skaitā, pētniecībā. Plānojot finansējumu Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas attīstībai būtu jāievēro konsekvence finanšu avotu izmantošanā darbības rezultātu sasniegšanai (t.i., VM vērš uzmanību, ka 4.5.1. – 1.1.pasākuma realizācijai “Ietekmes novērtējumā uz valsts un pašvaldību budžetu” arī TM (TA; Prokuratūra) ir norādījušas SAM 1.3.1. finansējuma piesaisti)."

Veicot šo izmaiņu, lūdzam atrast veidu kā norādīt, ka šī finansējuma daļa attiecas uz VMTEC.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
1. Uzdevumā Nr. 4.2.3. - 1.1. "Efektīvai datu aprites nodrošināšanai DAGR izveide un atbilstoša tiesiskā regulējuma izstrāde." ierosinām pārskatīt 2. darbības rezultāta redakciju, kas ir šaurāks par to, kas norādīts rezultatīvajā rādītājā.

Vienlaikus ierosinām 2. darbības rezultātu un rezultatīvo rādītāju definēt tā, lai būtu skaidrs, ka dati no DAGR būs pieejami arī augstskolām un zinātniskajām institūcijām. Norādām, ka uzdevums 4.2.3. - 3.2. neatrisina akadēmiskā sektora vajadzības, jo pētniecības eksperimentālā daba neļauj iepriekš definēt, kādas datu kopas būs nepieciešamas, pētniecībā nepieciešami mikrodati nevis statistika, kā arī nepieciešams vispārējs risinājums, kas ļautu elastīgi izmantot pētniecībā visdažādākos publiskā sektora datus, t.sk. tos, kas nav publicēti.

Aicinām arī neierobežot datu devēju tvērumu, norādot, ka tie ir valsts reģistri, ņemot vētā to, ka, iekļaujoties Eiropas veselības datu telpā, datu devējiu klāsts būs ievērojami plašāks.

2. Uzdevumā 4.2.1. - 1.2. "Integrēties ES izveidotajās datu telpās, pēc nepieciešamības organizējot starptautisku datu apmaiņu ar citām datu kategorijām." rosinām pievienot darbības rezultātu un rezultatīvo rādītāju, kas paredz savlaicīgu, proaktīvu nacionālā regulējuma izstrādi un pielāgošanu Eiropas datu telpām.
Piedāvātā redakcija

1. 2) Ar DAGR starpniecību nodrošināta datu aprite starp datu devējiem un datu ņēmējiem, tajā skaitā augstskolām un zinātniskajām institūcijām.
2. -
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ierosinām uzdevumā 4.13.-1.1. “Pētījums un tehniskās specifikācijas izstrāde vienotas augstskolu studiju vadības sistēmas izstrādei vienotā pakalpojuma sniegšanai.” un kā līdzatbildīgo institūciju norādīt “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs” (VPC).
Piedāvātā redakcija
-