Atzinums

Projekta ID
23-TA-350
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.2. iekļaujot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka valsts izglītības informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas, datu ievadīšanas un aktualizācijas kārtību:
Iebildums
Ministru kabineta 2019.gada 25.jūnija noteikumi Nr.276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.276) nosaka Valsts izglītības informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību, studējošo un absolventu reģistram iesniedzamo datu apjomu un iesniegšanas kārtību u.tt.. Piemēram, noteikumu Nr.276 40. un 41.punkts noteic, kādus datus sistēmā ievada augstākā izglītības iestāde. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai projekta 2.2.apakšpunkts nedublē jau no noteikumiem Nr.276 izrietošo informācijas iesniegšanas pienākumu un iesniedzamās informācijas saturu, nepieciešamības gadījumā precizējot projektu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7.4. izdevumiem personālam, tai skaitā atalgojumam (norādot, cik daudz no tā ir akadēmiskajam personālam, viespersonālam, augstskolas personālam, kas nav vēlēts, bet nodrošina studiju procesu un strādā augstskolā un koledžā, zinātniskajiem darbiniekiem, vispārējam personālam (norādot administratīvo personālu un mācību palīgpersonālu, saimniecisko un citu personālu), kā arī iekļaujot informāciju par akadēmiskā personāla vidējo darba samaksu, akadēmiskā personāla skaitu pilna darba laika ekvivalenta izteiksmē) un sociālās apdrošināšanas iemaksām, precēm un pakalpojumiem, pamatkapitāla veidošanai, stipendijām un citiem izdevumiem.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt 7.4.apakšpunktā paredzētās informācijas publicēšanas nepieciešamību tām augstskolām un koledžām, kuras netiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Šāda regulējuma saglabāšanas gadījumā lūdzam sniegt pamatojumu projekta anotācijā par normas nepieciešamību, it īpaši attiecībā uz privātpersonu dibinātām augstskolām un koledžām. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
7.4. izdevumiem personālam, tai skaitā atalgojumam (norādot, cik daudz no tā ir akadēmiskajam personālam, viespersonālam, augstskolas personālam, kas nav vēlēts, bet nodrošina studiju procesu un strādā augstskolā un koledžā, zinātniskajiem darbiniekiem, vispārējam personālam (norādot administratīvo personālu un mācību palīgpersonālu, saimniecisko un citu personālu), kā arī iekļaujot informāciju par akadēmiskā personāla vidējo darba samaksu, akadēmiskā personāla skaitu pilna darba laika ekvivalenta izteiksmē) un sociālās apdrošināšanas iemaksām, precēm un pakalpojumiem, pamatkapitāla veidošanai, stipendijām un citiem izdevumiem.
Iebildums
Ievērojot valsts pienākumu aizsargāt tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, lūdzam precizēt 7.4.apakšpunktu, lai būtu pietiekami skaidrs regulējums, no kura izrietētu, ka netiek publicēta personalizēta informācija par atalgojumu personālam. Piemēram, šobrīd normā vārdi "norādot administratīvo personālu un mācību palīgpersonālu, saimniecisko un citu personālu" rada neskaidrību par šādas publiskojamās informācijas saturu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai būtu pietiekami pārskatāms pamatojums projektā paredzētajam iesniedzamās un publicējamās informācijas apjomam un saturam, lūdzam projekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu par projektā paredzētās informācijas sasaisti ar Augstskolu likuma 75.panta pirmās daļas, 80.1 panta, citu šā likuma normu, kā arī Profesionālās izglītības likuma regulējumu (proti, augstskolu un koledžu pienākumiem un Izglītības un zinātnes ministrijas kompetenci). 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
2. Augstskola iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā oficiālās statistikas, monitoringa, augstskolas tipa izvērtēšanas un attīstības finansējuma plānošanas nodrošināšanai šādu informāciju:
Priekšlikums
Saskaņā ar Augstskolu likuma 75.panta pirmo daļu augstskola iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijai šādu informāciju par savu darbību:
1) informāciju, kas nepieciešama augstskolas akreditācijas procesā, lai izvērtētu tās atbilstību dibinātāja noteiktajam augstskolas tipam;
2) informāciju par to valsts augstskolai noteikto uzdevumu izpildi, kurus paredz valsts augstskolas un tās dibinātāja noslēgtais sadarbības un finansēšanas līgums;
3) informāciju par augstskolas stratēģiskās specializācijas īstenošanu augstskolas attīstības stratēģijas ieviešanas periodā;
4) citu informāciju, kas nepieciešama Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē esošo jautājumu risināšanai, tostarp izglītības kvalitātes monitoringam un attīstības finansējuma plānošanai.
Tādējādi augstskolām Izglītības un zinātnes ministrijai iesniedzamo informāciju pamatā nosaka Augstskolu likums. Lai projektā paredzētais iesniedzamās informācijas apjoms būtu pārskatāms un sasaistāms ar Augstskolu likuma regulējumu, aicinām projektā paredzēto informāciju grupēt atbilstoši Augstskolu likuma 75.panta pirmajā daļā, kā arī 80.pantā paredzētajai informācijai. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
10. Valsts augstskola papildus šo noteikumu 7. un 8. ​​​​​​​ punktā minētajam un valsts dibināta koledža papildus šo noteikumu 7. ​​​​​​​ un 9. ​​​​​​​ punktā minētajam pārskatā iekļauj datus par augstskolas vai koledžas dibinātāja uzdevumu izpildi, attīstības stratēģijas īstenošanu un finanšu ilgtspēju un akadēmiskā personāla vidējā atalgojuma līmeni, tai skaitā, norādot vidējo atalgojumu atbilstoši akadēmiskā personāla amatiem  (profesori, asociētie profesori, docenti, lektori, vadošie pētnieki, pētnieki, asistenti)
Priekšlikums
Atbilstoši personas datu apstrādes principiem, personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos. Ņemot vērā minēto, aicinām anotācijā detalizētāk aprakstīt, kādi dati būtu norādāmi, raksturojot augstskolas vai koledžas dibinātāja uzdevumu izpildi, attīstības stratēģijas īstenošanu un finanšu ilgtspēju, vai projekta 10.punkts paredz arī fizisko personu datu apstrādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā Fizisko personu datu apstrādes likuma 4.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto, lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
 
Piedāvātā redakcija
-