Projekta ID
23-TA-1941Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
11.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Par: 69.lpp.
(t.sk. Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta transporta modeļa aktualizāciju un paplašināšanu)
Aicinām precizēt iestādes nosaukumu – Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments.
(t.sk. Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta transporta modeļa aktualizāciju un paplašināšanu)
Aicinām precizēt iestādes nosaukumu – Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Par: 49.-50.lpp. Tiek uzskatīts, ka pārvietošanās ar privāto automobili salīdzinājumā ar sabiedrisko transportu ir:
augstas kvalitātes un lēta – lai gan daudzos gadījumos tā nav;
pieejama 24/7 un nelielā attālumā (autostāvvieta pie durvīm);
lēta – pieņemot, ka benzīna cena ir aptuveni 30 centi par kilometru transportlīdzeklī ar ietilpību līdz 5 cilvēkiem;
ātra.
Aicinām vienā pirmajā punktā svītrot vārdu “lēta”, ņemot vērā, ka šis kritērijs ir minēts trešajā punktā.
augstas kvalitātes un lēta – lai gan daudzos gadījumos tā nav;
pieejama 24/7 un nelielā attālumā (autostāvvieta pie durvīm);
lēta – pieņemot, ka benzīna cena ir aptuveni 30 centi par kilometru transportlīdzeklī ar ietilpību līdz 5 cilvēkiem;
ātra.
Aicinām vienā pirmajā punktā svītrot vārdu “lēta”, ņemot vērā, ka šis kritērijs ir minēts trešajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 62.lpp. Dzelzceļa sabiedriskajam transportam ir jākļūst par sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu gan Rīgas valstspilsētā, gan plašākā RMA teritorijā.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība jau iepriekš ir norādījusi, ka Rīgas gadījumā lietojams būtu “sliežu transports”, nevis dzelzceļa sabiedriskais transports, kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība jau iepriekš ir norādījusi, ka Rīgas gadījumā lietojams būtu “sliežu transports”, nevis dzelzceļa sabiedriskais transports, kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 58.lpp. Attiecībā uz pilsētu sabiedrisko transportu:
izveidot sabiedriskā transporta maršrutu savienojumus ar dzelzceļa stacijām (Zasulauks, Zolitūde un Imanta), iekļaujot papildu maršrutus no Imantas dzelzceļa stacijas uz Starptautisko lidostu “Rīga”;
uzlabot sabiedriskā transporta infrastruktūru (paaugstinot pieturvietu, staciju, mobilitātes punktu kvalitāti un uzlabojot pieejamību);
uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti (palielināt reisu biežumu, nodrošināt saskaņotus kustības grafikus);
Attiecībā uz reģionālo autobusu transportu - uzlabot reģionālās nozīmes starppilsētu autobusu maršrutu tīklu, nodrošinot savienojamību ar dzelzceļa stacijām un veicinot reģionālo vilcienu transporta izmantošanu.
Aicinām pārskatīt šo rindkopu, jo nav skaidrs, kāpēc pēdējais punkts attiecināts uz pilsētu sabiedrisko transportu.
izveidot sabiedriskā transporta maršrutu savienojumus ar dzelzceļa stacijām (Zasulauks, Zolitūde un Imanta), iekļaujot papildu maršrutus no Imantas dzelzceļa stacijas uz Starptautisko lidostu “Rīga”;
uzlabot sabiedriskā transporta infrastruktūru (paaugstinot pieturvietu, staciju, mobilitātes punktu kvalitāti un uzlabojot pieejamību);
uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti (palielināt reisu biežumu, nodrošināt saskaņotus kustības grafikus);
Attiecībā uz reģionālo autobusu transportu - uzlabot reģionālās nozīmes starppilsētu autobusu maršrutu tīklu, nodrošinot savienojamību ar dzelzceļa stacijām un veicinot reģionālo vilcienu transporta izmantošanu.
Aicinām pārskatīt šo rindkopu, jo nav skaidrs, kāpēc pēdējais punkts attiecināts uz pilsētu sabiedrisko transportu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 47.lpp. Pilsēta ar vislielāko iedzīvotāju skaitu, kurā ir pieejams bezmaksas sabiedriskais transports, ir Igaunijas galvaspilsēta Tallina
Aicinām ņemt vērā jaunāko informāciju par Igaunijas pieredzi, jo saskaņā ar pieejamo informāciju, bezmaksas sabiedriskā transporta izmantošanas iespēja nav palielinājusi sabiedriskā transporta lietotāju skaitu.
Aicinām ņemt vērā jaunāko informāciju par Igaunijas pieredzi, jo saskaņā ar pieejamo informāciju, bezmaksas sabiedriskā transporta izmantošanas iespēja nav palielinājusi sabiedriskā transporta lietotāju skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 42.lpp. Pašreizējie attīstības mērķi plašāk ir ietverti izklāstīti PV attīstības plānā.
Aicinām svītrot vārdu “izklāstīti”.
Aicinām svītrot vārdu “izklāstīti”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 41.-42.lpp. Ņemot vērā ierobežotās valsts finansēšanas iespējas sabiedriskajam transportam un balstoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma prasībām (garantijām iedzīvotājiem par sabiedriskā transporta pieejamību), viens no risinājumiem ir nodrošināt reisu skaitu maršrutos atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktajām minimālajām prasībām. Tas nozīmē, ka ir iespējams pārskatīt visus maršrutu reisus, kas kursē ārpus vispārpieņemtā (normālā) darbalaika no plkst. 18:30 līdz plkst. 6:30 darbdienās (tai skaitā brīvdienās un svētku dienās), ierobežojot šo reisu kursēšanu proporcionāli valsts budžetā pieejamajiem līdzekļiem, bet pārējos pārvadājumus nododot komercpārvadātājiem vai atstājot pašvaldību pārziņā.
Lai ievērotu mobilitātes kā pakalpojuma principu un veicinātu privātā autotransporta īpatsvara samazināšanu, ir jāņem vērā, ka maršrutu komercializācija var samazināt transporta pieejamību iedzīvotājiem. Komercpārvadātāji maršrutu rentabilitātes nodrošināšanas nolūkos var samazināt reisu skaitu, turklāt komercpārvadājumus ir salīdzinoši grūtāk integrēt vienotajā tarifu sistēmā (tarifu atlaižu piemērošanai būs jāpiešķir valsts budžeta dotācija).
Ņemot vērā šīs rindkopas, nav skaidrs, kāds ir piedāvājums, lai nepieļautu šādas situācijas. Vienlaikus pašā tekstā ir ietverts risks, ko rada šāda pieeja, pārvadājumus nododot komercpārvadātājiem, kuri ir komersanti, un kuru primārais uzdevums ir veikt komercdarbību peļņas nolūkā. Tāpat norādāms, ka valsts joprojām nav veikusi grozījumus normatīvajos aktos, bet šāda izšķiršanās tuvākajā laikā ir jāveic, vai komercpārvadājumos ir pārvadājami pasažieri ar valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, un, ja ir, tad kāds būs šo komercpārvadātājam sedzamo zaudējumu apjoms.
Lai ievērotu mobilitātes kā pakalpojuma principu un veicinātu privātā autotransporta īpatsvara samazināšanu, ir jāņem vērā, ka maršrutu komercializācija var samazināt transporta pieejamību iedzīvotājiem. Komercpārvadātāji maršrutu rentabilitātes nodrošināšanas nolūkos var samazināt reisu skaitu, turklāt komercpārvadājumus ir salīdzinoši grūtāk integrēt vienotajā tarifu sistēmā (tarifu atlaižu piemērošanai būs jāpiešķir valsts budžeta dotācija).
Ņemot vērā šīs rindkopas, nav skaidrs, kāds ir piedāvājums, lai nepieļautu šādas situācijas. Vienlaikus pašā tekstā ir ietverts risks, ko rada šāda pieeja, pārvadājumus nododot komercpārvadātājiem, kuri ir komersanti, un kuru primārais uzdevums ir veikt komercdarbību peļņas nolūkā. Tāpat norādāms, ka valsts joprojām nav veikusi grozījumus normatīvajos aktos, bet šāda izšķiršanās tuvākajā laikā ir jāveic, vai komercpārvadājumos ir pārvadājami pasažieri ar valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, un, ja ir, tad kāds būs šo komercpārvadātājam sedzamo zaudējumu apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 33.lpp. Koplietošanas automobiļu skaita pieaugums veicina automobilizācijas līmeņa pieaugumu, kas savukārt palielina transportlīdzekļu skaitu Rīgā, it sevišķi Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā. Vienlaikus ir novērojama nekontrolēta transportlīdzekļu atstāšana uz ielām un pie tirdzniecības vietām, jo autobraucēji var brīvi izvēlēties brauciena sākuma un gala punktu.
Vēlamies vērst uzmanību uz to, ka šim komercdarbības veidam ir saskatāmi arī pozitīvie aspekti. Piemēram, daļai neregulāriem autovadītājiem ir ērti pieejamas vieglās automašīnas, līdz ar to nerodot nepieciešamību iegādāties privāto automašīnu.
Vēlamies vērst uzmanību uz to, ka šim komercdarbības veidam ir saskatāmi arī pozitīvie aspekti. Piemēram, daļai neregulāriem autovadītājiem ir ērti pieejamas vieglās automašīnas, līdz ar to nerodot nepieciešamību iegādāties privāto automašīnu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 8.lpp. Lai sasniegtu RMA sabiedriskā transporta attīstības mērķi līdz 2040. gadam ir jāpiemēro princips: Viens tarifs – Viena biļete – Viens kustības grafiks visiem ilgtspējīga transporta veidiem RMA.
Lūdzam precizēt, kas šajā teikumā ir domāts ar “Viens kustības grafiks visiem ilgtspējīga transporta veidiem RMA”.
Lūdzam precizēt, kas šajā teikumā ir domāts ar “Viens kustības grafiks visiem ilgtspējīga transporta veidiem RMA”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 3.lpp. Plāns paredz noteiktus rīcības virzienus - maršrutu tīkla attīstības plānu, biļešu cenu (tarifu) politiku, integrētu stratēģisko kustības grafiku, plānotos pārvadājumu apjomus un citus nosacījumus. Iedzīvotāju pārsēšanās no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu veicinās sabiedriskā transporta pakalpojumu nozares attīstību un efektīvāku resursu izmantošanu. Šo mērķi plānots sasniegt, ievērojot šādus četrus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla pārzināšanas pamatprincipus:
veidojot lielāku uzsvaru dzelzceļa pārvadājumiem;
nodrošinot valsts garantēto pakalpojumu apmēra noteikšanu dotējamo maršrutu segmentā;
veicinot komerciālo/valsts nedotēto maršrutu veidošana;
ieviešot atsevišķos maršrutos bezmaksas sabiedrisko transportu.
Saskaņā ar noradīto, plāna mērķi plānots sasniegt, ievērojot norādītos pamatprincipus, tomēr starp tiem nav atrodama maršrutu tīkla pārskatīšana/uzlabošana, kā arī būtiski uzlabojumi transporta infrastruktūrā, kas dotu lielāko atspaidu uz pasažieru vēlmi pārsēsties no privātām automašīnām uz sabiedrisko transportu.
veidojot lielāku uzsvaru dzelzceļa pārvadājumiem;
nodrošinot valsts garantēto pakalpojumu apmēra noteikšanu dotējamo maršrutu segmentā;
veicinot komerciālo/valsts nedotēto maršrutu veidošana;
ieviešot atsevišķos maršrutos bezmaksas sabiedrisko transportu.
Saskaņā ar noradīto, plāna mērķi plānots sasniegt, ievērojot norādītos pamatprincipus, tomēr starp tiem nav atrodama maršrutu tīkla pārskatīšana/uzlabošana, kā arī būtiski uzlabojumi transporta infrastruktūrā, kas dotu lielāko atspaidu uz pasažieru vēlmi pārsēsties no privātām automašīnām uz sabiedrisko transportu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par: 3.lpp. Tādējādi Plāna mērķis ir nodrošināt sabiedriskā transporta plašāku izmantošanu lielām pasažieru plūsmām un privātā autotransporta izmantošanas mazināšanu RMA, izveidojot konkurētspējīgu sabiedriskā transporta piedāvājumu attiecībā pret privāto transportu, kā arī veicinot un piedāvājot plašākas iespējas pasažieriem plānot braucienu ar dažādiem transporta veidiem, tostarp velotransportu un mikromobilitātes rīkiem.
Vēršam uzmanību, ka velotransports ir pieskaitāms pie mikromobilitātes rīkiem, līdz ar to šeit un turpmāk aicinām svītrot vārdus “velotransportu un”.
Vēršam uzmanību, ka velotransports ir pieskaitāms pie mikromobilitātes rīkiem, līdz ar to šeit un turpmāk aicinām svītrot vārdus “velotransportu un”.
Piedāvātā redakcija
-