Atzinums

Projekta ID
24-TA-472
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam iepazīties ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības viedokli un ņemt to vērā.

Par: Projekta pase (4.lpp):
E-pakalpojumam pieslēgto izglītības iestāžu[1] skaits (50)
[1] Partnerpašvaldībās. Turpmāk paredzot pārejas periodu pārējo pašvaldību izglītības iestādēs.

Ņemot vērā, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldībā vien jau ir vairāk kā 50 izglītības iestādes, kam jaunais pakalpojums būtu saistošs, lai izvairītos no vēlākām interpretācijām par pieejamo resursu pakalpojumu nodrošināšanā, ierosinām nenorādīt precīzu skaitu sasniedzamajam rezultātam. Rīgas valstspilsētas pašvaldībā ir spēkā Saistošie noteikumi "Kārtība, kādā reģistrējami un izskatāmi iesniegumi par bērnu uzņemšanu 1. klasē Rīgas valstspilsētas pašvaldības izglītības iestādēs", kas attiecināmi uz visām skolām vienlīdzīgi un juridiski nav iespējams nodalīt skolas, uz kurām pakalpojums attieksies un uz kurām neattieksies, līdz ar to pakalpojumam ir jābūt pieejamam visām pašvaldības izglītības iestādēm.
Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam precizēt  sasniedzamo rezultāta vērtību - “ne mazāk kā 50”.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam iepazīties ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības viedokli un ņemt to vērā. 

Par: (1)
PKIP ietvaros tika izstrādāts un Latvija.gov.lv izmitināts pašvaldību e-pakalpojums “Bērna reģistrācija pirmsskolu iestāžu rindās” un nodrošināta integrācija ar iedzīvotāju (pašlaik Fizisko personu) reģistru un Valsts izglītības informācijas sistēmu (VIIS). Projektā “Izglītības jomas informācijas sistēmu vienotā arhitektūra un pieteikumu izglītības iestādēs vadības risinājums” tiks integrēts ar minēto e‑pakalpojumu “Bērna reģistrācija pirmsskolu iestāžu rindās”, attiecīgi PKIP nodrošinās e-pakalpojumu, savukārt, projekts “Izglītības jomas informācijas sistēmu vienotā arhitektūra un pieteikumu izglītības iestādēs vadības risinājums” – e-pakalpojumā iesniegto pieteikumu apstrādi un vadību.

(2)
PKIP ietvaros izstrādātas saskarnes pašvaldībās izmantotajām dokumentu vadības sistēmām LIETVARIS un NAMEJS, izmantojot pakalpojuma apstrādes moduļa (PAM) funkcionalitāti. Projekta “Izglītības jomas informācijas sistēmu vienotā arhitektūra un pieteikumu izglītības iestādēs vadības risinājums” ietvaros paredzēts izmantot šo funkcionalitāti, lai nodrošinātu saņemto pieteikumu reģistrēšanu pašvaldību dokumentu vadības sistēmās un nodrošinātu nepieciešamo dokumentu apriti (pieteikumi, vēstules, rīkojumi u.tml.).



PKIP projektā izstrādātais e-pakalpojums “Bērna reģistrācija pirmsskolu iestāžu rindās” nenodrošina aizmugures sistēmu pieteikumu automatizēto apstrādi.

Šajā projektā tika izstrādāts PAM modulis, kas ļauj saraksta veidā iegūt pretendentu pieteikumus un to apstrādāt manuāli. To izmanto pašvaldības, kurām nav savas aizmugures sistēmas pieteikumu pārvaldībai. Savukārt Rīgas valstspilsētas pašvaldība neizmanto PAM, lai apstrādātu pieteikumus, jo tai ir sava aizmugures sistēma, ar kuru ir integrēts e-pakalpojums. Tāpat Rīgas valstspilsētas pašvaldībai PAM kalpo tikai kā e-pakalpojuma formu konfigurators, klasifikatoru vērtību kontroles rīks, kā arī datu krātuve, kurā tiek apkopota un glabāta e-pakalpojumu statistika. Pieteikumu reģistrāciju Rīgas valstspilsētas pašvaldības lietvedības sistēmā tiek nodrošināta ar saskarni, kas ir izveidota aizmugures sistēmā, neizmantojot PAM.

Ja par pamatu jaunajam e-pakalpojumam ir plānots izmantot PKIP projektā izstrādāto e-pakalpojumu “Reģistrācija pirmsskolai”, var nākties mainīt esošā risinājuma arhitektūru, ņemot vērā to, ka jaunajam e-pakalpojumam tiks izstrādāta aizmugures sistēma. Tāpēc būs jāizvērtē PAM moduļa un tā funkcionalitātes izmantošanas nepieciešamību turpmāk, kā arī iespējas atkārtoti izmantot iepriekš izstrādātās PAM saskarnes ar lietvedības sistēmām, ja PAM tiks izslēgts kā pieteikumu apstrādes rīks.

Pašvaldībām, kurām nav savas aizmugures sistēmas, būtu lietderīgi izslēgt pirmsskolu pieteikumu apstrādi no PAM puses un pāriet uz jauno pakalpojumu izstrādes aizmugures sistēmu, kas nodrošinātu uzņemšanas sarakstu ģenerēšanu, bērnu statusu pārbaudi pret VIIS (vai nav uzņemts citā pirmsskolā), automatizētu ziņojumu izsūtīšanu bērnu vecākiem un citas noderīgas funkcijas, kuras PAM nenodrošina. Taču ņemot vērā ierobežotos laika resursus, ir jāvērtē iespējas nodrošināt pilnvērtīgu aizmugures sistēmu, kas būtu piemērota gan skolu, gan pirmsskolu uzņemšanas procesiem. Kā risks šeit ir jāņem vērā atšķirīgās prasības katrā pašvaldībā.

Ievērojot iepriekš minēto, ierosinājumi precizējumiem projekta pasē:
 (1) daļā par e-pakalpojuma aprakstu precizēt, ka jaunajā e-pakalpojumā tiks integrēta forma no iepriekš PKIP projektā izstrādātā e-pakalpojuma “Bērna reģistrācija pirmsskolu iestāžu rindās”.

(2) daļā par dokumentu vadības sistēmām precizēt, ka tiks izvērtēta iespējas izmantot iepriekš izstrādātās saskarnes integrācijai ar lietvedības sistēmām un, nepieciešamības gadījumā, radīt jaunas saskarnes.

Papildu būs nepieciešama risinājuma integrācija ar lietotāju identitāšu un tiesību pārvaldības mehānismiem, kas katrā pašvaldībā atšķiras. Ja šāda integrācija netiek iekļauta projekta ietvarā, identitāšu un tiesību pārvaldība jaunajā risinājumā būs nodalīta un radīs pašvaldībām un to padotībā esošām izglītības iestādēm lielu administratīvo slogu.

Vēršam uzmanību, ka ierosinājumi ir saistīti ar jaunā risinājuma arhitektūras izstrādi, kas vēl nav zināma projekta uzsākšanas posmā. Šī iemesla dēļ būtu pāragri projekta pasē detalizēti aprakstīt jaunā risinājuma uzbūvi un radīt būtiskas atkarības no iepriekš – PKIP izstrādātā risinājuma komponentēm, jo nav vērtētas tehniskas iespējas tās izmantot jaunajā risinājumā.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam iepazīties ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības viedokli un ņemt to vērā. 

Par: Nav vienota pieteikumu izglītības iestādēs vadības risinājuma izglītojamo likumisko pārstāvju iesniegto pieteikumu par izglītojamā uzņemšanu valsts un pašvaldību dibinātās izglītības iestādē apstrādei un pieteikumu reģistru veidošanai, katrā pašvaldībā ir atšķirīgas pieejas un sistēmas, nav pārskatāms pieteikšanās process.

Ņemot vērā iepriekš realizēto projektu pieredzi, Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērš uzmanību, ka pastāv ieviešanas riski par to, kā vienota sistēma ietekmēs un palīdzēs risināt katras pašvaldības individuālās intereses un vajadzības, kas var būt ļoti atšķirīgas. Piemēram, uzņemot bērnus 1.klasē, mikrorajons vai pietuvinātā teritorija ir aktuāla tikai Rīgai. Tas var ietekmēt uzņemšanas sarakstu veidošanas funkcionalitāti, jo Rīgas valstpilsētas pašvaldībai ir svarīgi ņemt vērā pieteikšanās prioritātes, kuras nosaka bērna deklarācija izglītības iestādei atbilstošā mikrorajonā. Bez atbilstoša lauka, kas vajadzīgs tikai Rīgas valstpilsētas pašvaldībai, atbilstoša funkcionalitāte nebūs pieejama.

Mainoties noteikumiem par uzņemšanu 1.klasē katrā atsevišķā pašvaldībā, var rasties ietekme papildus nākotnes vajadzību realizēšanai nepietiekamā finansējuma dēļ.

Ja projekta mērķis ir noteikt valstī vienotu pieeju, vai projektā ir paredzēts, ka katrai pašvaldībai būs iespējas ietekmēt risinājumu un realizēt savas vajadzības, tādējādi neieviešot vienādu pieteikšanās procesu visās pašvaldībās? Pieredze saistībā ar pirmsskolu rindu e-pakalpojuma izstrādi latvija.lv rāda, ka pakalpojuma unificēšana (viens mehānisms visām vajadzībām) to var sarežģīt un var rasties dažādi (tehniski, un citi) ierobežojumi, kas sašaurina iespējas pašvaldībai realizēt pašvaldībai unikālo vajadzību.

Risinājuma konceptā jāprecizē, vai sistēmā ir paredzēts manuāli papildināt informāciju, vai arī tā ir paredzēta kā pilnībā automatizēta sistēma? Piemēram:


Kā tiks nodrošināta informācija par “Ģimene 3+”, ja tāda nepieciešamība radīsies?
Vai un kā tiks realizētas bāriņtiesu pieņemto lēmumu realizācija saistībā ar vecāku tiesību ierobežošanu?
Vai un kā tiks realizēta informācijas apmaiņa ar pašvaldību sociālā nodrošinājuma sistēmām (SOPA)? Tas ir, vai DAGR sistēma būs pietiekami attīstīta un saņems pašvaldību SOPA datus?
Priekšlikums ir projekta sākumā izstrādāt visām pašvaldībām pieņemamu risinājuma konceptu, ņemot vērā vajadzības un pieejamo finansējumu, un savlaicīgi uzsākt darbu pie sistēmas normatīvā regulējuma.
Piedāvātā redakcija
-