Atzinums

Projekta ID
23-TA-1712
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
30.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Kategoriski iebilstam pret Grozījumu redakciju kopumā.

Applūstošās teritorijas nav pielīdzināmas plūdu riska teritorijām. Applūstošā teritorija ir ūdensteces ielejas vai ūdenstilpes ieplakas daļa, kura palos vai plūdos pilnīgi vai daļēji applūst un kuras platums ūdensteces vai ūdenstilpes aizsardzības nolūkos tiek noteikts vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā atbilstoši Aizsargjoslu likuma 7.panta sestajā daļā noteiktajai metodikai.

SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – Centrs) modelētās plūdu postījumu un plūdu riska kartes bez precizēšanas nav piemērojamas apgrūtinājuma -  applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija (kods 7311020400) noteikšanai teritorijas plānojumos, lokālplānojumos un detālplānojumos, ņemot vērā situāciju dabā – esošo apbūvi, ielu tīklu, pretplūdu aizsardzībai, virsūdeņu savākšanai un novadīšanai izbūvētās būves un sistēmas.

Izstrādājot šādu Noteikumu redakciju, nav vērtēti ekonomiskie aspekti un to ietekme uz teritoriju attīstību, kā arī uz fizisko un juridisko personu īpašumiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nav ņēmusi vērā jau iepriekš izteiktos pašvaldību iebildumus un priekšlikumus par Centra plūdu postījumu un plūdu riska karšu izmantošanu applūstošo teritoriju noteikšanai.

Centra plūdu risku kartes, ņemot vērā to detalizācijas pakāpi, var izmantot teritoriju ar īpašiem noteikumiem – plūdu riska teritoriju noteikšanai teritorijas attīstības plānošanas dokumentos. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” plūdu riska teritorijās pašvaldība var noteikt īpašas prasības būvniecībai un vides infrastruktūrai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka teritorijas plānojums ir ilgtermiņa teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kam ir jānodrošina ticama informācija par teritoriju (īpašumu) atļauto izmantošanu, bet Centra dati par 10% applūšanas varbūtību ir mainīgi, kā arī notiek darbs pie karšu pilnveidošanas un precizitātes uzlabošanas, iebilstam pret Centra datu kā vienīgā informācijas avota izmantošanu teritorijas plānošanai nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās. Norādāms, ka tik būtiska apgrūtinājuma, kas pat pilsētas teritorijā pilnībā aizliedz apbūvi, noteikšanai jāizvērtē konkrētā situācija un ne tikai applūšanas fakts, bet arī cēlonis. Ievērojot to, ka applūstošās teritorijas ne vienmēr ir saistītas ar dabiskām palienēm, tās mēdz būt arī fragmentētas ar esošu apbūvi vai reljefu.

Priekšlikums.
Izstrādāt grozījumus Aizsargjoslu likumā, paredzot pilsētu teritorijās vietās, kur plūdu riski būtu vērtējami kontekstā ar esošu apbūvi un iespējamu teritoriju attīstību apbūvei, paredzot prasības teritoriju sagatavošanai un apbūvei vietās, kas nav vienlaidus dabiski applūstošās teritorijas un kur applūšanas riski var tikt novērsti. Tikai pēc grozījumu Aizsargjoslu likumā veikt izmaiņas Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 406 "Virszemes ūdensobjektu aizsargjoslu noteikšanas metodika".
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Papildināt Noteikumu projektu ar punktu šādā redakcijā:
“Pašvaldība var lemt par applūstošās teritorijas precizēšanu teritorijas plānojumā atbilstoši hidrologa, sertificēta hidromelioratīvās būvniecības speciālista vai sertificēta biotopu eksperta atzinumiem par dabā konstatējamām applūduma pazīmēm vai par dabā konstatējamām applūstošo teritoriju robežām, kas izveidojušās tiešas ūdens iedarbības vai saimnieciskās darbības dēļ”.
 
Piedāvātā redakcija
-