Projekta ID
25-TA-1399Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka Informatīvā ziņojuma ietvaros Vidzemes augstskolai (turpmāk - ViA) ir plānots piešķirt publisko finansējumu E3UDRES2 2.0, BASICC un SIPAS projektu īstenošanai, izvērtējot projektos plānoto darbību raksturu, pirmšķietami, var secināt, ka plānotie projekti ir daļā saistīti ar pētniecību (E3UDRES2 2.0 projekta galvenais uzdevums ir izveidot kopīgu Eiropas Universitāti 9 augstskolām un attīstīt kopīgus produktus studiju jomā, pētniecības un inovāciju jom [..]), un daļā – ar izglītību (BASICC projekta mērķis ir radīt pedagoģisku inovāciju: attīstīt prasmes pārvaldīt neizmantotās ēkas un vietas un izveidot studiju kursus par brīvajām un neizmantotajām telpām; SIPAS projekts ir vērsts uz inovatīvu studiju moduļu izstrādi un ieviešanu, apmācību programmu personālam īstenošanu, IKT integrāciju, kā arī departamentu un laboratoriju izveidi ar mērķi uzlabot administratīvo efektivitāti un veicināt globālu mācību vidi). Skaidrojam, ka ir būtiski konstatēt, vai publiskā finansējuma piešķiršana ViA ir saistīta ar izglītības vai pētniecības mērķi, jo no tā ir atkarīgi piemērojamie komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi. Ievērojot tālāk norādīto, lūdzam attiecīgi papildināt Informatīvo ziņojumu.
Ja projekts ir saistīts ar pētniecību, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar informāciju, vai ViA ir kvalificējama kā pētniecības organizācija atbilstoši Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) (turpmāk – Pētniecības nostādnes) 16.punkta ff) apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai. Vēršam uzmanību, ka institūcijas atbilstību pētniecības organizācijas definīcijai ir jāvērtē pēc institūcijas noteiktā galvenā mērķa. Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas spriedumā apvienotajās lietās Nr.C-164/21 un C-318/21 45.punktā noteiktajam “centrālais kritērijs, lai subjektu kvalificētu par pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju, ir tā galvenais mērķis, proti, vai nu mērķis neatkarīgi veikt fundamentālos pētījumus, rūpnieciskos pētījumus vai eksperimentālo izstrādi, vai arī mērķis plaši izplatīt šādu darbību rezultātus mācību, publikāciju vai zināšanu pārneses veidā”. Vēršam uzmanību, ka Pētniecības pamatnostādņu 20.punktā noteiktais par darbībām bez saimnieciska rakstura ir attiecināms tikai uz gadījumiem, kad attiecīgie publiskā finansējuma saņēmēji ir pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, atbilstoši tam, kā tas definēts Pētniecības pamatnostādņu 16.punkta (ff) definīcijā.
Gadījumā, ja ViA ir kvalificējama kā pētniecības organizācija, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar informāciju, vai tās veiktās darbības ir uzskatāmas par nesaimnieciskām saskaņā ar Pētniecības nostādņu 20.punktu un kas to konkrēti pamato.
Gadījumā, ja ViA nav kvalificējama kā pētniecības organizācija, vai arī atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 2.1.sadaļā noteiktajam, tā veic saimniecisko darbību, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk., ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, de minimis regulējums.
Ja projekts ir saistīts ar izglītību, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu atbilstoši EK paziņojuma 28. un 29. punktam attiecībā uz plānoto projektu daļu, kas ir saistīta ar izglītības mērķu sasniegšanu. Skaidrojam, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši EK paziņojuma 29.punktam gadījumos, ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Šajā kontekstā vēršam uzmanību uz Eiropas Komisijas 2017.gada 17.novembrī sniegto skaidrojumu e-State Aid Wiki sistēmā, no kura izriet, ka ar vārdu “pārsvarā” (predominantly) tiek saprasta daļa 50% apmērā – tātad, piemēram, gadījumā, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes sniegto maksas izglītības pakalpojumu daļa nepārsniedz 50% robežu no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, tā netiek kvalificēta kā saimnieciskās darbības veicējs un attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic. Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka augstākās izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas KAKL 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk., ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums.
Ja projekts ir saistīts ar pētniecību, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar informāciju, vai ViA ir kvalificējama kā pētniecības organizācija atbilstoši Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) (turpmāk – Pētniecības nostādnes) 16.punkta ff) apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai. Vēršam uzmanību, ka institūcijas atbilstību pētniecības organizācijas definīcijai ir jāvērtē pēc institūcijas noteiktā galvenā mērķa. Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas spriedumā apvienotajās lietās Nr.C-164/21 un C-318/21 45.punktā noteiktajam “centrālais kritērijs, lai subjektu kvalificētu par pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju, ir tā galvenais mērķis, proti, vai nu mērķis neatkarīgi veikt fundamentālos pētījumus, rūpnieciskos pētījumus vai eksperimentālo izstrādi, vai arī mērķis plaši izplatīt šādu darbību rezultātus mācību, publikāciju vai zināšanu pārneses veidā”. Vēršam uzmanību, ka Pētniecības pamatnostādņu 20.punktā noteiktais par darbībām bez saimnieciska rakstura ir attiecināms tikai uz gadījumiem, kad attiecīgie publiskā finansējuma saņēmēji ir pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, atbilstoši tam, kā tas definēts Pētniecības pamatnostādņu 16.punkta (ff) definīcijā.
Gadījumā, ja ViA ir kvalificējama kā pētniecības organizācija, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar informāciju, vai tās veiktās darbības ir uzskatāmas par nesaimnieciskām saskaņā ar Pētniecības nostādņu 20.punktu un kas to konkrēti pamato.
Gadījumā, ja ViA nav kvalificējama kā pētniecības organizācija, vai arī atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 2.1.sadaļā noteiktajam, tā veic saimniecisko darbību, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk., ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, de minimis regulējums.
Ja projekts ir saistīts ar izglītību, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu atbilstoši EK paziņojuma 28. un 29. punktam attiecībā uz plānoto projektu daļu, kas ir saistīta ar izglītības mērķu sasniegšanu. Skaidrojam, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši EK paziņojuma 29.punktam gadījumos, ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Šajā kontekstā vēršam uzmanību uz Eiropas Komisijas 2017.gada 17.novembrī sniegto skaidrojumu e-State Aid Wiki sistēmā, no kura izriet, ka ar vārdu “pārsvarā” (predominantly) tiek saprasta daļa 50% apmērā – tātad, piemēram, gadījumā, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes sniegto maksas izglītības pakalpojumu daļa nepārsniedz 50% robežu no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, tā netiek kvalificēta kā saimnieciskās darbības veicējs un attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic. Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka augstākās izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas KAKL 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk., ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka BASICC projekts tika uzsākts 2023.gada 1.augustā un tiks īstenots līdz 2025.gada 31.jūlijam, nav atbalstāma jaunu valsts saistību uzņemšanās gandrīz pabeigtam projektam. Ņemot vērā, ka Vidzemes augstskola nav valsts budžeta iestāde, bet gan no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona, uzskatām, ka izdevumi pabeigtām projekta aktivitātēm ir sedzami Vidzemes Augstskolas esošo līdzekļu ietvaros. Attiecīgi precizējams informatīvais ziņojums un svītrojami protokollēmuma projekta 2.2. un 3.2. apakšpunkti.
Piedāvātā redakcija
-
