Atzinums

Projekta ID
24-TA-317
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
12.2. iegūt, apkopot un analizēt pacientu datus no ārstniecības iestādēm klīniskā audita un nāves cēloņu konfidenciālās analīzes veikšanai, kā arī, lai izvērtētu veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu ārstniecības iestādēs;
Iebildums
Noteikumu projekta 12.2. apakšpunktā noteiktas metodiskās vadības institūcijas tiesības iegūt, apkopot un analizēt pacienta datus. Saskaņā ar Ārstniecības likuma 1. panta 11. punktu, pacients ir persona, kas saņem veselības aprūpes pakalpojumus [..], respektīvi, par pacientu uzskatāms dzīvs cilvēks (persona). Savukārt, Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 4. panta 1. punkts nosaka, ka šīs regulas izpratnē fiziska persona ir uzskatāma par datu subjektu un saskaņā ar šā panta 2. punktu, personas datu apstrāde ir jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība vai darbību kopums, ko veic ar vai bez automatizētiem līdzekļiem, tai skaitā iegūšana, apkopošana un analizēšana būs uzskatāma par personas datu apstrādi.
Ievērojot minēto, norādām, ka apstrādājot dzīvu cilvēku personas datus jāievēro ne tikai ārstniecības jomu regulējošie normatīvie akti, bet arī personas datu apstrādi regulējošie normatīvie akti

Noteikumu projekta anotācijas 8.1.13. sadaļā norādīts, ka šis noteikumu projekts neskar datu aizsardzības jomu, tomēr vēršam uzmanību, ka nosakot metodiskās vadības institūcijai tiesību apstrādāt personas datus (īpašās kategorijas personas datus), šis noteikumu projekts skar personas datu aizsardzības jomu. Ņemot vērā, ka metodiskās vadības institūcijas darbība attiecībā uz personas datu apstrādi pašreiz normatīvajos aktos netiek regulēta un nav noteikta personas datu apstrādes kārtība, ieviešot jaunu tiesību institūtu, nepieciešams noteikt personas datu apstrādes tiesiskos pamatus, nolūku un līdzekļus.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, ietverot tajā plānotās personas datu apstrādes tiesiskos pamatus, nolūkus un līdzekļus kā arī nosakot personas datu pārzini vai apstrādātāju.

Ņemot vērā to, ka atbilstoši noteikumu projekta anotācijā ietvertajai informācijai, tiek plānoti grozījumi Pacientu tiesību likumā, norādām, ka līdz šāda regulējuma noteikšanai, 12.2. apakšpunktā noteiktajai personas datu apstrādei nebūs tiesiskā pamata. Līdz ar to, šāds regulējums izstrādājams tikai pēc tam, kad Saeima likuma līmenī ir lēmusi par vajadzību metodiskās vadības institūcijai personas datus saņemt un apstrādāt. Šajā kontekstā arī jāmin, ka vārds "vajadzība" Datu regulas izpratnē tiek tulkots šauri, proti, datu apstrāde ir pieļaujama tikai gadījumā, ja bez tās plānoto mērķi nav iespējams sasniegt vai neļauj sasniegt pietiekami efektīvi. Līdz ar to īpaši nepieciešams pamatot, kāpēc izpētē un analīzē, piemēram, nevar tikt izmantoti anonimizēti dati.

Vērtējot tiesības piekļūt pacientu datiem un izdarot grozījumus Pacientu tiesību likumā, aicinām ņemt vērā Satversmes tiesas 2011. gada 14. marta spriedumu lietā Nr. 2010-51-01, kurā Satversmes tiesa atzina, ka pat Valsts kontrolei valsts piešķirtā finansējuma izlietošanas tiesiskuma un lietderības vērtēšanai veselības aizsardzības jomā piekļuve pacientu datiem nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Ārstniecības iestādei piešķir metodiskās vadības institūcijas statusu, ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
Priekšlikums
Noteikumi projekta 2. punkta apakšpunktos noteikti kritēriji ārstniecības iestādēm, lai tās atbilstu metodiskās vadības institūcijas statusam. Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktā norādīts, ka normatīvajā aktā nedublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, kas nozīmē, ka noteikumu projekta 2. punktā jau ir ietverts regulējums uz kuru attiecināmi noteikumu projekta 2. punkta apakšpunktos noteiktie kritēriji.
Ievērojot  minēto, aicinām izslēgt no noteikumu projekta 2. punkta apakšpunktiem (2.1. - 2.8.)  vārdu kopas "ārstniecības iestāde" attiecīgā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
13.4. sniegt priekšlikumus par medicīniskās izglītības kvalitātes uzlabošanu, tai skaitā:
Priekšlikums
Noteikumi projekta 13.4. apakšpunktā noteikti metodiskās vadības institūcijas pienākumi sniegt priekšlikumus. Noteikumu Nr. 108 3.3. norādīts, ka normatīvajā aktā nedublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, kas nozīmē, ka noteikumu projekta 13.4.1. un 13.4.2. apakšpunktos nedublē noteikumu projekta 13.4. apakšpunktā ietverto regulējumu. 
Ievērojot iepriekš minēto aicinām izslēgt no noteikumu projekta 13.4.1. un 13.4.2. apakšpunktiem  vārdu "priekšlikumus". 
Piedāvātā redakcija
-