Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 74.2.1. un 74.2.2. apakšpunkts paredz, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) personas datus par fiziskas personas amatiem un darba vietām, kā arī datus par saimnieciskās darbības veicēju. Vienlaikus anotācijas 8.1.13. apakšpunktā skaidrots, ka no Valsts ieņēmumu dienesta VISS iegūst datus, kas nepieciešami, lai pārbaudītu nodarbinātības statusu, darba vietas saraksts ar nodarbinātības periodu, saimnieciskās darbības veicēja darbības veidu NACE2 kods, saimnieciskās darbības reģistrācijas veida kods - tādējādi, lai pārliecinātos par personas atbilstību mērķa grupai. 
 
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka, pirmkārt, noteikumu projekta 74.2.1. un 74.2.2. apakšpunktā ietvertais datu apjoms atšķiras no tā, kas ir norādīts anotācijā. Līdz ar to nav saprotams, kādu datu apjomu ir plānots apstrādāt no VID. Otrkārt, saskaņā ar noteikumu projekta 2.13. apakšpunktu investīcijas tiešā mērķa grupa ir pieaugušie vecumā no 18 gadiem. Līdz ar to nav saprotams, kā augstāk norādītie dati tiks izmantoti, lai pārliecinātos par personas atbilstību norādītajam vecumam. Attiecīgi vai šie dati vispār ir nepieciešami norādītā nolūka sasniegšanai.
Vēršam uzmanību, ka platformā plānotajai personas datu apstrādei ir jāatbilst visiem Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. pantā minētajiem personas datu apstrādes pamatprincipiem. Tai skaitā Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam likumīguma, godprātības un pārredzamības principiem, kas paredz, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, "b" apakšpunktā minētajam nolūka ierobežojuma principam, kas paredz, ka personas dati tiek vākti konkrētos nolūkos, kā arī  "c" apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam, kas paredz, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Ņemot vērā augstāk norādīto, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 74.2.1. un 74.2.2. apakšpunktā un anotācijā ietverto datu apjomu un šo datu apstrādes nolūku. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 78. punkts paredz, ka personai piesakoties izglītības programmai, lai nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti ir jānorāda informācija par: dzimumu; bēgļa vai alternatīvās personas statusu (ja attiecināms); persona pārstāv mājsaimniecību, kurai piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statuss (ja attiecināms) vai persona ir vecāks vai aizbildnis bērnam vecumā līdz diviem gadiem (ja attiecināms).
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta ir svītrots regulējums, kas paredzēja papildus atbalstu personām, kas atbilst kādam augstāk minētajam statusam. Bez tam šajā normā norādītais apstrādes nolūks - lai nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu - nav saprotams, kā arī nav pamatots ne vien attiecībā uz prasību norādīt atbilstību kādam no minētajiem statusiem, bet arī attiecībā uz dzimuma norādīšanu, jo saskaņā ar noteikumu projektu projekta īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc dzimuma.
Tādējādi nav saprotams nolūks šādu datu apstrādei un ir apšaubāma šī regulējuma atbilstība Datu regulas 5. panta 1. punkta "a", "b" un "c" apakšpunktā ietvertajam principam. Ņemot vērā minēto lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 78. punktu.

Papildus minētajam norādām, ka, pamatojoties uz likumīguma, godprātības un pārredzamības principu, noteikumu projekta līmenī nevis tā anotācijā, būtu noregulējams jautājums par to, no kādām informācijas sistēmām, kurā brīdī un apjomā tiks veikta apstrāde mērķgrupas atbilstības pārbaudei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 22.1. apakšpunkts paredz, ka individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ietvaros finansējuma piešķiršanas nosacījumi personas izvēlētajai izglītības programmai un atbalsta pasākumiem atbilstoši šo noteikumu 8. punktā noteiktajiem finansējuma avotiem: šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā noteikto izglītības programmu apguvei izmaksas finansējamas 100 % apmērā, aizpildījusi individuālo mācību ceļu, izmantojot platformas funkcionalitāti.
Inspekcija vērš uzmanību, ka veikto precizējumu rezultātā norma ir kļuvusi redakcionāli neskaidra. Proti, sanāk, ka vienīgais nosacījums, lai persona saņemtu 100% finansējumu šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā noteikto izglītības programmu apguvei ir personas portālā aizpildīts individuālo mācību ceļš.
Ņemot vērā minēto un to, ka iepriekš minētajā normā bija norādītas konkrētas atbalstāmas personu grupas (piem., persona ar bēgļa vai alternatīvās personas statusu, maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statusu), kas varēs saņemt finansējumu norādītajā apmērā, un noteikumu projekta 78. punktu, kas paredz personai, piesakoties izglītības programmai, sniegt ziņas, ja tā atbilst konkrētai atbalstāmai personu grupai, lūdzu izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 22.1. apakšpunktu, kā arī skaidrot šo jautājumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka minētā norma dublē noteikumu projekta 78. punktā ietverto regulējumu, līdz ar to lūdzam svītrot  noteikumu projekta 77. punktu.
Piedāvātā redakcija
-