Atzinums

Projekta ID
25-TA-189
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
29.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā informatīvā ziņojuma sadaļā "4.Iespējamā turpmākā rīcība" minēto, ka pastāv risks, ka saņemtais CEF finansējums varētu tikt traktēts kā neattiecināmie līdzekļi, kā rezultātā var iestāties gan līdzekļu atmaksas pienākums, gan finansējuma samazinājums vai apturēšana, vai līguma izbeigšana būtisku pārkāpumu gadījumā, kā arī minēti citi riski (darbinieku aizplūšana, izmaiņu ietekme uz drošības prasībām u.tml.), lūdzam izvērtēt protokollēmuma punkta papildināšanu ar nosacījumu, ka, lai izpildītu 4.punktā noteikto, ir nepieciešams arī minēto risku izvērtējums pirms EDZL kapitāla daļas tiek ieguldītas LDZ.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiesību akti neparedz Ministru kabinetam tiesības dot uzdevumus valsts kapitālsabiedrībai, lūdzam attiecīgi pārformulēt protokollēmuma 6. un 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā nortādīts, ka "Pastāv iespēja, ka tiks izveidota jauna "Latvijas dzelzceļa" koncerna holdingkompānija (valdošais uzņēmums, valsts akciju sabiedrība), kam tiks nodotas gan pašreizējā LDz, gan LDz meitas sabiedrību kapitāla daļas". 
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta pirmo daļu publiska persona drīkst iegūt un saglabāt līdzdalību kapitālsabiedrībā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantam. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmo un otro daļu, ciktāl likumā nav noteikts citādi, publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no trim priekšnosacījumiem (turgus nepilnība, stratēģiski svarīgi pakalpojumi , stratēģiski svarīgu īpašumu pārvaldīšana).  Pirms kapitālsabiedrības dibināšanas vai līdzdalības iegūšanas esošā kapitālsabiedrībā publiska persona veic paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā minētās holdingkompānijas izveides nepieciešamība jāvērtē atbilstoši VPIL 88. pantam, tai skaitā veicot ekonomisko izvērtējumu par šādas pārvaldības struktūras izveides atbilstību efektīvitātes priekšnosacījumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā nav ietverti konkrēti ieguvumi un pamatojums no EDZL pievienošanas LDZ koncernam.
4.sadaļā ietvertā informācija liecina, ka sākotnējie ieguvumi no sinerģijas būs nebūtiski, līdz ar to nav skaidrs, kāds būtu pamatots šo izmaiņu ieviešanas laika plāns.
Pirmsšķietami, šādas izmaiņas būtu jāveic pēc plānotā padziļinātā izvērtējuma. Tajā brīdi arī prezentējot skaidru piedāvājumu nākotnes pārvaldības modelim, kur iezīmēta gan RB Rail atrašanās vieta (šobrīd izņemts no protokollēmuma), gan CARGO atdalīšana no māteskompānijas LDZ.
Būtu nepieciešams papildināt par tālāko darbības plānu, – kad plānots padziļināts izvērtējums un tālāka EDZL un LDZ integrācija.
Piedāvātā redakcija
-