Atzinums

Projekta ID
24-TA-1044
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 2.pielikumu “Iespējamie ES fondu finansējuma avoti mehānismiem patvertņu vai vietu, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”, svītrojot no tā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) atbildībā esošos pasākumus -  4.2.1.7. pasākumu "Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība", 5.1.1.3. pasākumu "Publiskās ārtelpas attīstība", 5.1.1.1. pasākumu "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" un 6.1.1.3. pasākumu "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku". Precizējumi nepieciešami, jo VARAM nesaskata iespēju, ka VARAM reģionālās jomas atbildības pasākumos (4.2.1.7., 5.1.1.3., 5.1.1.1. un 6.1.1.3.pasākumā) šobrīd varētu tikt ietvertas prasības un nosacījumi patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, ņemot vērā, ka MK jau 2023. gadā un 2024.gada sākumā ir apstiprināti šo pasākumu īstenošanas nosacījumi, šobrīd norit projektu iesniegumu atlases vai tās jau ir noslēgušās un pašvaldības uzsāk projektu īstenošanu, lai izmantotu 2024.gada būvdarbu sezonu.  Ņemot vērā iepriekš  minēto, lūdzam no informatīvā ziņojuma 2. pielikuma "Iespējamie ES fondu finansējuma avoti mehānismiem patvertņu vai vietu, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" dzēst 4.2.1.7. pasākumu "Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība", 5.1.1.3. pasākumu "Publiskās ārtelpas attīstība", 5.1.1.1. pasākumu "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" un 6.1.1.3. pasākumu "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku".  

Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka 2.1.1.6. pasākumā "Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana" ir uzsākta investīciju piešķiršanas nosacījumu izstrāde un saskaņošana MK, kas tādējādi paredz dalīt ES fondu finansējumu trīs kārtās. Pirmajā kārtā tiks atbalstīti augstas gatavības energoefektivitātes projekti, kas noraidīti Atveseļošanas un noturības mehānisma 1.2.1.3.i. investīcijas “Pašvaldību ēku un infrastruktūras uzlabošana, veicinot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu un uzlabojot energoefektivitāti” otrajā uzsaukumā finansējuma nepietiekamības dēļ. Tie ir augstas gatavības projekti un tie esošajā finanšu, darbību un rādītāju apmērā tiek pārcelti finansēšanai no cita avota. Tas sniegs ieguldījumu n+3 mērķa sasniegšanu. Projektu atlase plānota kā ierobežota, nosakot pieejamo ES fondu finansējumu atbilstoši jau iesniegtajām projektu idejām. Tajās kā atbalstāmās darbības nav iekļautas civilās aizsardzības darbības. Otrajā kārtā ES fondu finansējums paredzēts ūdenssaimniecības infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanai, kas paredz veikt uzlabojumus specifiski iekārtās, nodrošinot energoneitralitātes prasības saskaņā ar pārskatīto Komunālo notekūdeņu direktīvu. Līdz ar to atbalsts patvertņu izbūvei nav atbilstošs mērķim, kam paredzēts iepriekš minētais finansējums. Savukārt trešajā kārtā ES fondu finansējums ir elastības finansējums, par kura pieejamību var lemt Finanšu ministrija pēc vidusposma izvērtējuma.

Papildus lūdzam skatīt VARAM sniegto iebildumu par šī informatīvā ziņojuma protokollēmuma 2.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst pret 2.1.3. “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” un 5.1.1. “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” specifiskā atbalsta mērķu iekļaušanu Informatīvā ziņojuma 3. sadaļas “Priekšlikumi turpmākai rīcībai” 2.punktā, ņemot vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3. punktu izteikto pamatojumu.

Lūdzam precizēt norādīto punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst Informatīvā ziņojuma 3. sadaļas “Priekšlikumi turpmākai rīcībai” 1.punktā ierosinātajai kārtībai, ka atbildīgajai iestādei sadarbībā ar VUGD jāvērtē, kuros kohēzijas politikas programmu atbalsta pasākumos būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu vietu atjaunošanai vai izveidei un līdz 2024. gada 1. decembrim izstrādā prasības un nosacījumus atbalsta saņemšanai, ņemot vērā, ka 2. pielikumā iekļautajos Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam VARAM atbildības pasākumos īstenošanas nosacījumi ir apstiprināti MK vai ir izstrādes stadijā un tos plānots apstiprināt  jau šajā gadā. Tāpat lūgums ņemt vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 2. punktu izteikto pamatojumu.

Lūdzam precizēt norādīto punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam atbalsta pasākuma īstenošanu informatīvā ziņojuma 2. pielikumā minētajai atbildīgajai iestādei (Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Veselības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija) sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izvērtēt, kuros kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākumos būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, un saskaņā ar aktuālo Ministru kabinetā apstiprināto  pasākumu ieviešanas izstrādes laika grafiku izstrādāt prasības un nosacījumus projektu iesniedzējiem atbalsta saņemšanai attiecīgā kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākuma īstenošanai.
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst pret 2.1.3. “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” un 5.1.1. “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” specifiskā atbalsta mērķu iekļaušanu Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas “Eiropas Savienības fondu finansējums” apakšsadaļas “Nepieciešamā rīcība” 3.punktā, ņemot vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3. punktu izteikto pamatojumu.

Lūdzam precizēt norādīto rindkopu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst pret Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas “Eiropas Savienības fondu finansējums” apakšsadaļas “Finansējuma pieejamība” otrajā rindkopā piedāvāto deleģējumu VARAM vadībā veidot darba grupu, lai novirzītu Eiropas Savienības fondu finansējumu atbalsta saņēmējiem.

Lūdzam svītrot šo teikumu, ņemot vērā VARAM iebildumos par šī informatīvā ziņojuma protokollēmuma 2. un 3. punktā sniegto pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst pret Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas  “Eiropas Savienības fondu finansējums” piektajā rindkopā norādīto attiecībā uz 2.1.3. “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” un 5.1.1. “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” specifiskā atbalsta mērķiem, ņemot vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3. punktu izteikto pamatojumu.

Lūdzam precizēt norādīto rindkopu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
Savukārt Iekšlietu ministrija ierosina investīcijas priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā iekļaut ES kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam un aicina Finanšu ministrijai izvērtēt iespēju paredzēt prioritāti, lemjot par papildu finansējumu ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros. 
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" 1.3.sadaļā "Atbalsts divējādas lietojamības infrastruktūras izveidei un atjaunošanai Latvijas Austrumu pierobežas reģionos" sniegta informācija par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) īstenotajām darbībām ar mērķi sniegt atbalstu ES Austrumu pierobežai, tai skaitā divējādā lietojuma infrastruktūras projektu īstenošanai mobilitātes un pakalpojumu jomā. Savukārt informatīvā ziņojuma 1.4.sadaļā "Investīciju projekti jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai, pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai un skolu tīkla sakārtošanai" VARAM noteikts deleģējums nodrošināt komunikāciju ar pašvaldībām, aicinot valsts aizdevuma saņēmējus (pašvaldības) attiecīgo projektu ietvaros veikt patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanu vai izveidi. Atsaucoties uz augstāk minēto, VARAM izvirza sekojošus iebildumus:
1. Lūgums precizēt informatīvā ziņojuma 1.3.sadaļu "Atbalsts divējādas lietojamības infrastruktūras izveidei un atjaunošanai Latvijas Austrumu pierobežas reģionos", svītrojot no tās 3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka attiecīgās sadaļas 3.apakšpunktā minētās darbības plānots integrēt VARAM izstrādē esošajā Rīcības plānā Austrumu pierobežas attīstībai 2024.-2026. gadam (23-TA-2963), kur attiecīgi plānots iekļaut informāciju par divējādas lietojmības infrastruktūras attīstību.
2. Lūgums precizēt informatīvā ziņojuma 1.4.sadaļā "Investīciju projekti jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai, pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai un skolu tīkla sakārtošanai" noteikto nepieciešamo rīcību, papildinot to ar informāciju par ministriju sadarbību šī uzdevuma izpildē, attiecīgi VARAM sadarbībā ar Iekšlietu ministriju varētu informatīvi aicināt pašvaldības, īstenojot infrastruktūras attīstības pasākumus, vērtēt iespēju to ietvaros atjaunot vai izveidot patvertnes vai vietas, kur var patverties.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) iebilst ierosinātajai protokollēmuma 2. punktā paredzētajai kārtībai, ka atbildīgajai iestādei sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (turpmāk – VUGD) jāvērtē, kuros kohēzijas politikas programmu atbalsta pasākumos būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu vietu atjaunošanai vai izveidei un līdz 2024. gada 1. decembrim izstrādā prasības un nosacījumus atbalsta saņemšanai, ņemot vērā, ka 2. pielikumā iekļautajos Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam VARAM atbildības pasākumos īstenošanas nosacījumi ir apstiprināti Ministru kabinetā (turpmāk – MK) vai notiek to izstrāde un saskaņošana.  Vēršam uzmanību, ka 2. pielikumā iekļautajos VARAM atbildības reģionālās attīstības jomas investīciju pasākumos - 4.2.1.7. “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”, 5.1.1.3. “Publiskās ārtelpas attīstība”, 5.1.1.1. “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” un 6.1.1.3. “Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku” ir izsludinātas vai jau noslēgušās projektu iesniegumu atlases, pašvaldības uzsāk projektu īstenošanu, lai izmantotu 2024.gada būvdarbu sezonu. Vienlaikus norādām, ka, uzliekot finansējuma saņēmējiem (pašvaldībām) pienākumu veikt būtiskas izmaiņas jau izstrādātajos tehniskajos projektos, paredzot tajos arī  vietu, kur patverties, izveidi, tiks ne tikai būtiski kavēti faktiskie būvdarbi projektos un aktualizēts jautājums par papildu finansējumu iesniegto projektu īstenošanai, bet arī pastāv risks nesasniegt kohēzijas politikas programmā noteiktos rādītājus. Vēršam uzmanību, ka Latvijai kopumā ir būtiski veicināt faktisko būvdarbu uzsākšanu projektos, kuros atlases ir noslēgušās, lai nodrošinātu Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu mērķa (n+3) izpildi un nepalielinātu riskus Latvijai zaudēt pieejamo Eiropas Savienības fondu finansējumu.
Ievērojot iepriekš minēto, VARAM aicina Iekšlietu ministriju un VUGD definēt konkrētas prasības iekļaušanai to investīciju pasākumu īstenošanas nosacījumos, kuru izstrāde vēl nav uzsākta, un par finansēšanas avotiem vērsties pie Finanšu ministrijas kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadošās iestādes, kas koordinē priekšlikumu sagatavošanu nacionālajiem lēmumiem par elastības finansējuma izmantošanu pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pieņemšanas. Vēršam uzmanību, ka skaidru un tiešu prasību noteikšana atbalsta saņemšanai ļautu atbildīgajai iestādei savlaicīgi iestrādāt minētās normas noteikumos, kur tas būtu attiecināms un iespējams, kā arī mazinātu administratīvo slogu gan atbildīgās iestādes, gan VUGD pusē, jo katra atbildīgā iestāde varētu piedāvāt konkrētu kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākumu noteikumu redakciju.

Vienlaikus lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot protokollēmuma 2. punktā iekļauto nosacījumu atbildīgajām iestādēm izstrādāt  prasības un nosacījumus projektu iesniedzējiem atbalsta saņemšanai attiecīgā programmas atbalsta pasākuma īstenošanai norādīto  termiņu – līdz 2024. gada 1. decembrim, ievērojot, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam paredzēto pasākumu ieviešanas izstrādes laika grafiks katram pasākumam ir atšķirīgs un katras atbildīgās iestādes atbildībā esošo pasākumu īstenošanas nosacījumu (MK noteikumu) un projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrādes un apstiprināšanas laika grafiks ir apstiprināts MK 2023. gada 14. novembra sēdē (protokols Nr.57/47.§) kā informatīvā ziņojuma “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. septembrim (pusgada ziņojums)” 2.pielikums “ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda MK noteikumu par specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafika riski”.

Lūdzam protokollēmuma 2. punktā vārdus “darbības programma” aizstāt ar vārdiem “kohēzijas politikas programma”, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gadam plānošanas perioda programmas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam atbalsta pasākuma īstenošanu informatīvā ziņojuma 2. pielikumā minētajai atbildīgajai iestādei (Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Veselības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija) sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izvērtēt, kuros kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākumos būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, un saskaņā ar aktuālo Ministru kabinetā apstiprināto  pasākumu ieviešanas izstrādes laika grafiku izstrādāt prasības un nosacījumus projektu iesniedzējiem atbalsta saņemšanai attiecīgā kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākuma īstenošanai.
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM iebilst par 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” (turpmāk – 2.1.3. SAM) un 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” (turpmāk – 5.1.1. SAM) iekļaušanu šī protokollēmuma 3. punktā.
Vēršam uzmanību, ka 2.1.3. SAM pasākumu īstenošanas noteikumu projekti iesniegti Valsts kancelejā izskatīšanai tuvākajā MK sēdē vai jau notiek projektu īstenošana. Skaidrojam, ka aptuveni puse 2.1.3. SAM pieejamā  finansējuma ir paredzēta projektiem ierobežotā projektu iesniegumu atlasē (ar Ministru kabineta rīkojumu noteikts katram projekta iesniedzējam pieejamais ERAF finansējums un sasniedzamie rādītāji). Ievērojot, ka jau investīciju nosacījumu izstrādes laikā tika konstatēts, ka pieejamais finansējums nav pietiekams prioritāri īstenojamo pretplūdu un krasta erozijas pasākumu atbalstam nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās, VARAM nesaskata iespējas novirzīt daļu finansējuma patvertņu izveidei, jo tas apdraudētu Kohēzijas politikas programmā noteikto rādītāju sasniegšanu gan projekta, gan programmas līmenī.
Attiecībā uz 5.1.1.SAM norādām,  ka 5.1.1. SAM  ietver ne tikai VARAM bet arī Kultūras ministrijas atbildības pasākumus. VARAM atbildībā esošo 5.1.1. SAM pasākumu īstenošanas MK noteikumi jau ir apstiprināti, šobrīd notiek projektu iesniegumu atlases  vai tās jau ir noslēgušās un pašvaldības uzsāk projektu īstenošanu, tai skaitā jāņem vērā aktuālo būvdarbu sezonu un to, ka maksājumu plūsma projektos ir būtiska Latvijas kopējā n+3 mērķa izpildei. Vienlaikus daļa no 5.1.1.SAM VARAM atbildības pasākumiem pieejamā  finansējuma ir paredzēta projektiem ierobežotā projektu iesniegumu atlasē (noteikts konkrēts pieejamā ERAF finansējuma apmērs un sasniedzamie rādītāji).
Ievērojot iepriekš minēto, un ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav norādīta konkrēta informācija par Iekšlietu ministrijas investīcijas priekšlikuma “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā saturu, VARAM lūdz izteikt protokollēmuma 3.punktu jaunā redakcijā (skat. piedāvāto redakciju). Papildus skaidrojam, ka Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadošā iestāde koordinē priekšlikumu sagatavošanu nacionālajiem lēmumiem par elastības finansējuma izmantošanu pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pieņemšanas.

Lūdzam precizēt protokollēmuma 3. punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) iebilst Ministru kabineta protokollēmuma 4.punktā noteiktajam deleģējumam, kur noteikts jautājumu par nepieciešamo finansējumu valsts atbalsta programmas patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei īstenošanai izskatīt likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem gadiem sagatavošanas procesā, VARAM sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai atbilstošu prioritārā pasākuma pieteikumu. VARAM neplāno virzīt prioritārā pasākuma pieteikumu nepieciešamajam finansējumam valsts atbalsta programmas patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei īstenošanai - VARAM ieskatā šis ir uzskatāms par Iekšlietu ministrijas kompetencē esošu jautājumu, vienlaikus VARAM varētu uzņemties šīs atbalsta programmas administrēšanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma 4. apakšpunktā minēto, kā arī attiecīgi precizēt informatīvā ziņojuma "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" saturu, kur VARAM noteikts augstāk minētais deleģējums.
 
Piedāvātā redakcija
Jautājumu par nepieciešamo finansējumu valsts atbalsta programmas īstenošanai izskatīt likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem gadiem sagatavošanas procesā, Iekšlietu ministrijai sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai atbilstošu prioritārā pasākuma pieteikumu.
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1. sadaļā “Esošā situācija un iespējamie risinājumi” 1.2. apakšpunktā, kā arī Ministru kabineta protokollēmuma 5. punktā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzdots sagatavot grozījumus Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 589 "Iekšlietu ministrijas nolikums" 4.1.4. apakšpunktu Iekšlietu ministrijas funkcijas ir civilā aizsardzība, ugunsdrošība, ugunsdzēsība un glābšana. Līdz ar to jautājumi par civilo aizsardzību un katastrofu pārvaldības ir Iekšlietu ministrijas kompetencē. Tā kā Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums ir Iekšlietu ministrijas sagatavots likums un ir Iekšlietu ministrijas kompetences jautājums, tad grozījumus tajā būtu jāveic Iekšlietu ministrijai, nevis Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. Tāpat arī Ministru kabineta noteikumus, kas tiks sagatavoti uz šī likuma pamata būtu jāvirza Iekšlietu ministrijai, kā šīs jomas kompetentai iestādei.
Vēršam uzmanību, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kompetence ir noteikta Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" un no tā izriet, ka ministrijas kompetencē nav jautājumi par civilo aizsardzību vai un katastrofas pārvaldīšanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt gan Ministru kabineta protokollēmuma 5. punktu, gan informatīvā ziņojumā minēto.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta protokollēmuma 5.2. apakšpunktā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzdots virzīt Ministru kabineta noteikumu projektu, nosakot valsts atbalsta apmēru, piešķiršanas kritērijus un kārtību, kādā piešķir atbalstu ēku, kas nav publiskai personai piederošs nekustamais īpašums, īpašniekiem vai kopīpašniekiem patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, kā arī kārtību, kādā administrē un uzrauga sniegto valsts atbalstu. Arī informatīvā ziņojuma 1.4. apakšpunktā noteikts, ka Ministru kabineta 2024. gada 5. marta noteikumos Nr. 159 “Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts budžeta aizdevuma saņemšanai” šobrīd nav paredzēts nosacījums par patvertņu vai telpu, kur patverties, atjaunošanu vai izveidošanu, tomēr būtu būtiski nodrošināt komunikāciju ar pašvaldībām par šī jautājuma nozīmīgumu sabiedrības drošības veicināšanā, aicinot projektos paredzēt patvertņu izbūvi vai telpu pielāgošanu patvertnes vajadzībām.
Līdz ar to Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzdots virzīt grozījumus minētajos Ministru kabineta noteikumos. Vēršam uzmanību, ka veiksmīgākai grozījumu realizācijai priekšlikumus par grozījumu veikšanu būtu jāsagatavo Iekšlietu ministrijai un sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju tie būtu tālāk jāvirza.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma 5.2. apakšpunktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka centralizēti koordinēta patvertņu ierīkošana un vienota tiesiskā regulējuma izstrāde pēc būtības piekrīt valstij, ko apstiprina jau vien tas, ka Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” un šo Ministru kabineta rīkojuma protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”” projektu. 
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 18. punkts noteic, ka  pašvaldības autonomā funkcija ir veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā. Tajā pašā laikā Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Ievērojot minēto un atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam pašvaldībai nav noteikts patstāvīgs pienākums (pārvaldes uzdevums)  rūpēties par patvertņu jautājuma risināšanu.
Vienlaikus saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Tajā pašā laikā saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta trešo daļu brīvprātīgās iniciatīvas plāno un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. Ievērojot minēto, arī pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas ietvaros risināt patvertņu jautājumu (iedzīvotāju aizsardzības jautājumu) ir neatbilstoši, jo šis jautājums pēc būtības ietilpst jau noteiktās valsts pārvaldes funkcijās, kuru īstenošanas kārtība primāri tiek regulēta likumā, un iedzīvotājiem neatkarīgi no pašvaldības administratīvās teritorijas ir vienādas tiesības uz aizsardzību visā valsts teritorijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra Informatīvā ziņojuma "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (sēdes protokols Nr. 55 37. §) (22-TA-407) 3. punktu visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu. Ja jau informatīvajā ziņojumā tiek prezumēta nepieciešamība paredzēt pilnvarojumu saistošo noteikumu izdošanai likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", ir jāveic Ministru kabineta protokollēmumā minētais izvērtējums.
Vienlaikus norādām, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nav iebildumu, ja pašvaldības administrētu valsts atbalstu patvertņu izbūvei saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteiktu vienotu kārtību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Ministru kabineta rīkojuma protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”” projekta 6. punktu un attiecīgi pārskatīt informatīvo ziņojumu “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas “Eiropas Savienības fondu finansējums” apakšsadaļas “Nepieciešamā rīcība” 2.punktā norādīto, VARAM ierosina ņemt vērā MK noteikumu par pasākumu īstenošanu laika grafiku, kas apstiprināts MK, un aicinām paredzēt ietvert atbilstošas prasības un nosacījumus atbalsta saņemšanai projektu iesniedzējiem patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, tikai tajos īstenošanas noteikumos, kuri vēl ir sagatavošanas stadijā un tie nav apstiprināti.  
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz iespējām VARAM atbildības pasākumos iekļaut prasības un nosacījumus patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei (Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas “Eiropas Savienības fondu finansējums” apakšsadaļa “Nepieciešamā rīcība” 1.punkts), lūdzam skatīt VARAM pausto pamatojumu iebildumos par šī informatīvā ziņojuma protokollēmuma 2. un 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-