Atzinums

Projekta ID
22-TA-49
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 4.pielikumu, svītrojot vai sniedzot papildu skaidrojumu attiecībā par papildu nepieciešamo finansējumu 2021.gadā jau realizētajiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 1.14.pielikumu attiecībā par SIA “Ludzas medicīnas centrs” norādīto papildu nepieciešamo finansējumu, jo patreizējā redakcijā atbilstoši ailē “Summa (bez PVN)” norādītai informācijai finansējumam nav pieskaitīts PVN, attiecīgi precizējot MK sēdes protokollēmuma projektu un informatīvā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 1.pielikumu un 1.4.pielikumu, jo patreizējā redakcijā nav korekti norādīts finansējums sadalījumā pa periodiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta III sadaļas “Plānotie darbības virzieni un to īstenošanas iespējas” 4.punktu “Ārstniecības personu resursi” attiecībā par 1.8.apakšpunktā norādīto informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu 439 276 euro apmērā operatīvā datu paneļa izveidei, jo no patreizējās redakcijas nav saprotams, vai operatīvais datu panelis tiek aizstāts ar informācijas sistēmu (SAIRIS), vai tiek pilnveidots esošais operatīvais datu panelis.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta III sadaļas “Plānotie darbības virzieni un to īstenošanas iespējas” 4.punktu “Ārstniecības personu resursi”, cipara “439,276” vietā lietojot ciparu “439 276”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Protokollēmuma projekta 7.punkts paredz atbalstīt informatīvajā ziņojumā iekļauto uzsākto slimnīcu rezervju un gultu rezervju veidošanu, kas balstās uz jau iegādāto iekārtu no valsts budžeta finanšu līdzekļiem un no starptautiskās palīdzības saņemto medicīniski tehnoloģisko iekārtu saraksta. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar jaunu pielikumu, norādot tajā protokollēmuma projekta 7.punktā paredzēto (iegādāto iekārtu skaitu, cenu u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar protokollēmuma projekta 2., 7. un 8.punktā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot iepriekš norādīto par sarunu procedūras ārkārtas situācijas novēršanai piemērošanas tiesiskajiem apstākļiem (jeb kritērijiem, papildus skatīt arī IUB tīmekļvietnē publicēto skaidrojumu: https://www.iub.gov.lv/lv/skaidrojums-iepirkumu-veiksana-arkartas-apstaklu-noversanai) un faktu, ka vairākiem ar Covid-19 pandēmiju saistītiem iepirkumiem tika paredzēts piemērot sarunu procedūru ārkārtas situācijas novēršanai, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu kontekstā ar tā 9.lpp. citstarp norādīto - “Līdz ar to būtiski nodrošināt, ka tiek pabeigti visi slimnīcu uzsāktie medicīnisko iekārtu iepirkumi un situācijās, kad slimnīcām kavējas  piegādes,  noteikt, ka ar Ministru kabineta rīkojumiem 2021.gadā piešķirts finansējums ar Covid-19 pandēmiju saistītām aktivitātēm, t.i., intensīvās  terapijas gultu ar aprīkojumu izveidei, medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma  iegādei, epidemioloģisko pasākumu īstenošanai, nodalot pacientu plūsmas  un infrastruktūras attīstībai, var  realizēt 2022.gadā, turpinot attiecīgajos Ministru kabineta rīkojumos noteikto pasākumu īstenošanu”.
Proti, tā kā šobrīd jau ir 2022.gada janvāra otrā puse un citētais teikums attiecas uz Ministru kabineta lēmumiem, kas ir pieņemti 2021.gadā, lūdzam informatīvajā ziņojumā precizēt, ka šāda norāde par uzsākto iepirkumu pabeigšanu un realizēšanu vai nu neattiecas uz sarunu procedūrām ārkārtas apstākļu novēršanai, vai arī – ka šādu sarunu procedūru gadījumā iepirkumu process ir noslēdzies, bet tiek turpināta šādu līgumu izpilde, turklāt tikai tādā mērā, cik noteikti ir nepieciešams, lai novērstu ārkārtējo situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Precizētā informatīvā ziņojuma 8.lpp. citstarp ir norādīts: “Plānotie skābekļa sistēmu izbūves darbi līdz 2022.gada martam joprojām   attiecas   uz   iepriekš   minētās   krīzes   novēršanu. Medicīniskā   skābekļa   padeves nodrošināšanai   nepieciešamie   iepirkumi   tiks   veikti   atbilstoši   Ministru   kabineta   2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8punktā noteiktajam.” Vienlaikus precizētā informatīvā ziņojuma 1.pielikumā, piemēram, 1.sadaļas “RAKUS” pozīcijā Nr.8 “8. Biķernieki: Skābekļa padeves līniju nomaiņa atbilstoši patēriņam (ārējo tīklu maģistrāle, iekšējie tīkli izbūve un renovācija)” kā līguma statuss norādīts “plānots”, nevis, piemēram, “tiek veikti darbi” (kā pozīcijā Nr.25) un to izpilde tiek paredzēta 2022.gada 3.ceturksnī.
 
Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8 punkts tika pieņemts jau 2021.gada 3.novembrī un attiecīgi paredz Publisko iepirkumu likuma 8.panta septītās daļas 3.punkta piemērošanas iespēju (jeb sarunu procedūru bez sākotnējā paziņojuma ārkārtējās situācijas novēršanai), lai novērstu Latvijas ārstniecības iestāžu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta krīzes situāciju saistībā ar medicīniskā skābekļa trūkumu. Lai novērstu interpretācijas iespējas par minētā rīkojuma punkta piemērošanas iespējām, ievērojot arī Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā paustās atziņas -  ja tiek izmantota ārkārtēja steidzamība, iepirkumu nepieciešams veikt nekavējoties; šo izņēmumu nevar izmantot tad, ja līguma slēgšanas tiesību piešķiršana prasa ilgāku laiku nekā tad, ja tiktu izmantota pārredzama (atklāta vai slēgta) procedūra, arī paātrināta procedūralūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, norādot, ka uz šādiem medicīniskā skābekļa padeves nodrošināšanas izbūves darbu iepirkumiem, kas vēl nav veikti un tiek ilgstoši plānoti, netiek attiecināts Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8punktā noteiktais regulējums par sarunu procedūras piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu, jo patreizējā redakcijā, saskaitot finansējumu pa apakšpunktiem, veidojas 1 080 407 euro, nevis 1 080 570 euro.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu, aiz vārdiem “02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” norādot vārdus “atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram”, attiecīgi svītrojot protokollēmuma projekta 4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu, vārdu “kas nepārsniedz” vietā lietojot vārdus “ne vairāk kā”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā ziņojumā ietverto papildinājumu, ka starp VM, NVD un ārstniecības iestādi tiek slēgti līgumi par finansējuma piešķiršanu medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma iegādei un iegādāto iekārtu nodošanu patapinājumā, lūdzam nodrošināt, ka arī rezerves tiks nodotas saimnieciskās darbības veicējam ievērojot komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu. Attiecīgi, viennozīmīgai izpratnei, aicinām papildināt rīkojuma projekta 12. punktu ar atsaucēm uz tiem rīkojuma projekta punktiem, kam tiks piemērots rīkojuma projekta 12. punktā minētais regulējums.
 
Piedāvātā redakcija
Nacionālajam veselības dienestam 2., 3. un 7. punktā minēto līdzekļu piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) ar finansējuma saņēmējiem noslēgto pilnvarojuma līgumu ietvaros.