Atzinums

Projekta ID
21-TA-1322
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 141. punktam precizēt noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Lūdzam aizpildīt visu 1.5. apakšpunktā nepieciešamo informāciju. Vēršam uzmanību, ka nav aizpildīta informācija, kas veiks ex-post novērtējumu, nav norādīts ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš, rezultāti/rādītāji, pēc kā tiks vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana, kā arī rādītājs.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1.apakšpunktā sniegto informāciju, norādot, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši (sk. vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā). Šobrīd esošā informācija ir vispārīga un nesniedz detalizētu ietekmes izvērtējumu katrai mērķgrupai. 
Vienlaikus lūdzam aizpildīt anotācijas 2.3. un 2.4. apakšpunktu, jo noteikumu projektā paredzētajam ir ietekme uz administratīvo slogu (uz informācijas  iesniegšanas pienākumu). Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas. Jāatceras, ka atbilstoši Paplašinātajam standarta izmaksu modelim administratīvās izmaksas rada arī tie gadījumi, kad tiesību akts nosaka, ka fiziskai/juridiskai personai jāsniedz informācija citai fiziskai/juridiskai personai. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Anotācijas 1. sadaļā ir sniegta informācija, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/34/ES par noteiktu veidu uzņēmumu gada finanšu pārskatiem, konsolidētajiem finanšu pārskatiem un saistītiem ziņojumiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/43/EK un atceļ Padomes Direktīvas 78/660/EEK un 83/349/EEK pieļauj, ka dalībvalstis var pieprasīt uzņēmumiem, kas nav mazie uzņēmumi, papildus informācijai, kura prasīta saskaņā ar šo direktīvu, gada finanšu pārskatos atklāt vēl citu informāciju.
Ņemot vērā minēto un paredzētos grozījumus noteikumu projektā, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 7. punktam sākotnējās ietekmes izvērtēšanas procesā ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību un, ja iespējams, izvērtēšanā iesaistot to sabiedrības grupu pārstāvjus, kuras ietekmēs projekts, vai šo sabiedrības grupu intereses pārstāvošās biedrības un nodibinājumus. Vienlaikus saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. Lūdzam precizēt anotāciju, atspoguļojot informāciju par sabiedrības informēšanas pasākumiem, kas tikuši organizēti projekta izstrādes laikā. Vēršam uzmanību, ka anotācijā ir sniegta informācija, ka viedoklis vēl ir tikai lūgts no attiecīgajām institūcijām. Līdz ar to lūdzam sniegt informāciju, vai minētā sabiedrības mērķgrupa (tai, skaitā institūcijas) atbalsta noteikumu projektā paredzēto, kā arī, kādi ir sabiedrības līdzdalības rezultāti, publicējot projektu Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 6. sadaļā nav aizpildīta visa informācija atbilstoši Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla  funkcionalitātei un vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Lūdzam aizpildīt visus punktus 6. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 7.1. apakšpunktā sniegto informāciju, norādot, kā projekts ietekmēs Valsts ieņēmumu dienestu. Tāpat lūdzam aizpildīt 7.2. un 7.3. apakšpunktu, jo administratīvās un atbilstības izmaksas valsts pārvaldes iestādei aprēķina no 1 euro (sk. Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 16. un 18. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāls  nodrošina, ka tiek izgūta grozāmā Ministru kabineta noteikumu konsolidētā redakcija no www.likumi.lv un grozījumi tiek veikti konsolidētajā redakcijā, izmantojot  portāla funkcionalitāti. Ierosinām visus grozījumus veikt inistru kabineta noteikumu konsolidētajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgais grozījums iederās Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi"  8.4. apakšnodaļā, jo tajā ir regulēta ar būvdarbu līgumu saistīto ieņēmumu un izdevumu (izmaksu) uzskaites kārtība un informācijas sniegšana finanšu pārskatā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 2. punkta ievaddaļā skaitli "194.1" aizstāt ar skaitli "194.1", jo noteikumi tiek papildināti ar 194.1 punktu, nevis 194.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai attiecībā uz regulējumu, kas paredz, ka likvidācijas slēguma finanšu pārskatu paraksta,  piemērojot Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 95. panta pirmās daļas prasības, nav piemērojama arī attiecīgā likuma 95. panta piektā daļa. Vēršam uzmanību, ka attiecīgais regulējums paredz, ka finanšu pārskatu un konsolidēto finanšu pārskatu var parakstīt arī tā persona (grāmatvedis vai ārpakalpojuma grāmatvedis), kas ar sabiedrību ir noslēgusi rakstveida līgumu vai atbildīgā persona, ja sabiedrībā ir grāmatvedības struktūrvienība un grāmatvedības darbinieki.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk